Informatiesessie urgentiecodering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening Vzw Begeleid Wonen Leuven
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
VAPH Studiedag 17 juni 2013 Zorgvernieuwing
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
FLEXIBEL AANBOD MEERDERJARIGEN (FAM)
Zorgregie Opleiding Verwijzersplatform 28 april 2014 Evi Vangeneugden
Gebruik reguliere diensten door VAPH-cliënten: enkele cijfers Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Studiedag 17 juni 2013.
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Voorstelling VAPH sector Provincie Antwerpen
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
Infosessie contactpersoonschap 28/04/2014 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Sylvia Vande Broek OpMaat vzw: Bemiddeling en Trajectmatig.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Geïnterneerden en handicap
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Doelgroep van PZT Mensen met een chronisch (niet-acute) psychiatrische problematiek verblijvend in de thuissituatie We richten ons niet op crisisopvang.
Functiegesprekken in de praktijk.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Vernieuwing in de gehandicaptenzorg Yes, we care
Coördinatiepunt Handicap VBB 17 oktober 2014
I. Dienstverleningsvormen voor volwassen
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Persoonsvolgende financiering Infosessies ROG’s
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Webapplicatie en databank zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Flexibel aanbod meerderjarigen (FAM) Infosessie bijdrageregeling.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Uitvoeringsrichtlijnen Zorgregie Informatiesessie december 2007 VAPH, cel zorgregie.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
Infosessies Zorgregie november 2011 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Simulatie D&I in West-Vlaanderen Brugge 30 september 2011.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Persoonsvolgende Financiering
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
INFOMOMENT - VANAF 1 JANUARI 2017 PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING.
Zorgbemiddelingsvergadering
Hoe komt ik aan een budget?
Evaluatie in CMW & LDE.
Rechtstreeks toegankelijke hulp: hoe & wat?
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Rechtstreeks toegankelijke hulp
17 &19/06/ Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht.
Deskundigheidsbevordering Intakers
Basisondersteunings- budget (BOB)
Inleiding campusvoorrang
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Onderzoek naar de procedure maatschappelijke noodzaak
Transcript van de presentatie:

Informatiesessie urgentiecodering Cel zorgregie Februari 2008 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Dagindeling Informatief gedeelte: Algemeen kader van de zorgregie Rol van MDT’s en toekenning/opvolging urgentiecodering Vraagstelling Pauze Bespreking praktijkvoorbeelden Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Algemeen kader zorgregie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

BVR Zorgregie: doelstellingen Transparant en rechtvaardig opname- en bemiddelingsbeleid Afstemmen van bestaande aanbod op vraag Gefundeerde planning van het nieuwe aanbod Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Transparant en rechtvaardig opname- en bemiddelingsbeleid (Voortraject met zorgvraagverduidelijking) Zorgvraagregistratie (CRZ) en toekenning urgentiecodering Zorgbemiddeling en opvolging urgentiecodering (Prioriteiten bij het opnamebeleid) (Noodsituaties) (Klachtenprocedure) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Operationalisering zorgregie Convenants samenwerking met provincies Permanente cel en ROG-overlegstructuur Online cliëntregistratie Protocollen in de uitvoeringsrichtlijnen zorgregie van 5 november 2007 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Stapsgewijze inwerkingtreding uitvoeringsrichtlijnen Vanaf 1 januari 2008, simultaan met de uitbouw van de geïntegreerde databank Eerste stappen: Melden beschikbaar ondersteuningsaanbod Prioriteitenregel naar mogelijkheden Vervolgens: Toekennen eerste nieuwe urgentiecodes Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Doel van deze informatiesessie Toelichting over de toekenning van urgentiecodering (= deel 2 van de uitvoeringsrichtlijnen zorgregie) Ruimere info over algemeen kader van de uitvoeringsrichtlijnen, zie: www.vaph.be/zorgregie Afzonderlijke sessies over de rol van contactpersonen zullen georganiseerd Communicatie naarmate de verdere toepassing van de uitvoeringsrichtlijnen en de opstart van de geïntegreerde databank Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Zorgbemiddeling Contactpersoon: handelt namens een organisatie Permanent proces Rechten van de zorgvragers Rolbeschrijving van de verschillende partners Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Zorgbemiddelingsvergadering Organisatie: structuur van ROG: regio’s en doelgroepen Gediversifieerd takenpakket in kader van zorgbemiddeling en opname Prioriteitencommissie op Vlaams niveau Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Opnameprocedure Melden openstaande plaats (met omschrijving profiel en einddatum voor kandidaturen). Kandidatenlijst uit databank Mail naar contactpersonen Aan- en afmelden kandidaten Lijst van kandidaten per prioriteitengroep Opname (en motivatie bij afwijking) Meldingen in databank. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Prioriteiten bij opname: wat geldt al vanaf 1 januari 2008? Doorgeven van openstaande plaatsen, volgens reeds beschikbare procedure in de provincie via het coördinatiepunt Verplicht voor alle zorgvormen waarvoor de afspraken m.b.t. prioriteiten zullen gelden. Zoveel als mogelijk rekening houden met de prioriteitengroepen op basis van nu gekende gegevens. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Noodsituatie Niet voor minderjarigen: IJH Onverwacht, acuut beleefd Objectief vastgesteld Vereist onmiddellijke hulp binnen VAPH Plots wegvallen van sociaal netwerk Ernstige bedreiging van de lichamelijke en/of geestelijke integriteit Persoon met een handicap Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Noodsituatie Geen alternatieve oplossing sociaal netwerk of reguliere crisishulpverlening Ingaan op elk mogelijk aanbod Beperkt tot maximum 6 weken (eventueel éénmalig te verlengen tot 10 weken) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belangrijkste processtappen Persoon met handicap in noodsituatie Contactpersoon schat noodsituatie in aan de hand van checklist Noodopname en melding in de databank Evaluatie door coördinator zorgregie Bespreking op zorgbemiddelingsvergadering Procedure via prioriteitencommissie: knelpuntdossier na noodsituatie en toeleiding naar individuele convenantenregeling Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Rol van MDT’s en toekenning/opvolging urgentiecodering Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Taken MDT’s volgens uitvoeringsrichtlijnen Toekennen en opvolgen urgentiecodes Deelname aan overleg Mogelijkheid om op te treden als contactpersoon Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Stapsgewijze invoering in overleg met de betrokken partners Afspraken met de gemandateerden van de verschillende MDT-varianten ivm stapsgewijze invoering Actie-onderzoek: interscorerbetrouwbaarheid handleiding voor toekenning en opvolging Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belang van urgentiecodes (UC) Prioriteiten bij opname: Prioriteitengroep wordt bepaald op basis van duur met bepaalde urgentie bij CRZ Urgentiecode is voorwaarde voor knelpuntdossier voor zorgbemiddeling of zorgafstemming Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Nieuwe positie MDT tov cliënt Beslissende rol: Toekennen/opvolgen urgentiecodering vanuit neutrale derde-perspectief op basis van vastgelegde criteria Kwaliteitsvolle UC is een belangrijke voorwaarde voor een rechtvaardig opnamebeleid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Datum toekenning urgentiecodering Bij registreren vraag bij de CRZ: code -1 (UC nog niet gekend) Bij toekenning UC door MDT binnen de 3 maand wordt datum registratie behouden als datum UC. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Mogelijke situaties t.o.v. opmaak MDV vóór opmaak MDV bij opmaak MDV na opmaak MDV geen link met MDV, MDT betrokken vanuit andere opdracht geen link met MDV, geen betrokken MDT Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Opvolging urgentiecode Op vraag van één van de betrokken actoren Steeds na bepaalde tijd UC 1 & 2 na 12 maanden UC 3 & 4 na 24 maanden Regeling als cliënt niet akkoord gaat met urgentiecode wordt uitgewerkt Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Subjectieve urgentiecode Genoteerd door MDT Bepaald door de persoon met beslissingsbevoegdheid tot de opname (vb. cliënt, ouder(s), voogd, jeugdrechter) Vraag: binnen welke termijn wenst u beroep te doen op de gevraagde ondersteuning? Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Termijnen urgentiecode Urgentiecode Oplossing binnen 1 3 maanden 2 12 maanden 3 2 jaar 4 4 jaar 5 passieve termijnvraag -1 urgentie nog niet toegekend Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Geobjectiveerde urgentiecode Inschatting door MDT Vanuit onafhankelijke derde-perspectief Op basis van vastgelegde criteria (bijlage 6.1 van de uitvoeringsrichtlijnen) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Situaties die geen urgentiecode vereisen Migratievragen Binnen zelfde zorgvorm Naar minder intensieve ondersteuning. Persoon die binnen de twee jaar na overstap van tehuis naar beschermd of geïntegreerd wonen aangeeft dat dit onvoldoende ondersteuning biedt: automatische P1 voor zelfde soort tehuis. Een vraag om over te stappen van de minderjarigenzorg naar de meerderjarigenzorg wordt wel met een urgentiecode geregistreerd Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Migratie naar minder intensieve zorgvorm Meerderjarigen: nursing, langverblijver kortverblijf, bezigheidstehuis, geïntegreerd wonen, zelfstandig wonen, tehuis werkenden, beschermd wonen, dagcentrum, pleegzorg, begeleid wonen, begeleid werken, WOP, thuisbegeleiding Minderjarigen: OBC, langverblijver kortverblijf, internaat, semi-internaat niet-schoolgaanden, semi-internaat schoolgaanden, pleegzorg, ambulante begeleiding vanuit (semi-)internaat, thuisbegeleiding Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Urgentiecode zonder tussenkomst MDT Artikel 7 en 8 (inschrijvingsbesluit VAPH): automatisch urgentiecode 2 Artikel 7: tijdelijke erkenning thuisbegeleiding, 1ste aanvraag voor kinderen jonger dan 6 jaar, erkenning voor 1 jaar OBC Artikel 8: spoedprocedure: erkenning voor 3 maanden UC 1 kan enkel via MDT Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belangrijke begrippen: profiel Voorwaarde om in aanmerking te komen voor open plaats. Doel: matchen van profielen (aanbod-cliënt). Voorlopig: zorgvorm, benodigd ticket, handicapprofiel,.. Optioneel: regio, leeftijd,… Verdere operationalisering na advies permanente cel Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belangrijke begrippen: knelpuntdossier voor zorgbemiddeling voor planning of afstemming na noodsituatie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belangrijke begrippen: instapbereid Indien de cliënt een plaats krijgt aangeboden waarbij het profiel matcht, zal hij op korte termijn instappen. Cliënt onderneemt stappen om benodigde ticket te verkrijgen en maakt kennis met het aanbod. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belangrijke begrippen: exclusieve voorkeur Cliënt is onder geen beding bereid om te overwegen naar een andere voorziening dan de voorziening van zijn eerste voorkeur te gaan. Indien een cliënt omwille van zijn zorgvraag en profiel (o.a. regio) maar in één voorziening terecht kan wordt dit niet beschouwd als exclusieve voorkeur. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Belangrijke begrippen: weigering Wat? Het niet ingaan op een aangeboden plaats met passend profiel na procedure met kandidaatstelling. Gevolgen? Eerste en tweede weigering, urgentiecode van 1 of 2 naar 1bis of 2 bis. Derde weigering: van 1bis of 2bis naar 3. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Afspraken bij overgang minderjarigen naar meerderjarigen Registratie kan vanaf 17 jaar Is nooit migratievraag Schoolgaanden en cliënten (semi-)internaat niet-schoolgaanden: UC 1 of 2 mogelijk vanaf 19 jaar knelpuntdossier mogelijk vanaf 21 jaar Niet-schoolgaanden: UC 1 of 2 mogelijk vanaf registratie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

In welke situatie kan men geen geobjectiveerde urgentiecode 1 of 2 krijgen? 5 jaar PVT of RVT bij registratie bij CRZ Exclusieve voorkeur Niet instapbereid Schoolgaand jonger dan 19 jaar Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

In welke gevallen moet eerst 2 jaar urgentiecode 3 toegekend worden? Vraag naar meer intensieve zorg binnen dezelfde ‘soort’ zorg: Ambulant: begeleid wonen, WOP, thuisbegeleiding Semi-residentieel: dagcentrum, begeleid werken Residentieel: nursingtehuis, bezigheidstehuis, geïntegreerd wonen, zelfstandig wonen, tehuis werkenden, beschermd wonen, pleegzorg Geldt enkel bij meerderjarigen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Beschrijving urgentiecode 1 Hoogst urgent, instapbereid, nood aan handicapspecifieke ondersteuning, vaak gevolg van een gebeurtenis Onhoudbare situatie (vanuit de professionele inschatting) Ernstige gevolgen voor persoon zelf of zijn omgeving Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Beschrijving urgentiecode 2 Urgent, instapbereid, nood aan handicapspecifieke ondersteuning Huidige situatie kan nog enkele maanden volgehouden worden, doch de gevraagde ondersteuning is dringend Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Beschrijving urgentiecode 3 Matig urgent, opname gewenst binnen 2 jaar Actieve voorbereiding: aanvraag ticket, uitkijken naar een voorziening Als er nu een aanbod zou zijn, wordt dit in overweging genomen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Beschrijving urgentiecode 4 Actieve termijnvraag Opname van personen met urgentiecode 4 is niet toegelaten Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Beschrijving urgentiecode 5 Passieve termijnvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Uitgesloten van registratie Lijstpatiënten PEC-ticket geweigerd en termijn om in beroep te gaan verstreken Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Stapsgewijze invoering Vanaf 1 maart 2008: Toekennen van urgentiecodes bij opmaak MDV Registratie in excel Maandelijks doorsturen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Stapsgewijze invoering Volgende stappen: Handleiding voor kwaliteitsvolle toekenning UC op basis van actie-onderzoek Afspraken op beleidsniveau voor verdere implementatie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Bespreking praktijkvoorbeelden Voorbeelden uitgeschreven in bundel Opgesplitst: minderjarigen-meerderjarigen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Dank voor uw aandacht Contactgegevens coördinatoren zorgregie: Antwerpen: Micheline De Gussem 473/95.41.04 micheline.degussem@vaph.be Limburg: Evi Vangeneugden 0473/83.86.47 evi.vangeneugden@vaph.be Oost-Vlaanderen: Lies Ouvry 0473/95.41.18 lies.ouvry@vaph.be Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

Dank voor uw aandacht Vlaams-Brabant en Brussel: Liesbet Maes 0473/95.73.13 liesbet.maes@vaph.be West-Vlaanderen: Marc Sevenhant 0473/95.41.07 marc.sevenhant@vaph.be Projectcoördinator zorgregie: Janick Appelmans 02/225.86.88 janick.appelmans@vaph.be Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap