Voorzien in verbeteringen Pakket onafhankelijke logistieke veranderingen door voeren met Lerende Logistiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
10 tips voor een gouden start Groeitips
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Ouders en Kinderen Centraal
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Logical Framework Approach
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Professionaliteitsontwikkeling
Onderwijskundig ontwerpen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Wat is een communicatieplan?
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
Slagkracht met kwaliteit
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Nike Supply Chain Management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Certificering van assetmanagement
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Teambarometer.
Process Mining.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Ontwikkeling, wij als EBS
Transcript van de presentatie:

Voorzien in verbeteringen Pakket onafhankelijke logistieke veranderingen door voeren met Lerende Logistiek

Leerervaringen o ‘Nieuwe software kan noodzakelijk zijn voor verbeteringen maar is op zich nooit voldoende’. o ‘Nieuwe software voegt alleen waarde toe als zij een bestaande beperking overwint EN als wij mensen onze oude gewoontes aanpassen’

Probleemstelling o Implementaties ERP-systemen (SCM-projecten) mislukken steeds om dezelfde vier redenen 1. Communicatieproblemen 2. Samenwerkingsproblemen 3. Vertrouwenscrises 4. Gebrekkige betrokkenheid Tussen klant, gebruiker en softwareleverancier Tussen top-, middelmanagement en uitvoering Tussen bedrijfsfuncties, locaties en onderdelen

Wat niet helpt.. o Harder praten of een zachtere aanpak o Nieuwe visie of meer feiten o Concessies aan kwaliteit of aan tijdigheid o Meer mensen op het project of minder consultants o Een ander pakket …. o Successen belonen (= komt bij niet-betrokkene) of mislukkingen straffen (= treft onschuldige)

Wat wel helpt: Toepassen van Lerende Logistiek! Probleemgerichte benadering: o Communiceren over resultaten o Samenwerken in taakverdeling o Vertrouwen op doorlooptijden o Betrokkenheid bij afspraken

Wat is Lerende Logistiek? 1. Leren van fouten 2. Samenhang in logistieke verbeteringen 3. Faciliteren als wijze van veranderen 4. Pragmatische aanpak van verbeteringen – Meetbare resultaten – Wat werkt werkt – Met elkaar

1. Leren van fouten o Paradox: we kunnen niet leren van onze fouten om fouten te voorkomen o Als alles goed gaat, hebben we niets geleerd o Gezamenlijke sessies om fouten te bespreken – After Action Reviews – Oorzaak/gevolg analyse – Project Reviews

1. Leren van fouten: paradigma o Action Research – Praktijk, gericht op bevorderen veranderingen (= action) – Vergroot de kennis van systeem van onderzoeker en betrokkenen ( = research)

1. Leren van fouten: methodologie o Process evaluation – Samen begrijpen welke hulpbronnen en acties welke effecten hebben – Bekijk de effecten om doelen te stellen (en daarmee effecten te verbeteren) – Reflectie op doelen om idealen te bereiken (en daarmee het bekijken van doelen te verbeteren)

1. Leren van fouten: methode o Faciliteren van besluitvorming – Groep heeft ideeën over problemen plus oplossingen – Constructieve acceptatie van ideeën zoeken – Ideeën uitvoeren, resultaten bekijken en reflecteren

Leren van fouten Idealen Doelen Effecten Hulpbronnen Activiteiten Vrij naar Dick, Bob (1993) Visieontwikkeling Strategie Oorzaak/gevolg AAR Gefaciliteerde bijeenkomsten

Uitgangspunten o Intentionaliteit basis menselijk handelen o Interactie tussen mensen is anders dan interactie tussen mensen en technologie o Individuele en collectieve ontwikkeling o Individuele en culturele verschillen

1. Pragmatische aanpak Twee logistieke vragen: 1. Wanneer is het nodig? (toegezegd, beloofd, gepland, gevraagd … ) 2. Wanneer beginnen? (inkopen, produceren, assembleren, transporteren ….)

Samenhang in fouten o Verkeerde doorlooptijd  verkeerde capaciteit  verkeerde prioriteit  verkeerde afspraken  verkeerde doorlooptijd o Geen communicatie  geen vertrouwen  geen betrokkenheid  geen samenwerking o Hangt dit samen?

betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren Uitgaven Taken Capaciteiten + Omzet + Voorraden Doorlooptijden © 1998 LOGI SENS, reproduction without written consent prohibited Afspraken Aflever betrouwbaarheid C-model©

betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren Prioriteiten / capaciteiten + Omzet + Communiceren in 4C- model © De omzet is onze prestatie indicator (observabele). De capaciteiten en prioriteiten zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We communiceren heel veel, maar waar het eigenlijk omgaat is hoe we prioriteiten en capaciteiten afstemmen om onze omzetdoelen te halen. Het (tijdig) halen van doelen bevordert communiceren (bijv.: dat kan nog beter, hier leren we van …). Het niet halen van doelen vermindert communiceren (bijv.: smoezen, beschuldigingen, verklaringen, ….) Goede afstemming van prioriteiten en capaciteiten bevordert omzet (throughput) groei.

betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + Voorraden Doorlooptijden Vertrouwen in 4C-model © De omzet is onze prestatie indicator (observabele). De capaciteiten en prioriteiten zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We communiceren heel veel, maar waar het eigenlijk omgaat is hoe we prioriteiten en capaciteiten afstemmen om onze omzetdoelen te halen. Het (tijdig) halen van doelen bevordert communiceren (bijv.: dat kan nog beter, hier leren we van …). Het niet halen van doelen vermindert communiceren (bijv.: smoezen, beschuldigingen, verklaringen, ….) Goede afstemming van prioriteiten en capaciteiten bevordert omzet (throughput) groei.

Samenwerken in 4C-model © De omzet is onze prestatie indicator (observabele). De capaciteiten en prioriteiten zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We communiceren heel veel, maar waar het eigenlijk omgaat is hoe we prioriteiten en capaciteiten afstemmen om onze omzetdoelen te halen. Het (tijdig) halen van doelen bevordert communiceren (bijv.: dat kan nog beter, hier leren we van …). Het niet halen van doelen vermindert communiceren (bijv.: smoezen, beschuldigingen, verklaringen, ….) Goede afstemming van prioriteiten en capaciteiten bevordert omzet (throughput) groei. betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren Uitgaven Taken + -

Betrokkenheid in 4C- model © De afleverbetrouwbaarheid is onze prestatie indicator (observabele). De afspraken zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We zijn betrokken, maar waar het eigenlijk omgaat is dat we betrokken zijn bij de afleverbetrouwbaarheid naar de kant. Een hoge afleverbetrouwbaarheid bevordert betrokkenheid (bijv.: dankbaarheid klant, tevredenheid resultaat …). Lage afleverbetrouwbaarheid vermindert betrokkenheid (bijv.: beschuldigen van anderen, nog meer red tape, ….) Goede afspraken bevorderen de afleverbetrouwbaarheid. betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + Afspraken Aflever betrouwbaarheid + + +

1. Pragmatische aanpak Computersysteem: o Geheelonthouder o Garbage in = garbage uit Informatie: o De gebruiker bepaalt

1. Pragmatische aanpak Projectverloop:

Business Balanced CardScore Visie Omzet (T) Uitgaven (OE) Voorraden (I) Afleverbetrouwbaarheid (CLIP) Strategie Leveran- ciers Klanten Aandeel- houders Missie Mede- werkers Afleverbetrouwbaarheid; Winst = T-OE; Efficiëntie = OE/I; Turn Over Ratio = T/I; Return On Investment = (T-OE)/I Bedrijfsactiviteiten MT

JIT-cycle MRP-cycle TQM-cycle TOC-cycle betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren Uitgaven Taken Capaciteiten + Omzet + Voorraden Doorlooptijden © 1998 LOGI SENS, reproduction without written consent prohibited Afspraken Aflever betrouwbaarheid C-model ©