Www.khk.be Situering K-point binnen de KHK. www.khk.be Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stefan van Seters Projectmanager NV REWIN
Advertisements

Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand VVOB ALS ACTOR VOOR DE SAMENWERKINGSONTWIKKELING:
Onderwijsbeleidsplan
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
HoekscheWaardDuurzaam
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het innovatiemodel van IMEC
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Implementatie van wetenschappelijk onderzoek in de opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie Dr.Sc. Peter Van Hauwe.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Eerste bijeenkomst van de begeleidingscommissies ‘t Elzenveld, Antwerpen woensdag 18 april 2007.
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Studenten ondersteunen eerstejaars
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
ArchiValue: de APG-Case
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Bio-energie cluster Oost Nederland Bioenergie cluster Oost-Nederland
Universiteit en Associatie: Zegen of Vloek? K. Debackere K.U.Leuven.
BRITE-Oil Serge Tavernier Imanol Michelena
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Opleiding, onderzoek en werkveld
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Introductie.
Transcript van de presentatie:

Situering K-point binnen de KHK

Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B K I I B T SOC.WERK 1 hogeschool vestigingen

1 oktober 2006 Clusters ICT :696 Sociaal werk :448 Bedrijfskunde :1000 Agro- en biotechnologie :618 Gezondheidszorg :1446 Energie en milieu :614 Onderwijs :1237 Totaal :6059

Doelstellingen van de associatievorming  Ordening van een rationeel onderwijsaanbod  Afstemming van de opleidingsprofielen  Structurering van de opleidingstrajecten  Verbetering van de doorstroommogelijkheden  Organisatie van trajectbegeleiding  Afstemming van de interne reglementen

Doelstellingen van de associatievorming  Opstellen en uitvoeren van een meerjarenplan voor onderwijsvernieuwing en onderwijsverbetering aansluitend bij een gezamenlijk systeem van interne kwaliteitszorg voor onderwijs  Opstellen van een meerjarenplan voor het onderzoek en de maatschappelijke en wetenschappelijke dienstverlening aansluitend bij een gezamenlijk systeem voor kwaliteitszorg voor onderzoek

De zending van de KHKempen Onderwijs Onderzoek Maatschappelijke dienstverlening

De innovatieketen FundamenteelToegepastProjectmatig wetenschappelijkwetenschappelijkwetenschappelijk onderzoekonderzoekonderzoek nieuwe vertalingverspreiding kennisvan kennisvan kennis Universiteiten Hogescholen DoctoraatMasterBachelor Kennis + Creativiteit = Innovatie

Kennis + creativiteit = Innovatie Technologische kennis Marktkennis Marketingkennis Organisatiekennis Kennis van mensen en groepen Idee Concept Product Dienst

Strategische doelen Voldoen aan de accreditatienormen; –onderwijs gestoeld op wetenschappelijk onderzoek (academische Ba/Ma) –afstemming op beroepenveld (prof. Ba) Toonaangevend zijn in een aantal afgebakende onderzoeksdomeinen en toepassingsdomeinen Regionaal kennisportaal zijn voor KMO’s, instellingen en lokale besturen; toegangspoort tot de expertisedomeinen van de Associatie

Onderzoek i.f.v. academisering Academisch gerichte opleidingen –Master in industriële wetenschappen –Master in biowetenschappen Onderwijs is gestoeld op wetenschappelijk onderzoek Onderzoek met een toegepast karakter

Onderzoek in de professionele bachelor biotechniek gezondheidszorg handelswetenschappen en bedrijfskunde industriële wetenschappen en technologie onderwijs sociaal-agogisch werk

Onderzoek in de professionele bachelor Afstemming en verwevenheid met het beroepenveld realiseren Zeer toepasbaar onderzoek Veel aandacht voor implementatie en disseminatie van onderzoeksresultaten Zo mogelijk i.s.m. onderzoek van academisch gerichte opleidingen

Opdracht tegenover de maatschappij en de regio Slagkracht van betrokken bedrijven, besturen en instellingen helpen verhogen Maximale synergie realiseren –Kennisinstellingen –Kennisintermediairen –Bedrijven, overheden en instellingen

10 onderzoeksdomeinen Structuur Onderzoeksgroep wordt aangestuurd door stuurgroep Samenstelling stuurgroep: - KHK-onderzoekers - werkveldvertegenwoordigers - socio-economische actoren - wetenschappelijke wereld Streeft maximale synergie na Vorming van consortia

1.Energiemanagement 2.Duurzame gewasbescherming 3.Biomedische technologie 4.Dierenwelzijn 5.Functionele voeding 6.ICT 7.Lokaal sociaal en economisch beleid 8.Gerontologie en ouderenzorg 9.Effectiviteit van onderwijsprocessen 10.Moeder- en kindzorg Tien onderzoeksdomeinen

Eigenheid van het onderzoek Multidisciplinaire aanpak binnen KHK –Geeft meerwaarde –Vereist efficiënte coördinatie, overleg –Onderzoeksraad Maximale synergie nastreven met –Andere kennisinstellingen (VITO, …) –Kennisintermediairen (Innotek, Voka, …) –Bedrijven en instellingen Kennis en innovatiekracht bij voorkeur complementair bundelen (naar inhoud)

K-point 6 maart 2007