Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Informatieavond 22 april 2013
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Integraal onderwijs met ict
Presentatie Procedure naar het VO
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Werken naar onderwijsbehoeften
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Welkom op de ouderavond van klas 3
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
kwaliteitsindicatoren
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Netwerk ambitieuze scholen
Toezicht op educatie 2 oktober 2014.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Doelen behalen met activiteiten
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Doelen behalen met activiteiten
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Naam school Datum Logo van de school
Studiekeuzes van uw kind
Kwaliteitszorg les 3.
Transcript van de presentatie:

Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior

Bepaling van de kwaliteit (toezichtkader 2009) Opbrengsten Onderwijsproces Categorie 1: aanbod Categorie 2: pedagogisch-didactisch handelen Categorie 3: klimaat Categorie 4: zorg en begeleiding Kwaliteitszorg Handhaving wet- en regelgeving

Wet op het voortgezet onderwijs Artikel 10f. Praktijkonderwijs Praktijkonderwijs bestaat uit: aangepast theoretisch onderwijs, persoonlijkheidsvorming, het aanleren van sociale vaardigheden worden verzorgd en een gedeelte waarin de leerling wordt voorbereid op het uitoefenen van functies op de arbeidsmarkt.

Wet op het voortgezet onderwijs Artikel 10f. Praktijkonderwijs Praktijkonderwijs wordt zo veel mogelijk op basis van de kerndoelen verzorgd en is er op gericht dat leerlingen zo veel mogelijk het referentieniveau Nederlandse taal en het referentieniveau rekenen bereiken die voor het praktijkonderwijs zijn vastgesteld op grond van artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel c, van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen. Praktijkonderwijs bereidt de leerling voor op functies binnen de regionale arbeidsmarkt op een niveau dat ligt onder het niveau van de assistentopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel a, van de Wet educatie en beroepsonderwijs

Indicatoren voor de resultaten 1.De leerlingen in het praktijkonderwijs ontwikkelen zich volgens een individuele leerroute. Normering: Alle leerlingen hebben een IOP Aandachtspunten hierbij zijn o.a: o De startsituatie o Na het tweede jaar een uitstroomprofiel; o De inhoud van het onderwijsprogramma o De betrokkenheid van de leerling en ouders is duidelijk. (leerling is mede-eigenaar van het IOP) o Het IOP is een levend document.

2.De leerlingen behalen het opleidingsniveau dat mag worden verwacht. o Normering: 90 % van de leerlingen heeft na het verlaten van de school (peilmoment: 1 oktober) een arbeidsplek (praktijkplek) passend bij zijn mogelijkheden of volgt een vervolgopleiding 3.De leerlingen van het praktijkonderwijs functioneren naar verwachting in de vervolgopleiding of het werkveld. o Normering: 70 % van de leerlingen heeft één jaar na het verlaten (peilmoment 1 oktober) van de school een arbeidsplek (praktijkplek) passend bij zijn mogelijkheden of volgt een vervolgopleiding Suggesties voor een andere normering of andere resultaat- indicatoren: donderdag 17 juli

Leerstofaanbod De aangeboden leerinhouden in de onderbouw voldoen aan de wettelijke vereisten. De school met een substantieel percentage taalzwakke leerlingen heeft bij alle vakken een aanbod aan leerinhouden dat past bij de talige onderwijsbehoeften van deze leerlingen. Referentieniveaus: 1F voor rekenen en taal streefniveau

JaarstukkenOpbrengstenSignalen Organisatie- geheugen Analyse Interventies kwaliteit Onderzoek Toezichtarrangement Interventies naleving Het proces van risico-gerichte toezicht op de scholen