Educatieve Software SimCity 2000 Opdracht van Armand en Kushtrim.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Het tweede werkstuk.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
<Naam spreker en school/ gemeente
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Steden: van hier tot Tokyo
Meervoudige intelligentie
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Ik hou van Holland spel!.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het werken met portfolio
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Interpreteren van data
BEDRIJVEN SAFARI. Games Microsoft en Playstation ‘Rocket Riot’ Playstation Home; reageren op vraag naar attributen Rondleiding Spellen testen.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Slot 4Hc.
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Bloemschikken Modeshow bloemschikken in kleding.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Online filmpjes maken. (
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HjH HjH 2 1.Windows XP, Vista worden niet meer ondersteund. - gevolgen beveiligingsproblemen; denk aan bank! - nieuwe hardware zal.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing Coen van Wetering
Bijeenkomst September 2015
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Eigen Initiatief Model
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Educatieve Software SimCity 2000 Opdracht van Armand en Kushtrim

Er zijn voorlopers. Op basisscholen in Zoetermeer gebruiken ze op initiatief van de stad zelf een omgebouwde versie van Simcity, een simulatiespel waarbij je steden moet opbouwen en ontwikkelen. Het spel maakt deel uit van een lespakket, waarin ze de theorie daarover leren. In het 'Virtueel Zoetermeer-spel' kunnen leerlingen vervolgens de stad Zoetermeer stap voor stap nabouwen en de groei naar een volwaardige stad in goede banen leiden. De spelers moeten daarbij rekening houden met de bewoners, die een hoog voorzieningenniveau, genoeg werkgelegenheid en een goede infrastructuur verwachten. Omdat de basisscholen in Zoetermeer daar zo enthousiast op reageerden, heeft de stad onlangs cd-roms met het spel en het lespakket naar alle basisscholen in het land gestuurd.

Het is de bedoeling dat middelbare scholieren in februari mee kunnen doen aan de landelijke gamewedstrijd. Volgend jaar rond deze tijd zullen de resultaten hiervan bekend zijn. “Om te beginnen gaan we nu eerst alle middelbare scholen uitnodigen om mee te doen”, zegt projectmanager Margreet van den Berg. “Ik verwacht dat leraren hier positief op reageren. Eerder werkte ik al mee aan ThinkQuest, een terugkerende wedstrijd waarbij onder anderen leraren en leerlingen uitgedaagd worden om educatieve websites te bouwen. In het begin wisten veel leraren niet hoe dat moest, maar ze wilden het graag leren.”

De jonge ondernemers Diederik Groesbeek (27) en Pieter Albers (24) hebben onlangs gamebedrijf X-form in Utrecht opgericht. In die stad hebben zij ook het ontwerpen van spellen geleerd aan de Hogeschool voor de Kunsten, waarvan ze net zijn afgestudeerd. De gamemakers zijn niet overtuigd van de marktkansen van educatieve spellen. “Maar als iemand met een goed plan komt, zouden wij het wel willen doen. Bijvoorbeeld een opdracht om Frans te leren op een vakantie in Frankrijk.” “Dan wel met een verloop erin”, vult zakenpartner Alberts aan. Dat je bijvoorbeeld eerst alleen maar bij de bakker een brood kan bestellen en later een camping gaat boeken en steeds meer kan zodra je beter wordt. Groesbeek: “Dat klinkt eigenlijk wel goed. Hier zit wel copyright op, hè.”

Geografisch en planologisch simulatieprogramma Geografisch en planologisch simulatieprogramma. Leerlingen kunnen hierin een eigen of bestaande stad ontwerpen en uitbouwen. Inclusief alle originele handleidingen. Te gebruiken in de les: in het Studiehuis. Te gebruiken bij: omgevingsonderwijs, ruimtelijk beleid. De opvolger voor SimCity 2000 is SimCity3000, een volledig 3D-landschap en gebouwen. Men kan inzoomen tot op straatniveau en bevat zeer natuurgetrouwe modellen. SimCity wordt uitgegeven door de Rode Planeet. Geschikt voor : 11 jaar en ouder Leerdoelen : planning maken, design, besturen en onderhouden van een of meeredere steden. Het begrijpen van beleid en beslissingen die betrekking hebben tot het bloei van het het leven in de stad.

Zo zijn er nog meer links naar sites die uitleggen wat men met SimCity allemaal kan doen: http://www.fi.edu/fellows/fellow3/apr99/simcity2000/models.htm http://www.burgeratoverheid.nl/nieuws/?id=513 http://www.almeresimcity.nl/ http://members.chello.at/theodor.lauppert/games/sc_2knet.htm http://www.oro.hva.nl/detailscherm.php?obj_id=448

SimCity in de les! SimCity in de les kan heel nuttig zijn, het laat op een speelse wijze de spelers zien dat eigenlijk alles in de samenleving samen hangt. Zonder infrastructuur geen inwoners en industrie, bij te weinig of te veel industrie dan zijn er weer respectievelijk veel of weinig inwoners. Dus is er werk, dan zal ook de bewoning aantrekken. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die geregeld moeten worden. Er zal voldoende elektriciteit en drinkwater beschikbaar moeten zijn. In SimCity leert de speler dit alles al doende. Is er geen elektriciteit, dan trekken de inwoners en industrie weg uit de stad. Met wegen geldt dat precies zo, zijn er geen wegen dan zal zich daar ook niemand vestigen. Als alles in zo verre klopt, mbt de infrastructuur e.d., dan zal men ook in staat zijn andere zaken te kunnen opzetten zoals een luchthaven, haven en bijzondere gebouwen (in een dorp vind je echt geen wolkenkrabber) Naast het leren dat infrastructuur van belang is voor de ontwikkeling van een stad kan men ook op bestuurlijk niveau alles regelen. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de belastingen, het maken van wetten en het oplossen van rampen.

Voortdurend moet je bezig zijn met de ontwikkeling en uitbreiding van je stad. In de les zou dit spel dus het beste kunnen worden toegepast in de lessen aardrijkskunde en maatschappijleer. Er zou bijvoorbeeld een heel jaar aan de stad gewerkt kunnen worden en aan het eind van het jaar kan gekeken worden welke leerling(en) dat het beste hebben gedaan en daaraan gekoppeld een verslag van alle bevindingen en reacties van de ‘sims’ in het spel. Een kort samenvatting van normering, hardware eisen en inzetbaarheid van het programma volgt hieronder:

SimCity 2000

SimCity 2000 systeemvereisten MS-DOS / Windows 3.1 of hoger Min. 486, 8MB RAM geheugen 16MB vrij op de harde schijf CDROM drive Geluidskaart optioneel

SimCity 2000 hoofdpunten Leerlingen kunnen leren hoe men een stad runt, oftewel een kijkje nemen in de keuken van het gemeentebestuur. Leerlingen kunnen leren dat een stad besturen meer is dan alleen huizen bouwen en gaan ook aan de slag op bestuurlijk niveau. Leerlingen kunnen leren hoe de infrastructuur van een stad in elkaar zit. SimCity is edutainment.

SimCity 2000 in de les SimCity kan o.a. gebruikt worden bij de vakken: Maatschapijleer Aardrijkskunde Maar ook als ontspanning

SimCity 2000 Einde Tegenwoordig in nieuwere versies is het ook mogelijk via een netwerk te spelen. Zowel MET als TEGEN elkaar. Laatst verschenen versie is SimCity 4.