Het taalbeleid van de K. U

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Module B: De ‘Whole School Approach’
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Mobiliteit en Loopbaan
Veranderingen in de zorg
Welkom.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Personeelsbeleid: de loopbaan aan de K.U.Leuven
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Van Kroon naar ViP.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Optimale Parkinsonzorg
Werkgeversservicepunt
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Administrateur-generaal
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Naar een duurzaam HRM beleid
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Het taalbeleid van de K. U Het taalbeleid van de K.U.Leuven: de zorg voor de kwaliteit van de onderwijstaal Antwerpen, Linguapolis, 17 maart 2011 Ludo Melis

Taalbeleid Stappen: Rol van taal en taalbeleid in de dimensie internationalisering: strategisch plan en onderwijsplan 2006-2009 Concreet: Nota Talenbeleid 1 (Onderwijsraad 31 – 01 -2008) Beslissing van de Vlaamse regering van juli 2010 Actualisatie van de Nota Talenbeleid: Het Onderwijstalenbeleid, Academische Raad nov. 2010 Vertaling het Onderwijs- en examenreglement Vertaling in het personeelsbeleid

Waarom een talenbeleid? De taalkeuze is niet vrijblijvend. Zij past in een visie op onderwijs en leren. De taalkeuze moet ondersteunend zijn voor het globale onderwijsbeleid: Rol van taal of talen in het disciplinaire veld Functioneren van de forumtalen Positie van de afgestudeerden op de arbeidsmarkt Betekenis van de vorming voor de samenleving Internationalisering Het talenbeleid moet bijdragen tot de kwaliteit van het onderwijs.

Het bereik van een Vlaamse universiteit Vlaanderen Europa De wereld Instroom en uitstroom Welke implicaties voor het talenbeleid?

Dimensies Instroom: taalkennis, democratisering Doorstroom: rol van taal in het ontwikkelen van academische competenties Uitstroom: kansen in de geglobaliseerde maatschappij rol van de universitairen in de gemeenschap Disciplines: forumtaal onderzoeksgebaseerd onderwijs

UItgangspunten 1 Doelstellingen, beoogde leerresultaten en visie op vorming zijn de basis voor de uitwerking van een opleiding. De keuze van de onderwijstaal sluit aan bij deze kenmerken. Het voorbereiden van afgestudeerden op het maatschappelijke leven en het werkveld is een kerntaak van de universiteit. De studenten moeten een intens contact hebben met de forumtalen van de discipline en de werkvelden.

Uitgangspunten 2 Academische opleidingen moeten optimale kansen bieden aan alle jongeren die hiertoe de nodige kwaliteiten bezitten. Nederlands is de basistaal, in het bijzonder in de bachelor. Academisch Nederlands blijft een centrale component. Kwaliteitsvol onderwijs veronderstelt taalkwaliteit. Ondersteuning van docenten en studenten wordt geboden.

Uitgangspunten 3 De universiteit speelt een sleutelrol in de verspreiding van inzichten uit onderzoek in de samenleving. Zorg voor het academisch Nederlands en de ontwikkeling ervan is noodzakelijk. De universiteit wenst de traditie van Vlaanderen als kruispunt en ontmoetingspunt tussen talen en culturen op te nemen. Ruimte voor meertaligheid.

Uitgangspunten 4 De interactie tussen Vlaamse en anderstalige studenten bevorderen. De mobiliteit, uitgaand en inkomend, versterken.

4 posities Eentaligheid Combinatie van talen Engels Nederlands Met kwantitatieve beperkingen Kwalitatieve complementariteit

Eentaligheid : Engels ? Drempel voor participatie Horde voor democratisering Moeilijkheden in het leerproces Geen goede voorbereiding op het werkveld Breuk met de samenleving in plaats van dienstverlening Negatieve effecten op het Nederlands: Ontwikkeling van woordenschat Variatie aan registers

Eentaligheid: Nederlands ? Horde voor de deelname aan onderzoek Drempel bij toetreding tot de globale arbeidsmarkt Hinderpaal voor mobiliteit Kloof met de wereld Gevaar voor dienstverlening aan de samenleving Gevaar voor de integratie van onderwijs en onderzoek

Concurrentie - Complementariteit Niet OF / OF Maar Nederlands EN andere talen Bijzondere positie van het Engels Rol van andere talen Welke ruimte voor complementariteit? Hoe de complementariteit vorm geven?

De invulling van de complementariteit: bachelor De eerste fazen: Nederlands als onderwijstaal Forumtalen progressief passief introduceren en ondersteunen In de derde faze: Optie om 1 semester in een andere taal te organiseren als mobiliteitsvenster Taalkeuze onderwijskundig motiveren Taalvaardigheid als doelstelling

De invulling: de master Criteria bepalen voor de taalkeuze in functie van Doelstellingen Werkveld Integratie Binnen een opleiding differentiëren in functie van de criteria Afstudeerrichtingen in het Nederlands Afstudeerrichting in een andere taal

Spanningen De optie ten voordele van complementariteit creëert spanningen: Het is een dynamisch evenwicht dat verstoord kan worden. Het leidt tot keuzes op individueel vlak, bij studenten en docenten, en dus kan het aanleiding zijn tot onvrede. Het is organisatorisch complexer dan een eenvoudige oplossing.

De kwaliteit van de doceertaal Criterium: beoogd niveau C1 Europees kader Standaarden voor het toelaten van niet Nederlandstalige studenten (ILT5 = ± B2) Profiel taalvaardigheid hoger onderwijs (PTHO) Vereisten voor aanstelling in het leerplichtonderwijs Voor Nederlands, Engels of andere taal.

C1 in een bepaald domein Kan een uitgebreid scala van veeleisende, lange teksten begrijpen en de impliciete betekenis herkennen. Kan zich vloeiend en spontaan uitdrukken. Kan flexibel met taal omgaan ten behoeve van academische en beroepsmatige doeleinden. Kan een duidelijke, goed gestructureerde tekst / uiteenzetting over complexe onderwerpen produceren en maakt hierbij gebruik van organisatorische structuren en verbindingswoorden.

Taalbeleid bij aanstelling 1 Opname van de criteria in de vacatures en in het aanstellingsbesluit Voorwaarde voor bevestiging of vaste benoeming Bewijs: Bij de start Na proefperiode Bij verandering van opdrachten

Taalbeleid bij aanstelling 2 Betrokken actoren: Personeelsdienst Beoordelingscommissie Faculteit: toewijzing van doceeropdrachten Ondersteuning: Screening en coaching voor Engels Id. voor Nederlands in opstart Overgangsmaatregelen: Docenten in dienst, indien twijfel: aanspreekpunt, begeleidingstraject of heroriëntering van de opdracht.

Talabeleid voor studenten Academisch Nederlands Instroom en doorstroom in Bachelor Diagnostische toets Lesmodules Zelfstudiemodules: o.a. presentatie en redactie Taalontwikkelend onderwijzen en leren In ontwikkeling: ondersetuning voor toegankelijke redactie Aandacht voor teksttypes: o.a. tekst, web, presentatie

Taalbeleid voor studenten Initiatief voor academisch Engels Instroom (ook voor Nederlandstalige studenten) Bepaling verwachtingspatroon Aanbieden van instaptoets Ontwikkelen van ondersteunend materiaal voor Academisch Engels Lesmateriaal Ondersteunend materiaal