Informatiesessie urgentiecodering Cel zorgregie Februari 2008 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Dagindeling Informatief gedeelte: Algemeen kader van de zorgregie Rol van MDT’s en toekenning/opvolging urgentiecodering Vraagstelling Pauze Bespreking praktijkvoorbeelden Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Algemeen kader zorgregie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
BVR Zorgregie: doelstellingen Transparant en rechtvaardig opname- en bemiddelingsbeleid Afstemmen van bestaande aanbod op vraag Gefundeerde planning van het nieuwe aanbod Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Transparant en rechtvaardig opname- en bemiddelingsbeleid (Voortraject met zorgvraagverduidelijking) Zorgvraagregistratie (CRZ) en toekenning urgentiecodering Zorgbemiddeling en opvolging urgentiecodering (Prioriteiten bij het opnamebeleid) (Noodsituaties) (Klachtenprocedure) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Operationalisering zorgregie Convenants samenwerking met provincies Permanente cel en ROG-overlegstructuur Online cliëntregistratie Protocollen in de uitvoeringsrichtlijnen zorgregie van 5 november 2007 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Stapsgewijze inwerkingtreding uitvoeringsrichtlijnen Vanaf 1 januari 2008, simultaan met de uitbouw van de geïntegreerde databank Eerste stappen: Melden beschikbaar ondersteuningsaanbod Prioriteitenregel naar mogelijkheden Vervolgens: Toekennen eerste nieuwe urgentiecodes Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Doel van deze informatiesessie Toelichting over de toekenning van urgentiecodering (= deel 2 van de uitvoeringsrichtlijnen zorgregie) Ruimere info over algemeen kader van de uitvoeringsrichtlijnen, zie: www.vaph.be/zorgregie Afzonderlijke sessies over de rol van contactpersonen zullen georganiseerd Communicatie naarmate de verdere toepassing van de uitvoeringsrichtlijnen en de opstart van de geïntegreerde databank Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Zorgbemiddeling Contactpersoon: handelt namens een organisatie Permanent proces Rechten van de zorgvragers Rolbeschrijving van de verschillende partners Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Zorgbemiddelingsvergadering Organisatie: structuur van ROG: regio’s en doelgroepen Gediversifieerd takenpakket in kader van zorgbemiddeling en opname Prioriteitencommissie op Vlaams niveau Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Opnameprocedure Melden openstaande plaats (met omschrijving profiel en einddatum voor kandidaturen). Kandidatenlijst uit databank Mail naar contactpersonen Aan- en afmelden kandidaten Lijst van kandidaten per prioriteitengroep Opname (en motivatie bij afwijking) Meldingen in databank. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Prioriteiten bij opname: wat geldt al vanaf 1 januari 2008? Doorgeven van openstaande plaatsen, volgens reeds beschikbare procedure in de provincie via het coördinatiepunt Verplicht voor alle zorgvormen waarvoor de afspraken m.b.t. prioriteiten zullen gelden. Zoveel als mogelijk rekening houden met de prioriteitengroepen op basis van nu gekende gegevens. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Noodsituatie Niet voor minderjarigen: IJH Onverwacht, acuut beleefd Objectief vastgesteld Vereist onmiddellijke hulp binnen VAPH Plots wegvallen van sociaal netwerk Ernstige bedreiging van de lichamelijke en/of geestelijke integriteit Persoon met een handicap Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Noodsituatie Geen alternatieve oplossing sociaal netwerk of reguliere crisishulpverlening Ingaan op elk mogelijk aanbod Beperkt tot maximum 6 weken (eventueel éénmalig te verlengen tot 10 weken) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belangrijkste processtappen Persoon met handicap in noodsituatie Contactpersoon schat noodsituatie in aan de hand van checklist Noodopname en melding in de databank Evaluatie door coördinator zorgregie Bespreking op zorgbemiddelingsvergadering Procedure via prioriteitencommissie: knelpuntdossier na noodsituatie en toeleiding naar individuele convenantenregeling Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Rol van MDT’s en toekenning/opvolging urgentiecodering Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Taken MDT’s volgens uitvoeringsrichtlijnen Toekennen en opvolgen urgentiecodes Deelname aan overleg Mogelijkheid om op te treden als contactpersoon Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Stapsgewijze invoering in overleg met de betrokken partners Afspraken met de gemandateerden van de verschillende MDT-varianten ivm stapsgewijze invoering Actie-onderzoek: interscorerbetrouwbaarheid handleiding voor toekenning en opvolging Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belang van urgentiecodes (UC) Prioriteiten bij opname: Prioriteitengroep wordt bepaald op basis van duur met bepaalde urgentie bij CRZ Urgentiecode is voorwaarde voor knelpuntdossier voor zorgbemiddeling of zorgafstemming Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Nieuwe positie MDT tov cliënt Beslissende rol: Toekennen/opvolgen urgentiecodering vanuit neutrale derde-perspectief op basis van vastgelegde criteria Kwaliteitsvolle UC is een belangrijke voorwaarde voor een rechtvaardig opnamebeleid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Datum toekenning urgentiecodering Bij registreren vraag bij de CRZ: code -1 (UC nog niet gekend) Bij toekenning UC door MDT binnen de 3 maand wordt datum registratie behouden als datum UC. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Mogelijke situaties t.o.v. opmaak MDV vóór opmaak MDV bij opmaak MDV na opmaak MDV geen link met MDV, MDT betrokken vanuit andere opdracht geen link met MDV, geen betrokken MDT Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Opvolging urgentiecode Op vraag van één van de betrokken actoren Steeds na bepaalde tijd UC 1 & 2 na 12 maanden UC 3 & 4 na 24 maanden Regeling als cliënt niet akkoord gaat met urgentiecode wordt uitgewerkt Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Subjectieve urgentiecode Genoteerd door MDT Bepaald door de persoon met beslissingsbevoegdheid tot de opname (vb. cliënt, ouder(s), voogd, jeugdrechter) Vraag: binnen welke termijn wenst u beroep te doen op de gevraagde ondersteuning? Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Termijnen urgentiecode Urgentiecode Oplossing binnen 1 3 maanden 2 12 maanden 3 2 jaar 4 4 jaar 5 passieve termijnvraag -1 urgentie nog niet toegekend Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Geobjectiveerde urgentiecode Inschatting door MDT Vanuit onafhankelijke derde-perspectief Op basis van vastgelegde criteria (bijlage 6.1 van de uitvoeringsrichtlijnen) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Situaties die geen urgentiecode vereisen Migratievragen Binnen zelfde zorgvorm Naar minder intensieve ondersteuning. Persoon die binnen de twee jaar na overstap van tehuis naar beschermd of geïntegreerd wonen aangeeft dat dit onvoldoende ondersteuning biedt: automatische P1 voor zelfde soort tehuis. Een vraag om over te stappen van de minderjarigenzorg naar de meerderjarigenzorg wordt wel met een urgentiecode geregistreerd Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Migratie naar minder intensieve zorgvorm Meerderjarigen: nursing, langverblijver kortverblijf, bezigheidstehuis, geïntegreerd wonen, zelfstandig wonen, tehuis werkenden, beschermd wonen, dagcentrum, pleegzorg, begeleid wonen, begeleid werken, WOP, thuisbegeleiding Minderjarigen: OBC, langverblijver kortverblijf, internaat, semi-internaat niet-schoolgaanden, semi-internaat schoolgaanden, pleegzorg, ambulante begeleiding vanuit (semi-)internaat, thuisbegeleiding Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Urgentiecode zonder tussenkomst MDT Artikel 7 en 8 (inschrijvingsbesluit VAPH): automatisch urgentiecode 2 Artikel 7: tijdelijke erkenning thuisbegeleiding, 1ste aanvraag voor kinderen jonger dan 6 jaar, erkenning voor 1 jaar OBC Artikel 8: spoedprocedure: erkenning voor 3 maanden UC 1 kan enkel via MDT Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belangrijke begrippen: profiel Voorwaarde om in aanmerking te komen voor open plaats. Doel: matchen van profielen (aanbod-cliënt). Voorlopig: zorgvorm, benodigd ticket, handicapprofiel,.. Optioneel: regio, leeftijd,… Verdere operationalisering na advies permanente cel Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belangrijke begrippen: knelpuntdossier voor zorgbemiddeling voor planning of afstemming na noodsituatie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belangrijke begrippen: instapbereid Indien de cliënt een plaats krijgt aangeboden waarbij het profiel matcht, zal hij op korte termijn instappen. Cliënt onderneemt stappen om benodigde ticket te verkrijgen en maakt kennis met het aanbod. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belangrijke begrippen: exclusieve voorkeur Cliënt is onder geen beding bereid om te overwegen naar een andere voorziening dan de voorziening van zijn eerste voorkeur te gaan. Indien een cliënt omwille van zijn zorgvraag en profiel (o.a. regio) maar in één voorziening terecht kan wordt dit niet beschouwd als exclusieve voorkeur. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Belangrijke begrippen: weigering Wat? Het niet ingaan op een aangeboden plaats met passend profiel na procedure met kandidaatstelling. Gevolgen? Eerste en tweede weigering, urgentiecode van 1 of 2 naar 1bis of 2 bis. Derde weigering: van 1bis of 2bis naar 3. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Afspraken bij overgang minderjarigen naar meerderjarigen Registratie kan vanaf 17 jaar Is nooit migratievraag Schoolgaanden en cliënten (semi-)internaat niet-schoolgaanden: UC 1 of 2 mogelijk vanaf 19 jaar knelpuntdossier mogelijk vanaf 21 jaar Niet-schoolgaanden: UC 1 of 2 mogelijk vanaf registratie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
In welke situatie kan men geen geobjectiveerde urgentiecode 1 of 2 krijgen? 5 jaar PVT of RVT bij registratie bij CRZ Exclusieve voorkeur Niet instapbereid Schoolgaand jonger dan 19 jaar Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
In welke gevallen moet eerst 2 jaar urgentiecode 3 toegekend worden? Vraag naar meer intensieve zorg binnen dezelfde ‘soort’ zorg: Ambulant: begeleid wonen, WOP, thuisbegeleiding Semi-residentieel: dagcentrum, begeleid werken Residentieel: nursingtehuis, bezigheidstehuis, geïntegreerd wonen, zelfstandig wonen, tehuis werkenden, beschermd wonen, pleegzorg Geldt enkel bij meerderjarigen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Beschrijving urgentiecode 1 Hoogst urgent, instapbereid, nood aan handicapspecifieke ondersteuning, vaak gevolg van een gebeurtenis Onhoudbare situatie (vanuit de professionele inschatting) Ernstige gevolgen voor persoon zelf of zijn omgeving Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Beschrijving urgentiecode 2 Urgent, instapbereid, nood aan handicapspecifieke ondersteuning Huidige situatie kan nog enkele maanden volgehouden worden, doch de gevraagde ondersteuning is dringend Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Beschrijving urgentiecode 3 Matig urgent, opname gewenst binnen 2 jaar Actieve voorbereiding: aanvraag ticket, uitkijken naar een voorziening Als er nu een aanbod zou zijn, wordt dit in overweging genomen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Beschrijving urgentiecode 4 Actieve termijnvraag Opname van personen met urgentiecode 4 is niet toegelaten Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Beschrijving urgentiecode 5 Passieve termijnvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Uitgesloten van registratie Lijstpatiënten PEC-ticket geweigerd en termijn om in beroep te gaan verstreken Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Stapsgewijze invoering Vanaf 1 maart 2008: Toekennen van urgentiecodes bij opmaak MDV Registratie in excel Maandelijks doorsturen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Stapsgewijze invoering Volgende stappen: Handleiding voor kwaliteitsvolle toekenning UC op basis van actie-onderzoek Afspraken op beleidsniveau voor verdere implementatie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Bespreking praktijkvoorbeelden Voorbeelden uitgeschreven in bundel Opgesplitst: minderjarigen-meerderjarigen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Dank voor uw aandacht Contactgegevens coördinatoren zorgregie: Antwerpen: Micheline De Gussem 473/95.41.04 micheline.degussem@vaph.be Limburg: Evi Vangeneugden 0473/83.86.47 evi.vangeneugden@vaph.be Oost-Vlaanderen: Lies Ouvry 0473/95.41.18 lies.ouvry@vaph.be Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
Dank voor uw aandacht Vlaams-Brabant en Brussel: Liesbet Maes 0473/95.73.13 liesbet.maes@vaph.be West-Vlaanderen: Marc Sevenhant 0473/95.41.07 marc.sevenhant@vaph.be Projectcoördinator zorgregie: Janick Appelmans 02/225.86.88 janick.appelmans@vaph.be Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap