De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LA0-Integratie Welkom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "LA0-Integratie Welkom."— Transcript van de presentatie:

1 LA0-Integratie Welkom

2 Hoofdlijnen programma
Voorlichting Inleiding Waarom LA 0? Basisprincipes assessment Opstellen van het Masterdossier Beoordeling Vooruitblik op de komende trainingsmomenten t.b.v. LA0-integratie Doel: Je kunt aangeven wat er van je wordt verwacht bij LA0-integratie

3 Integratiefase

4 Opstart

5 Vragen vooraf

6 Waarom LA 0? DOELORIËNTATIE (uit handleiding integratie 2016-2017)
In de integratiefase van de opleiding toon je met een Masterdossier en een daarbij behorende mondelinge verdediging aan dat je de competenties MLI beheerst en dat je deze competenties in de onderscheiden rollen MLI integraal kunt toepassen in verschillende praktijksituaties. Je toont je masterniveau aan: • in kritische beroepssituaties in de praktijk; • gebruikmakend van de hiervoor noodzakelijke kennisbasis; • in de uitvoering van de rollen van de MLI alle hierbij benodigde competenties in samenhang hebt ontwikkeld.

7 Meetinstrument: Assessment
Een gedragsmonster Uit de totale ‘gedragskaas’ = Een ‘sample’ benadering

8 Gedrag nu en/of uit het verleden
Uitgangspunt: Gedrag voorspelt gedrag Gedrag nu en/of uit het verleden Gedrag in de toekomst voorspelt Deze aanname ligt ten grondslag aan het hele idee van een assessment. N.B. Dat gaat alleen op in overeenkomstige situaties. Gedrag is ook contextafhankelijk

9 Competentiedefinitie (Valcke, 2010)
Een samenhangende en complexe integratie van kennis, vaardigheden en houding die zichtbaar worden in handelen in concrete, complexe en authentieke situaties. Ergo:Jouw gedrag in de context

10 Hoe toon je een competentie aan? Begrippen bij elkaar op één plek
Competentie is te zien aan succesvol gedrag in een voor de professie kritische situatie Je kunt het zien aan wat je DOET/ZEGT (handelingswerkwoorden)en wat je gemaakt hebt: beroepsproducten tastbaar + niet tastbaar (feedback) Om te beoordelen of je succesvol bent, moet je over je eigen handelen kunnen oordelen: zelfreflectie Een situatie waarin je kunt zien wat de professie werkelijk inhoudt -> Kritische beroepssituatie (KBS) Gedrag en situatie zijn niet los te koppelen, dus competentie en situatie zijn niet los te koppelen -> contextgebonden

11 Kritische beroepssituatie minimaal 2 en maximaal 3
Om een kritische beroepssituatie te identificeren zijn onderstaande aspecten van belang: je “struikelt” erover in de beroepsuitoefening; er is sprake van hoge complexiteit, een of meerdere vraagstukken en veelheid van informatie; Het onderscheidende aspect voor een beroepskritische situatie is dat een beroepsbeoefenaar meerdere zo niet alle competenties in moet zetten om succesvol te handelen het gaat om een volledige beroepstaak (handeling); er is sprake van een situatie die een resultaat moet opleveren of een doel moet bereiken; het onderscheidt de succesvolle beroepsbeoefenaar van de niet succesvolle beroepsbeoefenaar. (Jaspers & Speetjens, 2007)

12 Kritische beroepssituatie (KBS)
Uit handleiding integratie : De kritische beroepssituaties die je kiest, moeten van dien aard zijn dat je als Master Leren & Innoveren de situatie alleen succesvol het hoofd kunt bieden als je: • effectief voor een bepaalde rol(len) kiest. Dit blijkt uit de verantwoording van de keuze voor een (combinatie van) de MLI-rollen. Je onderbouwt die keuze aan de hand van de situatie. • de MLI-competenties integratief, d.w.z. in samenhang tot elkaar, inzet en zo het gedrag vertoont dat jouw handelen, gelet op de situatie, het meest waarschijnlijk tot succes leidt.

13 Voorbeelden Opzetten van professionele leergemeenschap binnen de eigen onderwijsinstelling Ontwerpen van een module rondom thema-onderwijs Samenwerking binnen de vakmanschapsroute Verminderen van docent afhankelijke houding bij leerlingen Realiseren van ouderbetrokkenheid Zie tevens voorbeelden op blog

14 Begeleider en gesprekspartner collega’s Ondernemende ontwikkelaar
Bewuste rolinzet: de gekozen strategie(en) Bewuste rolinzet: doordachte (en dus theoretisch onderbouwde) combinatie van rollen die zijn ingezet Excellente docent Refelective practitioner Begeleider en gesprekspartner collega’s Ondernemende ontwikkelaar

15 Masterdossier

16 Inhoud Masterdossier Het dossier bevat de volgende elementen :
Een up to date CV De beschrijving van minimaal twee en maximaal drie kritische beroepssituaties. Het gaat om situaties: 3. Bewijsmateriaal. Om te bewijzen dat je het vereiste Masterniveau daadwerkelijk hebt behaald, lever je in je masterdossier bewijzen aan. Neem in ieder geval op: 360 graden feedback. Voeg per kritische beroepssituatie van minimaal twee personen feedback toe op jouw handelen in die situatie. verslagen, werkmaterialen en indien mogelijk publicaties.

17 Principes Masterdossier
Rolpositie en -toepassing bepalen. Doordachte combinatie van rolinzet waarbij ook rolverwachtingen van anderen in beschouwing zijn genomen Masterdossier Zelfbeoordeling in 2 à 3 kritische beroepssituaties + variëteit aan bewijsvoering LA 2 LA 1 Beschrijving kbs LA 3 LA 5-2 LA 4 LA 5-1

18 Stappen... Context: beschrijft de situatie en de crux van de professionele dilemma’s waar voor JIJ werd gesteld. Daaruit volgen de doelen die je wilde bereiken. Strategie: de aanvliegroute (rol(len) en bijbehorende competenties) die je koos + waarom juist die? Je professioneel handelen (=gedrag). Wat deed JIJ allemaal concreet? Wat leverde JOUW handelen op? Hoe verhouden die opbrengsten zich tot de doelen die je stelde? Wat leer je van die uitkomsten over je eigen effectiviteit als MLI’er? (Transfer: Ook voor andere situaties.) -> Voor elke stap geldt: onderbouw de keuzes die je maakt. Waar mogelijk op basis van theorie.

19 Dus... het masterdossier is een zelfbeoordeling
Je bent je eigen recensent Wat was de kritische beroepssituatie? Hoe zette je de rollen in (bewust/onbewust)? En op basis van welke overwegingen? Wat deed je concreet (= gedrag) en waarom deed je dat? Hoe onderbouw je je handelen op basis van theorie? Welke competenties liet je zien in die situatie met dat concrete gedrag? (kennis/vaardigheden/attitude) Hoe werkte jouw handelen uit in die situatie: wat ging goed? En wat is voor verbetering vatbaar? Kun je dat verklaren op basis van theorie? Hoe maak je aannemelijk dat de rollen hebt vervuld en hebt voldaan aan de competenties: welke bewijzen heb je daarvoor?

20 VRAAK-eisen aan bewijsmateriaal (Sinke, 2009)
Variëteit Relevant Actueel Authentiek Kwantiteit: (één zwaluw maakt geen zomer. Vraag je af of een competentie met de bewijsvoering voldoende compleet aannemelijk is gemaakt)

21 Variëteit aan bewijsvoering
Feedback van collega’s, leidinggevende, andere experts uit het werkveldmedestudenten MLI, MLI-coaches enz. Evaluaties van onderwijs Verslagen Evt. publicaties Het moeten bewijzen zijn die de zelfbeoordeling aannemelijk maken. Eventueel een link leggen waaruit blijkt dat het bewijs dat bijgevoegd is daadwerkelijk de competentie of een onderdeel daarvan bewijst (Relevantie). Voorkom dat het voor assessoren een zoekplaatje wordt

22 Beoordeling Competenties zijn in de rubric in indicatoren vertaald
Dublin descriptor Competentie Communicatie Interpersoonlijke competentie De Master Leren & Innoveren heeft oog voor zijn eigen rol (en die van anderen) in de onderwijsinstelling en in veranderingsprocessen en kan zo nodig zijn of haar handelingen variëren. Toepassen kennis en inzicht Organisatorische competentie De Master Leren & Innoveren weet onderwijsontwikkelingen doelgericht en met gevoel voor verhoudingen te begeleiden. Oordeelsvorming Omgevingscompetentie De Master Leren & Innoveren herkent en erkent de belangen van externe betrokkenen bij het onderwijs en (veranderingsprocessen binnen) de onderwijsinstelling en kan hier evenwichtig mee omgaan. Leervaardigheden Reflectie- en onderzoekscompetentie De Master Leren & Innoveren is zich bewust van zijn taken en bevoegdheden en zijn verantwoordelijkheid richting leerlingen, ouders/verzorgers en collega’s en zijn kwetsbare positie daarin. Hij is in staat om het bestaande onderwijs en veranderingen adequaat te voorzien van onderzoek om ‘evidence’ op te bouwen met betrekking tot de leereffecten van zijn onderwijs op korte en lange termijn Competenties zijn in de rubric in indicatoren vertaald

23 Oh ja..... Er is niet één goede manier voor de dossieropbouw. JIJ moet jouw dossier verdedigen dus JIJ moet je er gemakkelijk bij voelen. Een algemeen geldend ‘perfect masterdossier’ bestaat niet. Wel een dossier waarin jij op de best haalbare wijze aantoont dat je de masterrollen en –competenties in jouw beroepscontext toepast. Gebruik wat anderen bedenken ter inspiratie, maar maak er vooral ook een persoonlijk leerdocument van, dat ook goed voor derden toegankelijk en navolgbaar is.

24 Verdediging

25 Verdediging van het masterdossier
Je dossier geeft input voor de verdediging Bij de verdediging zijn twee assessoren (beoordelend) en je leidinggevende (adviserend) betrokken Zij stellen aanvullende en verdiepende vragen naar aanleiding van het dossier

26 Vervolgprogramma Trainingsdagdeel 1 Trainingsdagdeel 2
Voorbeeld masterdossier Bekijken aan de hand van een checklist Plenair terugkoppelen van bevindingen Bekijken van eigen werk Trainingsdagdeel 2 Verdedigingsgesprek ten overstaan van de plenaire groep Oefenen in drietallen Evaluatie Afronding

27 Tips Aanpak: Denk na over mogelijke KBS Maak een afspraak met je coach om je ideeën voor LA 0 te bespreken Vraag op tijd en gericht feedback aan stakeholders binnen je organisatie Voor het schrijven Probeer kort en bondig te formuleren Houd focus op de beschrijving van jouw handelen Test: arceer de delen in de beschrijving die over jouw eigen handelen gaan.

28 Vragen?

29 Afronding Terugblik: Je kunt aangeven wat er van je wordt verwacht bij LA0-integratie

30 Succes!! Terugblik: Je kunt aangeven wat er van je wordt verwacht bij LA0-integratie


Download ppt "LA0-Integratie Welkom."

Verwante presentaties


Ads door Google