Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Docentprofessionalisering
LOB ????.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Op weg pensioencommunicatie nieuwe stijl
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Persoonlijke ontwikkeling
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Begeleiding startende leraren
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Diagnostische toetsen voor het MBO
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Nederland in internationaal perspectief
Professionalisering Medewerkers
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
De kubus van CSPE succesfactoren!
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Geïntegreerde schoolverbetering
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
The Future Teacher 3.0.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?

Wat is Talis? Het enige internationale onderzoek naar de leer- en werkomgeving van leraren en schoolleiders. Een samenwerking tussen overheden, OESO, leraren en schoolleiders, waarbij de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) verantwoordelijk is voor de uitvoering internationaal en het Nederlandse Talis-team voor de uitvoering binnen Nederland. Een mogelijkheid voor scholen en leraren om invloed uit te oefenen op de beleidsontwikkeling vanuit OCW en daarmee op de ontwikkeling van het beroep, om gehoord te worden en de eigen situatie te vergelijken met die van scholen en leraren in 33 andere landen. Geen kwaliteitsbeoordeling van leraren: De prestaties van leraren worden internationaal niet vergeleken, zoals bij leerlingen in PISA-onderzoek. De huidige, tweede ronde vindt plaats in de periode Het eindrapport wordt in 2014 gepubliceerd. De volgende organisaties steunen de deelname van Nederland aan dit onderzoek en zijn actief betrokken: VO-raad, Aob, CNV Onderwijs, FvOv, Onderwijscoöperatie en Platform VVVO.

Waarom Talis? Omdat goede leraren de sleutel vormen voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en goed presterende leerlingen. Hiervoor moeten zij goed opgeleid en deskundig zijn, maar is ook een professionele schoolorganisatie nodig, die het leraarschap aantrekkelijk maakt. Door deelname aan Talis wil het ministerie van OCW antwoord krijgen op vragen als: Hoe goed zijn schoolleiders en leraren voorbereid op de uitdagingen die het onderwijs te wachten staat? Hoe worden leraren gestimuleerd en gefaciliteerd in hun professionele ontwikkeling? Hoe doet Nederland het in vergelijking met andere landen en wat kunnen we van die landen leren?

Op welke onderwerpen richt Talis 2013 zich? Er zijn door internationale experts 2 vragenlijsten ontwikkeld; één voor de schoolleiders en één voor leraren in de onderbouw. In de vragenlijsten komen de volgende aspecten aan bod: de opleiding en professionele ontwikkeling van leraren; de wijze van beoordeling van en feedback aan leraren; onderwijsmethoden, opvattingen en attitudes van leraren; het schoolklimaat en schoolleiderschap.

Welke resultaten heeft de eerste ronde van Talis (in 2008) opgeleverd? (1) Internationaal: Leraren die zich professioneel kunnen ontwikkelen, vinden dat ze daardoor beter lesgeven. Professionele ontwikkeling betreft vaak eendaagse bijeenkomsten zoals seminars. Maar weinig leraren nemen deel aan langdurige en intensieve trajecten, terwijl deze volgens henzelf juist het effectiefst zijn. Beoordeling en feedback hebben een sterke positieve invloed op leraren en hun werk. Het verhoogt de werktevredenheid en hun ontwikkeling als leraar. De meeste leraren werken in scholen die geen beloning of erkenning bieden voor de inspanningen om de kwaliteit van hun werk te verbeteren. Driekwart van de leraren geeft aan dat de meest bekwame leraren niet de meeste waardering krijgen en dat leraren in hun school niet worden ontslagen bij aanhoudend slecht presteren. Tenminste de helft van alle docenten besteedt meer dan 80 procent van de lestijd aan daadwerkelijk lesgeven. Bij een kwart van de docenten gaat 30 procent of meer van de lestijd verloren door lesverstoring door leerlinggedrag en administratieve taken. Hierin zijn wel grote verschillen tussen leraren binnen scholen te vinden.

Welke resultaten heeft de eerste ronde van Talis (in 2008) opgeleverd? (2) In Nederland De algemene tevredenheid van Nederlandse leraren over hun baan is zeer hoog. Ook zijn ze positief over hun bijdrage aan de ontwikkeling van de leerlingen en hun eigen lesgeven. Ongeveer de helft van de leraren zou meer aan activiteiten in het kader van professionele ontwikkeling willen deelnemen maar geven aan dat dit niet in de lesroosters past, en/of dat ze hierin niet worden gesteund door de werkgever. Een redelijke tot grote verandering in het salaris of carrièremogelijkheden worden door Nederlandse leraren minder vaak genoemd als resultaat van beoordeling of feedback dan het internationale gemiddelde.

Wat wordt er van onze school gevraagd? Deelname aan het onderzoek in het voorjaar van Hiervoor zijn in totaal 150 scholen in het vo geselecteerd. Deelname omvat de volgende activiteiten: Selectie door het Nederlandse Talis-team van ongeveer 20 leraren in de onderbouw, volgens strikte internationale richtlijnen; Afnemen van 2 vragenlijsten; 1 voor de schoolleider en 1 voor de 20 geselecteerde leraren; > is benoemd als interne coördinator. Hij/zij zal contact onderhouden met het Nederlandse Talis-team en intern zorgen voor een vlot verloop van het onderzoek.

Methode van dataverzameling Afname van de vragenlijsten gebeurt standaard online, maar daarnaast worden indien gewenst papieren versies ter beschikking gesteld. Invullen van deze vragenlijst kost naar verwachting ongeveer 45 minuten. De anonimiteit van individuele leraren/schoolleiders en scholen blijft van begin tot eind gewaarborgd, ook in de resultaten en publicaties. Het Nederlandse Talis-team ontvangt geen namen van individuele docenten en verstrekt zelf geen overzicht op basis waarvan antwoorden kunnen worden toegewezen aan een individuele school.

Wat levert de deelname op voor onze school? Bij deelname van de schoolleider en minstens 10 leraren krijgen wij indien gewenst een terugkoppeling van de resultaten op schoolniveau, afgezet tegen de resultaten op landelijk en internationaal niveau. Deze terugkoppeling geeft ons inzicht in de stand van zaken wat betreft de werk- en omgeving van leraren en is bruikbaar als input voor bijvoorbeeld de kwaliteitszorg >. Alle leraren die de vragenlijst invullen, ontvangen een cadeaubon van €15. Indien binnen de school de internationaal vereiste respons van 75% wordt behaald, dan wordt de waarde van de cadeaubon voor de leraren die de vragenlijst hebben ingevuld zelfs verdubbeld. Daarnaast worden na publicatie van het eindrapport door de OESO regionale bijeenkomsten georganiseerd door het Nederlandse Talis-team.

Meer informatie? Met vragen kunt u terecht bij > of >. Ook kunt u kijken op de Talis-website ( Hier vindt u ook de contactgegevens van het Nederlandse Talis-team.