Hoe projecten evalueren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Menno Karres Lead Auditor
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Workshop Nieuwe begroting
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Slimme subsidies 17 september 2013 Evaluatie van subsidies Dries Verlet Studiedienst van de Vlaamse Regering.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Klassieke AO Leseenheid1
Maatschappelijk Aanbesteden
Titel van de presentatie
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Resultaten enquête tuchtwet
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onzekerheidsreductie
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Taakinvulling door de rekenkamer
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
BBV- Begrotingscyclus
© de vries business consultancy, 2008
De evaluatie van een project
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Datagestuurde handhaving :
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Strategische Buurt Ontwikkeling
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Vergadering Personeelsdienst
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Structurele evaluatie voor adaptief beleid Enno Ebels, gemeente Den Haag 19 juni 2018.
Zelfevaluatie GOK.
Transcript van de presentatie:

Hoe projecten evalueren? Valérie Pattyn Instituut voor de Overheid, K.U. Leuven Week van de integrale veiligheid- 27 juni 2011

Wat is beleidsevaluatie (niet)? Waarom en wanneer evalueren? Focus presentatie Wat is beleidsevaluatie (niet)? Waarom en wanneer evalueren? Anticiperen op een projectevaluatie: Randvoorwaarden voor evalueerbaarheid Evaluatievragen en –criteria Beleidstheorie Monitoringinfrastructuur Capaciteit/ Cultuur

Beleidsevaluatie – enkele kenmerken “Het bepalen van de meerwaarde (‘merit’) van datgene wat geëvalueerd wordt” (M. Scriven) Informele versus formele evaluatie. Gestructureerd/systematisch proces – Inzet methoden en technieken: Evaluatievraag + Evaluatiecriterium Data-verzameling Data-analyse Beoordeling

Evaluatie van beleid “Beleid” = ? Maatregel Pakket van maatregelen Project (voorbeeld: Project aanpak fietsdiefstal) Programma Preventie Structurele oorzaak van diefstal wegnemen -Verbeteren stallingsvoorzieningen -Bevorderen gebruik Preparatie Voorbereiding op bestrijding diefstal -Gravering fietsen Repressie Bestraffing diefstal -Stimuleren aangifte -Controle en handhaving

Afbakening van beleidsevaluatie Ten aanzien van andere functies ter ondersteuning van beleid en beheer (Widmer, 2005)

Waarom evalueren? MOTIEVEN om beleid te evalueren: Beleidsplanning ondersteunen Verbeteren van de uitvoering van het beleid en bijdragen tot institutionele ontwikkeling van de betrokken organisaties Het afleggen van verantwoording m.b.t. de resultaten van het beleid en de ingezette middelen Beleidsleren: het antwoord op de vraag waarom en hoe beleid wel of niet geslaagd is “The purpose of an evaluation conditions the use that can be expected of it” (Chelimsky, 1997)

Wanneer evalueren?

Anticiperen op een projectevaluatie Toetsing op evalueerbaarheid: “Evaluability Assessment” Aandacht voor de organisatorische en inhoudelijke evalueerbaarheid van de evaluatievraag “Is het mogelijk (cf. randvoorwaarden) om het beleid op te volgen en te evalueren (ex ante / tussentijds / ex post)?” = bijzondere vorm van ex ante evaluatie Opstart evaluatie? Ja/Neen Scope evaluatie?

Randvoorwaarden evalueerbaarheid Consensus evaluatievragen/ evaluatiecriteria? Beleidstheorie? Betrouwbare en valide indicatoren? Evaluatiecapaciteit en -cultuur?

(1) Consensus evaluatievragen/Criteria Consensus evaluatievragen tussen verschillende stakeholders? Aard van vragen (beschrijvend; voorspellend..)? Een goede evaluatievraag bevat slechts één evaluatiecriterium

Evaluatiecriteria

(2) Beleidstheorie Explicitering beleidstheorie als vertrekpunt voor ‘scoping’ van de evaluatie. Beleidstheorie? Projectlogica het geheel van assumpties die beleidsmakers volgen bij de uitwerking en uitvoering van een concreet beleidsinitiatief Vaak impliciete redeneringen, niet uitgesproken. “Waarom dit project precies? Hoe denken we dat dit bepaald resultaat kan genereren in maatschappij?

(2) Beleidstheorie Een inhoudelijke beschrijving van het beleidsinitiatief en van de wijze waarop dit bepaalde doelstellingen zal bereiken of effecten zal genereren (“Hoe werkt het beleid?”) = “ Causaal Veranderingsmodel” Een oordeel over wat er gedaan moet worden om deze doelstellingen te halen (“Wat moet er concreet gebeuren?”)  beschrijvend én prescriptief (Chen, 2005)

Beleidstheorie-gedreven evaluatie Beschrijvende assumpties: Causale mechanismen ten grondslag van maatschappelijk probleem Causale processen waardoor beleid werkt en de beoogde maatschappelijke verandering optreedt Determinanten: relevante factoren waarop het beleid dient in te spelen om de gewenste effecten te bereiken Veranderingsmodel achter het beleid

Beleidstheorie: Veranderingsmodel achter een projectinitiatief

Reconstructie beleidstheorie: Voorbeeld

(2) Beleidstheorie Solide redenering achter beleid verhoogt slaagkansen Voorwerp van evaluatie (“is beleid goed doordacht?) én Reconstructie beleidstheorie als vehikel tot uitzetten bakens evaluatie. Aandacht voor determinanten waarop het beleid kan ingrijpen. Aandacht voor mogelijke neveneffecten Stuurt selectie van indicatoren voor monitoring en gepaste technieken voor dataverzameling

(3) Monitoring en beleidsevaluatie Relatie monitoring en beleidsevaluatie:  Tandem Belang van adequaat monitoringssysteem Functie van indicatoren =Indicaties van realiteit =Kwantitatieve weergave van kwaliteit/kwantiteit van meetobject =Beschrijvend; niet verklarend!

Stelregels bij opstellen indicatoren Maak gebruik van beleidstheorie Zoek naar bestaande meetpraktijken Betrek stakeholders SMART-principe: Specificiteit: Indicator heeft 1 op 1 relatie met datgene wat gemeten wordt Meetbaar Afgesproken: consensus stakeholders Relevantie Tijdsgebonden (maar stabiel!) Kosten-batenanalyse van de data-verzameling Belang van nulmeting! Betrouwbaarheid en validiteit

Betrouwbaarheid Garanties van de meting op het vlak van objectiviteit en reproduceerbaarheid Maak steekkaart met meta-info over de indicator

Validiteit: “Meet men wat men wil meten?” Valkuilen bij indicatorenontwikkeling Men meent onterecht dat de indicator het totale meetobject afdekt Te weinig aandacht voor moeilijker meetbare aspecten van het meetobject Reductie: men past het meetobject of concept aan de indicator aan, ipv omgekeerd

Indicatoren: soorten Cfr. Componenten in schema beleidscyclus Input: Aantal ingezette politiepatrouilles; aantal manuren; Aantal aanwezigen op infosessies “woningbeveiliging” Proces: “Doorlooptijden” Output: aantal gesloten dealpanden; verwerkte PV’s; aantal aanvragen premies inbraakbeveiliging Effect: minder druggebruik in bepaald stadsdeel; aantal mislukte pogingen tot inbraak Impact: lange termijn. Blijvend effect? Veiligheidsgevoel bewoners Efficiëntie: input/output. Effectiviteit: effect/output. Kosteneffectiviteit: effect/input

(4) Evaluatiecapaciteit/ Cultuur Interne versus externe evaluatie Relatieve kostprijs evaluatie i.f.v. projectkost Evaluatiecultuur

Instituut voor de Overheid Meer informatie? Valérie Pattyn Instituut voor de Overheid valerie.pattyn@soc.kuleuven.be