van inhoud naar prestatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ketenzorg model en handvatten
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Hoogwaardige OGGZ Hoe gaan we dat betalen?
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Michiel van Hees directeur CQ procesmanagement
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Innovatie Event
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Maatschappelijk Aanbesteden
De verpleegkundig specialist in de rol van casemanager voor patiënten met mammacarcinoom: top oncologische zorg met een persoonlijk accent! Angelique Brands-Appeldoorn.
Logistiek management: begrippen en principes
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Integrale Oncologische Zorgpaden
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Beleid dementiezorg VGZ 2013
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Integraal Kankercentrum Noord Oost
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Palliatieve zorg thuis
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Optimaliseren BPV keten
Van zorgstandaard naar Zorgprogramma dementie regio Haaglanden
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
De ontwikkeling van een zorgpad Valpreventie
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis Welkom Thema bijeenkomst inhoud, uitvoering en financiering van de zorg voor chronisch zieken zorg door ziekenhuis,
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Overheveling AWBZ begeleiding naar WMO Aandachtspunten geleverd door zorgaanbieders Januari 2012.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

van inhoud naar prestatie Ketenzorg van inhoud naar prestatie Meynouw Wentink Rozemarije Schlotter

Wat is een keten? Een samenwerkingsverband van partijen die zowel zelfstandig als afhankelijk van elkaar functioneren omdat ze samenhangende handelingen uitvoeren gericht op een gemeenschappelijk doel. (bron INK)

Ketenzorg Ketenzorg is vooral gericht op goede samenwerking met verschillende instanties om zo efficiënt mogelijk kwalitatief goede zorg aan een bepaalde cliëntengroep te kunnen verzorgen.

Waarom ketenzorg Aantal chronisch zieken neemt toe Complexiteit van de zorgvraag neemt toe Verplicht (voor dementie) Waarborgen van: de samenhang van de zorg (transparantie) de kwaliteit voor de patiënt

Doel (dementieketen) Verschillende invalshoeken: Cliënt kwaliteit van leven ↑ Mantelzorger draaglast ↓ Financiers prijs ↓ Instelling kwaliteit ↑ / kosten ↓

0-meting CQ Ketenzorgmodel Afdeling georiënteerd   Instelling georiënteerd Doelgroep georiënteerd Netwerk georiënteerd Keten georiënteerd Doel Doel gericht op goed uitvoeren van zorg Doel samenwerking gericht op goed uitvoeren van zorg Doel gericht op behandel effect Doel samenwerking gericht op eigen behandeleffect Doel samenwerking gericht op totale behandeleffect Proces Producten zijn bekend Gelijke producten over hele instelling Producten per doelgroep in samenhang bekend Product per keten in samenhang bekend Eén zorgpad Processen zijn bekend Instellingsproces bekend Processen binnen instelling per doelgroep bekend Onderlinge processen bekend Eén logistiek model Minimale bekwaamheid personeel bekend Aanbod relevante partners is bekend Sociale kaart van regio is bekend Sociale kaart van regio is per doelgroep bekend Zorgdiensten van keten partners zijn per doelgroep bekend Zorgdiensten van instelling en ketenpartners vormen een logisch geheel Besturing Gericht op productie Idem + gericht op rendement Idem + gericht op cliëntenlogistiek en behandeleffect Gericht op win-win situaties Gericht op maatschappelijk rendement: - QoL cliënt / systeem - Financiën Organisatie Job shop Samenwerkende Job shop Flow Samenwerking in flow Eén flow Specialisme opgesplitst in doelgroep Zeggenschap ligt (deels) buiten de instelling Informatie (over cliënt) Dossier op afdelingsniveau Eén dossier in instelling Eén dossier specifiek naar doelgroep Dossier met relevante gegevens van netwerk partners Automatische koppeling en uitwisseling dossier binnen de zorgketen Eén MIS MIS per doelgroep MIS met relevante gegevens van netwerk partners Ketenindicatoren Financiën Product afspraak per afdeling gerealiseerd Substitutie tussen afspraken mogelijk Zorgverkoop: zorgdiensten koppelen aan financiering Afstemmen financiering over gehele zorgketen Integrale afspraak

Stap 1: De inhoud van zorg Beschrijven huidige zorg per organisatie Doelen beschreven Zorgpad wordt beschreven vanuit de inhoud. Voordeel: betrokken professionals hebben hetzelfde beeld van de zorg en ondersteuning. Proces inrichten

Stap 1: De inhoud van zorg Zorgpad Een zorgpad beschrijft stapsgewijs in de vorm van een processchema het zorgtraject voor een specifieke cliëntengroep. Hierdoor ontstaat voor alle betrokkenen een helder beeld van het zorgtraject dat de cliënt doorloopt, inclusief taken, beslissingscriteria en werkwijzen. Om dat te bereiken maken we gebruik van zorgpaden en effectmeting. Eerst maar beginnen met het eerste, wat is een zorgpad?

Stap 1: De inhoud van zorg Invoeren zorgpad Het zorgpad wordt continu verbeterd (P – D – C – A) Taakafspraken Evaluatie Eigen behaalde resultaten Externe ontwikkelingen Verbeterde afspraken Om dat te bereiken maken we gebruik van zorgpaden en effectmeting. Eerst maar beginnen met het eerste, wat is een zorgpad?

Stap 1: De inhoud van zorg Zorgpad De juiste dingen Het juiste moment De juiste zorgverlener

Stap 1: De inhoud van zorg Zorgpad – gewenst Incl. Verhaal over 3 organisaties met eigen zorgpad -> samengevoegd.

Stap 1: De inhoud van zorg Zorgpad – gewenst

Stap 1: De inhoud van zorg Stap 1 – Bevindingen Dubbelingen Intake, behandelplan, zorgadvies en bemiddeling. Gevolg: inefficiëntie en verwarring voor de cliënt. Gaten Ontbrekende zorg/ondersteuning: activiteiten- begeleiding thuis, opname mogelijkheid, respijtzorg. Gaten in proces: één duidelijke ingang, delen van informatie tussen hulpverleners.

Stap 2: Van inhoud naar samenwerken Afstemmen: 1 Proces 2 Organisatie 3 Financiën 4 Informatie

Stap 2: Van inhoud naar samenwerken Stap 2 – Bevindingen 1 Samenhang tussen verschillende producten van organisaties is duidelijker. 2 Zorgaanbieders moeten eigen organisatiestructuur aanpassen (m.n. voordeur en achterdeur + casemanager). 3 Inhoud van zorg heeft consequenties voor financiering (bv. HH2 ipv alfahulp). 4 Informatie uitwisselen: format om meest gevraagde informatie te delen.

Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Gezamenlijke keten dementie: Voorspellen toekomstige vraag & aanbod Afstemming financiering Afstemming netwerkindicatoren/prestaties

Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Stap 3 - Bevindingen (1) Vraag & aanbod: Grote capaciteitsvraag, maar niet overal hetzelfde. Financiering Netwerkindicatoren / prestatie-indicatoren

Hoe gaat de vraag zich ontwikkelen? Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Hoe gaat de vraag zich ontwikkelen? 2009 2030 % groei Delft 1186 1709 44 Midden-Delfland 204 365 78 Pijnacker-Nootdorp 407 1044 150 Westland 1219 2252 85 Lansingerland 450 1014 125 Totaal 3466 6384 84 Bron: Primos

Verblijf in # bedden/ regio Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Verblijf in # bedden/ regio Geschatte vraagontwikkeling Geschatte aanbod ontwikkeling

Casemanagement in FTE/ regio Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Casemanagement in FTE/ regio Geschatte vraagontwikkeling Geschatte aanbod ontwikkeling 50 cases per fte (landelijke aanname)

Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Stap 3 Bevindingen (2) Vraag & aanbod Financiering: Rol financiers / rol betrokken partijen Invloed op inkoopbeleid zorgkantoren en gemeentes Netwerkindicatoren / prestatie-indicatoren

Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Stap 3 Bevindingen (3) Vraag & aanbod Financiering Netwerkindicatoren / prestatie-indicatoren: Niet zomaar gaan meten

Netwerk / prestatie-indicatoren Stap 3 : van samenwerken naar prestatie Netwerk / prestatie-indicatoren Beschrijven van de zorg en doelen niet voldoende? Welke invalshoek is belangrijk? Welk doel wil de keten bereiken? Waar kan en wil de keten op sturen? Balanced scorecard

Succesfactoren Breed bestuurlijk commitment Scheiden van inhoud en bestuurlijke vraagstukken Financiering: Fonds 1818 Draagvlak professionals en bestuur Veel ondersteuning

Huidige status CQ Ketenzorgmodel Afdeling georiënteerd   Instelling georiënteerd Doelgroep georiënteerd Netwerk georiënteerd Keten georiënteerd Doel Doel gericht op goed uitvoeren van zorg Doel samenwerking gericht op goed uitvoeren van zorg Doel gericht op behandel effect Doel samenwerking gericht op eigen behandeleffect Doel samenwerking gericht op totale behandeleffect Proces Producten zijn bekend Gelijke producten over hele instelling Producten per doelgroep in samenhang bekend Product per keten in samenhang bekend Eén zorgpad Processen zijn bekend Instellingsproces bekend Processen binnen instelling per doelgroep bekend Onderlinge processen bekend Eén logistiek model Minimale bekwaamheid personeel bekend Aanbod relevante partners is bekend Sociale kaart van regio is bekend Sociale kaart van regio is per doelgroep bekend Zorgdiensten van keten partners zijn per doelgroep bekend Zorgdiensten van instelling en ketenpartners vormen een logisch geheel Besturing Gericht op productie Idem + gericht op rendement Idem + gericht op cliëntenlogistiek en behandeleffect Gericht op win-win situaties Gericht op maatschappelijk rendement: - QoL cliënt / systeem - Financiën Organisatie Job shop Samenwerkende Job shop Flow Samenwerking in flow Eén flow Specialisme opgesplitst in doelgroep Zeggenschap ligt (deels) buiten de instelling Informatie (over cliënt) Dossier op afdelingsniveau Eén dossier in instelling Eén dossier specifiek naar doelgroep Dossier met relevante gegevens van netwerk partners Automatische koppeling en uitwisseling dossier binnen de zorgketen Eén MIS MIS per doelgroep MIS met relevante gegevens van netwerk partners Ketenindicatoren Financiën Product afspraak per afdeling gerealiseerd Substitutie tussen afspraken mogelijk Zorgverkoop: zorgdiensten koppelen aan financiering Afstemmen financiering over gehele zorgketen Integrale afspraak

Vragen? Demo

Uw meting CQ Ketenzorgmodel Afdeling georiënteerd   Instelling georiënteerd Doelgroep georiënteerd Netwerk georiënteerd Keten georiënteerd Doel o Doel gericht op goed uitvoeren van zorg Doel samenwerking gericht op goed uitvoeren van zorg Doel gericht op behandel effect Doel samenwerking gericht op eigen behandeleffect Doel samenwerking gericht op totale behandeleffect Proces Producten zijn bekend Gelijke producten over hele instelling Producten per doelgroep in samenhang bekend Product per keten in samenhang bekend Eén zorgpad Processen zijn bekend Instellingsproces bekend Processen binnen instelling per doelgroep bekend Onderlinge processen bekend Eén logistiek model Minimale bekwaamheid personeel bekend Aanbod relevante partners is bekend Sociale kaart van regio is bekend Sociale kaart van regio is per doelgroep bekend Zorgdiensten van keten partners zijn per doelgroep bekend Zorgdiensten van instelling en ketenpartners vormen een logisch geheel Besturing Gericht op productie Idem + gericht op rendement Idem + gericht op cliëntenlogistiek en behandeleffect Gericht op win-win situaties Gericht op maatschappelijk rendement: - QoL cliënt / systeem - Financiën Organisatie Job shop Samenwerkende Job shop Flow Samenwerking in flow Eén flow Specialisme opgesplitst in doelgroep Zeggenschap ligt (deels) buiten de instelling Informatie (over cliënt) Dossier op afdelingsniveau Eén dossier in instelling Eén dossier specifiek naar doelgroep Dossier met relevante gegevens van netwerk partners Automatische koppeling en uitwisseling dossier binnen de zorgketen Eén MIS MIS per doelgroep MIS met relevante gegevens van netwerk partners Ketenindicatoren Financiën Product afspraak per afdeling gerealiseerd Substitutie tussen afspraken mogelijk Zorgverkoop: zorgdiensten koppelen aan financiering Afstemmen financiering over gehele zorgketen Integrale afspraak ©