De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven"— Transcript van de presentatie:

1 Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteit 11 februari 2010 Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven (Sermeus W. , TH&MA, 2009/2, p )

2 Inhoud Korte situering opleiding verpleegkunde in Vlaanderen
Samenwerking tussen hogescholen en universiteit: huidig, knelpunten en toekomst

3 Inschrijvingen Bachelor verpleegkunde 2008-2009
Instelling M V TOTAAL Associatie Leuven 578 2723 3301 Totaal Vlaanderen 989 4591 5580 58% 59% (incl. Brugprogrammastudenten) Bron:

4 Inschrijvingen Bachelor vroedkunde 2008-2009
Instelling M V TOTAAL Associatie Leuven 4 846 850 Totaal Vlaanderen 9 1568 1577 44% 54% Bron:

5 Inschrijvingen master verpleegkunde-vroedkunde 2006-2007
Instelling Schakel Master TOTAAL KU Leuven 88 64 152 U Antwerpen 89 58 147 U Gent 85 74 159 VU Brussel 6 18 24 268 214 482 Bron: onderwijsvisitatie master verpleegkunde / vroedkunde, 2008

6 Samenhang bachelor – master verpleegkunde en vroedkunde
Master in de verpleegkunde/ de vroedkunde (60stp.) Afstudeerrichting verpleegkunde Afstudeerrichting vroedkunde Schakelprogramma (60stp.) Na het volgen van een bacheloropleiding in de verpleegkunde of de vroedkunde, kunnen de studenten instromen in het gemeenschappelijk schakelprogramma om dan weer de keuze te maken in de master tussen de afstudeerrichting verpleegkunde of vroedkunde Bachelor in Verpleegkunde (180stp.) Bachelor in Vroedkunde (180stp.)

7 Finaliteiten Bachelor en Master
Kennis, vaardigheden, attitudes Professionele verpleegkundige praktijkvoering Wetenschappelijk verantwoorde zorgverlening Schakelprogramma en Master: Wetenschap en onderzoek Overhevelen van de onderzoeksresultaten naar de praktijk Klinisch & professioneel leiderschap Geavanceerde klinische kennis & vaardigheden

8 Resultaten onderwijsvisitatie master verpleegkunde- vroedkunde 2008
(Score op 20 beoordeelde facetten van het onderwijs) Universiteit Onvoldoende Voldoende Goed Excellent Vrije universiteit Brussel 3 14 Universiteit Antwerpen 8 11 1 Universiteit Gent 10 7 Katholieke Universiteit Leuven 6 Excellent voor: domeinspecifieke eisen, eisen professionele en academische gerichtheid, onderwijsrendement (Bron:

9 Inhoud Korte situering opleiding verpleegkunde in Vlaanderen
Samenwerking tussen hogescholen en universiteit: huidig, knelpunten en toekomst

10 Samenwerking tussen hogescholen en universiteit voor verpleegkunde / vroedkunde
2002, associatiewerkgroep verpleegkunde-vroedkunde departementshoofden hogescholen en ZAP Centrum Ziekenhuis- enVerplegingswetenschap KULeuven 2004 start master verpleegkunde en vroedkunde als gemeenschappelijk initiatief associatie (via samenwerkingsovereenkomst) Opstart van (deel)werkgroepen Curriculumontwikkeling verpleegkunde, curriculumontwikkeling vroedkunde, banaba en navorming, opleiding en vorming, netwerk stage, Internationalisering Oprichting van leergemeenschappen Geriatrie, geestelijke gezondheidszorg, wetenschappelijke vorming, gezondheidsrecht, gezondheidspsychologie

11 Vervolg, Associatiedag (aan het begin van elk academiejaar)
Dag van het onderzoek (uitwisseling van PWO-projecten) Volgende is 12/03/2010 Gemeenschappelijk programma voor inkomende internationale studenten « diversity and unity » Vorming voor docenten Initiatiecursus wetenschappelijk onderzoek voor docenten verpleegkunde / vroedkunde Gemeenschappelijk onderzoek binnen OOF BAOBAB, voortgangstoets,…

12 Nood aan een meer gestructureerde samenwerking
Waarom? Meerlagige organisatie Vnl. Samenwerking op programmalaag en kennislaag Vereist logische samenhang

13 Organisaties zijn meerlagig
Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming geriatrie gezondheidsrecht kennislaag KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009

14 Organisaties zijn meerlagig
Actieterrein van de werkgroep en deelwerkgroepen Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming Actieterrein van de leergemeenschappen geriatrie gezondheidsrecht kennislaag Actieterrein van de associatie, hogescholen, universiteit KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009

15 Dwarsverbanden in meerlagige organisaties
Actieterrein van de werkgroep en deelwerkgroepen Curriculum verpleegkunde bachelor Diversity & unity Master verpleegkunde/vroedkunde Projecten en programmalaag Wetenschappelijke vorming Actieterrein van de leergemeenschappen geriatrie gezondheidsrecht kennislaag Actieterrein van de associatie, hogescholen, universiteit KHK KHBO KHM KHL KAHOSL HUB KATHO KHLim KUL Associatie Associatie bedrijfsysteemlaag Bron: Damhuis et.al., bestuurders aan het bed, 2009

16 Voorbeelden van noden aan geïntegreerde dwarsverbanden
Onderwijs: Gemeenschappelijk competentieprofiel voor verpleegkunde (Associatie, Vlaanderen) Voordelen: kwaliteit naar praktijk, flexibiliteit (doorstroommogelijkheden) Probleem: implementatie Navorming: Waaier van banaba’s en postgraduaten Nood aan eenduidig aanbod Formulering van beleidskader voor banaba’s en posthogeschoolvorming

17 Vervolg, Onderzoek: Internationalisering:
PWO: versnippering van onderzoeksmiddelen Weinig verpleegkundigen / vroedvrouwen met doctoraat in hogescholen Nood aan versterken van onderzoekscapaciteit voor verpleegkunde en vroedkunde: vraagt geïntegreerd plan Internationalisering: In vele landen (Scandinavië, UK, Spanje, …) is de volledige opleiding verpleegkunde (bachelor-master) aan de universiteit Internationale samenwerking op vlak van onderwijs & onderzoek vraagt gezamenlijke aanpak

18 Wat brengt de toekomst ? Sterkte/zwakte huidige samenwerking:
Sterk: in samenwerking en informatie-uitwisseling Zwak: in besluitvorming en implementatie Reden: gebrek aan logische samenhang tussen programmalaag/ kennislaag en bedrijfssysteemlaag. Nood aan coördinatie: Doel: versterken van logische samenhang tussen de verschillende lagen Met aandacht voor eigen profilering en regionale verankering Geen nieuwe structuur, maar wel (be)sturen: keuzes maken, beslissen en implementatie


Download ppt "Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven"

Verwante presentaties


Ads door Google