Passend en Inclusief Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Nu: weer samen naar school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Het Noorse schoolsysteem
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Veranderingen in de zorg
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
Op weg naar passend onderwijs
Passend Onderwijs een korte inleiding
Albert de Boer IJsselgroep
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Wat is passend onderwijs?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Passend onderwijs.
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
December 25, 2018.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Passend en Inclusief Onderwijs

Opbouw De achtergrond. De praktijk. De analyse. De invoering.

De achtergrond

Passend onderwijs Schoolbesturen krijgen de verantwoordelijkheid om voor elke leerling een onderwijsaanbod te ontwikkelen dat past bij zijn mogelijkheden en beperkingen. Bij passend onderwijs staat de leerling centraal en wordt het aanbod waar nodig op hem afgestemd.

Inclusief Onderwijs Alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, bezoeken dezelfde scholen, functioneren in heterogene groepen en volgen het curriculum afgestemd op hun eigen mogelijkheden. Leerlingen leren van en met elkaar als ze samen leren en samen worden onderwezen in dezelfde leer – en leefgemeenschap. Ze ontwikkelen zich zo tot volwaardige burgers met een actieve deelname in de maatschappij.

Verschillen Passend onderwijs: Stabilisatie Oprekken van het (duale) systeem Regie vanuit de speciale school Inclusief onderwijs: Innovatie Veranderen van het (duale) systeem Regie vanuit de reguliere school

Overeenkomsten De leerling centraal. Grotere inbreng van de ouders. Grotere autonomie van de schoolbesturen. Grotere transparantie van de leerlingbudgetten. Verkleining van de speciale scholen.

Dit is het

en dit

en dit

Waarom? * Kinderen realiseren zich dat er kinderen zijn die anders zijn dan zij maar er bij horen. * Kinderen met en zonder beperkingen kunnen in de eigen omgeving met eigen vrienden op eigen niveau onderwijs genieten. * Ouders van kinderen met een beperking hoeven geen keuze meer te maken. De school in de buurt is de beste keuze. * Leraren uit zowel het regulier als het speciaal onderwijs werken intensief met elkaar samen. Ze leren van en met elkaar.

Waarom niet? Lesgeven in meer heterogene groepen is moeilijk en geeft spanning bij de leraar. Leerlingen kunnen afgeleid worden door afwijkend gedrag van anderen. Ouders kunnen bezorgd raken door de heterogene populatie. Leerlingen met speciale educatieve hulpvragen hebben minder contact met hun “lotgenoten”. De school voor speciaal onderwijs heeft kennis en ervaring met deze leerlingen de reguliere basisschool nog niet. Er blijft minder begeleidingstijd over voor kinderen zonder speciale hulpvragen. Het niveau van de school (toetsscores) kan terugvallen bij teveel kinderen met speciale educatieve hulpvragen.

De nationale context Wist u dat er : 1. in Nederland zo’n 7000 scholen voor primair onderwijs zijn. Daarnaast zijn er meer dan 660 speciale scholen. 2. in Nederland 1.6 miljoen leerlingen het primair onderwijs bezoeken. Hiervan gaan meer dan 85.000 leerlingen naar speciale scholen. 3. in Nederland meer dan 5 % van de leerlingen speciale scholen bezoeken.

Plan Ministerie O.C. & W Vanaf 2011 krijgen de scholen een zorgplicht (acceptatie – en geen plaatsingsplicht). Scholen in de regio maken afspraken over een sluitend onderwijsaanbod. Vanaf 2009 wordt hoogst waarschijnlijk de Wet Gelijke Behandeling aangenomen.

Internationale vergelijking

Internationale context Op 30 maart 2007 heeft Nederland in New York het VN-verdrag voor “De Rechten van mensen met een beperking” ondertekend. Nederland kent meer een zorgtraditie dan een traditie van gelijke rechten.

Enkele interessante passages 1 Article 24: Education State Parties recognize the right of persons with disabilities to education. With a view to realizing this right without discrimination and on the basis of equal opportunity, State Parties shall ensure an inclusive education system at all levels and life long learning directed to.

Enkele interessante passages 2 Article 24: Education Persons with disabilities are not excluded from the general education system on the basis of disability, and that children with disabilities are not excluded from free and compulsory primary education, or secondary education on the basis of disability.

De gevolgen voor Nederland: De Wet Gelijke Behandeling in het primair – en voortgezet onderwijs. Deze dient nu in werking te worden gezet. De LGF wet met de gedwongen winkelnering voor de ambulante begeleiding bij de REC’s. Deze dient nu afgeschaft te worden.

De praktijk

Hoe ziet die eruit? De kenmerken voor de leerling, ouder, leraar, klas, school en regio. Voorbeelden: 1.Voor de klas: De klassengrootte is ongeveer 25 leerlingen met veelal twee volwassenen. 2. Voor de leraar: Hij is van mening dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, welkom zijn.

De Checklist Inclusief Onderwijs Deze Checklist verschaft een beeld van de eigen praktijk op basis van de onderscheiden kenmerken op klassen -, school – en regioniveau. Tevens kan een inschatting worden gemaakt van het eigen functioneren als leraar, leerling en ouder. Dit levert een beeld op van de mate van inclusiviteit van de eigen situatie.

De analyse

De pijlers voor inclusief onderwijs 1. Acceptatie 2. Geformuleerd beleid 3. Georganiseerde professionalisering 4. Georganiseerde ouderbetrokkenheid 5. Georganiseerde leerlingbegeleiding 6. Gedifferentieerd leren 7. Adaptief onderwijzen 8. Gedragsmanagement 9. Samenwerken 10. Planmatig werken 11. Flexibel curriculum 12. Afgestemde materialen 13. Toegankelijke ruimten.

De niveaus De regio De school De klas

De participatiegraden De leerling als toeschouwer De leerling als gast De leerling als partner

Het Framework 1 Het Framework is een denkkader waarmee de onderwijspraktijk vanuit verschillende dimensies op klassen -, school – en regioniveau kan worden geanalyseerd en beschreven. Het analyseert niet alleen de huidige situatie, maar geeft ook een beschrijving van de gewenste situatie.

Framework 2 Pijlers van inclusief onderwijs U I T V O E R I N G S N I V E A U S 1. De regio 2. De school 3. De klas 1. Acceptatie Een breed draagvlak voor de acceptatie van alle leerlingen, ongeacht hun beperkingen. 2. Geformuleerd beleid Helder geformuleerd beleid voor het begeleiden van alle 3. Georganiseerde professionalisering Geschoolde educatieve professionals voor het begeleiden van alle leerlingen. 4. Georganiseerde ouderbetrokkenheid Betrokken ouders op het onderwijs van hun kinderen. 5. Georganiseerde leerling begeleiding Een continuüm van begeleiding voor alle leerlingen.

Framework 3 Pijlers van inclusief onderwijs P A R T I C I P A T I E G R A D E N 1. De leerling als toeschouwer 2. De leerling als gast 3. De leerling als partner 6. Gedifferentieerd leren Georganiseerd onderwijs waar binnen elke vorm van leerstijl mogelijk is. 7. Adaptief onderwijzen vorm van onderwijsstijl mogelijk is. 8. Gedragsmanagement vorm van gedragsmanagement mogelijk is. 9. Samenwerken vorm van samenwerking mogelijk is. 10. Planmatig werken soort van plan wordt opgezet en uitgevoerd. 11. Flexibel curriculum Georganiseerd onderwijs waarvoor elk vak –en vormingsgebied een leer – of ontwikkelingslijn is opgesteld. 12. Afgestemde materialen Beschikbare afgestemde materialen in de school. 13. Toegankelijke ruimten Toegankelijke ruimten in en om de school voor iedereen.

De invoering

Inclusief onderwijs; de voorwaarden Visie Voorzieningen Voorbereiding Voorbeelden Vastberadenheid

Het invoeringsprogramma Het Invoeringsprogramma is een programma dat stap voor stap beschrijft hoe alle pijlers van inclusief onderwijs ingevoerd kunnen worden in de school in de regio.

Uitspraken You will always get what you got, if you always do what you did. en Dreams can’t come true if you don’t have any.