Alternatieve financiering van multifunctionele landbouw 1 Roeland Cappon.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Deelgebruik monumentale kerken
© Copyright Berenschot Groep B.V. Bedrijventerreincongres 11 oktober 2007 Deelsessie ronde 2 Verhandelbare Bedrijventerreinquota oplossing.
Publieke diensten van landbouw – De markt als vergoedingsmechanisme?
2 Het landelijk landschap
Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) na 2013 Liesbet Van Laer - Natuurpunt.
Gebruik van GMES Land Use Lille Métropole
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Rurale ondernemers realiseren ECOnomische x ECOlogische meerwaarde op het platteland door samenwerking & innovatie.µ Peter Bruggen.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HoekscheWaardDuurzaam
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Klassieke AO Leseenheid1
Maatschappelijk Aanbesteden
Besturen zonder bestuur
Wat betekent “Europa” voor het Sallandse platteland?
secretaris Plaatselijke Groep
secretaris Plaatselijke Groep
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Landschap beschermen en ontwikkelen
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
“Schuiven met waterdoelen”
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Dit project wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid, de provincie West-Vlaanderen en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa.
Hageland+.
Ⓒ Olof S. Het beleid voor Plattelandsontwikkeling na 2013 DG Landbouw en plattelandsontwikkeling Europese Commissie.
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Plattelandsontwikkeling door gemeenten, succesfactoren en verbeterstrategieën Pierre van Amelsvoort Arie Meulepas zomer 2011.
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Plattelandsontwikkeling in de Kromme Rijnstreek
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
Herstructurering Sociaal Domein
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Verbetering van de sportvisserij mogelijkheden (aantrekken van onroerend goed) Milan Scheurink & Ed Piek Sportvisserij Oost-Nederland 21 Mei 2013.
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
een nieuwe LEADER periode
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Welkom Wouter Rozendaal projectleider GLB pilot NFW Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland Ministerie.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Omgevingswet en Gezondheid
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Transcript van de presentatie:

Alternatieve financiering van multifunctionele landbouw 1 Roeland Cappon

Musical-project 2 Coördinator:Vakgroep Landbouweconomie (UGent) Partners: AMRP (UGent) – ILVO - ISEG (KULeuven) – FRW Financiering: Federaal Wetenschapsbeleid Programma SDO (duurzame ontwikkeling) Looptijd: 2007 – begin 2011 (tot januari 2010) Onderzoekshypothese: multifunctionele landbouw + regionale identiteit → plattelandsontwikkeling

Musical-project 3 Werkpakketten ‘alternatieve financiering van multifunctionele landbouw’ (3.2.) Landbouw Landschap / Identiteit Voorziening van publieke diensten Verbreding / diversificatie Multifunctionele landbouw Rurale actoren (vastgoed, toerisme, locale overheden) plattelandsontwikkeling

Leader 4 In Vlaanderen:Vlaams Programma voor Plattelandsontwikkeling (PDPOII). Financiering: LEADER = Europees subsidëringsprogramma voor plattelandsontwikkeling Looptijd: 2007 – 2013 (vanaf maart 2010) As 1: concurrentievermogen van land- en bosbouw As 2: Milieu- en landbeheer As 3: leefkwaliteit op het platteland en diversificatie van plattelandseconomie As 4: LEADER Gelijkenissen As 3 en As 4: Verbetering van de leefkwaliteit Verhoging van de sociale samenhang Versterking van het streekgevoel Diversificatie van de plattelandseconomie Verschil As 3 en As 4: Uitvoeringsgebied: LEADER enkel in afgebakende LEADER-gebieden. LEADER-methode: autonomie aan de regio’s

Leader 5 Leader-gebieden: 2 criteria voor ruraliteit: - < 300 inw/km² - maximum 15% bebouwde oppervlakte Leader-aanpak: - Bottom-up - Innovatief - Multisectoraal en geïntegreerd - Gebiedsgericht - Beoordeeld en begeleid door Publiek-Privaat partnerschap (Plaatselijke Groep)Plaatselijke Groep - Netwerk - Samenwerking

6 Doelstellingen MUSICAL-onderzoek I.Probleemstelling (afbakenen onderwerp) II.Overzicht & kenmerken alternatieve financieringsmechanismen (AFM’s) → Selectie kansrijke AFM’s III.Draagvlakbepaling - voor kansrijke AFM’s - bij relevante groepen actoren (publiek ↔ bestuurlijk draagvlak) - in verschillende studiegebieden IV.Conclusies

I. Probleemstelling 7 GroenBlauwGeelWit Bescherming overstromingen Verbeteren waterkwaliteit Tewerkstelling Verhuur gronden en gebouwen Toerisme en recreatie Groene Zorg Regionale identiteit Erfgoed Energieproductie (windmolens, biobrandstoffen, …) Rood Landbouw = multifunctioneel! Landschap Natuur Milieu (bvb. koolstofcaptatie bodem) Verkoop & verwerking hoeveproducten Voedselzekerheid en -veiligheid Plattelandsontwikkeling: 4 elkaar versterkende processen (Wiskerke) - verbinden van rurale actoren - vervlechten van economische met niet-economische functies - verankeren in het eigene van de streek - verbreden (diversificatie van de landbouweconomie)

8 Private goederen Bvb. voedsel, vezels, energie, rurale accommodatie, educatie enz… Quasi collectieve goederen Bvb. water Club goederen Bvb. landschapspark Publieke goederen Bvb. openbaar landschap, biodiversiteit, zuivere lucht rivaal niet-rivaal uitsluitbaarniet-uitsluitbaar I. Probleemstelling Stijgende vraag naar publieke diensten (van multifunctionele landbouw) – Stijgende welvaart => hedonisme: meer genieten – Meer vrije tijd om te recreëren op platteland – Toenemende mobiliteit => meer mogelijkheden voor recreatie – Meer belang gehecht aan welzijn, gezondheid – Milieuproblemen, klimaatsverandering => meer belang aan natuur & milieu – Toenemende druk op open ruimte door stijgende bevolking, industrie

9 Op basis van eigen onderzoek in Meetjesland (MUSICAL-project, 2009) Vraag naar publiek diensten? I. Probleemstelling

10 Bedreigingen - verstedelijking, versnippering - intensivering en schaalvergroting in de landbouw LandbouwlandschappenNatuurgebieden Dynamiek / Agrarisch gebruik Huidig beleid = inzet publieke middelen - ruimtelijke ordening – marktregulering vb. toekennen bestemmingen - gerichte financiering – markthandeling vb. beheersovereenkomsten - fiscale maatregelen – marktstimulering Aanbod (groene) publieke diensten ondermaats! - ontwikkeling groen gescheiden van rood (private initiatieven/middelen ) - duur & omvang publieke vergoedingen = beperkt Groen Focus op groene publieke diensten

I. Probleemstelling 11 VRAAG: Is landschap & natuur enkel verantwoordelijkheid van overheid & grondgebruikers? DoelDienstVraag publiek privaat NatuurAgrarisch natuurbeheer LandschapPassend landbouwkundig gebruik van de grond toegankelijkheidFaciliteiten toegankelijkheid woonomgevingskwaliteitenPassend landgebruik en inpassing aantrekkelijke elementen Investeren in landschap (Braaksma & Bos, 2007) levert baten op vlak van- woongenot, recreatie (gebruikswaarden) - overerving van natuur & landschap (niet-gebr.w) Publieke en private (directe & indirecte) vraag naar ‘groene’ diensten ANTWOORD = neen!

12 Een dienst komt tot stand - door vrijwillige transactie - tussen de aanbieder die hiervoor een vergoeding krijgt van - en de publieke en/of private vrager ‘Groene’ diensten = samengesteld goed (Leneman et al., 2006) Publiek Privaat ? Marktfalen! Overheidsbemoeienis noodzakelijk Welke alternatieve financieringsmechanismen? - beperken tot mechanismen gekoppeld aan geldstromen, maar vrijwilligerswerk = ook belangrijk! - gericht op het genereren van de middelen (verzilveren van de vraag) niet vergoedingsmechanismen! - georiënteerd op de Belgisch-Nederlandse context (instrumentarium, verstedelijking,…) I. Probleemstelling Publieke of vrijwillige voorziening

13 Publiek Privaat ? I. Probleemstelling Alternatieve financiering > private financiering = ook kaderen in bredere processen!  ruimtelijk beleid - uitvoeringsgericht, decentralisering, … - ruimtelijk beleid toelatingsplanologie → ontwikkelingsplanologie  landbouwbeleid - leefkwaliteit, omgevingskwaliteit, diversificatie - van sectoraal landbouwbeleid → plattelandsontwikkeling - op basis van samenwerking van lokale & regionale en publieke & private plattelandsactoren - financiële verantwoordelijkheid richting niet-overheidspartijen - faciliterende rol van de overheden - gebiedsgericht - gericht op omgevingskwaliteit Alternatieve financiering

14 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Overzicht alternatieve financieringsmechanismen (Padt et al., 2002) EconomischIdeologisch Natuur & landschap = hoofddoel Rood voor Groen Ontwikkelingstaks Lokaal landschapsfonds Toeristenbelasting Algemeen Groenfonds Arrangementen Financiële adoptie Partnership Certificaten Sponsoring Publiekscampagnes Vrijwilligerswerk Natuur & landschap = nevendoel Bestemmingsrekening Giften CSA streekproducten lidmaatschap - verticale as: landschap & natuur als doel (semi-kwantitatieve scores, bandbreedte) - horizontale as: economische ↔ ideologische motieven (ruwe inschatting) - nevencriteria (‘goed verhaal’, lokaliteit, e.a.) Beperkingen: - niet volledig + tijdsgebonden - indicatie voor ‘geschiktheid’ van mechanisme Waarde: - inzicht in clusters/groepen van AFM’s

15 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Cluster I: vrijwillige investeringsvormen voor natuur en landschap Kenmerken - motieven: eerder ideologisch - basishouding: financieel beheer van N&L - doelstelling: betrokkenheid, draagvlak = ‘Warm geld’ Selectie kansrijke AFM’s: basis = bijdrage aan plattelandsontwikkeling

16 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Landschapsveiling: Kenmerken: - koper ≠ eigenaar, wel mogelijkheid tot adoptie - fysieke veiling (versus internetveiling) - eerste veiling in Nederland (in de wereld?) € - bedrijven, particulieren, natuurorganisaties - landbouwers: 10-jarige contracten - Triple E: intermediaire organisatie - tegemoetkomingen Voordelen: - zonder tussenkomst van overheid - combineren met beheersubsidies - sterke betrokkenheid / breed doelpubliek - impact: lokaal + goed zichtbaar - korte voorbereidingstijd Nadelen: - meer controle op doen en laten landbouwer - transactiekosten landschapsveiling Randvoorwaarden - zekere mate van betrokkenheid aanwezig - sociaal netwerk (Via Natura, e.a.) - inbedden in visie op landschap (LOP) - belang van informatiecampagne!

17 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Cluster II: financieringsmechanismen ~ gebruik of vervuiling van landschap Kenmerken - motieven: ‘gebruiker betaalt’, ‘vervuiler betaalt’ - basishouding: gekoppeld aan gebruik landschap - doelstelling: genereren van private middelen indeling: A. bijdragen < recreatie en toerisme (vb. toeristentaks) B. bijdragen < wonen (vb. zichtgaranties) C. bijdragen < nieuwe dynamische ontwikkelingen op het platteland (‘rood voor groen’) D. partnerships = 2 partijen / gemeenschappelijke doelen / op commerciële basis (vb. KOH – verwarming openbare gebouwen)

18 II. Overzicht + kenmerken AFM’s A. Bijdragen uit recreatie en toerisme Herinvesteren van meerwaarde die producten/diensten halen < landschap Opmerkingen: - meerwaarde = product- en contextafhankelijk - meerwaarde = afhankelijk van productdifferentiatie echter meer promotionele investeringen! 1.rechtstreeks (consument → landschap): zie cluster I 2.onrechtstreeks (consument → dienstverlener → landschap)

19 II. Overzicht + kenmerken AFM’s A. Bijdragen uit recreatie en toerisme Herinvesteren van meerwaarde die producten/diensten halen < landschap Toeslagen voor consumenten Vrijwillig = Visitor Payback Supplementmethode (Wassenberg, 2002) OPT-IN OPT-OUT Communicatie = belangrijk! meer betrokkenheid  inkomsten onzeker Niet-vrijwilligToeslag op streekproducten, fietskaarten Toeristentaks – doelheffing naar N&L  - publieke middelen (staatsteun!) - weinig draagvlak meer middelen Mogelijke knelpunten: - concurrentiepositie - administratieve afhandeling

20 II. Overzicht + kenmerken AFM’s B. Bijdragen uit de functie wonen Uitzichtgarantie: - aankoop huis + uitzicht = koopsom + 2,5% - garantie voor 30 jaar - bij schending van het uitzicht: 25 % van de koopsom terugbetaald door gemeente - juridisch sluitend! ‘van wanneer is uitzicht belemmerd?’ - ook projectontwikkelaars

21 II. Overzicht + kenmerken AFM’s C. Bijdragen uit nieuwe ontwikkelingen op het platteland ‘rood-voor-groen’ Verruimen tot ‘Rood-voor-open ruimte’ - Nieuwe verkavelingen - Ontginningen - Nieuwe bedrijventerreinen - Golfterreinen - Functiewijzigingen - Ontwikkelingsmogelijkheden voor zonevreemde woningen / voor manèges - Landschap - Woonomgeving - Toegankelijkheid - Natuur Toenemende impact

22 II. Overzicht + kenmerken AFM’s C. Bijdragen uit nieuwe ontwikkelingen op het platteland - Ruimtelijke relatie ‘rood profiteert van groen’ - lokale kwaliteitsverbetering - Eén projectenveloppe & projectplan - via bijvoorbeeld PPS 2 soorten: KostenverhaalVerevening - Financiële relatie ‘groen = als compensatie voor rood’ ruimtelijke koppeling = wel van belang - globale kwaliteitsverbetering - hoger schaalniveau - via ontwikkelingsfonds of zelfsturing - planologische, bestuurlijke en juridische (financiële) knelpunten! 3-tal voorbeelden kostenverhaal: - lage impactfactor rood - verhouding groen/rood = gunstig - vervlechten van functies! → synergie Verhandelbare ontwikkelingsrechten

23 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Kostenverhaal Hoevecomplex Gebouwen +paden + landschap Landbouwgronden 1.Nieuwe landgoederen - 30 landgoederen minimaal 5-10 ha (2008) - 90 % publiek toegankelijk! - stimulerende rol overheid 2.Golfbaan Gaasterland - groenlabel – verhouding natuur/golf = 3/1 - PPS 3. Knooperven - kleinschalige landschapsontwikkeling = verantwoordelijkheid nieuwe bewoners - schaalvergroting lanbouwbedrijven - autonome gemeentebedrijven? - nieuwe dynamiek op het platteland

24 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Verevening (vereffening) 1. Verhandelbare ontwikkelingsrechten (= Transferable development rights) Open ruimte met beperking van ontwikkelingsmodgelijkheden = ‘sending site’ Ruimte met ontwikkelingsmogelijkheden ‘receiving site’ markt voor verhandelbare ontwikkelingsrechten overheid kent ontwikkelingsrechten toe overheid legt bezit van ontwikkelings- rechten als verplichting op - afstemming vraag en aanbod via private transacties = zelfregulering - rol van de overheid: * ORGANISATOR: vaststellen regels - vrijwillige interactie tussen private actoren (eventueel met rechtenbank als tussenschakel) * FACILITATOR: via RUP rechten toekennen in SS + verplichtingen in RS * ACTOR: zelf ontwikkelingsrechten aankopen (bv. Creëren van schaarste) - transactiekosten!

25 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Evaluatie kostenverhaal Voordelen: - Veel potentieel voor het genereren van private middelen - verschuiven financiële verantwoordelijkheid naar private actoren - globale omgevingskwalieit ↗ Nadelen (Reinhard & Silvis, 2007) - normatief: ‘laten we toe dat er in de open ruimte worden gebouwd’? - strategisch: ‘hoeveel groen voor hoeveel rood’? - bestuurlijk: complex proces + vele partijen - operationeel: veel onbekende factoren (stijging grondprijzen….) + organisatorische hindernissen - gericht op kapitaalkrachtige plattelandsactoren - actieve overheidsrol vereist! (als actor, als stimulator, als facilitator)

26 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Cluster III: Landschapsfondsen Landschapsfondsen - lokaal initiatief van meerdere lokale/bovenlokale instellingen of organisaties - bundelen van middelen (privaat en/of publiek) = efficiënt (uitvoeringskosten ↘) Landschapssfondsen = randvoorwaardelijk voor alternatieve financiering! Landschapsfondsen ≠ doel op zich = continuïteit van financiële middelen voor omgevingskwaliteit = samenhang in uitvoering (landschap overstijgt het lokale!) = effectief = lokale niveau bevordert de herkenbaarheid van maatregelen Landschapsfondsen – gevuld met: - private middelen: investeringsvormen < cluster I financieringsmechanismen < cluster II - publieke middelen (staatsteun!)

27 II. Overzicht + kenmerken AFM’s Cluster III: Lanschapsfondsen Veel dimensies! Financiële doelen Privaat Publiek Korte termijn (inrichting) Lange termijn (beheer) Inhoudelijke doelen BeperktBreed AanbodgestuurdVraaggestuurd Organsiatie (proces) Bottum-upTop-down BeheerdersGebruikers/ financiers - Context (actoren, functies in het gebied, verstedelijking, …) = bepalend voor de invulling van een landschapsfonds - Belangrijke andere kenmerken: stabiliteit: voor het verzekeren van continuïteit van middelen transactiekosten voor de opzet van een landschapsfonds (3 C’s)

28 II. Overzicht + kenmerken AFM’s 2 voorbeelden : Privaat Publiek Korte termijn (inrichting) Lange termijn (beheer) BeperktBreed AanbodgestuurdVraaggestuurd Bottum-upTop-down BeheerdersGebruikers/ financiers Landschapsfonds ‘t Boerenlandschap - momenteel: weinig stabiel - zoektocht om zowel inhoudelijk als financieel te verruimen Landschapsfonds Enschede - ruime financiële + inhoudelijke doelen - momenteel: publiek + zoektocht privaat - opstart 4 jaar – transactiekosten ↗

29 II. Overzicht Zonder overheidsbemoeienis geen alternatieve financiering! Alternatieve financieringsvorm Overheidsrol Stimuleren Actor Faciliteren 1.Cluster I: Vrijwillige investeringen X - Landschapsveiling - Streekrekening 2.Cluster II: AFM’s – gebruik/vervuiling - bijdragen uit recreatie & toerisme X - ‘rood-voor-open ruimte’: X X X kostenverhaal ↔ verevening 3.Cluster III: Landschapsfondsen X X

30 III. Draagvlakbepaling Draagvlakbepaling: - in 2 studiegebieden: Meetjesland & Leievallei → invloed van regionale context (ruraal ↔ verstedelijkt) → 3 workshops: - 2 in het Meetjesland (juni 2009 & april 2008) - 1 in de Leievallei (april 2009) - voor (clusters van) alternatieve financieringsmechanismen - bij diverse groepen actoren Meetjesland Leievallei Onderzoek naar: - aanwezigheid van randvoorwaarden voor AF: draagvlak, visie, sociaal netwerk - bestuurlijk & publiek draagvlak (de 3 B’s) Bijdrage Betrokkenheid Bekendheid

31 III. Draagvlak in het Meetjesland? Randvoorwaarden aanwezig voor alternatieve financiering? Sterk sociaal netwerk (organisaties + sectoren) en een trekker (Streekplatform+) Landschap = strategische doelstelling in de streekvisie (Meetjesland 2020) Betrokkenheid op het Meetjesland = groot genoeg? schaalniveau = wellicht te groot → consequenties voor opzet AF Bestuurlijk draagvlak: Plattelandsgemeenten = weinig bereidheid tot investeren! – middelen? Publiek draagvlak: Bijdragen uit toerisme – concurrentiepositie voor sector in opmars! ‘Collabor8’: duurzame clusters Landbouw: wel draagvlak, mits voldaan aan randvoorwaarden.

32 III. Draagvlak in de ‘Leievallei’ Randvoorwaarden? Sociaal netwerk: eerder top-down (vanuit de provincie & intercommunale) Betrokkenheid = eerder laag. - gebiedsomschrijving? gebiedsnaam? - verstedelijkte context - initiatieven voor draagvlakvorming Wel geïntegreerde gebiedsvisie - op initiatief van locale overheden (bottum-up) - planologische bescherming + inrichting - trekkers: gebiedswerking West-Vlaanderen, Intercommunale Leiedal Draagvlak - bestuurlijk draagvlak = relatief groot - publiek draagvlak ?

33 III. Draagvlak alternatieve financiering Draagvlak voor (clusters van) alternatieve financieringsmechanismen Cluster I: vrijwillige bijdragen voor landschaps- en natuurbeheer - veel bijval voor ‘warm geld’ = 10 % middelen % betrokkenheid - professionele benadering nodig! Omkadering van gebiedsvisie, communicatieplan, landschapsfonds, … Cluster II: bijdragen gekoppeld aan gebruik/vervuiling van het landschap - draagvlak ↗ als overheid in een minder dwingende rol - taksen versus fiscale stimuli (toeristentaks ↔ Visitor Payback) - bijdragen uit ‘vervuiling’ van het landschap – weinig draagvlak - impact ↗ draagvlak ↘ - actieve overheidsrol beperkt bestuurlijk draagvlak Cluster III: Landschapsfondsen (gebiedsfondsen) - publiek draagvlak = groot (kapstok voor vele instrumenten & investeringen) - bestuurlijk draagvlak – beschikbare middelen!

34 IV. Conclusies II.Landschapsontwikkeling op (boven)lokaal niveau werken op 3 domeinen! GebiedsvisieRealisatie Alternatieve financiering Gebiedsfonds (lokaal) draagvlak III.Landschapsfonds = hoeksteen voor alternatieve financiering? - interactie met gebiedsvisie (samenhang in uitvoering) - interactie met draagvlak (anders geen invulling) - gebiedsspecifieke invulling! I.Randvoorwaarden voor alternatieve financiering * betrokkenheid van (private) actoren op het gebied * netwerk van actoren (sociaal kapitaal) – vertrouwen tussen actoren (intersectoraal + diverse bestuursniveaus) * trekker van de initatieven (organisatie, persoon)!

35 IV.Landschapsfondsen katalayseren de inzet van AFM’s uit cluster I en II IV. Randvoorwaarden voor alternatieve financiering GebiedsvisieRealisatie Gebiedsfonds cluster II cluster I (lokaal) draagvlak Eveneens wisselwerking met visie & draagvlak - Landschapsveilingen vereisen en versterken draagvlak! - inbedden van taksen in gebiedsvisie (doelheffing) Inzet van de instrumenten = contextafhankelijk Inzet van instrumenten – principes ‘smart regulation’ (Van Gossum, 2009) - brede inzet instrumenten (complementaire sterktes cluster I en II) - maximaliseren ‘win-win’-situaties - vermijd instrumenten die weerstand oproepen (in 2 de instantie) Opmerking: ook instrumenten die niet gekoppeld zijn aan fonds - vb. partnership, e.a.

36 V.Landschapsfonds = ook drager van duurzame financieringsconstructie voor landschapsontwikkeling - initiatiefnemer (voor bv. landschapsveiling) - aanjager (voor andere publieke geldstromen) IV. Randvoorwaarden voor alternatieve financiering Realisatie Gebiedsfonds Publieke geldstromen VI.Rol van de overheden, organisaties en instellingen - faciliteren gebiedsfondsen (provincie) procesgeld uitvoeringsstructuur gebiedsfonds - faciliteren andere instrumenten (cluster I en II) - ook ruimtelijk instrumentarium -..

37 Dank voor uw aandacht! * Bijkomende opmerkingen/suggesties: cf. evaluatieformulier * Presentatie te raadplegen op: / /