Culturele diversiteit in de kliniek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensles van de Vlinder
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Problemen in de melkweg
Ziektebeleving Elke levensbedreigende ziekte is een crisis voor iedereen die ermee wordt geconfronteerd. Het brengt een emotionele aardbeving teweeg in.
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Woorden en tijd.....
Ongeneeslijk… ziek en dan?
Intercultureel vakmanschap
Indien je vóór mij zou sterven,
Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Inactiviteit onwil of onvermogen?
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 De kwaliteit van de spirituele dimensie binnen de palliatieve.
Antwoord op vraag SOPO1-4
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
LU MC Demonstratie Virtuele Patiëntstatus 24 oktober 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt.
Medische zorg voor Ongedocumenteerde vreemdelingen “illegalen”
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Themabijeenkomst: ‘Kleur bekennen’ communicatie en omgang met de allochtone cliënt in de palliatieve fase
Wat willen we vandaag doen?
HOE KOM IK ERUIT? KORT EN GOED?. INLEIDING  voorstelling  doel: kortdurend praktijkgericht  systeemtheoretisch  dialogische invalshoek  sociaal constructionistische.
Niemand kan tot Mij komen, tenzij de
HAVE SOME FUN Ludo Luyck.
Verlangen naar licht.
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Bespreken positieve soa-uitslag
Een bekende spreker toonde aan zijn toehoorders een briefje van € 50 vóór hij zijn conferentie begon en vroeg: ‘Wie heeft dit graag?’ Iedereen stak zijn.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Gaat een soa altijd vanzelf over?
Levenspad.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Wat is de zin van het leven?
Presentatie voor basisvrijwilligers
De koning van de kikkers
Aanvaarding en tolerantie
Psychosociale begeleiding bij kanker
EEN VOOR ALLEN allen voor één n.a.v. Joh. 16:32-33, Mt. 26:31, Joh. 16:4-7, Hd. 1: mei 2015 R.Rausch © HEMELVAART Evangelische Baptistengemeente.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Als je een doorbraak in je leven wilt, moet je uit je boot stappen!
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Down syndroom screening: geïnformeerde keuze mogelijk maken Prof.dr. Martina Cornel Papendrecht, 28 november 2013.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Deskundigheidsbevordering over cultuur en opvatting doelgroep.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Les 9 voor 28 mei “Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen.” (Mattheüs 18:4) Wat betekent.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
Bron: raadpleging
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Lente.
Eerste impressies zijn belangrijk..
MAW §1.3.
Informatievaardigheden
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Culturele diversiteit in de kliniek Mohamed Ben Ayad

Culturele bagage Als je ergens heen gaat neem je je spullen mee. Cultuur is een verzameling van normen en waarden. Cultuur is voor ieder een waardevolle verzameling Ik-cultuur Wij-cultuur Mohamed Ben Ayad

Cultuur in tijden van globalisering Cultuur is een dynamisch proces en voortdurend in ontwikkeling. Niet meer zoals vroeger toen cultuur meer statisch was. De grondslagen van een cultuur zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Soms kunnen cultuurverschillen irritaties en frustraties oproepen. Maar het kan ook wel een verrijking zijn, zoals: Mohamed Ben Ayad

Niemand zal ontkennen dat dit een van de prachtige cultuurverrijking is. Mohamed Ben Ayad 4

Stereotypering Je kunt cultuur niet protocolleren ook niet standaardiseren. Een algemene aanpak voor een bepaalde bevolkingsgroep is zinloos. Eigen opvattingen en gewoonten kunnen ook vreemd overkomen op iemands die uit een andere cultuur afkomstig is. Gewoontes kunnen eerder storend dan bevorderend zijn voor het gesprek. Een hulpverlener stapt over eigen grenzen heen in de ontmoeting met patiënten van een andere cultuur. Mohamed Ben Ayad

communicatie Cultuurverschil staat vaak een goede communicatie in de weg. Daarmee kunnen de patiënten het gevoel hebben dat hun fysieke klachten niet begrepen worden. Een slechte taalbeheersing van patiënten is niet altijd het probleem van slechte communicatie. De communicatie verloopt met degenen die de taal goed beheersen niet vanzelfsprekend beter. Mohamed Ben Ayad

Palliatieve zorg en sedatie Sommige familieleden van een patiënt vinden geen berusting in het gegeven dat hun geliefde in de terminale fase is beland. Voortdurend wordt vrijwel aangedrongen op verder onderzoek. zij willen dat het ziektebeeld niet aan hun geliefde verteld wordt. Zij verzoeken dringend de arts geen informatie aan de patiënt te vertellen. Zij willen niet dat de patiënt er achter komt dat hij kanker heeft en dat hij uitbehandeld is. De patiënt mag van de familie geen hoge dosis morfine toegediend krijgen. Mohamed Ben Ayad

Meerdere interpretatiekaders Wanneer de ziekte niet goed te diagnosticeren of te behandelen is, switchen sommige patiënten vaak tussen Nederlandse en vaderlandse artsen. Sommige patiënten krijgen de indruk dat de behandeling in hun vaderland beter is. Deze indruk wordt versterkt door de negatieve publiciteit onder allochtonen over de gezondheidzorg in Nederland. Mohamed Ben Ayad

Risico's Artsen in het land van herkomst schrijven vaak een ‘volle zak’ medicijnen voor. Antibiotica en andere zware medicijnen zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Onbegrip! Mohamed Ben Ayad 9

Ethische dilemma's Niet-reanimatie beleid Afzien of staken van behandeling Autopsie prenatale diagnostiek (vlokkentest, vruchtwaterpunctie, zwangerschap afbreken) Mohamed Ben Ayad 10

Verzorging door iemand van het andere geslacht Onderscheid maken tussen: Privé - en Professioneel leven. Casus (een man kreeg een hartaanval tijdens een wandeling met zijn zoon. Een moslima geneeskunde student schiet hem te hulp) Mohamed Ben Ayad

Existentiële vragen Waarom ben ik ziek? Wat heb ik verkeerd gedaan? Is ziekte een straf van Allah? Is ziekte een gunst of een straf? Is ziekte een beproevingen waarmee Allah de mensen test? Het is mijn lot! Ik accepteer het. Ik krijgt constant het gevoel van angst! Mohamed Ben Ayad