‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Welkom nieuwe leerlingen!
Presentatie Procedure naar het VO
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Het ontwikkelingsperspectief
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Welkom.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welkom.
MBO passend onderwijs
Welkom collega’s!.
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Basisschool ‘t Heuvelke
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Welkom collega’s!.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Cursus Handelingsgericht Werken
Ontwikkelingsperspectief
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Ouderavond 15 sept
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
en het leerlingvolgsysteem
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Netwerk IB WSNS Tilburg
Informatiebijeenkomst Overstap
Welkom.
Informatiebijeenkomst Overstap
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Meldcode Kindermishandeling
Doubleren.
Specialistische lesplaatsen
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’ Miranda van de Brink(intern begeleider) Margreet Kalkman (orthopedagoog) De Windroos 17 maart 2010

Werken met het ontwikkelingsperspectief Wat verstaan we onder een ontwikkelingsperspectief (OPP)? Waarom een ontwikkelingsperspectief? Hoe stel je het ontwikkelingsperspectief vast? Wanneer en door wie wordt het ontwikkelingsperspectief vastgesteld? Hoe gebruik je het ontwikkelingsperspectief in het onderwijs? Wat is de relatie met handelingsgericht werken? Hoe betrek je het kind en de ouders bij het ontwikkelingsperspectief? 17 maart 2010

Werken met het ontwikkelingsperspectief Hoge en realistische verwachtingen koesteren Voorkomen van ‘onderpresteren’ van leerlingen Het verbeteren van het planmatig handelen in school Maken van beredeneerde keuzes in leerlijnen, leerstofaanbod Het systematisch volgen en in kaart brengen van de ontwikkeling van leerlingen Doelgericht maatregelen nemen om bedreigende factoren aan te pakken En… 17 maart 2010

Werken met het ontwikkelingsperspectief Het actief betrekken van de leerling bij waar school naar toewerkt Afstemming en communicatie met ouders over de mogelijkheden van hun kind en doelen die gesteld worden. Vergroten van de opbrengstgerichtheid van het onderwijs Goede en beargumenteerde overgang naar het v(s)o (doorgaande leer- en zorglijnen) 17 maart 2010

Werken met het ontwikkelingsperspectief betekent dus: Een verschuiving van een focus op de beperking (dat wat een kind niet kan) naar zijn of haar mogelijkheden (dat wat het kind wel kan). 17 maart 2010

Werken met het ontwikkelingsperspectief … is dus niet primair bedoeld om te volgen, maar om het onderwijsaanbod te plannen! 17 maart 2010

Ontwikkeling in perspectief Ontwikkeling wordt bepaald door beschermende en belemmerende factoren in: Cognitieve mogelijkheden Sociaal-emotioneel functioneren Lichamelijke ontwikkeling Spraak- en taalontwikkeling Werkhouding Thuissituatie (omgevingsfactoren) onderwijsleersituatie 17 maart 2010

17 maart 2010

17 maart 2010

Ontwikkelingsperspectief in de praktijk Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld door de intern begeleider in samenspraak met de orthopedagoog op basis van het PCL dossier bestaande uit: De aanmeldingsformulieren (o.a. gezinsgegevens) Het onderwijskundig rapport Verslag van psychologisch onderzoek Eventuele aanvullende verslagen (bv. maatschappelijk werk, fysiotherapie, logopedie) 17 maart 2010

Ontwikkelingsperspectief in de praktijk Terminologie: Didactische leeftijd en didactische leeftijdsequivalent Leerrendement Vaardigheidsscore IQ 17 maart 2010

Ontwikkelingsperspectief in de praktijk Vervolgstappen: Bespreken met de leerkracht (intern begeleider en orthopedagoog) Leerkracht bespreekt het OPP met de ouders (met behulp van lijst met aandachtspunten) Leerkracht bespreekt het OPP met het kind (vanaf 9 jaar - idem) Jaarlijks bijstellen en terugkoppelen (leerlingbespreking en oudercontact) Basis voor groepsplan (evt. individueel handelingsplan) 17 maart 2010

Werken met het ontwikkelingsperspectief In context met andere ontwikkelingen Passend onderwijs: voor elke leerling staan de kansen op de beste ontwikkeling centraal Doorlopende leerlijnen (in verband met het verhogen van de leeropbrengsten op het gebied van taal en reken) Overgang met primair naar voortgezet onderwijs Handelingsgericht werken 1-zorgroute 17 maart 2010