Vitaliteit en leeftijd Leergang A&O 26 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vitaliteitsmanagement: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
Advertisements

Actief werken aan Vitaliteit Tinka van Vuuren Landelijke ledendag Waterschappen CNV publieke zaak 30 mei 2013.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Jongeren over politiek
Aan de slag met Duurzame inzetbaarheid Tinka van Vuuren Congres Goed bezig. Nú voor later. 25 november 2013.
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Opleidingsadviseur Fundeon
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Waarom een vitale organisatie positief werkt
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hogescholen in Dialoog
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
VTB Technasium Vakcollege
OR-platform 15 november.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Onderwijsconferentie
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Oudere werknemers; winst voor iedereen
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Personeelsbeleid Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 5.
Opleiden van medewerkers
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Duurzame inzetbaarheid
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen gemeenten Bijeenkomst lerend netwerk 28 september 2010 Bart de Zwart AStri Beleidsonderzoek en –advies.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Een gezonder Nederland VTV-2014
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Nadere uitleg gewenst()
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Transcript van de presentatie:

Vitaliteit en leeftijd Leergang A&O 26 maart 2010 Tinka van Vuuren Loyalis Kennis & Consult

Inhoud presentatie Wat is vitaliteit? Wat is verband tussen vitaliteit en leeftijd? Waarom is beleid gericht op vitaliteit en leeftijd noodzakelijk? Welk beleid gericht op vitaliteit en leeftijd is het beste? Voorbeeldproject gericht op vergroten van vitaliteit

Wat is vitaliteit? Productief zijn Duurzaam inzetbaar zijn Fit zijn Eeuwig jong zijn; Gezond zijn Gelukkig zijn Bevlogen zijn en/of Goed om kunnen gaan met veranderingen????? Fit zijn; een gezonde en sportieve leefstijl en een goede fysieke conditie.

Wat is vitaliteit? Veel beschrijvingen van vitaliteit bevatten de woordstam "vita", dat "leven" betekent, zoals "levenskracht", "levendigheid", "levenslust", "levensenergie", etcetera. Gezond en energiek zijn waardoor men gezond langer kan doorwerken en het plezier in het werk behoudt

Wat is verband tussen vitaliteit en leeftijd? Vitaliteit hoeft niet af te nemen met de leeftijd. In vitaliteit (en niet in leeftijd) zit het geheim van 'niet-oud oud worden'. Zo zijn er jonge ouderen en oude jongeren: vitale tachtigers en bejaarde dertigers

Vergrijzing en ontgroening

Vluchten kan niet meer

Noodzaak beleid Vitaliteit en leeftijd Vergrijzing en ontgroening : betaalbaarheid stelsel Vluchten kan niet meer: uitstaproutes beperkt Medewerkers dienen langer door te werken Oudere medewerkers ‘verwaarloosd’ Weghalen vooroordelen Verwachte tekorten op de arbeidsmarkt

Welk beleid gericht op vitaliteit en leeftijd is het beste? Curatie Preventie Amplitie Ouderen Ontzien Versterken Groeien Alle leeftijden Versterken; Leeftijdsfase- bewust pb Groeien; Vitaliteits- management Groeien mogelijk door een combi van verzuim- en gezondheidsbeleid, duurzame inzetbaarheid, leeftijdsfasebewust personeelsbeleid etc

Voor iedereen …. Vitaliteitsmanagement geldt niet alleen voor oudere medewerkers, maar voor IEDEREEN

Vitaliteitsmanagement Activiteiten die werkgevers ontplooien om hun werknemers te stimuleren tot gezond langer doorwerken en het behouden van plezier in het werk. Positieve invalshoek: dus niet alleen verminderen en voorkomen van ziekteverzuim, werkstress en arbeidsongeschiktheid, uitval, klachten, etc, maar ook bevorderen van gezondheid, welbevinden, motivatie en bevlogenheid. (in de lijn van de positieve psychologie: positief functioneren in organisaties met de nadruk op verbetering en optimalisatie; Seligman, 1999) naar het bevorderen van de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van werknemers.

Vitaliteitsmanagement Human Resources Management Active Aging en HRM Arbo- verzuim- en re-integratiebeleid /gezondheidsmanagement Werving en selectie Leidinggeven, feedback en beoordeling Vitaliteitsmanagement Loopbaan- en mobiliteit- beleid Personeel en planning Opleiding en ontwikkeling Arbeidsvoorwaarden en beloning

Het -model als hulpmiddel Verkennen (inventariseren: wat is er aan de hand?) Voorlichten (bereik werknemers en betrek ze erbij) Vitaliseren (met plezier en nuttig blijven werken) Verlichten (beperken taakbelasting) Vertrekken (ander werk of stoppen met werken)

Het 5 V-model Het onderzoeksdeel: V erkennen (inventariseren: wat speelt er?) V oorlichten (bereik werknemers en betrek ze erbij)

Verkennen (1) Kwantitatieve analyse: Leeftijdsopbouw In- en uitstroom Ziekteverzuimcijfers naar leeftijd Opleidingsgegevens naar leeftijd

Verkennen (2) Kwalitatieve analyse: Vragenlijsten en diepte-interviews: Welke wensen zijn er ten aanzien van gezond langer met plezier doorwerken? Hoe denken ouderen over jongeren en andersom? Hoe ervaren medewerkers de organisatie, taken en verantwoordelijkheden, besluitvorming en vernieuwingsgerichtheid?

Voorlichten Stuur- of projectgroepleden als ambassadeurs Traject communicatie (middels nieuwsbrieven, werkoverleg, e-mail)

Plan van aanpak Vitaliserende maatregelen (versterken draagkracht) Verlichtende maatregelen (verminderen draaglast) Vertrekregelingen

Vitaliseren Workshopdag voor 45 + medewerkers (levensfasen/werk en privé in balans) Nestorproject Opzetten van intervisiegroepen Inventarisatie van aanwezige talenten Gesprekkencyclus levensfasegericht benaderen

Vitaliseren: Scholing en opleiding: functiegerichte of ontwikkelingsgerichte scholing Persoonlijk budget voor ontwikkeling Taakverbreding en taakverdieping Horizontale en verticale mobiliteit Studiedagen met workshops op het gebied van leefstijl:gezonde voeding, fitness, stoppen met roken Leefstijlinterventies

Verlichtende maatregelen Meer functiedifferentiatie Efficiënter vergaderen/minder vergaderingen Deeltijd werken Flexibele werktijden

Vertrekken Loopbaanoriëntatie Voorlichtingsbijeenkomsten over deeltijd- en keuzepensioen Promotie van individuele gesprekken met klantadviseurs van pensioenfonds Voorlichting over diverse vertrekregelingen

Voorbeeldproject: Opleiding op leeftijd: project in Energie, Afval, Kabel en Telecom sectoren Nooit te oud …. om te leren! Deze handleiding voor leidinggevende gaat in op het voeren van scholingsgesprekken, om de oudere en laag opgeleide werknemers (max. mbo niveau) tot om- her- of bijscholing te bewegen en hen te stimuleren de verantwoordelijkheid te nemen voor hun loopbaan. Zie ook: http://www.leeftijdophetwerk.nl/beleid-en- instrumenten/instrumenten/thema-opleiding-en- ontwikkeling/ Met een stappenplan, format voor scholinsggesprekken en verslagen en handige checklist is het een compleet pakket. Zie ook workshops opleiden op leeftijd. Tijdelijke Subsidieregeling Leeftijdsbewust Beleid van het Ministerie van SZW

Opdracht 1: Hoe sta je zelf tegenover scholing?

Opdracht 1: Ervaar je steun van jouw omgeving in je werk? Van je collega's of je leidinggevende? Vinden je partner of vrienden het belangrijk dat je iets aan scholing gaat doen? Denk je wel eens na over je toekomst en welke scholing je zou kunnen volgen? Maak je wel eens plannen en bespreek je deze ook met iemand…? Heb je vertrouwen in jezelf als het gaat om het volgen en afronden van een scholing?

Opdracht 2: Hoe denk je dat de oudere lager opgeleide werknemer tegenover scholing staat?

Opdracht 2: 1) Ervaart hij steun van zijn omgeving in zijn werk? 2) Van zijn collega's of zijn leidinggevende? Vinden zijn partner of vrienden het belangrijk dat hij iets aan scholing gaat doen? Denkt hij wel eens na over zijn toekomst en welke scholing hij zou kunnen volgen? Maakt hij wel eens plannen en bespreekt hij deze ook met iemand…? Heeft hij vertrouwen in zichzelf als het gaat om het volgen en afronden van een scholing?

Wat houdt de werknemer misschien tegen? Niet WETEN Niet KUNNEN Niet DURVEN Niet WILLEN TNO Arbeid, 2005: Smit et al.

Wat houdt de werknemer misschien tegen? NIET WETEN Waarom scholing nodig is Dat scholing en opleiding leuk is Dat extra begeleiding mogelijk is Wat de mogelijkheden voor scholing zijn Dat leren niet uitzonderlijk is

Wat houdt de werknemer misschien tegen? NIET KUNNEN Ongunstige werktijden Geen energie meer om te leren na het werk Financiële problemen Onvoldoende kunnen lezen en schrijven

Wat houdt de werknemer misschien tegen? NIET DURVEN Slechte ervaring(en) op school Van school gegaan omdat het niet leuk was Weinig zelfvertrouwen als het om scholing gaat

Wat houdt de werknemer misschien tegen? NIET WILLEN Zich niet betrokken voelen bij het bedrijf Weinig steun van het thuisfront Niet geïnteresseerd in scholing, alleen op zoek naar veiligheid Niet fit voelen voor het volgen van een opleiding Het nut er niet van inzien

Wat bepaalt weten? Communicatie Deze zaken worden bevraagd in de Personal Workability Scan

Wat bepaalt willen en kunnen? Psychosociale factoren: arbeidsinhoud, werksfeer, balans werk/privé Financieel-juridische zaken Vitaliteit en gezondheid Capaciteiten en competenties Aansluiting tussen opleiding en de wil en de energie van de werknemer zelf. Deze zaken worden bevraagd in de Personal Workability Scan

Wat bepaalt durven? Zelfvertrouwen Successen/positieve ervaringen Deze zaken worden bevraagd in de Personal Workability Scan

Wat houdt werkgevers misschien tegen? Economische recessie Angst voor uitstroom na opleiding Afwezigheid op de werkvloer (kosten/tijd) Ontbreken van personeelsinstrumenten Geen lange-termijn planning Geen noodzaak Herkennen jullie dit? Wat denk je zelf dat een reden is? Geen scholingsklimaat Lagere functies verdwijnen

Inhoud handleiding Herken de bezwaren van laaggeschoolde medewerkers Maak scholingsbeleid onderdeel van het totale bedrijfsbeleid Verlaag de drempel voor het voeren van scholingsgesprekken Voer het gesprek op een goede manier Neem tijdens het gesprek een coachende houding aan Bouw het scholingsgesprek goed op Blijf uit de drama-driehoek: Projectervaring ‘Opleiding op leeftijd’ Bijlage 1 Voorbereidingsinformatie Scholingsgesprek –voor de medewerker Bijlage 2 Voorbereidingsformulier Scholingsgesprek –voor de medewerker Bijlage 3 Verslag scholingsgesprek leidinggevende Bijlage 4 Stappenplan Bijlage 5 Checklist voeren van scholingsgesprek Bijlage 5: Scholingsgesprek: Checklist Herken de bezwaren van laaggeschoolde medewerkers Ze durven geen scholing te volgen. Ze weten niet waarom ze een scholing zouden moeten volgen. Ze kunnen niet investeren in een scholing. Ze willen niet investeren in een scholing. Maak scholingsbeleid onderdeel van het totale bedrijfsbeleid Dit zorgt voor motivatie en continuïteit Verlaag de drempel voor het voeren van scholingsgesprekken Vertel over de aanleiding van het scholingsgesprek Zorg voor een goede uitnodiging Zorg voor een concreet aanbod Zorg voor een aantrekkelijk aanbod Voer het gesprek op een goede manier Zorg ervoor dat de medewerker goed voorbereid is Zorg voor een gevoel van rust in het gesprek zelf Benadruk in het gesprek hoe u scholing faciliteert Inventariseer en bespreek mogelijke weerstand bij de werknemer Neem tijdens het gesprek een coachende houding aan Blijf vrij van vooringenomenheid Scheid de rol van leidinggevende en coach Kijk naar de medewerker in zijn context Aanvaard de persoonlijkheid van de medewerker Bied hulp geduld en vertrouwen Zoek naar de juiste balans tussen medewerker en omgeving Bouw het scholingsgesprek goed op De opening De kern van het gesprek De afronding

Hoe kunnen leidinggevenden medewerkers in beweging krijgen? Zorg dat er minder redenen zijn voor: Niet durven Benader werknemers positief Werk aan vertrouwensband met werknemers

Hoe kunnen leidinggevenden medewerkers in beweging krijgen? Zorg dat er minder redenen zijn voor: Niet kunnen Leer werknemers met belemmeringen om te gaan Houd rekening met problematiek van lezen, rekenen, schrijven

Hoe kunnen leidinggevenden medewerkers in beweging krijgen? Zorg dat er minder redenen zijn voor: Niet willen Stel prikkelende vragen Weet de principes van een ‘self-fulfilling prophecy’ Geef gelegenheid stoom af te blazen

Hoe kunnen leidinggevenden medewerkers in beweging krijgen? Zorg dat er minder redenen zijn voor: Niet weten Weet wat de mogelijkheden zijn in CAO en bedrijfspecifieke regelingen

Hoe kunnen leidinggevenden het scholingsgesprek voeren? Gebruik de coachende gespreksvoering Besteed aandacht aan de gehele mens en zijn omgeving Gebruik voorbeelden uit het document ervaringen bijeenkomst met medewerkers. De coachende methode ondersteunt de leidinggevende om anders=samen in gesprek te gaan en ruimte te bieden aan de medewerker.

Leiding geven en coachen tegelijk? Ja, dat kan! Vermeng beide rollen niet. Bij een managementprobleem, niet willen coachen. Hou daarom steeds helder voor ogen, wat je als leidinggevende met een gesprek wilt bereiken en voor welke rol je kiest. Vraag: zijn jullie het hiermee eens. Waarom wel, waarom niet? Voorbeeld : Als iemand consequent te laat komt, harde afspraken maken met mogelijke consequenties. En niet: kan ik je helpen om op tijd te komen?

Uitgangspunten coachende gespreksvoering Leidinggevende is zich bewust dat werknemer zelf verantwoordelijk is voor loopbaan. Leidinggevende is geen neutrale gesprekspartner Valkuil voor leidinggevende is als redder op te treden, waardoor voor werknemer de rol van slachtoffer overblijft Zelf zit je immers ook in een bepaalde fase met je bagage aan ervaringen, successen, teleurstellingen, opvattingen, routines en met je eigen (levens)vragen. Gebruik dit niet om de ander te meten naar de eigen maat, maar gebruik je levenswijsheid om nieuwsgierig te zijn en te blijven onderzoeken wat iemand beweegt en drijft. Voorbeeld redder: leidinggevend houdt het initiatief met als resultaat, dat na afloop van het gesprek de leidinggevende een lijst met acties heeft en niet de werknemer.

DUS: Wees een OEN Gebruik deze als samenvatting van het voorgaande: Open, Eerlijk En Nieuwsgierig. Vraag of ze de afkorting LSD kennen. Nog een advies Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Grondhouding Wees een OEN (open, eerlijk en nieuwsgierig) Ben je benieuwd naar wat iemand beweegt? Ga dan op onderzoek. Schort je oordeel op. Wees nieuwsgierig. Stel explorerende vragen. En vraag door. Check je aannames.

Meer informatie bij: Tinka van Vuuren, e-mail; Tinka.van.Vuuren@Loyalis.nl , tel. 045 579 55 15