Campagne Nederland leeft met Water 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waterketen / Rioolgebruik Landelijke en regionale aanpak
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Stichting Dijk van een Kust
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Provinciaal stappenplan
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezicht op het water(bodem)beheer
Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan uit de startblokken
Het Landelijk Platform GGz heeft van het Ministerie van VWS in 2006 het project Programma Lokale Versterking toegewezen gekregen.
Water op de Kaart in de Drechtsteden 20 mei 2009.
Voorzitter programmacommissie NPO
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Nederland leeft met water & AGV verkiezingscampagne.
NME: kiezen, leren, meedoen
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Steeds krachtiger bestuur in:
“Samen verder voor een wereld zonder aids.” Strategieplan Stop Aids Now!
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Beter Benutten-aanpak
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Citymarketing Hilversum 2006
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Aanpak afvalwaterketen VNG & UvW De stand van zaken… Ambtelijk Waterpanel, 27 oktober 2010 Gert Dekker, VNG.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Wie | Wat | Waar Ons Water
Ons Water Workshop Best Practice Week van Ons Water Drechtsteden
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema


Workshop 26 januari 2017, Utrecht
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Plaats, datum bijeenkomst
Cees Brandsen HID Rijkswaterstaat WVL
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
17 september 2018 Duurzame energie
over hoe je handen en voeten kunt geven aan de
Een lerende en adaptieve organisatie
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Titel presentatie.
Transcript van de presentatie:

Campagne Nederland leeft met Water 2009 Additioneel draagvlak en maatschappelijke profilering voor uitvoeringsprojecten in de regio 7 april 2009

Stukje historie ontstaan campagne NLMW December 2000: kabinet presenteert 'Anders omgaan met water. Waterbeleid in de 21e eeuw (WB21)’ Zeespiegelstijging, toenemende neerslag en rivierwaterafvoer en verdergaande bodemdaling vragen om ander waterbeleid Kern: van strijden tegen water naar meebewegen en ruimte geven aan water Juli 2003 sluiten Rijk, waterschappen, provincies en gemeenten akkoord over hoe WB21 in praktijk moet worden gebracht, het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) In NBW staat dat er ook publiekscommunicatie nodig is. Hiervoor wordt eerste campagne `Nederland leeft met water’ ontwikkeld (start ook 2003) 7 april 2009

Eerste NLMW-campagne (2003 – 2007) Doelen: agendasetting, bewustwording, vergroting kennis t.a.v. klimaatproblematiek en WB21 Strategie: landelijke paraplucampagne met stimuleren regionale en lokale uitingen onder label NLMW Doelgroepen: grote publiek en bestuurders Concept: Peter Timofeeff Onderzoek RVD: eerste campagne NLMW zeer succesvol (hoge scores op bewustwording klimaat + kennis beleid `ruimte voor water’) 7 april 2009

Besluitvorming vervolgcampagne 2006: ambtelijke verkenning Waterkoers naar lange termijn scenario’s en – ontwikkelingen; transitie waterbeleid nodig: Water niet los te zien van andere maatschappelijke ontwikkelingen (mobiliteit, wonen, natuur, economie) Overheid niet alleen aanzet, partners andere domeinen nodig Medio 2007: partners NBW nemen principe-besluit NLMW voort te zetten, als onderdeel update afspraken uit 2003 (NBW-actueel) Najaar 2007: kabinet presenteert LT Watervisie Kansen van water beter benutten, verbinding met economie, innovatie Duurzaamheid en maatschappelijk draagvlak cruciaal Waterbewustzijn in top 5 beleidsthema’s (met daarin NLMW) Najaar 2008: NLMW genoemd als belangrijk instrument waterbewustzijn in concept Nationaal Waterplan (dec. 08). 7 april 2009

Nieuwe watercampagne; uitgangspunten Doelstelling ambitieuzer dan fase 1: betrokkenheid bij beleid en maatregelen vergroten Positieve campagne: niet de problemen maar de oplossingen Klimaat en duurzaamheid als generieke thema’s Verbreding van de inhoudelijke scope: integraal waterbeheer Sterkere rol voor regionaal spoor naast landelijke spoor Doelgroep hetzelfde: algemene publiek + focus jeugd Concept: groene vlot Budget VenW: 10 mln. (4 jr.) 7 april 2009

Tweesporen strategie Regionale adaptatie NLMW versterkt zichtbaarheid, geloofwaardigheid en relevantie van de landelijke campagne (handelingsperspectief) Andersom: regio lift mee en profiteert van een landelijke campagne Multiplier: samen grotere kans op realiseren doelstelling (meer betrokkenheid burger) 7 april 2009

Terugblik 2008 Voorjaar: nieuwe concept geïntroduceerd als universeel label voor waterbeleid en -beheer. Boodschap ”klimaatverandering vraagt om leven in balans met het water”. Najaar: aandacht voor waterschapsverkiezingen. Boodschap: “Ga stemmen voor droge voeten en schoon water” (coproductie UvW) Resultaten postief, maar nog niet omvangrijk genoeg: concept “groene vlot” slaat goed aan bij publiek; boodschap nog niet aansprekend en concreet genoeg; regionale spoor onvoldoende uit de verf (>> geen multiplier); weinig aanhaken maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. 7 april 2009

Aanpak 2009 Dragend thema waterveiligheid in combinatie met (start) Deltaprogramma (afgestemd stas, NWO, Deltateam) Aanleiding: advies cie. Veerman (veel publieke aandacht veiligheid i.r.t. klimaatverandering >> kans vergroten betrokkenheid) Regionaal spoor: focus op lopende uitvoeringsprogramma’s waterveiligheid (RvdR, HWBP, Maaswerken) als voorlopers Deltaprogramma. Sleutelrol: concreet en tastbaar voor de burger + “om de hoek” (± landelijke dekking) Positieve impulsen voor samenwerking partners in de regio (cofinanciering, NLMW-ambassadeur) Vergroting van betrokkenheid van maatschappelijke organisaties/bedrijfsleven (actieve PR-aanpak) 7 april 2009

Concept: “Nederland onder constructie” 7 april 2009

Bijdrage regionale projecten: wat kunt u doen? haak aan bij landelijk campagnespoor met visuele link naar NLMW en (extra) publieksgerichte activiteiten en communicatie. Aanhaakmogelijkheden NLMW: Timing: landelijke uitingen Postbus 51 (april /mei) advertenties in regionale/HAH-bladen (v.a. sept), bioscoopadvertenties (v.a. sept.) projectinfo + activiteiten op publiekssite (Google-kaart en postcodetool, activiteitenagenda, projectnieuws); Eigen advertentie in NLMW-stijl (advertentiebouwdoos webwinkel) NLMW-premiums inzetten bij eigen acties (webwinkel) NLMW-huisstijl of -stempel toepassen op eigen uitingen financiële ondersteuning van gezamenlijke c-acties in de regio onder de vlag van NLMW (cofinanciering). 7 april 2009

Voorbeelden advertentie-bouwdoos 1/2 pag

Webwinkel: premiums

Webwinkel/huisstijl: het partnerstempel

Voordelen NLMW Voordelen aanhaken: extra draagvlak en goodwill voor doelen eigen project(organisatie) door afstralen landelijke boodschap; meeliften in de uitvoering van de communicatie op goed getest en herkenbaar concept (kostenbesparing); vergroten bereik en impact van de eigen boodschap (meer effectiviteit); positionering eigen (project)organisatie wordt versterkt door associatie met sterk merk (keurmerk-mechanisme) En last but not least: gebruik van NLMW is formele bestuurlijke afspraak Rijk, provincies, waterschappen en gemeenten!

Organisatiestructuur Aansturing: staatssecretaris en NWO Operationeel: DG Water (beleidsinhoud), DCO (communicatie), RVD(campagnemanagement) campagneteam (operationeel) HWBP/RvdR/Maaswerken/Kustlijnzorg vertegenwoordigd in campagneteam (samen met overige partners/NWO-partijen) Jaarlijkse landelijke communicatiedag water (2009: 16 juni) en website professionals NLMW als expertise- en supportmedia 7 april 2009