Innovatie in de gezondheidszorg Een serie sheets in het kader van een college over het fenomeen van innovatie in de zorg. C.luiten/HBOV/Leeuwarden- Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Door goede gesprekken groeien
Implementatie van de UNCO-MOB
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
“Een reis naar Licht”.
Respectvolle bejegening
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Wonderful world Muziek: H. Mancini Bewerkt door Cecile .
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
ICTB/NB Projectmanagement.
Activerende werkvorm (awv):
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Implementatie
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Leiderschap en zelfbedrog:
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Bedrijfskunde in kleur
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Infoavond dementie 16 oktober 2014 Sint Lucas
Risico’s voor “boatrockers” (non-conformisten) 1.We passen ons aan (worden conformist) omdat we denken ons anders niet te kunnen handhaven 2.We verlaten.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
6 stappen in Risico management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Flexibiliteit als activiteit
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Inspelen op innovaties
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Innovatie in de gezondheidszorg Een serie sheets in het kader van een college over het fenomeen van innovatie in de zorg. C.luiten/HBOV/Leeuwarden- Groningen.

Innovatie in de zorg Een organisatie kun je zien als een levend organisme. Kenmerken: bewegen, reageren op omgeving, veranderen. Een organisatie die niet innoveert is ten dode opgeschreven!! Innoveren betekent lijfsbehoud voor alle levende organismen.

Innoveren Innoveren binnen organisaties lijkt enigszins op boogschieten: Zorgvuldige doelbepaling, je bewust zijn van je eigen houding, richten en….op het juiste moment en op de juiste wijze loslaten…

Lerende organisaties Collectief leren is MEER dan een optelsom van het individueel leren van alle medewerkers. Lerende organisaties en zelfsturende teams zijn de credo’s van de jaren 1990/2000.

Organisatie-ontwikkeling Single-loop Double loop Triple loop Lower level Medium level Higher level

Organisatie-ontwikkeling Little learning Medium learning Big learning De literatuur over organisatie-ontwikkeling onderscheidt telkens minimaal 3 nivo’s van ontwikkeling: Van de eenvoudige bijsturing binnen de organisatie tot de meest complexe verandering van de organisatie.

Innoveren Soms zijn organisaties, omgevingen of landschappen ZO mooi dat je de neiging hebt het nooit meer te willen veranderen. Dat is begrijpelijk, maar feitelijk onmogelijk.

Fasering innovatieprocessen 1. Behoefte/Noodzaak/Probleem…… 2. Analyse (naar structuur en cultuur) 3. Doelbepaling (+toetsbare kriteria) 4. Strategiebepaling (plan van actie) 5. Uitvoering. 6. Evaluatie en borging

1. Behoefte/probleem Probleemontkenning en vluchtgedrag zijn veelvoorkomend in organisaties. Probleemerkenning wordt door managers gezien als een bewijs van hun eigen falen. Een manager signaleert pas een probleem, wanneer hij/zij het vermoeden heeft dit probleem te kunnen oplossen.

3. Doelbepaling Doelbepaling geschiedt veelal globaal, abstract, vaag en niet genormeerd, waardoor er hoogstens een intentie tot verandering wordt uitgesproken….

4. Strategiebepaling Ook hierin is het belangrijk vast te leggen wie wat wanneer en op welke wijze doet en met wie en met behulp van wat.

5. De uitvoering Belangrijk in deze fase is dat herkenbaar blijft wat men doet om welk doel te bereiken.

6. Evaluatie Deze belangrijkste fase blijft vaak achterwege bij grotere organisaties. De overheid evalueert hooguit ¼ van de in gang gezette veranderingsprocessen.

2. Analyse van een probleem Is het incidenteel of structureel? Hoe urgent is het probleem? Reikwijdte van het probleem? Relatie van ‘t probleem met andere gebieden binnen en buiten de org. (Welke) zijn de cultuuraspecten? Etc. etc.

Beinvloeding Organisatie Org. concurrentie vermogensverschaffer werknemers belangenbehartigers overheden media afnemers leveranciers Politiek-maatschapp.f. Technologische en demografische f. ORG Economische factoren

Blokkades tegen innovaties Blokkades zijn meestal van culturele aard, niet van structurele. Echter….. Voorbeelden van blokkades zijn: 1.Onterechte idee van de rots in de branding 2.Geen voelhoorns naar omgeving (I./E.) 3.Strikte burokratische organisatie 4.Te tolerant voor fouten 5.Te weinig tolerant voor fouten 6.Te sterk reagerend op omgeving 7.Hands-on-management (te operationeel)

Standaard leervoorwaarden van een team Omvang van 7 a 10 personen Inhoudelijke multidimensionaliteit (combinatie van specilismen) Multidimensionaliteit in leer- en werkstijl Vermogen van generalisme (over de eigen grenzen heen kijken)

Veranderen??? Wij hebben in onze organisatie EEN onveranderlijk adagium. Dit adagium luidt: WIJ MOETEN VOORTDUREND VERANDEREN…………. Veranderen is de enige constante……

Elementen van verandering Plotseling (downsizing) Een kleinigheid Intrinsieke motivatie Ongeplande verandering Geleidelijk (rustige groei) Massale renovatie Opgelegd van buiten Volgens geplande banen

Moraal-1 De beste innovatie lijkt de geplande, intrinsiek gemotiveerde, geleidelijke, kleinschalige “groeiverandering”.

Moraal-2 Weerstanden tegen veranderingen zijn natuurlijke fenomenen. Gelukkig zijn die weerstanden er. Zij zorgen voor stabiliteit van en binnen de organisatie. Weerstanden moeten overwegend worden beschouwd als positieve factoren waarmee je verstandig moet omgaan, de negatieve benadering in de literatuur ten spijt!!

Veranderingsprocessen Veranderingen binnen organisaties lijken op rouwprocessen. Kenmerkende fasen zijn o.a. Ontkenning Schok Marchanderen Loslaten, verlies Ontwikkelen van nieuwe perspectieven

Kernbegrippen WILLEN MOETEN KUNNEN

Besluitvorming Besluitvorming verloopt idealiter volgens de 4 fasen: 1.Beeldvorming (omschrijving) 2.Ontwikkelen alternatieven 3.Consekwenties bezien/oordeelvorming 4.Doen van een keuze (maar hoe??)

Besluiten over besluiten… Binnen organisaties dien je van tevoren afspraken te maken over de wijze waarop besluiten worden genomen. Denk aan: Besluiten bij eenvoudige meerderheid 2/3 of ¾ meerderheid Consensus Geheime stemming, schriftelijk, etc.

Innovatie binnen de organisatie Zoals bij bijna alle belangrijke organisatorische processen wordt het succes van een innovatie grotendeels bepaald door de kwaliteit van de kommunikatie en informatie. (de A-factor)

Eisen waaraan info moet voldoen 1.Info moet relevant zijn (ter zake doende). 2.Info moet betrouwbaar zijn. 3.Moet op tijd beschikbaar zijn. 4.Moet presentabel zijn: omvang, gedetailleerdheid, inzichtelijkheid, overzichtelijkheid, etc.

Zullen we nu maar even……. Volgende week gaan we verder……