Creatief leiding geven en Opbrengstgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
Workshop Handelingsgericht werken
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Schoolcijfers, een tweede natuur
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Inleiding politieke sensitiviteit
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Welkom op onze thema-avond
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Een project van de Korengroep
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorgplicht in passend onderwijs
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Presentatie Executieve functies
Marjan van Hof & Lineke Bos
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom op onze ouderochtend
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Creatief leiding geven en Opbrengstgericht werken Nieuwegein 3 november 2011 Harm Klifman

Wat gaan we doen? Vaststellen wat Opbrengst Gericht Werken(OGW) is Onderzoeken waarom OGW een trend is Creatief leiding geven

Wat OGW niet is OGW is Geen hype Geen speeltje van de inspectie Geen nieuwe THEORIE Er is geen goeroe Geen 7 S’en, 6 W’s, 5 V’s Maar alleen de overtuiging: Goed onderwijs doet ertoe!

Wat OGW wel is Systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van prestaties Doelen stellen Onderwijsprogramma en –proces inrichten Opbrengsten in kaart brengen Opbrengsten analyseren en betekenis geven (duiden) Beslissingen nemen, aanpassingen aanbrengen in de instructie, het programma en indien nodig de doelen bijstellen OGW herinnert aan de effectieve schoolbeweging en aan de didactische analyse van Van Gelder

Checklist weerstanden tegen OGW We zijn toch geen fabriek! Het gaat toch niet alleen om cijfers?! Doen alleen taal/lezen en rekenen er toe? Hebben we tot nu toe dan ons werk niet goed gedaan? Het kind is meer dan zijn score Die vervelende inspectie! Ging ik hiervoor naar de PABO? Ik heb niets met cijfers (ben ‘data-ongeletterd’) Het ligt niet aan mij, maar aan …. Welke herkenning heb je hier bij?

OGW vanuit perspectief van de leerkracht Wat zie ik? Wat betekent dit? Wat betekent dat voor mijn volgende les? (onderwijsleerproces) Leerstofaanbod Leertijd Didactisch handelen Pedagogisch handelen Klassenmanagement Schoolklimaat Wat zeggen de prestaties van leerlingen over mijn manier van lesgeven? Komt deze vraag bij jullie ter sprake?

Gunstige condities in de school Heldere visie op goed onderwijs Visie met concrete doelen verbinden Gezonde informatiebehoefte Samen bepalen wat belangrijk is Goed pedagogisch klimaat in de klas Focus op didactiek Kunnen omgaan met prestatiefeedback Leerkracht weet wat hij/zij doet en nodig heeft

‘OGW een trend, geen mode’ Vier contexten: Culturele context Beleidscontext Bestuurlijke context Professionele context

Culturele context van OGW Behoefte aan aantoonbare resultaten (‘laat het maar zien’) Behoefte aan transparante verantwoording (‘waar voor je geld’) Behoefte aan functionaliteit (E-2 filosofie, Doen wat werkt)

Beleidscontext van OGW Kwaliteit onderwijs is onderdeel van ‘goed bestuur’ Speerpunt in de Kwaliteitsagenda Primair Onderwijs Opbrengsten als voorwerp van inspectietoezicht Maar….: Percentage scholen dat opbrengstgericht werkt steeg nauwelijks (in 2009 van 36% naar 37%) En is recentelijk gedaald: in 2010 30% van de scholen Merken jullie iets van ‘druk’?

Bestuurlijke context van OGW Deel van bestuurlijke verantwoordelijkheid Object van bestuurlijke interesse én interventie (‘er wat van vinden’ én ‘er wat mee willen’) Ketenbenadering Rationaliteit van het dashboard, de cockpit, de monitor

Weten en Verbeteren Ketenbenadering Leerkracht Directeur Bestuurder Toezichthouder Iedere schakel doet ertoe Iedere schakel heeft eigen verantwoordelijkheid

Professionele context OGW appelleert aan vakbekwaamheid van de leerkracht (de ambachtelijkheid) OGW appelleert aan drive leerkracht: leerling wordt er beter van OGW appelleert aan intrinsieke behoeften leerling Herwaardering van het beroep Impuls geven aan ontwikkeling van professie van leerkracht

De IB’er: een kwetsbare positie Verschillende beelden Spil opbrengstgericht werken? Onderwijskundig leider? Coach of ‘ogen en oren directeur’?

Rekening houden met remmende factoren Angst voor perverterend systeem (‘afgerekend worden op’) Inconsistenties binnen de keten Lastige balans tussen rationaliteit van het dashboard en de ontwikkeling van de professie 15

Sleutel voor het succes van OGW…… ….. ligt bij de professionaliteit van de leerkracht: ‘Ik doe er toe’ (‘voorbij de attributie’) Vergroting van de professionele bekwaamheden en autonomie (‘mijn beslissing staat’) In combinatie met bereidheid tot professionele dialoog (‘ik ben bereid daarover met collega’s een serieus gesprek te hebben’)

Voorlopige conclusies Anderen zijn druk met u, waar bent u druk mee? OGW als opdracht van een ander of als opdracht aan jezelf (‘moeten i.p.v. ‘willen’) De sleutel sterker maken

Creatief leiding geven Wat u natuurlijk altijd al doet Strategieën in leiding geven Interventies die professionaliteit versterken

Wat u natuurlijk altijd al doet Weten dat veranderen soms even duurt …. Dat veranderen alleen lukt door beoefening van geduld Het herhalen van de boodschap Weten dat complimenten stimuleren En dat het ook helpt als je zelf gaat kijken in de klas Delen van kennis uit cursussen bevordert dat het geleerde beklijft 19

Strategieën in leiding geven Door proactief handelen in de goede modus brengen Vertrouwen schenken Uitdagen tot scherpe doelstellingen Centraal stellen van samenwerken (professionele leergemeenschap) Faciliteren (harde/zachte kant) Indirect leiding geven? Remember Niccolo Machiavelli 20

Interventies die professionaliteit versterken Weten wat je wilt (bevordering focus), (durven) kiezen Waarderende benadering (wondervragen, schaalvragen) Getallen laten spreken De goede vragen stellen Creativiteit in leiding geven Speels confronteren 21

Creativiteit in leiding geven Creatief met taal Creatief visie en beleid ontwikkelen Creatief individueel coachen Durven omkeren: vgl. denken in termen van gunstige gevolgen in plaats van beoogde doelen (de kracht van indirect leiding geven)

De goede vragen stellen De derde vraag De ‘wat is er voor jou nodig om… vraag’ De ‘wat belemmert je ….. vraag’ De ‘stel dat ….. vraag’

Filosofische competenties Opschorten van het oordeel Aangehouden verwondering 24

Speels confronteren Overdrijven Vergroten Verkleinen Je laten vermaken Onderbreken Overdreven samenvatten Persoonlijke hygiëne: niet rancuneus, als spel, met compassie, maat houden, op tijd stoppen

Meer weten? Deze presentatie alsmede een overzicht van interessante literatuur en internetverwijzingen zijn vanaf vanavond beschikbaar op www.harmklifman.nl