Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Herontwerp PDG-opleiding
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiden van het B-leerproces
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Portfolio
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Aan de slag met vakmanschap
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Praktijkervaring en reflectie
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga februari 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Het nieuwe afstuderen hbo-ict
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014 HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Doel Beroepsbekwame beoordeling Waar staat de student in zijn professionele ontwikkeling tot startbekwaam docent? Vaststellen van het actuele hbo- en competentieniveau van de student. Beargumenteren waarom je vindt wat je vindt als beoordelaar. Weet wat je vraagt Efficiënt komen tot de essentie: Komen tot de gewenste verdieping in begeleidingsgesprekken en assessments HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Toetsvormen binnen HO kennistoets voortgangstoets kennis assessment casustoets overall toets assessment stagebeoordeling praktijkopdracht afstudeeropdracht intakeassessment portfolio functioneringsgesprek projectopdracht vaardigheden houding competenties vaardighedentoets reflectieopdracht HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

HBO – niveau In welke mate laat student zelfstandig handelen zien? (probleem oplossen) Waaruit blijkt het integratieve denken & handelen. De koppeling Praktijk – Theorie. Waaruit blijkt het reflectieve vermogen? Hoe laat de student dit zien? Wordt er transfer gemaakt? (gestructureerd en volgens een methodiek) Eigenheid van de student als professional. Waar is dit terug in te zien? Heeft de student eigen visie op het onderwijs? HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Onderzoeksopzet Doelen: Beschrijven van de verschillende professionele niveaus van assessoren tijdens de afname van het criteriumgericht interview (CGI). Deze beschrijving levert een kwaliteitsrubriek op bij drie onderzoeksgroepen - ongetrainde assessoren; - getrainde assessoren; gecertificeerde assessoren. Legitimatie en rechtvaardiging van de trainingen en certificering van de assessoren. HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Aanpak van onderzoek Aan de hand van opgenomen assessment gesprekken (DVD’s) en directe analyse van CGI-gesprekken tijdens bekwaamheidsproeven en de assessmenttrainingen worden de gedragsinterventies die de assessoren maken beschreven. Assessorenprofiel is vastgesteld beoordelingskader (Inspectie en Hobéon) Gebruik van WACKER –methodiek & formulier gedragsobservatie CGI Onderzoekerstriangulatie toegepast: Naast onderzoeker, drie andere gekwalificeerde beoordelaars van assessoren ingeschakeld op dataverwerking en interpretatie. HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Waar vind je dat je zelf staat als beoordelaar / begeleider? Lees de kwaliteitsrubriek criteriumgericht beoordelen door. Scoor jezelf (vinkje (v) geven) waar je vindt dat je zelf staat als mentor. Omcirkel die vinkjes waarvan je vindt dat daar jouw ontwikkelpunten liggen. Kom tot een eigen top drie van ontwikkelpunten/leerdoelen

Discussie Helpt de kwaliteitsrubriek opleiders bij de bewustwording Van de eigen beoordelingskwaliteiten? Ervaar je de rubriek als een zinvol en waardevol instrument? Is de rubriek te gebruiken als ontwikkelingsgericht instrument voor beroepsbekwaam beoordelen? Welke kwaliteit (zie niveaus) mogen we verwachten als minimumniveau van opleiders? ………… HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Begeleiden & Beoordelen zijn tenslotte 2 kanten van dezelfde Verwachting is dat de kwaliteit van criteriumgericht beoordelen in het gehele HBO-curriculum bevordert. Dezelfde beoordelingskwaliteiten worden ook bij andere complexe integratieve toetsvormen gebruikt. Denk aan het beoordelen maar ook begeleiden (formatieve beoordeling) van stage- en projectopdrachten. Begeleiden & Beoordelen zijn tenslotte 2 kanten van dezelfde medaille namelijk Opleiden! HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Profiel Assessoren Gedragsindicatoren: creëert een sfeer waarin de student volledig tot zijn recht kan komen; brengt structuur aan in het assessmentgesprek; past verschillende vraag- en gesprekstechnieken op het juiste moment toe om: - het competentieniveau van de kandidaat doelgericht te achterhalen; - regie te houden in gesprek; relateert ervaringen, werkwijze en bewijzen die de kandidaat inbrengt, aan relevante competentiecriteria; herkent producten als bruikbaar bewijs; komt tot een onderbouwd eindoordeel en brengt dit op overtuigende en constructieve wijze over; geeft ontwikkelingsgerichte feedback; legt het oordeel op toegankelijke wijze vast in een rapportage; gaat adequaat en klantgericht om met eventuele bezwaren tegen het eindoordeel. HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP

Voor meer informatie en/of toesturen van onderzoeksverslag: Expertiseontwikkeling en Professionalisering van de assessor Inge Oudkerk Pool i.oudkerk.pool@hva.nl HvA; Domein Onderwijs & Opvoeding, IOP