De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom

Verwante presentaties


Presentatie over: "ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom"— Transcript van de presentatie:

1 ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
verschillende branches

2 bedrijfskolom de bedrijfskolom bestaat uit ondernemingen die er samen voor zorgen dat een artikel de uiteindelijke consument bereikt Een bedrijfskolom bestaat uit ondernemingen, die er samen voor zorgen dat een artikel de uiteindelijke consument bereikt (de consument is geen onderdeel van de bedrijfskolom).

3 bedrijfskolom fabrikant groothandel detailhandel markt consument
de bedrijfskolom bedrijfskolom fabrikant schakel markt groothandel detailhandel Als je de bedrijfskolom voorstelt als een ketting, dan zijn de ondernemingen in de bedrijfskolom de schakels. Tussen elke twee schakels zit een markt. Dat wil zeggen: tussen elke twee schakels wordt gehandeld. Elke schakel in de bedrijfskolom voegt aan de goederen waarde toe. De goederen worden namelijk steeds geschikter gemaakt voor de uiteindelijke consument. Dit heet toegevoegde waarde. Hoe verder een artikel in de bedrijfskolom is, des te waardevoller wordt het artikel. En met de waarde stijgt ook de prijs. consument

4 functie schakels productieschakels en handelsschakel
de bedrijfskolom productieschakels en handelsschakel verzamelende of collecterende handel verdelende of distribuerende handel detailhandel

5 bedrijfstak de bedrijfskolom is een schakel in de bedrijfskolom, die in het voortstuwen van de goederen- stroom dezelfde functie heeft Zet je de bedrijfskolommen van verschillende artikelen naast elkaar, dan kun je overeenkomsten zien. Alle bedrijfskolommen beginnen met producenten. Alle bedrijfskolommen eindigen met de detailhandel. En in alle bedrijfskolommen zit er een groothandel tussenin. Die groepen ondernemingen (producenten, groothandel en detailhandel) heten bedrijfstakken. Zo zijn de verschillende winkels die schoenen verkopen onderdeel van de bedrijfstak detailhandel.

6 bedrijfstak detailhandel
de bedrijfskolom bedrijfstak detailhandel groothandel fabrikant consument detailhandel detailhandel detailhandel bedrijfstak detailhandel

7 bewegingen in de bedrijfskolom
verticale bewegingen horizontale bewegingen

8 de bedrijfskolom verticale bewegingen integratie er valt een schakel weg en de bedrijfskolom wordt korter differentiatie de bedrijfskolom wordt langer doordat er een schakel bijkomt De bedrijfskolom kan langer of korter worden. Als een schakel wegvalt en de bedrijfskolom wordt korter, dan wordt gesproken van integratie. Als de bedrijfskolom langer wordt, doordat er een schakel bijkomt, heet dit differentiatie. Differentiatie is het tegengestelde van integratie. Integratie en differentiatie zijn de verticale bewegingen in de bedrijfskolom

9 integratie de bedrijfskolom is een beweging in de bedrijfskolom, waarbij een bepaalde schakel de taken van één of meerdere boven- of ondergelegen schakels overneemt Zet je de bedrijfskolommen van verschillende artikelen naast elkaar, dan kun je overeenkomsten zien. Alle bedrijfskolommen beginnen met producenten. Alle bedrijfskolommen eindigen met de detailhandel. En in alle bedrijfskolommen zit er een groothandel tussenin. Die groepen ondernemingen (producenten, groothandel en detailhandel) heten bedrijfstakken. Zo zijn de verschillende winkels die schoenen verkopen onderdeel van de bedrijfstak detailhandel.

10 integratie vóór ná oerproducent oerproducent fabrikant fabrikant
de bedrijfskolom detailhandel groothandel fabrikant oerproducent vóór detailhandel fabrikant oerproducent

11 differentiatie de bedrijfskolom is een beweging in de bedrijfskolom, waarbij activiteiten worden afgestoten naar een boven- of ondergelegen schakel in dezelfde bedrijfskolom. Zet je de bedrijfskolommen van verschillende artikelen naast elkaar, dan kun je overeenkomsten zien. Alle bedrijfskolommen beginnen met producenten. Alle bedrijfskolommen eindigen met de detailhandel. En in alle bedrijfskolommen zit er een groothandel tussenin. Die groepen ondernemingen (producenten, groothandel en detailhandel) heten bedrijfstakken. Zo zijn de verschillende winkels die schoenen verkopen onderdeel van de bedrijfstak detailhandel.

12 differentiatie vóór ná detailhandel fabrikant oerproducent
de bedrijfskolom detailhandel fabrikant oerproducent vóór detailhandel groothandel fabrikant oerproducent

13 samenwerking leidt tot integratie
de bedrijfskolom door samenwerking/fusies worden de detailhandels- ondernemingen steeds groter de detailhandelsondernemingen nemen steeds vaker zelf de grossiersfunctie over (integratie) Door samenwerking worden de Nederlandse detailhandelsondernemingen steeds groter. Hierdoor nemen de detailhandelsondernemingen steeds vaker zelf de grossiersfunctie over (integratie). De fabrikanten krijgen hierdoor steeds meer te maken met machtige blokken winkelorganisaties. Deze winkelorganisaties stellen eisen in de vorm van verpakkingen, eigen merken, leverings- en betalingsvoorwaarden en kwaliteiten. Door deze integratie in de distributiekolom worden grote besparingen bereikt. Artikelen worden voorbeprijsd en/of gecodeerd (streepjessymbool).De verpakkingen worden geschikt gemaakt voor directe verkoop op de winkelvloer. Er wordt gewerkt met omverpakkingen, waardoor transport en verwerkingskosten in de winkel zo laag mogelijk gehouden worden.

14 horizontale bewegingen
de bedrijfskolom horizontale bewegingen specialisatie artikelgroepen afstoten en specialiseren in de overgebleven artikelgroepen parallellisatie artikelgroepen opnemen uit een andere bedrijfskolom Een winkelier kan besluiten om artikelgroepen uit zijn assortiment af te stoten. Hij gaat zich dan specialiseren in de overgebleven artikelgroepen. Hierdoor kan een nieuwe speciaalzaak ontstaan. Dit afstoten heet specialisatie. De winkelier kan ook besluiten artikelgroepen te gaan verkopen, die normaal in een andere branche verkocht worden. Hij gaat dan artikelgroepen verkopen uit een andere bedrijfskolom. Dit uitbreiden heet parallellisatie. Specialisatie en parallellisatie zijn de horizontale bewegingen in de bedrijfskolom.

15 specialisatie de bedrijfskolom is het afstoten van activiteiten binnen dezelfde schakel van de bedrijfskolom, die tot op dat moment door de winkelier worden verricht

16 specialisatie vóór ná de bedrijfskolom oerproducent oerproducent
fabrikant groothandel detailhandel in damesmode oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in herenmode fabrikant fabrikant groothandel groothandel detailhandel in dames- en herenmode

17 parallellisatie de bedrijfskolom is het uitvoeren van activiteiten die tot op dat moment niet binnen die branche worden verricht

18 detailhandel in vers-artikelen
parallellisatie de bedrijfskolom vóór oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in kaas oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in groente oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in vers-artikelen

19 de bedrijfskolom branchevervaging Bij sommige winkels is het oorspronkelijke assortiment niet meer herkenbaar. De winkelier is dan steeds meer artikelgroepen uit andere branches gaan opnemen. Dit wordt branchevervaging genoemd. Bij sommige winkels is het oorspronkelijke assortiment niet meer herkenbaar. De winkelier is dan steeds meer artikelgroepen uit andere branches gaan opnemen. Dit wordt branchevervaging genoemd. Het warenhuis is hiervan een voorbeeld. Parallellisatie heeft geleid tot nieuwe branches. Zo zijn de doe-het-zelfwinkels, de woonwinkels en de tuincentra door parallellisatie ontstaan


Download ppt "ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom"

Verwante presentaties


Ads door Google