Programma maandag 02 september 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
De wereld verandert….
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
INTERVISIE Zuid-Holland
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Een project van de Korengroep
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
INNOVEREN INZICHT IN VERNIEUWINGSPROCESSEN. Bij wie hoor jij?
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Netwerkleren in het onderwijs
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
LA0-Integratie Welkom.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Innovatie in het onderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
Activernde didactiek & passende werkvormen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Een lerende en adaptieve organisatie
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Programma maandag 02 september 2013 13.00 u. – 13.50 u. Inloop 13.50 u. -15.00 u. Jaaropening en synopsis onderwijs-programma MLI Freddy Veltman, Margriet Clement, Bartel Dorhout, Hanneke Koopmans, Aafke Kroon & Martin Reekers 15.00 u. – 18.00 u. Werken met de rollen competenties en indicatoren Aafke Kroon & Martin Reekers 19.00 u Restaurant Camarón

Synopsis Master Leren & Innoveren

Het totaalplaatje

Leerarrangementen Oriëntatiefase : Aafke Kroon & Martin Reekers LA1 Zin in leren: Martin Reekers & Iris Bouman LA 2 Uitdagend ontwerpen: Hanneke Koopmans & Freddy Veltman LA 3 Begeleiden van vernieuwingen: Bartel Dorhout & Jeroen Rozendaal LA 4 Maatschappelijke context van het onderwijs: Aafke Kroon en Bartel Dorhout LA 5. Praktijkgericht onderzoek: Hanneke Koopmans Integratiefase: Martin Reekers

Kennisbasis Master Leren & Innoveren Persoonlijk leiderschap Leren en leerprocessen Educatief ontwerpen Innoveren en begeleiden van innovatieprocessen Maatschappelijke context van het onderwijs Praktijkgericht onderzoek

Rollen van de Master Leren & Innoveren Excellente leraar Reflective practitioner Ondernemende ontwikkelaar Begeleider en gesprekspartner

Werkvormen Werken in leerteams Workshops en trainingen Hoor- en werkcolleges Coaching Presentaties en symposia

…begint bij de vragen: wat is ‘echt’ leren en LA1 Zin in leren… …begint bij de vragen: wat is ‘echt’ leren en wat maakt dat je daar zin in krijgt? Doelstelling: op basis van inzicht in leren en leerprocessen activiteiten kunnen ontwikkelen voor het verbeteren van de effectiviteit van leerprocessen, waarmee richting gegeven kan worden aan het eigen leren, het leren van lerenden en het leren van collega`s en de organisatie.

Aanpak Leren in drie ‘huizen’ divergeren convergeren en… realiteit copy+ Imaginatie divergeren convergeren en…

…in een netwerk. United brains Individueel informatie opsporen en bestuderen United brains Napraten en genieten over hoe het is gegaan en voorpraten Samen ideeën uitwisselen Samensmeden tot één briljant idee Idee realiseren Plan maken om het idee te realiseren

LA 1. Vervolg Rollen: excellente leraar reflective practitioner ondernemende ontwikkelaar Eindopdracht: ontwikkel een activiteit die de zin in leren in jouw organisatie ten goede komt Relatie met de andere leerarrangementen

LA2 Uitdagend Ontwerpen https://www.youtube.com/watch?v=wX78iKhInsc

Doelstellingen LA2 Vorm te geven aan het onderwijs door op een verantwoorde manier leerplannen te maken, te vernieuwen en deze kennis en ervaring over te dragen. Rol: ondernemende ontwikkelaar

LA 2. Uitdagend ontwerpen Tweede helft jaar 1 Werkvormen: bloggen, virtuele leerproductie, productbesprekingen, voortgangsbesprekingen, workshops. Type eindopdracht: De eindopdracht bestaat uit een verantwoording van je ontwerp. Freddy Veltman en Hanneke Koopmans

LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen Doelstellingen: Kritische blik ontwikkelen op onderwijsinnovatie: Vernieuwing niet als doel, maar als middel om de onderwijspraktijk te verbeteren. Wat zijn waardevolle onderwijsvernieuwingen? En waarom eigenlijk? Waarom mislukken zoveel onderwijsvernieuwingen en wat is daaraan te doen? Leren om onderwijsvernieuwingen adequaat te initiëren en begeleiden. Niet vanuit managementoptiek, maar vanuit het versterken van de kracht van een docententeam.

LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen

LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen Aan de orde komen: Het actuele speelveld van onderwijs en de mogelijkheden tot innovatie Kansen & aanleidingen voor innovatie Onderbouwing, initiëren en begeleiden van innovaties Implementatiestrategieën We doen dit door middel van... Colleges en gastcolleges Literatuurstudie Presentaties en discussies Werken in leerteams, bijvoorbeeld aan het opstellen van: een kritische analyse van een innovatie ‘in progress’ advisering in de vorm van praktische maatregelen

LA4. De maatschappelijke positie v/h onderwijs , Politieke, bestuurlijke, sociologische en professionele ontwikkelingen binnen het onderwijs in de samenleving de kwalificatie functie de differentiatiefunctie Internationale context De samenleving De school student docent beleidsnotitie Wederzijdse invloeden Rollen: “excellente leraar” “reflective practitioner”, “ondernemende ontwikkelaar” de socialisatie functie

LA 5. Praktijkgericht onderzoek

LA 5. Praktijkgericht onderzoek

LA 5. Praktijkgericht onderzoek

LA 5. Praktijkgericht onderzoek

Doelstellingen LA5 Onderwerp: Rol: Reflective practitioner Betere docent/leerkracht worden Praktische problemen in de beroepspraktijk oplossen Leren zelfstandig kritisch innovatief en betrouwbaar onderzoek opzetten en uitvoeren

LA 5. Praktijkgericht onderzoek Verspreid over jaar 1 en verspreid over jaar 2 Werkvormen: bloggen, virtuele leerproductie, productbesprekingen, workshops. Type eindopdracht: onderzoeksopzet (jaar 1) en onderzoeksverslag (jaar 2) LA5.1 Eline Ossevoort en Hanneke Koopmans LA5.2 Niek van den Berg en Jeroen Rozendaal

LA0 - Integratie

Kritische beroeps context met een majeure opgave Rol Begeleider en gesprekspartner voor collega’s Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Kritische beroeps context met een majeure opgave Rol ondernemende ontwikkelaar Rol reflective practitioner Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Rol excellente docent

Ondernemende ontwikkelaar Begeleider en gesprekspartner voor collega’s Masterdossier met… Kritische Beroepssituaties Ondernemende ontwikkelaar Excellente docent Zelfbeoordeling (kritisch en reflectief) Reflective practitioner Begeleider en gesprekspartner voor collega’s

Het sluitstuk Verdediging Masterdossier in assessment

Restaurant Camarón metrostation Coolhaven Camarón