Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan? Marja van den Eijnden & Rosa Hessing
De ontwikkeling van OIS Doel: opener arbeidsmarkt in het onderwijs (1999) Bereiken door: Introductie van Leraar in Opleiding (LIO) Introductie zij-instromers Introductie onderwijsassistenten/ lerarenondersteuners Impulssubsidies 1e, 2e en 3e tranche Introductie bekwaamheidseisen/ SBL-competenties Wet Beroepen in het Onderwijs (Wet BIO) Gevolg: Opbouwen interne opleidingsinfrastructuur Accentverschuiving van regulier initieel opleiden naar beroepsgerichte competentieontwikkeling
Wat is OIS? Opleiden van leraren in de school De school als Professional Development School (PDS) OIS = Samenwerkingsverband van een school(bestuur) en één of meerdere opleidingen Gebaseerd op werkplekleren Opleiden van nieuwe leraren Werken aan organisatieontwikkeling Gerichte professionalisering van zittende leraren Werken aan opleidings- en begeleidingbeleid binnen integraal personeelsbeleid (ipb)
Vormen van de bestaande professionalisering- en opleidingspraktijk school als opleidings- model netwerk- model partner- model Coördinatie- model Stage school
OIS in uw eigen school Hoe is OIS op dit moment binnen uw eigen school ingericht? Hoe zou OIS eruit moeten zien in de toekomst? Opdracht: Vul voor uw eigen school de quickscan in.
Vervolgvragen Welke regionale ontwikkelingen op de arbeidsmarkt doen zich voor? Welke invloed heeft dit op het kwalitatieve en kwantitatieve personeelsaanbod? Welke opleidingscapaciteit is in de regio noodzakelijk om aan de opleidingsbehoefte te voldoen? In welke opleidingen wil je participeren? Welke typen trajecten kunnen intern ondersteund worden? Welke educatieve partners kunnen dit realiseren?
Hoe pak je het project aan?
Projectmatig werken: kenmerken Kop en een staart Fasen: Initiatief, Definitie, Ontwerp, Voorbereiding, Realisatie, Nazorg Projectplan: Projectdoelstelling, Activiteiten, Planning, Kosten, Risico’s, Betrokkenen
Kenmerken Projectgroep: Projectleider en leden, Verantwoordelijkheden en taken Beheersaspecten: Tijd, Geld, Kwaliteit, Informatie en Organisatie Product en Proces