Nationaal Innovatie Event

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Stap 1. Waarom een marketingplan?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Visie Mensontwikkeling WSD
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
COMPETENTIEONTWIKKELING
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
PLATO™-Intensief- Leadership
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Voeg hier het organisatie onderdeel in
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
ArchiValue: de APG-Case
President Elect Training Seminar
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Naar een optimaal HR - beleid
Het Rijk van Koning Klant
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Certificering van assetmanagement
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Domstad Utrecht, 13 oktober 2015
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Human Resources Accounting
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Nationaal Innovatie Event Goed georganiseerd levert beter resultaat www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Wat is innovatie? Nieuwe dingen doen www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Waarom innovatie? Om voorsprong te krijgen en daarmee: voordelen op te bouwen en kosten te verminderen www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Waarom doen we te weinig aan innovatie? We doen oude dingen bij herhaling vanwege economisch voordeel (tot nu toe) door gangbare kwaliteitsopvattingen (afwijken niet toegestaan) Door “ontwikkelingen elders” worden ons deze voordelen afgenomen www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Cultuur van vastigheid, alles op z’n plek Heel Nederlands: het NNI als normeninstituut Om normen te handhaven zijn managers nodig Om vooruitgang te boeken is er behoefte aan leiders www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Progress was never made by standard people Is er nog hoop? www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Er is een volgtijdelijke ontwikkelvolgorde: de dingen goed doen, en van daaruit: de goede dingen doen, om vervolgens: nieuwe dingen doen “dingen goed doen” vergt controle en feed-back “de goede dingen doen” en “nieuwe dingen doen” vergen andere hersenactiviteit en communicatie www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Bouwstenen van een innovatieve organisatie hangen samen. Bij ontbreken ervan: Structuur Cultuur Mensen Middelen Resultaten + + + + + = Verwarring geen samenhang & visie Processen & Organisatie Leiderschap & Basiswaarden Competenties Vaardigheden ICT, Geld Faciliteiten Producten & Effecten Strategie Cultuur Mensen Middelen Resultaten + + + + + = Chaos geen besturing & beheersing Scenario's & Architectuur Leiderschap & Basiswaarden Competenties Vaardigheden ICT, Geld Faciliteiten Producten & Effecten Strategie Structuur Mensen Middelen Resultaten Weerstand geen binding + + + + + = Scenario's & Architectuur Processen & Organisatie Competenties Vaardigheden ICT, Geld Faciliteiten Producten & Effecten Strategie Structuur Cultuur Middelen Resultaten + + + + + Ongerustheid geen vaardigheden = Scenario's & Architectuur Processen & Organisatie Leiderschap & Basiswaarden ICT, Geld Faciliteiten Producten & Effecten Strategie Structuur Cultuur Mensen Resultaten Frustratie geen voorzieningen + + + + + = Scenario's & Architectuur Processen & Organisatie Leiderschap & Basiswaarden Competenties Vaardigheden Producten & Effecten Strategie Structuur Cultuur Mensen Middelen Nutteloosheid geen toegevoegde waarde + + + + + = Scenario's & Architectuur Processen & Organisatie Leiderschap & Basiswaarden Competenties Vaardigheden ICT, Geld Faciliteiten Bron: Marcel Nieuwenhuis www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de organisatie vraagt daarom om een integrale benadering Strategie Structuur Cultuur Mensen Middelen Resultaten Groei en Verandering + + + + + = Scenario's & Architectuur Processen & Organisatie Leiderschap & Basiswaarden Competenties Vaardigheden ICT, Geld Faciliteiten Producten & Effecten Verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de organisatie draait in de eerste plaats om mensen Verbetering van de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de organisatie komt tot stand door de gebruiksaanwijzing van mensen toe te passen www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Gebruiksaanwijzing van mensen 1. Mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden 2. Mensen willen duidelijkheid en snelheid 3. Mensen willen samenhang en doelgerichtheid www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Vertaald naar de gewenste aanpak komt het focus op: P missie, visie en strategie P structuur en cultuur P mensen en middelen P methoden www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Missie, visie en strategie: waar gaat u met uw organisatie naar toe? P wat wilt u bereiken? P wat zijn uw doelgroepen? P waar moet uw bedrijf verbeterd worden? www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Structuur en cultuur P met welke werkwijzen haalt u de doelen? P hoe controleert u de resultaten? P hoe maakt u dat voor alle medewerkers helder? www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Middelen P inventarisatie van noodzakelijke middelen beslissing over de inzet/aanschaf van de middelen P uitleg over middelen www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Mensen Hoe motiveert u medewerkers voor veranderingen, verbeteringen en vernieuwingen? door duidelijkheid over missie en visie door aansluiting bij eigen inzichten P door motivatie over de noodzaak P door duidelijkheid over aanpak en controle P door duidelijkheid over resultaten www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Methoden Pbetrekken van medewerkers bij opzet van de bedrijfsvoering: ‘t gaat over hun werk, de samenwerking, de toekomst gebruik van beelden en gezond verstand rendement: geleverde meerwaarde (in ogen van de klant) min kosten continu verbeteren: Plan, Do, Check, Act-cyclus als basis voor vernieuwing www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Richten door missie en visie te formuleren en deze te delen door in een strategische orientatie sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen met medewerkers tegen elkaar af te wegen en van daaruit “de goede dingen te doen” dan wel “nieuwe dingen te doen” www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Strategische Oriëntatie Ronde Keuzen Bedrijfsdoelstellingen Draagvlak!! Kennis Bewustwording van eigen ´talent´ Kunde Actieplan voor verbeteringen www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Fase 2: inrichten Met medewerkers samen beschrijven van processen (management, kern en ondersteuning), van overzicht tot noodzakelijk detailniveau www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Fase 3: verrichten “Aantal en soort Mensen, Middelen en Methoden dat nodig is om organisatie aan doelen te laten voldoen.” www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event MKB Groeicertificaat aanpak P richten (wat u wilt) P inrichten (hoe u het wilt) P verrichten (waarmee u het realiseert) In organisaties en in ketens www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Resultaat P duidelijkheid in doelstellingen P duidelijkheid in aanpak P effectievere organisatie P optimalisering rendement P RvA geaccrediteerde kwaliteitscertificering www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Resultaat ook: Een organisatie die continu beter, vernieuwender en concurrerender wordt. Want: optimale afstemming van “richting, inrichting en verrichting resulteert minimaal in - lagere kosten en verder mogelijk toename van effectiviteit - draagvlak van betrokken medewerkers Herhaalbare aanpak die op de organisatie als geheel, als op onderdelen als op ketens toepasbaar is www. qualiborg.com

Nationaal Innovatie Event Voor nadere informatie en snelle implementatie: QUALIBORG www.qualiborg.com info@qualiborg.com 0512-541031 www. qualiborg.com