Management : situering en begrip

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gegevens/Informatie/Kennis
Advertisements

10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Economische organisatiecultuur
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Les 1 M&O.
Logistiek management: begrippen en principes
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Informatisering en automatisering
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Organisatiestructuur en
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
© Pearson Education Benelux, 2003
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
© de vries business consultancy, 2008
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Doelen Soorten vormgeving.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Strategische communciatie in organisaties
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Planning Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV)
Marketing Marketingoriëntatie
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
 A-94 A-94.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
50.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Certificering van assetmanagement
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Thema 19 MZ 2 Werk en planning.
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Les 1: Brainstorm en kennismaken
De teamleider is een duizendpoot
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Sociaal / ethisch ondernemen
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

Management : situering en begrip

Management : definitie Management betekent het besturen van de organisatie en het leiden van mensen, gericht op samenwerking en concrete doelbereiking.

Uitbreiding van de definitie : Managementfuncties Om het even welke organisatie Managers van alle niveaus Belang van productiviteit, efficiëntie en effectiviteit

Uitbreiding van de definitie: 1. Managementfuncties : Planning : de weg uitstippelen om de doelen te bereiken Organiseren : Rollen verdelen Taken verdelen Leiden : een motiverende atmosfeer creëren Evalueren en meten : bereiken we de doelen ?

Uitbreiding van de definitie: 2. om het even welke organisatie Klein en groot Profit en non-profit Producerende en dienstverlenende M.a.w. de ceo, de ziekenhuisdirecteur, moeder overste, partijvoorzitters in de politiek, de trainer van een voetbalploeg, …..

Uitbreiding van de definitie: 3. managers van alle niveaus Lower management Middle- management Top- Strategisch: toekomst – lange termijn Tactisch: coördinatie & samenwerking Operationeel: concrete uitvoering

Tijd besteed aan verschillende managementfuncties 0% 100% Contro-leren Plannen Orga-niseren Leiding geven Lower management Middle- management Top-Management

Uitbreiding van de definitie: 4 Uitbreiding van de definitie: 4. productiviteit, effectiviteit en efficiëntie Productiviteit is belangrijk doel van alle managers productiviteit = output input Hoe productiviteit verhogen ? Effectiviteit : het bereiken van de doelen Efficiëntie : uitvoeren met gebruik van zo weinig mogelijk middelen.

ORGANISATIE-ONTWIKKELING MANAGEMENT INTERN EXTERN LEIDING & ORGANISATIE-ONTWIKKELING organiseren delegeren motiveren controleren

Extere omgeving : stakeholders Verschillende groepen stellen eisen aan de organisatie : (stakeholders) Werknemers Klanten Leveranciers Aandeelhouders Overheid Banken Concurrenten

Externe omgeving : concurrenten Concurrentie & bedreigingen Het management moet een antwoord vinden op Sterker wordende leveranciers en klanten Nieuwe concurrenten De bestaande concurrenten De dreiging van substituten