Jan Kabel Lustrumcongres 20 jaar IER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Advertisements

Gastcollege Europees recht 4-VWO Canisius College Nijmegen: “Biertje?” 6 juni 2013 mr. M.F.G. Wools.
van verdragsbepalingen
Werkgeversaansprakelijkheid
Bert-Jan van den Akker Dijkstra Voermans Advocatuur & Notariaat
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Personen- en familierecht II: Ouderschap, gezag en minderjarigheid
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Business Economics Handels –en financiële technieken
Aanbesteding of Subsidie
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Rechtshandelingen van de Unie
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Paul Steinhauser Slot Zeist 12 maart 2008 HET VORMMERK DE TECHNIEKRESTRICTIE.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Welkom bij de STABU.
door Thom Beuker WELKOM
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
De Patiëntenrichtlijn
Macro analyse DEPEST analyse Demografisch Economisch
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Het ondernemingsbegrip
Nodeloos verwarringsgevaar ook bekend als slaafse navolging
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
Bijeenkomst V Consortium 5 april ‘06. Blik op de dag Research nurses/ midwives DIGITAT / STAN HYPITAT / AMPHIA Consortium bestuur.
PRESENTATIE THEMABIJEENKOMST NVFG “OBSERVATIONELE STUDIES” 20 september 2005 Mr J.A. (Arjan) Schuman - Van Benthem & Keulen, Advocaten
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
CLAIMSVERORDENING (EU/1924/2004) Een overzicht ….. Ten behoeve van uitwisseling van kennis tijdens de O&K bijeenkomst van Innofood, 14 mei 2009, Almelo.
Welkom bij DUO.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H12. Koop & Ruil.
Persoonsgegevens en de Wbp
Oneerlijke handelspraktijken Paul Geerts Netlaw 9 december 2010.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
1. 2 Wet Marktmisbruik 3 De wet Marktmisbruik Verhogen en borgen van marktintegriteit en beleggervertrouwen door Volledigheid, correctheid en tijdigheid.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Software en het Weens Koopverdrag
Verleiding of misleiding?
Transcript van de presentatie:

Jan Kabel www.ivir.nl Lustrumcongres 20 jaar IER Meer onderzoek naar Misleiding & Verwarring? Consequenties van de OHP Richtlijn Jan Kabel www.ivir.nl Lustrumcongres 20 jaar IER

Aanleiding 10bis VvP 1883!: verbod van misleiding en verwarring: niets nieuws onder de zon? Rl 2005/29/EG (OHP): definitie van misleiding inclusief verplicht voorgeschreven wijze van toetsing (per 12 juni 2007, maar gedoogperiode) HvJEG: introductie maatstaf voor verwarring (geïnformeerde consument) EC: wetgevingsvoorstel “andere aspecten oneerlijke concurrentie” (verwarring; misschien ook prestatiebescherming?); (preambule (8) Rl OHP)

Begrippen: inhoud en effect Misleiding (heden): Inhoud: onjuiste/onvolledige informatie, en: Effect: (niet geoperationaliseerde) beïnvloeding economisch gedrag consument Verwarring (heden): Inhoud: overeenstemming totaalindruk, of: Effect: (indirecte) herkomstverwarring

Eerste probleem Verwarring Effect: (indirecte) herkomst verwarring Inhoud: Overeenstemming totaalindruk (Productverwarring) Feitelijk onderzoek relevant Disclaimers relevant? Geen misleiding, geen onrechtmatigheid? Geen feitelijk onderzoek nodig/eigenlijk: prestatiebescherming

Preambule OHP Richtlijn nr. (14) “Deze richtlijn beoogt niet de keuze van de consunent te beperken door de verkoopbevordering van “look-alike” producten te verbieden, tenzij de gelijkenis bij de consument verwarring doet ontstaan over de commerciële oorsprong van het product en derhalve (?) misleidend is.”

Tekst OHP Richtlijn Alleen B2C relaties Misleidend is o.a. (art. 6 lid 2 en sub a., jo. Zwarte Lijst, ZL nr.13): Inhoud: “marketing van een product, o.a. door vergelijkende reclame op zodanige wijze dat verwarring wordt geschapen met producten en (…) andere onderscheidende kenmerken van een concurrent” Effect: besluit (geen aankoophandeling vereist) gemiddelde consument over een transactie die hij anders niet had genomen (6 lid 2) Of: doelbewust verkeerde indruk wekken (ZL, nr. 13)

En dus? Concurrenten hebben actiebevoegdheid (art. 11 lid 1 OHP Rl) Op gedaagde rust in beginsel bewijslast m.b.t. juistheid feitelijke beweringen (art. 12 sub a. OHP Rl) Juridsch houdbaar verweer gedaagde (buiten IE): qua inhoud: geen overeenstemming totaal indruk, of qua effect: (geïnformeerde) consument was donders goed op de hoogte, maar kocht toch de look-alike (feitelijk te onderbouwen)

Maar: B2B? Wijziging Richtlijn misleidende en vergelijkende reclame: alleen B-B Art. 3bis, sub h): verbod verwarring onder handelaren bij vergelijkende reclame Andere marketingmethoden: geen secundaire Europese regeling, nationaal recht EC: wetgevingsvoorstel “andere aspecten oneerlijke concurrentie” (verwarring; misschien ook prestatiebescherming?); (preambule (8) Rl OHP)

Conclusie verwarring: opmars van de koopjes-consument? Toewijzing verbod verwarring bij slaafse nabootsing in B2C relaties vereist aannemelijkheid van materiële misleiding (effect) Toewijzing verbod verwarring bij vergelijkende reclame vereist aannemelijkheid van verwarring tussen handelaren (B2B): m.i. niet snel aan te nemen Invloed op andere marketingmethoden?

Effect geoperationaliseerd + geïnformeerde consument HvJEG v.a. plm. 1990 Tweede probleem Misleidende reclame Korreltje zout Levy 1904 RCC: Ook onjuiste reclame verboden v.a. 1964 328bis S. Aalberse: benadeling concurrent 1915 Enkele onjuistheid in vergelijkende reclame verboden HR 1989 6:194-196 BW Gemiddelde consument/overdrijving toelaatbaar/effect niet geoperationaliseerd 1981

OHP Rl: Inhoud Onjuist: art. 6 lid 1 en sub a-g Juist maar bedriegelijke presentatie (id.) Juist maar onvolledig m.b.t essentiële eigenschappen: art. 7 lid 1 en lid 4 Onduidelijk, onbegrijpelijk of dubbelzinnig m.b.t. essentiële eigenschappen: art. 7 lid 2 en lid 4 Verwarring: art. 6 lid 2 sub a Niet nakoming geafficheerde gedragscode: art. 6 lid 2 sub b

OHP Rl: Effect Algemeen: merkbare beperking vermogen consument om een geïnformeerd besluit te nemen: art. 2 sub e) jo. 6 lid 1 en 7 lid 1 OHP Rl Besluit door consument over een transactie, ongeacht of hij wel of niet tot handelen overgaat: art. 2 sub k, jo 6 lid 1 Dat hij anders (d.w.z. zonder de inhoud als hiervoor beschreven) niet had genomen: art. 6 lid 1 en art. 7 lid 1en lid 2

OHP Rl: wijze van toetsing Massale reclame: fictie gemiddelde consument (HvJEG C0210/96): art. 5 lid 1 sub b; geen schade aan gezondheid (C-220/98; C-99/01) Doelgroepreclame: gemiddeld lid van de groep art. 5 lid 1 sub b Bijzonder vatbare doelgroepen: gemiddeld lid van de groep: art. 5 lid 3 Relativering: maatschappelijke, culturele en taalkundige factoren Uitzondering: overdreven of niet-letterlijk te nemen claims (art. 5 lid 3, slot)

Conclusie: operationalisering Merkbare beperking vermogen consument om een geïnformeerd besluit te nemen Besluit tot transactie dat consument anders (d.w.z. zonder de inhoud als hiervoor beschreven) niet had genomen Gemiddeld lid doelgroep Vergelijking maatschappelijke en (multi-) culturele factoren Conclusie: tijd voor “Survey & Research Law”???

Onderzoek naar misleiding juridisch niet relevant (1) Verboden reclame: O.a. Publieksreclame voor geneesmiddelen: art. 70 Gmw; Medische claims bij levensmiddelen: art. 19 Ww.; Vergelijkende reclame voor OTC-middelen: art. 73 sub b Gmw; Tabaksreclame: art. 5 lid 1 Tabakswet Wettelijk veronderstelde misleiding O.a. Bijlage 1 (Zwarte lijst) OHP Rl, jo. wijzigingsvoorstel Elektriciteitswet en Gaswet (29 371, nr. 61); art. 29 WEL; Sluikreclame in de omroep: SBS/CvdM LJN: AU0416; Vroeger: gezondheidsclaims, “goedkoopste” claims, doorgestreepte prijzen (C-126/91); etc…

Onderzoek naar misleiding juridisch niet relevant (2)? Overtreding wettelijke informatieplichten Zie o.a. Bijlage II OHP Rl En vele andere (opstapeling van) informatieplichten op terrein van kredietverlening, levensmiddelen, gezondheid, veiligheid, milieu, enz… Oplossing: verhouding publieke toezichthouders en oneerlijke mededinging

Bestaande rechtsbronnen Rechtspraak: (On)rechtmatigheid van vergelijkend warenonderzoek 2 studie eis bij vergelijkende geneesmiddelenreclame Analyse nationale rechtspraak over gebruik marktonderzoek naar verwarring, onderscheidende kracht of verwatering van merken (zie voor een mooie analyse van de beginselen van Trade Mark Survey Law (of the Ninth Circuit, US): Robert Thornburg in Santa Clara Computer & High Tech. L. J. Vol. 21, Nr. 4 (2005)) Zelfregulering: Expertsysteem bij voedingsclaims (Gedragscode Wetenschappelijke onderbouwing gezondheidsclaims)

Onderzoek bij misleiding Moeilijk probleem Stand van zaken: Methoden: ook on line onderzoek accepteren? Probleem van impliciete claims: uit onderzoek blijkt dat overdrijvende en niet-letterlijke reclame toch letterlijk wordt opgevat op punt van feitelijke gegevens (Preston) Maar er is genoeg materiaal

Onderzoek bij verwarring c.a. Algemene beginselen voor elk onderzoek Onderscheid verschillende doelgroepen Geen acceptatie niet case-geboden onderzoek Acceptatie supermarktonderzoek, telefonische enquêtes en misschien on line survey Verwarring Overeenstemming over benodigd percentage

Wie gaat het doen? De Consumenten Autoriteit! En vele andere toezichthouders: VWA, AFM, CvdM, IGZ, VWS, Dte, OPTA (dat wordt weer Hollands ingewikkeld) Ter overweging: waarom niet de Nma: concurrentievervalsing door merkbare verstoring van geïnformeerd besluit consument (zo ook: FTC, Hongarije, Italië, UK)