Sneller, beter en tegen lagere kosten…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Van makerij naar orthopedische dienstverlening
Presentatie HubWays voor softwareleveranciers
Business mapping Business model canvas.
DriversChallenge.
Inkoop en supply chain management in retailorganisaties
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!…..
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Een startersgids voor innovatie
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Facility management en inkoop
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Management en logistiek
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Ondernemen(d) in het onderwijs
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Kwaliteitsgerichte Tracking and Tracing Case: Aardbeien.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
2. FoodPrint Module Doelstellingen analyse
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Ontvangst H1 Ontvangst voorbereiden Logistiek medewerker.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Philips Launch Event Hartelijk welkom Introductie Philips Sopho IPC systeem.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Informatie management HC2
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
Near Field Communication Nicki, Lorette en Maaike.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Intelligent Consumer Systems
Wat is uw kleur?.
Goederenstroom Goederenopslag.
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Inspelen op innovaties
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Ontvangt en verwerkt goederen
Transcript van de presentatie:

Sneller, beter en tegen lagere kosten… ECR Efficient Consumer Response Nederland Frits van den Bos, directeur ECR Nederland VLM najaarscongres, 14 november 2006

M A R K T T R E N D S ECR MILIEU INTERNATIONALISATIE TOENEMENDE CONCURRENTIE SNELLE TECHNOLOGISCHE ONTWIKKELING Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert - bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? WETGEVING CORE BUSINESS Efficient Consumer Response Nederland ECR

DE CONSUMENT WIL: KIEZEN SNEL KLAAR VERS SERVICE GOEDE PRIJS KWALITEIT Intussen wordt de consument steeds veeleisender. Als voorbeeld kijken we naar de food markt: - hij wil ruime keuze, een assortiment dat goed bij hem pas - hij wil producten die snel klaar zijn maar ook snel winkelen. - hij wil verse producten - hij wil service - hij wil kwaliteit maar dat alles wel voor een lage prijs Op elk moment: nachtwinkels, 24 op 24, shoppingcentrums Verantwoord: duurzaam, groen, milieu Er zijn bedrijven die erachter komen dat ze toch niet verantwoord bezig zijn gaa nde consument dat bericht mijden,,,, bv Kitkat Cradle to cradle ( bij nike): heeft te maken met afval, producten terug relycleert, schoen bij nike OP ELK MOMENT VERANTWOORD

HOE HOU JE HET HOOFD BOVEN WATER? Kortom de markttrends en de wensen van de consument stellen u voor een dilemma Door samenwerken in de keten (ECR wil dit bewerkstelligen)

SAMENWERKEN IN DE KETEN DE CONSUMENT ALS UITGANGSPUNT Om de consument tevreden te laten blijven, moet u verder gaan dan vanuit het eigen bedrijf te redeneren en te handelen. Veel bedrijven hebben intern al veel optimalisatieslagen achter de rug, nu volgt het optimaliseren van de keten waarin zij opereren. Bedrijven in de keten dienen samen te werken zodat de processen beter op elkaar aansluiten. Zo kunnen zij: 1. Effectiviteit verhogen 2. Kosten verlagen 3. Kwaliteit verbeteren Ogenschijnlijk tegenstrijdige belangen tussen bedrijven in de keten, verdwijnen als bedrijven redeneren vanuit de gezamenlijke doelstelling: DE CONSUMENT TEVREDEN HOUDEN Effectiviteit: het vooropgestelde doel bereiken Effeciëntie: doen met de minste kosten. (door bv. Heel grote productieseries; produceren tegen laagste kosten, grotere voorraaden is nadeel dus dan ben je niet aan effectiviteit bezig. Doel komt niet altijd overeen met efficiëntie)

ECR Dit is het centrale uitgangspunt van ECR: Samenwerken om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen.

ECR ECR: een gezamenlijke focus op de consument De consument verandert snel en stelt hoge eisen aan het aanbod: hij wil betere en meer verantwoorde, maar vooral op maat gesneden producten. Hij wil op elk moment van de dag en op elke plek zich kunnen oriënteren, kopen en consumeren, online en offline. En dat vraagt teamwerk: samenwerken in de keten om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen. Efficient Consumer Response dus!

Samenwerken in de keten teneinde de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen Dit is het centrale uitgangspunt van ECR: Samenwerken om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen. Samenwerken met distributie en productie. Distributie staat dichter bij de kanalen. En als ze dan samenwerken met producent, gaan ze gemakkelijk op de verandering inspelen. ECR Efficient Consumer Response Nederland

Samenwerken in de foodketen Waar gaat u aan werken? Maak het maar concreet: op welke onderwerpen wilt u mensen vrijmaken en een bijdrage leveren aan het professionaliseren van onze sector? Graag discussie. ECR Efficient Consumer Response Nederland

Logistieke Trends Focus op “beschikbaar: altijd, overal” Hogere frequentie, kleinere leveringen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Focus op beschikbaar: distributie van het product dat je distribueert naar heel Europa dat je kanalen ingericht zijn dat je snel je product aan de klant kan bezorge. Distributiekanalen optimaal inrichten. Stadsdistributie: heel veel leveranciers van winkels in bv Hasselt kledingwinkels, brengen producten naar groot overslagmagzijn buiten stad, daar gestockeerd en van daaruit met kleine distributiewagens distribueren. Diversiteit aan afzetkanalen: die bijv niet naar amerika kunnen distribueren. Dan slluiten ze zich aan bij een netwerk van distributeurs, die doen dan de eindaflevering. Soort van onderaanneming ( officieel binnen netwerk vastgelegd ) Grote belasting van het weggennet. Heiniken zet ontzettend veel producten op het spoor om ze daar verder te verdelen. Diversiteit aan afzetkanalen, complexe distributienetwerken Grote belasting van het wegennet

Category Management Logistiek technieken Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: Nieuwe besturingsmodellen: sneller reageren, beter voorspellen, EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

Category Management Logistiek technieken Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

Besturingsmodellen ECR Sneller reageren Beter voorspellen Replenishment Vendor Managed Inventory Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Replenishment: herbevoorrading in retail ( werke nmet minimumvoorraden ) Vendor managed inventory : wanneer voorraad onder bepaalde voorraad is gekomen dat leverancier die direct terug aanvult, goede relatie Economies of Scale Synchronized production : zorgen dat de productie op elkaar afgesteld is . Dat ze tussenvoorraden gaan vermijden. Synchronized Production Economies of Scale Efficient Consumer Response Nederland ECR

Category Management Logistiek technieken Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

Transport optimalisatie Bestel optimalisatie Bundelen van stromen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Volle vrachtwagens: retailer en je verkoop worsten; bv producten die echt met groot volume ( bv isolatiemateriaal, verpakkingsmateriaal) Bundelen van goederenstromen: bv. Cross docking (lossen op laadkade en wordt opgesplits in regio’s en gaat dan direct verder) Manufacturer consolidatie: producent samenvoegen ( hoe kunnen grondstoffen geconsoldieerd worden? Stel er moet geleverd worden aan groothandel, hoe kan men de goederenstromen dan bundelen, door producten van verschillende producent en zo te leveren naar carrefour. Ze willen het leegrijden vermijden ) Volle pallets Logistieke dienstverleners Volle vrachtwagens Manufacturer Consolidation

Manufacturer Consolidation Service-verbetering Vaker leveren met minder trucks Lagere voorraad bij de retailer Betere on-time performance Minder manco’s en breuk Kostenreductie 5 – 10% besparing op transportkosten Maatschappij Minder congestie en vervuiling Van 2 naar 3 keer leveren Van 4 naar 3 vrachtwagens Beter on-time : JIT Minder tekorten, beschadigingen,…

Category Management Logistiek technieken Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

Tracking & Tracing ECR Complexiteit managen General Food Law Risico’s verminderen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? General food law; van waar het komt, waar het gemaakt is, welke weg, hoelang al, ingrediënten, … HACCP: Probleemanalyse van een aantal kritische controlepunten; controleur van voedselagentschap gaat kritische controlepunten meten en kijken of dat in orde is. (complexiteit ) Food Contact Materials Kwaliteit verhogen Efficient Consumer Response Nederland ECR

Verzendbericht (Despatch Advise DESADV) EAN-label, verzendcode en verzendbericht EAN-label EAN-verzendcode (Serial shipping container code: SSCC) Verzendbericht (Despatch Advise DESADV) SSCC: 387123450000000005 GTIN™: 8712345678906 Quantity: 24 Best before date: 12-12-2009 Batch number: AB123DC GLN: 8712345678910 Date of delivery: 01-06-2009 Dit zijn de soorten diensten die wij bieden Time of delivery: 08.45 u

Retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners gebruiken het EAN-label en het EDI-verzendbericht Albert Heijn Laurus Metro De Burg Groep De Groot Int. De Zuivelhoeve Delicia Dutch Bakery Easy Pastry Fano Fine Food Gillette Gulliker Gulpener Bier Herta Hooghoudt Jansen Dongen Jonker Fris Kroon Vleeswaren Kruger Benelux Les Charterels Leaf Holland Nestlé Princes Foods Prinsen Redbull Redbull The Greenery Scheemda Suikerunie Wenneker Anton Heesing Bake off Bakkersland Bioderij Buiteman Campina Compaxo C. van Oostrom Christian Salvesen Kees Becker Logistiek TDG Van Uden Food- Express

Verwachtingen Sneller ontvangen van goederen Minder administratieve fouten Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Men kan transporten op twee manieren bereiken Kortere wachttijden voor chauffeurs Goede Tracking & Tracing

De laatste 50 meter… Winkels worden steeds drukker en voller Moeilijk om personeel te vinden Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Moeilijk om personeel te vinden. Op weg naar 24/7 bevoorrading Grootste oorzaak van Out of Stocks

ontvangt 2 miljard dozen met producten per jaar ECR Efficient Consumer Response Nederland

Shelf Ready Packaging Makkelijk te herkennen Makkelijk te openen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? In één handeling op het schap Aantrekkelijk voor de consument

Voordelen Verbeterde beschikbaarheid op het schap Versere producten Makkelijker voor de consument Goede merk/ productzichtbaarheid Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert - bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Hogere verkopen Betere productkwaliteit Minder afval en beschadigde producten Minder verpakking

Gebruikers

Conclusies ECR Nederland Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert - bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? ECR Efficient Consumer Response Nederland

Conclusies Samenwerking van ketenpartners Eindgebruikers en markttrends vragen: Samenwerking van ketenpartners Meer responsiviteit Meer transparantie Meer responsiviteit: feedback, antwoord, eindgebruikers en markttrends vragen dit. Meer terugkoppeling in de keten, klant naar kleinhandelaar naar groot distributeur, naar de producent, naar ede leverancier. Iedereen meer verantwoordelijk voor zijn schakel in dek eten. Iedereen wordt meer op zijn taken gewezen. Aandacht voor de laatste 50 meter

Markt ontwikkelingen Food retail: onderscheidend vermogen, bewust eten, regelgeving, prijsdruk, internationalisatie complexere netwerken, meer behoefte aan sturingsinformatie  Verzendbericht en label, RFID invers, DAS papierloos (Met GS1 DAS wisselen leveranciers en afnemers artikelgegevens uit via een centrale database. Elke leverancier geeft zelf aan, aan wie hij artikelgegevens beschikbaar stelt. Afnemers kunnen deze gegevens dan met één druk op de knop opvragen en inlezen in hun systemen. Als u deelnemer bent kunt u op deze site inloggen en alle informatie vinden die u nodig heeft voor een optimaal gebruik van GS1 DAS.) Gemengde branche: branchevervaging, opkomst verticalen, op zoek naar partnerships Manage verkoopproces, manage partnerships RFID positioneren, platform ketendigitalisering, XML keuze (Extensible Markup Language) , barcode in de logistiek Food retail: wetgeving: haccp Prijsdruk: alles moet goedkoper worden en dan ontstaan er problemen. Internationalisatie: nieuwe makrten, producten. Meer behoefte aan besturing bijv tracking en tracing. Terugkoppeling. Das is een nederlandse manier vna gegevensbeheer. Gemengde brache: branchevervaging: bakker gaat bijva lverkopen. Opkomst verticalen: samenwerken tussen leverancier producent.

Markt ontwikkelingen Hardlines retail: grotere winkels, branchevervaging, meer eigen merk, inspelen op individualisering, hoog gebruik EDI  vervanging winkelautomatisering  XML voor secondaire processen : sales report, retouren, klantspecifieke artikelen Gezondheidzorg: meer ouderen, meer zorg, maar budget?  behoefte aan efficiency en effectiviteit (patientveiligheid) Identificatie van product en patiënt Hardlines retail: Alles wat niet zacht is: hardware, automotive, elektronisch, sportartikelen, furniture,… Softlines retail: heeft te maken met kleding en dergelijke, Patientveiligheid, ziekenhuizen,… Gezondheidszorg: toelevering uitbesteden en dan zijn er mensen die dat ‘s morgens verdelen over de afdelingen. daa