Programma maandag 02 september 2013 13.00 u. – 13.50 u. Inloop 13.50 u. -15.00 u. Jaaropening en synopsis onderwijs-programma MLI Freddy Veltman, Margriet Clement, Bartel Dorhout, Hanneke Koopmans, Aafke Kroon & Martin Reekers 15.00 u. – 18.00 u. Werken met de rollen competenties en indicatoren Aafke Kroon & Martin Reekers 19.00 u Restaurant Camarón
Synopsis Master Leren & Innoveren
Het totaalplaatje
Leerarrangementen Oriëntatiefase : Aafke Kroon & Martin Reekers LA1 Zin in leren: Martin Reekers & Iris Bouman LA 2 Uitdagend ontwerpen: Hanneke Koopmans & Freddy Veltman LA 3 Begeleiden van vernieuwingen: Bartel Dorhout & Jeroen Rozendaal LA 4 Maatschappelijke context van het onderwijs: Aafke Kroon en Bartel Dorhout LA 5. Praktijkgericht onderzoek: Hanneke Koopmans Integratiefase: Martin Reekers
Kennisbasis Master Leren & Innoveren Persoonlijk leiderschap Leren en leerprocessen Educatief ontwerpen Innoveren en begeleiden van innovatieprocessen Maatschappelijke context van het onderwijs Praktijkgericht onderzoek
Rollen van de Master Leren & Innoveren Excellente leraar Reflective practitioner Ondernemende ontwikkelaar Begeleider en gesprekspartner
Werkvormen Werken in leerteams Workshops en trainingen Hoor- en werkcolleges Coaching Presentaties en symposia
…begint bij de vragen: wat is ‘echt’ leren en LA1 Zin in leren… …begint bij de vragen: wat is ‘echt’ leren en wat maakt dat je daar zin in krijgt? Doelstelling: op basis van inzicht in leren en leerprocessen activiteiten kunnen ontwikkelen voor het verbeteren van de effectiviteit van leerprocessen, waarmee richting gegeven kan worden aan het eigen leren, het leren van lerenden en het leren van collega`s en de organisatie.
Aanpak Leren in drie ‘huizen’ divergeren convergeren en… realiteit copy+ Imaginatie divergeren convergeren en…
…in een netwerk. United brains Individueel informatie opsporen en bestuderen United brains Napraten en genieten over hoe het is gegaan en voorpraten Samen ideeën uitwisselen Samensmeden tot één briljant idee Idee realiseren Plan maken om het idee te realiseren
LA 1. Vervolg Rollen: excellente leraar reflective practitioner ondernemende ontwikkelaar Eindopdracht: ontwikkel een activiteit die de zin in leren in jouw organisatie ten goede komt Relatie met de andere leerarrangementen
LA2 Uitdagend Ontwerpen https://www.youtube.com/watch?v=wX78iKhInsc
Doelstellingen LA2 Vorm te geven aan het onderwijs door op een verantwoorde manier leerplannen te maken, te vernieuwen en deze kennis en ervaring over te dragen. Rol: ondernemende ontwikkelaar
LA 2. Uitdagend ontwerpen Tweede helft jaar 1 Werkvormen: bloggen, virtuele leerproductie, productbesprekingen, voortgangsbesprekingen, workshops. Type eindopdracht: De eindopdracht bestaat uit een verantwoording van je ontwerp. Freddy Veltman en Hanneke Koopmans
LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen Doelstellingen: Kritische blik ontwikkelen op onderwijsinnovatie: Vernieuwing niet als doel, maar als middel om de onderwijspraktijk te verbeteren. Wat zijn waardevolle onderwijsvernieuwingen? En waarom eigenlijk? Waarom mislukken zoveel onderwijsvernieuwingen en wat is daaraan te doen? Leren om onderwijsvernieuwingen adequaat te initiëren en begeleiden. Niet vanuit managementoptiek, maar vanuit het versterken van de kracht van een docententeam.
LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen
LA 3. Begeleiden en initiëren van vernieuwingen Aan de orde komen: Het actuele speelveld van onderwijs en de mogelijkheden tot innovatie Kansen & aanleidingen voor innovatie Onderbouwing, initiëren en begeleiden van innovaties Implementatiestrategieën We doen dit door middel van... Colleges en gastcolleges Literatuurstudie Presentaties en discussies Werken in leerteams, bijvoorbeeld aan het opstellen van: een kritische analyse van een innovatie ‘in progress’ advisering in de vorm van praktische maatregelen
LA4. De maatschappelijke positie v/h onderwijs , Politieke, bestuurlijke, sociologische en professionele ontwikkelingen binnen het onderwijs in de samenleving de kwalificatie functie de differentiatiefunctie Internationale context De samenleving De school student docent beleidsnotitie Wederzijdse invloeden Rollen: “excellente leraar” “reflective practitioner”, “ondernemende ontwikkelaar” de socialisatie functie
LA 5. Praktijkgericht onderzoek
LA 5. Praktijkgericht onderzoek
LA 5. Praktijkgericht onderzoek
LA 5. Praktijkgericht onderzoek
Doelstellingen LA5 Onderwerp: Rol: Reflective practitioner Betere docent/leerkracht worden Praktische problemen in de beroepspraktijk oplossen Leren zelfstandig kritisch innovatief en betrouwbaar onderzoek opzetten en uitvoeren
LA 5. Praktijkgericht onderzoek Verspreid over jaar 1 en verspreid over jaar 2 Werkvormen: bloggen, virtuele leerproductie, productbesprekingen, workshops. Type eindopdracht: onderzoeksopzet (jaar 1) en onderzoeksverslag (jaar 2) LA5.1 Eline Ossevoort en Hanneke Koopmans LA5.2 Niek van den Berg en Jeroen Rozendaal
LA0 - Integratie
Kritische beroeps context met een majeure opgave Rol Begeleider en gesprekspartner voor collega’s Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Kritische beroeps context met een majeure opgave Rol ondernemende ontwikkelaar Rol reflective practitioner Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Competenties/indicatoren die je daarbij hebt getoond Rol excellente docent
Ondernemende ontwikkelaar Begeleider en gesprekspartner voor collega’s Masterdossier met… Kritische Beroepssituaties Ondernemende ontwikkelaar Excellente docent Zelfbeoordeling (kritisch en reflectief) Reflective practitioner Begeleider en gesprekspartner voor collega’s
Het sluitstuk Verdediging Masterdossier in assessment
Restaurant Camarón metrostation Coolhaven Camarón