Leerstof tweede semester

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
BEGINSITUATIE Product-procesmodel.
Gepersonaliseerd leren
Les 7: het voorbereiden van een les
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Evaluatie van een proces
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
De basis van ADSL: het constructivisme
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst September 2015
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Mysterie: Moord op de Romanovs
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Communicatie 3e les.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Krachtige leeromgevingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Financiële zelfredzaamheid
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Creatopia| Basisonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Leerstof tweede semester OPVOEDKUNDE 1b Leerstof tweede semester

Eventjes de voorkennis activeren… Opvoedkunde 1a = noodzakelijk achtergrondkader voor het begrijpen van opvoedkunde 1b! Voornaamste begrippen nog even op een rijtje: Constructivistisch leren Leren is constructief, cumulatief, coöperatief, doelgericht, individueel verschillend, zelfgestuurd en contextgebonden Competentiegericht onderwijs Gericht op kennis, vaardigheden en attitudes die maatschappelijk of beroepshalve belangrijk zijn

Eventjes de voorkennis activeren… Vervolg begrippen: Eindtermen Vakgebonden of vakoverschrijdende minimumdoelstellingen vanwege de Vlaamse overheid Leerplannen Verschillende invulling van ET, afhankelijk van het net en de koepel Lesdoelstellingen Concrete, operationele formulering + specifieke indeling Didactische principes Aandachtspunten die in elke les moeten gerealiseerd worden

Het didactisch model

Welke elementen uit het model moeten nog aan bod komen? De lerende De beginsituatie Werkvormen Evaluatie (De leerinhouden worden behandeld in de lessen voor de vakken + vakdidactiek)

HST 1: De didactische beginsituatie Opvoedkunde 1b HST 1: De didactische beginsituatie

OPDRACHT In het DA krijg je het onderwerp voor je allereerste stageles. Het lesbriefje bevat de volgende gegevens: Vak Na te streven eindtermen Te realiseren lesdoelstellingen Je leerde al dat je een constructivistische aanpak moet nastreven en de didactische principes moet realiseren. Weet je hiermee voldoende om een goede LV te maken?  Noteer per 2 of 3 welke extra info je nog wil opvragen bij de mentor.  1 ‘spion’ mag ideeën stelen bij 2 andere groepen

VERVOLG OPDRACHT  Noteer alle elementen die van invloed kunnen zijn op de aanpak en het verloop van een les. Zo dadelijk inventaris aan bord in 3 kolommen.

Indeling van de DIDACTISCHE BEGINSITUATIE INTRA- PERSOONLIJKE KENMERKEN INTER- SITUATIONELE KENMERKEN = kenmerken van de leerling = verhouding tussen lln onderling (klaskenmerken) = verhouding tussen lln en leraar = verhouding tussen leraren onderling (schoolsfeer) = externe factoren, vb. lokaal, media, temperatuur, tijdstip, locatie, …

DEFINITIE van didactische beginsituatie Volgens prof. De Corte is de didactische beginsituatie: "het geheel van persoonlijke, sociale, situationele en schoolse gegevens, die in verband met te realiseren onderwijsdoelen van invloed kunnen zijn, respectievelijk op het verloop en de resultaten van leerprocessen."

VERVOLG OPDRACHT  Duid aan op bord welke elementen van de didactische beginsituatie onveranderlijk of stabiel zijn (rood) en welke factoren veranderlijk of variabel (groen) zijn. Wat is het belang van deze indeling?

Verwerkingsopdracht Lees de casus op BB (bij opdrachten). Duid hierin alle elementen aan die behoren tot de didactische beginsituatie en breng ze onder bij de juiste categorie: Interpersoonlijke BS Intrapersoonlijke BS Situationele BS Gebruik best 3 kleuren. Onderlijn tenslotte de elementen die volgens jou stabiel zijn.

Extra uitleg over aanpak van de leerstof Doelgroep van jullie opleiding zijn adolescenten Adolescentie gekenmerkt door belangrijke veranderingen bij persoon (= intrapersoonlijke BS) Weerspiegeld in gewijzigde verhoudingen tussen personen (= interpersoonlijke BS) Daarom parallel met H1: de beginsituatie ook H2: ontwikkelingspsychologie Dit verloopt via casusgebaseerd onderwijs (onderdeel van onderzoeksproject KULeuven)

Casusgebaseerd groepswerk Overzicht leerstof: Les 1: introductie Afname pre-test Start casus 1: ‘Een onvoorstelbare vergissing’ (H1) Les 2: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 1 Start casus 2: ‘Het onthaalgezin van mama Lut’ (H2, 3 en 4) Les 3: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 2 Start casus 3: ‘Een dag uit het leven van de 2,5-jarige Lore’ (H5) Les 4: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 3 Start casus 4: ‘Rondneuzen bij de 3/4-jarigen van juf Ellen’ (H6)

Casusgebaseerd groepswerk Les 5: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 4 Start casus 5: ‘Mag ik je voorstellen? Mijn 4de klassers’ (H7) Les 6: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 5 Start casus 6: ‘Maak kennis met Joeri’ (H8) Les 7: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 6 Start casus 7: ‘De ervaringen van klas 1A8 en haar leraren’ (H8) Les 8: Casusgebaseerd onderwijs Afwerking + correctie casus 7 Ruimte voor het stellen van vragen Informatie over examen Afname post-test

Casusgebaseerd groepswerk Les 9: Vrij studiemoment Les 10: examen Groepsindeling: zie blackboard Bron: cursus ‘Groot worden: de ontwikkeling van baby tot adolescent. Een handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders.’ Struyven, Sierens, Baeten & Kyndt Centrum voor OpleidingsDidactiek, KULeuven