IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVB met focus op veiligheidscultuur
Advertisements

Analyse van incidenten
Door goede gesprekken groeien
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Sportiviteit & Respect Just do it!
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en intern management
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Patientveiligheid: juridische aspecten
Samen naar een veilig AMC
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
© de vries business consultancy, 2008
Een instrument om ouderparticipatie te meten
5S in Velsen.
5S in Velsen.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
“Kijken, denken en doen met voor risico”
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Brandwonden door een vlamboog in een Eaton SVS/08 installatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Groepsdynamiek 1.
Opdrachten en eindopdracht
Evaluatie Cursus.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Procesverbetering in de Zorg
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Veiligere zorg: begin bij de overdracht
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Cliënt en Veiligheid.
Instrument voor zelfevaluatie patientveiligheidscultuur
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Welkom bij DAIly NURSE.
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel

Cultuurladder

Dimensies Dimensie 1. - Prioriteit en verantwoordelijkheid van patiëntveiligheid Hoe belangrijk is patiëntveiligheid? Hoe bewust is men zich van risico’s voor de patiënt? Wie of wat wordt verantwoordelijk geacht voor patiënt(on)veiligheid en wat zijn de gevolgen? Dimensie 2. - Registreren, evalueren en leren van incidenten Hoe is de meldcultuur en wat wordt er met de meldingen gedaan? Wordt er van incidenten geleerd? Worden veranderingen naar aanleiding van incidente geïmplementeerd en geëvalueerd? Dimensie 3. - Middelen Hoe belangrijk vindt men materiaal, apparatuur en beschikbare ruimte? Dimensie 4. - Communicatie over patiëntveiligheid Hoe is de communicatie over incidenten, op de afdeling tussen zorgprofessionals, het management, patiënten en/of verzorgers/familie van de patiënt?

Dimensie 5. - Samenwerking en patiëntveiligheid Hoe is de samenwerking en het teamgevoel op de afdeling? Wordt er voldoende gecommuniceerd en geëvalueerd? Wordt er aandacht geschonken om als een team te werken? Dimensie 6. - Personeelbeleid en patiëntveiligheid Hoe is de personele bezetting geregeld op de afdeling? Wordt de beschikbare capaciteit goed benut? Hoe worden nieuwe medewerkers geselecteerd en ingewerkt? Zijn er competentieprofielen? Dimensie 7. - Bekwaamheid en (patiënt)veiligheid Worden de verplichte bijscholingen/trainingen consequent gevolgd? Komt ook patiëntveiligheid aan de orde? Zijn zorgprofessionals gemotiveerd om zich bij te scholen/trainen? Dimensie 8. - Aanspreek- en nalevingsgedrag Wordt er volgens regels en protocollen gewerkt? Worden verbeterafspraken in het verlengde van een audit altijd opgevolgd? In hoeverre spreken zorgverleners elkaar op een positieve manier aan op onwenselijk gedrag?

Voorbereiding Kies één patiëntveiligheidsonderwerp dat relevant is voor de afdeling Bepaal welke van de acht gedragsdimensies van belang zijn voor dit onderwerp Zorg voor een onafhankelijk procesbegeleider Gebruik het scoreformulier en pas het aan aan de gekozen dimensies Scoreformulier toesturen en vooraf in laten vullen; handleiding meesturen

Scoreformulier

Teambijeenkomst Duur: 1 – 1.5 uur Toelichting gespreksleider 5 minuten in tweetallen scores bespreken Plenaire beoordeling dimensies Aanbevelingen

Voorbeeld Rapportage Dimensie 1. - Prioriteit en verantwoordelijkheid Volgens de deelnemers is de cultuur op de afdeling waar het gaat om dimensie 1 te omschrijven als een proactieve cultuur. Dit houdt in dat de patiëntveiligheid een hoge prioriteit heeft op de afdeling. Medewerkers zijn assertief en spreken elkaar aan als de patiëntveiligheid in het geding komt. Het aanspreken is minder als het om andere thema’s gaat. Aanbevelingen die door de deelnemers(D)/gespreksleider(W) werden ingebracht zijn:

Cultuurniveaus en interventies