Beter geografisch denken door reflectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Transport en Infrastructuur
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
STRATEGISCHE PLANNING
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
BattleBots The school battle.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 2: Natuurlijke en landschappelijke kenmerken.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Geografisch denken, een mysterie?
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Competentiegericht leren vmbo
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Toekomstgericht onderwijs
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Evaluatie Cursus.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
Psychomotorische taxonomie
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
What is the meaning of? Student centered learning
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

Beter geografisch denken door reflectie Dr. Leon Vankan Radbouduniversiteit Nijmegen

Leren en reflectie Leren is een actief en zelf gestuurd proces waarbij lerenden nieuwe kennis en vaardigheden construeren. Leren is een situatie gebonden proces waarbij kennis mede door de situatie betekenis krijgt. Leren is een sociaal en emotioneel proces. Onze kennis van de wereld is beperkt, voorlopig en tegenstrijdig en juist dat zet aan het denken.

Ervaringen met reflectie Waar reflecteer je op? Hoe reflecteer je Wanneer is reflectie moeilijk ?

Het doel van reflectie Voorkennis activeren en articuleren Bewust worden van leerproces en aanpak Ontwikkelen van leerstrategieën Zelfregulerend leren - in groepen

Opdracht: ontwerp waddendam Om het toerisme naar Ameland te bevorderen en beter te reguleren wil men een dam aanleggen naar het vaste land Waar moet die dam precies komen zodat die zomin mogelijk schade aanricht in het Waddengebied? Teken ten slotte per groepje de dam op de opdrachtkaart en schrijf er een geografische verantwoording bij

Voorkennis activeren Ameland …

Ameland

Geografische werkwijzen gebruiken Wat is Ameland, waar ligt Ameland? Tot welk groter gebied hoort Ameland? Wat zijn de economische en ecologische aspecten van het plan? Hoe beïnvloeden die elkaar? Wat zijn algemene en bijzondere kenmerken van Ameland?

Reflectie op werkwijzen Welke werkwijzen heb je gebruikt? Lokaliseren Vergelijken Relaties leggen Schaal wisselen Dimensie veranderen Deduceren induceren

Reflecteren op voorkennis activeren Beschrijf leertaken en denkprocessen Vergelijk dit met categorieën uit onderzoek geografische vragen, werkwijzen, benaderingen Selecteer verbeteringen uit deze categorieën Geef gedetailleerde voorstellen voor verbetering van denkprocessen ‘Performance Probe Technique’ uit Finding how to improve the Job, in K. Carlisle, (1986) Analyzing Jobs and Tasks

Waddenzee

Waarmoet de dam komen? mogelijke oplossingen

Mogelijke oplossingen De dam moet zo kort mogelijk zijn, zodat de Waddenzee zo min mogelijk wordt aangetast De dam moet aansluiten op bestaande wegen, zodat er geen extra wegen door natuurgebieden worden aangelegd De dam mag de getijstromen niet veranderen want dat kan dijken bedreigen

Probleem oplossing Wat is het probleem? Wat is een mogelijke oplossing? Wat moet je daarvoor weten?

Wat moeten we eerst weten? 1. 2.

Wat we moeten weten Zijn er eilanden met een dam? Waar liggen die eilanden? Waar liggen de dammen precies? Waar heeft die ligging mee te maken? Hoe lopen de (getijden)stromen? Waar zijn geen stroomgeulen? Waarom zijn daar geen stroomgeulen?

Geografische vragen stellen Wat is dat? (waddeneiland) Waar is dat? (wad, stroomgeul, dam) Waarom is dat daar (niet)? (stroomgeul)

Zeestromen

Waddeneilanden…

Dammen in het wad

Vergelijken Observatie: wat valt je op aan de eilanden met dammen in het Waddengebied? Categoriseren: welk kenmerk hebben de dammen gemeenschappelijk? Definiëren: om welk begrip gaat het? Beoordelen: waardoor voldoen die dammen aan het criterium van de opdracht? Generalisering: waar moet de dam liggen?

Wantij Het wantij is de plaats waar de vloedstromen van de beide zeegaten aan weerszijden van een eiland elkaar ontmoeten. Hier is de vloedstroom het zwakst en bezinkt het meeste slib. Er is op de plek wel eb en vloedbeweging, maar nauwelijks stroming, met als gevolg dat het wantij de meest ondiepe zone is. Bij Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog loopt het wantij van de vaste wal naar het eiland, maar de wantijen van Vlieland en Texel lopen in elkaar over. Daarom kun je van Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog naar de vaste wal lopen. Niet alleen het wandelen van de eilanden heeft invloed op de locatie van het wantij. Het verzanden van een zeegat door het wegvallen van zijn vloedberging kan invloed hebben.

Het plangebied

Ontwerp met toelichting Schets de ligging van de dam Geef een toelichting op het gekozen tracé

Naar een betere procedure Bepaal het vraagtype: Waar kan dat? Bepaal het probleemtype: zoeken van een tracé Bepaal de criteria: Waar moet het tracé aan voldoen? Waar is het tracé niet gewenst? – zeefanalyse - Waar zou het tracé wel mogelijk zijn? Welk deelgebied is het geschiktste? - kwaliteitsanalyse -

Reflectie op antwoorden Wat was je voorlopig antwoord? Welke informatie heb je gezocht? Wat was je definitieve antwoord?

Reflecteren op het product Identificeer alternatieve oplossingen van leertaken Selecteer criteria voor oplossingen: geografisch gehalte, abstractieniveau, complexiteit Ontwikkel een beoordelingsschaal: niveaus van antwoorden Orden alternatieve oplossingen op de beoordelingsschaal

Naar een beter antwoord Ongestructureerd antwoord een antwoord op een niet-geografische vraag Eenvoudig antwoord een antwoord zonder criterium of argumentatie Meervoudig antwoord een antwoord met criterium en argumentatie Uitvoerig en samenhangend antwoord een antwoord met geografische vragen en meer dan één beargumenteerd antwoord Abstract en complex antwoord een antwoord met abstracte geografische vragen, meerdere beargumenteerde antwoorden en meer dan één interpretatie van opdracht of materiaal

Voorbeeldantwoorden Ongestructureerd: de kortste weg Eenvoudig: over de wadlooproute Meervoudig: over het wantij omdat daar geen stroming is Uitvoerig en samenhangend: op het wantij staat geen stroming, daarom zijn er geen stroomgeulen en een dam kan daar de stroming niet aantasten Abstract en complex: een dam kan worden aangelegd daar waar de lijn loopt die Ameland met de kust verbindt zonder een stroomgeul te snijden. Het beste tracé ligt daar waar de afstand tot de westelijke stroomgeulen zo groot is dat de stroming de dam niet bedreigt.

Amelanderdam Van 1871 tot 1872 werd bij het wantij een dam gebouwd tussen Ameland en het vasteland door een maatschappij voor landaanwinning van de Friese eilanden. Door aanslibbing wilde men landbouwgrond creëren. De provincie Friesland en het Nederlandse Rijk betaalden ieder 200.000 gulden. Het was geen succes: de dam bleek niet stormbestendig en in 1882 na zware stormen in de winter 1881/1882 werd besloten de reparatiewerkzaamheden te stoppen. De dam is met eb nog steeds deels te zien. De veerdam bij Holwerd is de aanzet van deze dam

Geografische leerstrategieën Werkwijzen en vragen Wat is het? geografische begrippen Hoe kun je het verklaren? Samenhangen Bij welk gebied hoort het? (Deel) Gebieden Wat zien we in overzicht en in detail? Structuur en detail Welke aspecten zijn er? Natuur, economie, cultuur, politiek Wat verwacht je en wat zie je? Regels en unieke gevallen Vergelijken: verschillen en overeenkomsten Relaties leggen: interne en externe verbanden Lokaliseren: geografisch indelen en toedelen Veranderen van ruimtelijke schaal: van dichtbij en veraf bekijken Dimensies onderscheiden: analyse vanuit meer perspectieven Deductie en inductie: algemene en bijzondere verbinden

Leren denken met aardrijkskunde 1. open opgaven met zelden één goed antwoord 2. structureren van informatie, probleemoplossing 3. alle voorkennis is nodig 4. samenwerken in groepen 5. leerlingen moeten zelfstandig werken 6. leraar helpt met toepassing en transfer 7. leraar kan de leeruitkomst niet voorspellen 8. reflectie op het product en het proces 9. evaluatie is vooral diagnostisch en formatief 10 de leraar als expert - model