Bachelor of Engineering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Talentmanagement in de Technische Dienst
Klassieke AO Leseenheid1
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
COMPETENTIEONTWIKKELING
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Organisatiestructuur en
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
De competente projectleider
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Vragenlijst ketencoördinatoren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Missie, visie, strategie & jaarplan
GKC-project Ruggengraat
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Academische vaardigheden - C1.5
Voorlichting Kellebeek College
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Workshop “Beoordelen”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
ZijActief Koningslust
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Parametric release Wat is dat?.
Waarden & organisatiecultuur
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Verpleegkundig redeneren
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 © ASL BiSL Foundation Het Europees e-Competence Framework Co Siebes ABN AMRO, Amsterdam, 23 november 2015.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychomotorische taxonomie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

Bachelor of Engineering Windesheim Zwolle 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Inhoud Competentieprofiel Engineering Relatie met standaarden Landelijk profiel Workshop BoKS 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

1. Competentieprofiel ENG Acht domeincompetenties Los van Product Life Cycle Dekkend voor andere eisen Drie niveaus per competentie Gedragskenmerken 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Acht Domeincompetenties Analyseren Ontwerpen Realiseren Beheren Managen Adviseren Onderzoeken Professionaliseren 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Niveau I Aard van de taak: Eenvoudig, gestructureerd, past bekende methoden direct toe volgens vaststaande normen Aard van de context: Bekend; eenvoudig, monodisciplinair, in schoolsituatie Mate van zelfstandigheid: Sturende begeleiding 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Niveau II Aard van de taak: Complex, gestructureerd, past bekende methoden aan wisselende situaties aan Aard van de context: Bekend; complex, monodisciplinair, in de praktijk onder begeleiding Mate van zelfstandigheid: Begeleiding indien nodig 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Niveau III Aard van de taak: Complex, ongestructureerd, verbetert methoden en past normen aan de situaties aan Aard van de context: Onbekend; complex, multidisciplinair in de praktijk Mate van zelfstandigheid: Zelfstandig 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Analyseren selecteren van relevante aspecten met betrekking tot de vraagstelling aangeven wat de mogelijke invloed is op bedrijfseconomische, maatschappelijke en tot het vakgebied gerelateerde aspecten; formuleren van een heldere probleemstelling, doelstelling en opdracht aan de hand van de wensen van de klant opstellen van een programma van (technische & niet-technische) eisen en dit vast kunnen leggen modelleren van een bestaand product, proces of dienst 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Ontwerpen in staat zijn om vanuit de opgestelde eisen een concept-oplossing (architectuur) te bedenken en te kiezen maken van gedetailleerde ontwerpen aan de hand van de gekozen concept-oplossing (architectuur) rekening kunnen houden met de maakbaarheid en testbaarheid van het ontwerp het verifiëren van het ontwerp aan de hand van het programma van eisen de juiste ontwerphulpmiddelen te selecteren opstellen van de documentatie ten behoeve van het product, dienst of proces 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Realiseren passend gebruik te maken van materialen, processen en methoden het assembleren van componenten tot een integraal product, dienst of proces het verifiëren en valideren van het product, dienst of proces t.o.v. de gestelde eisen het documenteren van het realisatieproces 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Beheren Het invoeren, testen, integreren en inbedrijfstellen van een nieuw product, dienst of proces Een bijdrage te leveren aan beheersystemen en/of onderhoudsplannen, zowel correctief (monitoren en signaleren) als preventief (anticiperen) De performance van een product, dienst of proces kunnen toetsen aan kwaliteitscriteria Terugkoppeling kunnen verzorgen n.a.v. gewijzigde omstandigheden en/of performance van een product, dienst of proces 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Managen het opzetten van een deelproject: kwantificeren van tijd en geld, afwegen en kwantificeren van risico’s, opzetten van projectdocumentatie en het organiseren van resources (mensen & middelen); het monitoren en bijsturen van activiteiten in termen van tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie; taak- en procesgericht te communiceren; het coachen van medewerkers door te inspireren, te overtuigen, te motiveren, respect te tonen, samenwerking te stimuleren en te delegeren; het communiceren en samenwerken met anderen in een multiculturele, internationale en/of multidisciplinaire omgeving en het voldoen aan de eisen die het participeren in een arbeidsorganisatie stelt. 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Adviseren zich in te leven in de positie van de (interne of externe) klant het verhelderen van de behoefte van de opdrachtgever in overleg met relevante partijen de klantbehoefte te vertalen naar haalbare oplossingen het kunnen onderbouwen van een advies en de klant hiervan overtuigen relaties met klanten op een adequate wijze te onderhouden; 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Onderzoeken de doelstellingen van een gewenst onderzoek vanuit de vraagstelling op te stellen zelfstandig (wetenschappelijke) literatuur en eigen / andere informatiebronnen te selecteren en te verkrijgen om zich verder in de vraagstelling te verdiepen, daarbij de betrouwbaarheid van de verschillende informatiebronnen correct inschattend de resultaten samen te vatten, te structureren en te interpreteren in relatie tot de onderzoeksvraag resultaten te rapporteren volgens de in het werkveld geldende standaard op basis van de verkregen resultaten aanbevelingen te doen voor vervolgonderzoek 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Professionaliseren op zelfstandige wijze een leerdoel en een leerstrategie te bepalen en uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel; zich flexibel op te stellen in uiteenlopende beroepssituaties bij beroepsmatige en ethische dilemma’s een afweging te maken en een besluit te nemen, rekening houdend met geaccepteerde normen en waarden Op constructieve wijze feedback kunnen geven op gedrag en inhoud Te kunnen reflecteren op eigen handelen en denken Het kunnen gebruiken van diverse communicatievormen en –middelen om effectief te kunnen communiceren in het Nederlands en Engels 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

2. Relatie met standaarden Generieke HBO kern-kwalificaties Dublin-Descriptoren European Qualifications Framework (EQF) EUR-ACE 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

HBO kernkwalificaties 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Dublin-descriptoren 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering EQF European Qualifications Framework Gemeenschappelijk kader Acht kwalificatieniveau’s Nationaal kwalificatieniveau hier aan relateren Voor ons van belang: Level 5 'higher education short cycle‘ – AD niveau Level 6 'first cycle’: Bachelor niveau Level 7 'second cycle‘: Master niveau Level 8: PhD (dr.) niveau 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering EQF ‘Learning outcomes’ bachelor niveau (6): Knowledge: advanced knowledge of a field of work or study, involving a critical understanding of theories and principles Skills: advanced skills, demonstrating mastery and innovation, required to solve complex and unpredictable problems in a specialised field of work or study Competence: 1) manage complex technical or professional activities or projects, taking responsibility for decision-making in unpredictable work or study contexts 2) take responsibility for managing professional development of individuals and groups 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering EUR-ACE EUR-ACE Beschrijft 6 hoofdthema’s voor ingenieursopleidingen: Knowledge and Understanding Engineering Analysis Engineering Design Investigations Engineering Practice Transferable Skills 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering EUR-ACE 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Landelijk profiel Waarom een landelijk profiel? Eenduidigheid in programma’s Minimumniveau vastleggen Duidelijkheid naar beroepenveld, student en overheid Accreditatie & inspectie Etc. 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Profiel & BoKS Profiel legt niveau-eisen t.a.v. de acht competenties vast Body of Knowledge & Skills geeft inhoud t.a.v. kennis en vaardigheden Beide bij voorkeur (ook) landelijk definiëren De onderwijsinstellingen kunnen beide gebruiken, maar blijven zelf verantwoordelijk 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Mogelijk landelijk profiel Elektrotechniek Analyseren Ontwerpen Realiseren Beheren Managen Adviseren Onderzoeken Professionaliseren 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Mogelijk profiel Energie georiënteerde Elektrotechniek opleiding Analyseren Ontwerpen Realiseren Beheren Managen Adviseren Onderzoeken Professionaliseren 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Mogelijk profiel Embedded georiënteerde Elektrotechniek opleiding Analyseren Ontwerpen Realiseren Beheren Managen Adviseren Onderzoeken Professionaliseren 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

BoKS (1e verkenning landelijk overleg) Domeincompetentie BoKS component 1, 2, 7, 8 Wiskunde Algebraïsche vaardigheden Trigoniometrie Complexe rekenwijze Differentiëren Integreren Differentiaal vergelijkingen Matrix rekenen Statistiek 1, 2, 5, 6, 7, 8 Nederlands Begrijpend lezen Grammatica Stijl Spelling Schrijven van brieven en teksten 1, 2, 3 Natuurkunde Op VWO niveau, maar met een selectie van onderwerpen Elektrisch veld Magnetisch veld Mechanica / Dynamica - translatie en rotatie Thermodynamica koelen, warmteweerstand Licht / Geluid 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Vervolg BoKS 1, 2, 3 Netwerktheorie 6 methoden voor netwerkberekeningen: Wet van Ohm Wetten van Kirchoff Superpositie Norton / Thevénin Stroomlus Matrix Gelijkstroom Componentenkennis De 6 methoden toegepast Vermogen, energie Wisselstroom Signaalvormen harmonisch, niet harmonisch Effectief, gemiddeld en maximaal vermogen De 6 methoden toegepast -> complex Vectordiagram Dualiteit beginsel Overdrachtsfunctie (Bode diagram) Schakelgedrag 1e orde transient (RC, RL) Simulatie in nauwe relatie met kennis van componenten   Meettechniek , praktische vaardigheid Meetnauwkeurigheid 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering

Werkgroep HBO Engineering Workshop Vorige workshop: Domeincompetenties en niveaus Eerste invulling landelijke profielen Deze workshop: Domeincompetenties en BoKS Twee mogelijkheden: BoKS per opleiding specifiek BoKS generiek voor Engineering Benodigde tijd: ± 45 minuten 20-04-2012 Werkgroep HBO Engineering