Verkeersplan Binnenstad
Programma 20.00 uur: opening door voorzitter 20.05 uur: wethouder C.A. van der Maat 20.10 uur: toelichting op verkeersplan de heer S. Doeland 20.30 uur: vragen/reacties/opmerkingen 21.30 uur: afsluiting
Verkeersplan Binnenstad
Verkeersplan Binnenstad Geschiedenis Waarom een nieuw verkeersplan? Start opstelling verkeersplan Wat staat er in het verkeersplan? Hoe gaat het nu verder?
Geschiedenis Nota Verkeer en parkeren Binnenstad, oktober 2000 Verbetering van de kwaliteit van de historische binnenstad: Betere bereikbaarheid; Minder overlast in woonstraten; Meer parkeerplaatsen; Versterking van het historische karakter; Verbetering van het winkelcentrum; In een autoluwe omgeving.
Nota Verkeer en Parkeren Minder verkeer door de binnenstad Minder zoekverkeer binnenstad Lichte stijging verkeer door totale gemeente Toename van verkochte parkeertijd
Waarom een nieuw verkeersplan? Nota verkeer en parkeren bijna 8 jaar oud Nota grotendeels uitgevoerd Geleidelijke toename parkeerdruk vergunninggebieden Nieuw beleid op andere vlakken Tijd voor nieuw verkeersbeleid naar de toekomst
Verkeersplan Binnenstad
Start opstelling verkeersplan Beginspraak Raakvlakken met andere beleidsnota’s Raakvlakken met overige projecten in de binnenstad Inventarisatie verkeersgegevens
Beginspraak
Raakvlakken met andere beleidsnota’s Stadsvisie Nota Toerisme Detailhandelsnota Havenplan Masterplan Hoofdinfrastructuur Bestemmingsplan Horecanota
Raakvlakken met overige projecten Wonen boven winkels Oostereiland Vale Hen Locatie oude schouwburg Taskforce Ruimtewinst Stationsgebied
Inventarisatie verkeersgegevens Verkeerstellingen Verkeersmodel 2020 Parkeertellingen vergunning en betaald Ongevallen analyse
Verkeerstellingen
Verkeersmodel 2020
Parkeertelling vergunninggebieden
Parkeertelling betaalde gebieden
Ongevallen analyse
Wat staat er in het verkeersplan? Op basis van voorgaande gegevens kijken naar de toekomst Doelstellingen NVP gaan deels door naar Verkeersplan Binnenstad
Parkeerruimte bieden aan houders van parkeervergunning
Wonen boven winkels
Nota Toerisme
Munnickenveld
Totaaleffect
Verminderen parkeerdruk
Verminderen parkeerdruk Opdeling gebied Centrum in 2 nieuwe gebieden Nieuw gebied Grote Waal Opdeling gebied Oost in 3 nieuwe gebieden Parkeervrij maken Munnickenveld Omzetten betaalde plaatsen Spoorstraat en Noorderstraat naar vergunning
Verminderen parkeerdruk Bij nieuwbouw in principe voorzien in eigen parkeerbehoefte Stimuleren initiatieven voor “autodelen” Blijven zoeken naar alternatieve parkeermogelijkheid op binnenterreinen Beter benutten van alternatieven
Tegengaan ongewenst parkeren in omliggende wijken Geen aanpassing vergunninggebieden Hoorn-Noord/Venenlaankwartier Instelling vergunninggebied Grote Waal Regelmatig vastleggen parkeersituatie Grote Waal
Vergunningtarieven Vergunningplaats op openbare weg kost circa 350 euro per jaar Hoorn heeft lage tarieven in vergelijking met vergelijkbare gemeenten Verhoging tarief bewonersvergunning in 2 stappen naar 100 euro per jaar Huidige vergunningsoorten blijven bestaan
Betaald parkeren Op dit moment voldoende plaats beschikbaar Kort, middellang en lang parkeren Aanpassing van maximaal 1 naar 2 uur werkt goed Bezetting parkeergarage beter Geen aanpassing tarieven betaald parkeren
Overige doelstellingen Handhaven huidige situatie zoekverkeer Eenduidig systeem voor berijden van voetgangersgebieden Hoeveelheid (doorgaand) verkeer Parkeren bezoekers aan rand van de stad Herinrichten Nieuwland (oostzijde) tot voetgangersgebied
Overige doelstellingen Zwaar verkeer in afzonderlijke nota vierde kwartaal 2008
Aanpassingen ongevallen locaties Hoge Vest/Breed/Westerdijk Breed/Achterom Breed/Veemarkt Koepoortsplein/Achterstraat Gedempte Turfhaven/Gouw/Nieuwland
Roode Steen Huiskamer van de binnenstad Horecaplein Autoverkeer belemmering Versterken verblijfsklimaat Afsluiting in weekenden in de zomermaanden Betreft ook aangrenzende delen van West, Kerkstraat en Grote Oost
Roode Steen Uitwerking separaat project Verkeerstellingen tijdens evenementen in juli 2008 Besluitvorming over Horecanota en bestemmingsplan binnenstad Voorbereiding/uitwerking verkeersbesluit in 2009 Daadwerkelijke afsluiting voorjaar 2010
Hoe nu verder? Verwerken en bundelen reacties Vaststelling definitief verkeersplan door college Behandeling verkeersplan in raadscommissie Vaststelling verkeersplan door de raad In het najaar
Vragen/reacties/ opmerkingen/suggesties