Beroepsgeheim en cliëntperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Introductie POP-applicatie (MLB) Loopbaanbegeleiding
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Maak een tentoonstelling
De omgeving en doorverwijzer Vragen:
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Beroepsgeheim op de SEH
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Procedure werken met derden.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig internet Mediawijsheid
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Teamleren, hoe werkt dat?
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Welkom.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Frequent gestelde vragen
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten een worsteling.
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
Code omgaan met cliëntinformatie CAW Regio Leuven Een korte voorstelling van proces en resultaat.
Kernprocessen van de Act methodiek
Briefwisseling Deontologie E.Boydens en E. Nieuwdorp.
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
Beroepsgeheim Kris Stas.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
In samenwerking met De nieuwe Electronische Identiteitskaart (EIK)Diepenbeek 15 Maart 2005.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Vergiftiging bij kinderen
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Personeelsessie LOKO.
Zeg het met bloemen.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Om soms eens dieper over na te denken
alles over merk gekeurd
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Presentatie voor de Vlaamse Club Pattaya Op 6 mei 2015 Aanvang uur.
Stroom, Spanning & Weerstand
Een prachtige kans voor uw kinderen
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Niets is wat het lijkt.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
VROEGTIJDIGE ZORGPLANNING : WETTELIJK KADER september 2012 Myriam VANDERZEYPEN Licentiaat in de Rechten Directeur WZC St.-Jozef te Wiekevorst.
Getuigenis re-integratie
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Instructie Triage en Privacy
5. Verzoek om cliëntgegevens door organisaties en instanties in het sociaal domein (3) AVG in de praktijk sHL ontvangt veel verzoeken van gemeenten, wijkteams.
Transcript van de presentatie:

Beroepsgeheim en cliëntperspectief Enkele stellingen

Het beroepsgeheim is een deel van het wettelijk kader waarbinnen een cliënt ons vertrouwen kan schenken. Zonder dit vertrouwen is hulpverlening onmogelijk.

Hulpverlening is nooit gratis. De cliënt betaalt wel degelijk, o. a Hulpverlening is nooit gratis. De cliënt betaalt wel degelijk, o.a. met privacy. Duidelijkheid over hoe er met cliëntgegevens wordt omgegaan maakt dat al ten minste dit deel van de prijs duidelijk is.

Privacy is een belangrijk deel is van de “prijs” van hulpverlening Privacy is een belangrijk deel is van de “prijs” van hulpverlening. Dus moeten we als organisatie met cliënten onderhandelen over deze prijs. D.w.z. cliënten laten meedenken over hoe we met cliëntinformatie omgaan.

Omgaan met cliëntinformatie is een wezenlijk deel van onze job Omgaan met cliëntinformatie is een wezenlijk deel van onze job. Het moet dan ook ruim z’n plaats krijgen binnen supervisie en intervisie.

Ik houd over mijn cliënten een dossier bij Ik houd over mijn cliënten een dossier bij. Maar de echt wezenlijke zaken noteer ik in mijn schriftje ‘persoonlijke bedenkingen’.

Gedeeld beroepsgeheim is belangrijk maar hoever gaat dit: Mijn team Gedeeld beroepsgeheim is belangrijk maar hoever gaat dit: Mijn team? Mijn organisatie? Mijn sector?

Als we niet oppassen doen we niets anders meer dan toestemmingen vragen en noteren.

De cliënt moet de mogelijkheid hebben om zelf iets in het dossier te schrijven.

Behalve in uitzonderlijke gevallen, moet de cliënt inzagerecht hebben in zijn dossier. De hulpverlener moet dit uitdrukkelijk meedelen.

Dossiers mogen niet doorgegeven worden zonder de cliënt hiervoor toestemming te vragen.

De doelstelling van het opmaken en bijhouden van een dossier, en de inhoud ervan, moeten vooraf met de cliënt besproken worden.

Ook over mondelinge informatieoverdracht moeten cliënt en hulpverlener afspraken maken.

Er worden afspraken gemaakt over wat er gebeurt met het dossier indien het hulpverleningsproces ten einde is.

De hulpverlener informeert de cliënt over alles (ook mondelinge info) wat hij doorgeeft aan derden, zowel binnen als buiten de dienst. De cliënt moet betrokken worden bij het bepalen welke informatie mag doorgegeven worden en aan wie.

Wanneer cliënten documenten moeten tekenen, bijvoorbeeld om toestemming te geven om hun dossier door te geven, moeten zij ruim de tijd krijgen om deze goed te lezen, evt. aan iemand advies te vragen, of mee naar huis te nemen.

Bij doorverwijzing of ontslag krijgen cliënten een kopie van hun dossier mee.