Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
R é gine van Lieshout Projectleider MEE Zuidoost Brabant.
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Kan ik al in het beroepsregister?
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
De kern van projectmanagement
Presentatie Henny Knechten
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Opleidingsinfrastructuur
Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar.
Projectmatig werken...en dan?
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
De weg naar de competente docent
COMPETENTIEONTWIKKELING
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
ICTB/NB Projectmanagement.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Leerwerkgemeenschappen
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school (v)so Expertmeeting 4 & 5 april 2007.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
LauwersCollege Buitenpost Informatica
TOM keurmerk Marius Berendse.
Slagkracht met kwaliteit
Introductie OHSAS
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Projectplan <naam project>
Informatica afsluiting
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan? Marja van den Eijnden & Rosa Hessing

De ontwikkeling van OIS Doel: opener arbeidsmarkt in het onderwijs (1999) Bereiken door: Introductie van Leraar in Opleiding (LIO) Introductie zij-instromers Introductie onderwijsassistenten/ lerarenondersteuners Impulssubsidies 1e, 2e en 3e tranche Introductie bekwaamheidseisen/ SBL-competenties Wet Beroepen in het Onderwijs (Wet BIO) Gevolg: Opbouwen interne opleidingsinfrastructuur Accentverschuiving van regulier initieel opleiden naar beroepsgerichte competentieontwikkeling

Wat is OIS? Opleiden van leraren in de school De school als Professional Development School (PDS) OIS = Samenwerkingsverband van een school(bestuur) en één of meerdere opleidingen Gebaseerd op werkplekleren Opleiden van nieuwe leraren Werken aan organisatieontwikkeling Gerichte professionalisering van zittende leraren Werken aan opleidings- en begeleidingbeleid binnen integraal personeelsbeleid (ipb)

Vormen van de bestaande professionalisering- en opleidingspraktijk school als opleidings- model netwerk- model partner- model Coördinatie- model Stage school

OIS in uw eigen school Hoe is OIS op dit moment binnen uw eigen school ingericht? Hoe zou OIS eruit moeten zien in de toekomst? Opdracht: Vul voor uw eigen school de quickscan in.

Vervolgvragen Welke regionale ontwikkelingen op de arbeidsmarkt doen zich voor? Welke invloed heeft dit op het kwalitatieve en kwantitatieve personeelsaanbod? Welke opleidingscapaciteit is in de regio noodzakelijk om aan de opleidingsbehoefte te voldoen? In welke opleidingen wil je participeren? Welke typen trajecten kunnen intern ondersteund worden? Welke educatieve partners kunnen dit realiseren?

Hoe pak je het project aan?

Projectmatig werken: kenmerken Kop en een staart Fasen: Initiatief, Definitie, Ontwerp, Voorbereiding, Realisatie, Nazorg Projectplan: Projectdoelstelling, Activiteiten, Planning, Kosten, Risico’s, Betrokkenen

Kenmerken Projectgroep: Projectleider en leden, Verantwoordelijkheden en taken Beheersaspecten: Tijd, Geld, Kwaliteit, Informatie en Organisatie Product en Proces