 Gebaseerd op bestuurlijke uitspraken*  Voorbereidende besluitvorming door Stuurgroep  Uitwerking in diverse werkgroepen: -Inhoud -Bestuur -Gemeenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Besturen aan Zet in OZKNV. Stichting als rechtspersoon Scheiding bestuur en toezicht (governance) Maximale betrokkenheid aangesloten besturen ‘Platte’
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
MBO passend onderwijs
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
WERKAGENDA BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Wat is passend onderwijs?
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
23 september 2014.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

 Gebaseerd op bestuurlijke uitspraken*  Voorbereidende besluitvorming door Stuurgroep  Uitwerking in diverse werkgroepen: -Inhoud -Bestuur -Gemeenten -Integrale werkgroep  Proces van aantal jaren  Schrijvers: Wally Marchand, Henk Büscher, Sieb van der Heide  Eindredactie: Roel Weener Ondersteuningsplan OZKNV

 Agendapunt 7 In verdeelmodel wel besproken welke posten centraal, maar niet de daaraan gekoppelde bedragen in de begroting. *Beslispunten

 Eigen plan OZKNV  Uiteraard gebruik makend van landelijk ontwikkelde kennis  Leesbaar en duidelijk  Niet af, doorontwikkeling  Inconsistenties en dubbelingen er uit halen  Jaarplannen en Herkenbaarheid

Schoolbestuur verantwoordelijk voor zorgplicht Komt terug in uitwerking:  Inrichting samenwerkingsverband  Verdeelmodel  Financiële en procedurele verantwoordelijkheid plaatsing in sbao en so Hoofdgedachte OZKNV

 Bestuur  Management en organisatie  Expertise (tot minimaal 2016)  Solidariteitsfonds  Centrale Commissie (onderinstroom) ->  Verantwoording en monitoring  Vanaf nu: Van WAT naar HOE Centraal

 Beleidsuitspraak: onderinstroom centraal (solidariteitsfonds)  Kleuters met zware ondersteuningsvragen die nu rechtstreeks in sbao en so instromen  Vroegtijdige toelaatbaarheidsverklaring door centrale commissie  Eventueel ondersteuningsmiddelen bij plaatsing basisonderwijs  Geen financieel risico voor scholen  Voorkomen van “doorschuiven” bij aanmelding  Samenwerking met voorschool en CJG Onderinstroom

 Schoolbestuur  Kwaliteit Basisondersteuning  Schoolondersteuningsprofiel  Ondersteuningsmiddelen  Handelingsgericht arrangeren en arrangementen  Lokale samenwerking Decentraal

 Versterken basisonderwijs  Handelingsgericht werken  Meer tegemoet komen aan verschillen tussen leerlingen  Andere invulling ambulante begeleiding -> ondersteuning  Co-teaching  “Schotten” weg tussen onderwijssoorten  Op lokaal niveau inrichten tussenvoorzieningen  Tijdelijke en/of parttime plaatsing gericht op terugkeer Inhoud

 Voorschoolse instellingen  CJG (basisteams)  Voortgezet onderwijs  Doorgaande leer- en ontwikkelingslijn  Warme overdracht Ketenpartners

 REA= Regionale Educatieve Agenda  LEA = Lokale Educatieve Agenda  OOGO: huisvesting leerlingenvervoer thuiszitters aansluiting onderwijs-jeugdzorg (decentralisatie) Basisteams CJG en contactpersoon Schoolmaatschappelijk werk Gemeenten

To do Bestuur/algemeen directeur Wat zou bestuur/bovenschools directeur kunnen gaan doen? In en om de school -Beleid maken en vaststellen rond interne ondersteuningsstructuur -Beleid maken en sturen op de vastgestelde basisondersteuning -Beleid maken en sturen op ondersteuningsmiddelen -Vaststellen van de ondersteuningsprofielen van scholen -Netwerken organiseren met lokale collega-directeuren over * ondersteuningsprofielen * (betalen van) tussenvormen * plaatsing van leerlingen - Netwerken organiseren met sbao en cluster 1,2,3 en 4 over * inzet AB-ers * (betalen van) tussenvormen * OPP * plaatsing van leerlingen

To do directeur In en om de school -Zorgen dat de basisondersteuning op peil is n.a.v. de nulmeting, die in voorjaar 2013 is uitgevoerd. -Maken van een ondersteuningsprofiel met zijn team -Overleggen met collega directeuren binnen zijn vereniging om inzicht te hebben in andere ondersteuningsprofielen -Overleggen met collega directeuren op lokaal niveau om inzicht te hebben in andere ondersteuningsprofielen -Overleggen met collega directeuren op lokaal niveau om samen geld vrij te maken voor ‘lichte arrangementen’, bijv. zgn ‘tussenvormen’ als de trajectklas. -Contacten met sbao en clusters 1,2,3 en 4 maken en onderhouden.

To do i.b.-er -Het leerlingvolgsysteem op orde hebben i.r.m. het schoolondersteuningsprofiel. -Een goed zicht hebben op de ondersteuningsvragen van de kinderen -Een goed zicht hebben op de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten -Kennis van de verschillende problematieken -Zicht krijgen op de expertise, die inzetbaar is vanuit sbao of so -Kennis ontwikkelen in het opstellen van een arrangement/OPP -Vaardigheid ontwikkelen in het “meenemen en betrekken” van ouders -Contacten met sbao en clusters 1,2,3 en 4 maken en onderhouden.

To do leerkrachten -Goed pedagogisch klimaat -Het kind kunnen “lezen” -Om kunnen gaan met (minimaal) drie verschillen in de groep -Kennis van de verschillende problematieken -Kennis van de leerlijnen -Zicht houden op kengetallen -Pro actief kunnen handelen -Ouders vroegtijdig informeren en betrekken

2013: Sbao505 70% niet-beïnvloedbaar = 354 x 1/8 = 44 Cat % niet-beïnvloedbaar = 212 x 1/8 = 27 Cat %niet beïnvloedbaar = 13 x 1/8 = 1,5 Cat %niet beïnvloedbaar = 58 x 1/8 = 7 Sbao44 x € 4200,-€ ,- Cat 1 27 x € 9000,- € ,- Cat 2 1,5 x € 14000,- € ,- Cat 3 7 x € 21000,-€ ,- Totaal€ ,- Solidariteitsfonds Rekenvoorbeeld

Jaarlijkse onderinstroom € ,- Na 6 jaar € ,- Uitgaande huidige landelijke percentages s.o. en verwacht leerlingenaantal 2,5% krimp per jaar: Cat 1245 x € 9000,-€ ,- Cat 2 16 x€ 14000,-€ ,- Cat 3 38 x€ 21000,-€ ,- Totaal€ ,- 2020