Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Professioneel sturen.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Implementeren doe je samen
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
VTB Technasium Vakcollege
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leer- werkplaats MPG aanpak
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Een project van de Korengroep
1 Cultureel zelfportret
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Studieloopbaanbegeleiding
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Technische Bedrijfskunde Parttime opleiding xxxxxxxxxxxxx

Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Facultair beleid Volwassenen onderwijs = speerpunt Duaal aanbod Verhoogd collegegeld Intensief programma ( 2 / 3 dagdelen) Individuele begeleiding Afstemming met werkgever Relevante functie formele eis Servicepakket ( catering / boeken ) xxxxxxxxxxxxx

Technische Bedrijfskunde xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Technische Bedrijfskunde Volwassenen onderwijs = speerpunt Deeltijd Verlaagd collegegeld Extensief programma (1 dagdeel p wk) Begeleide intervisie Student is “contractpartner” Relevante functie is praktische voorwaarde xxxxxxxxxxxxx

Inhoud presentatie Aanleiding Student centraal Ontwerp principes xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inhoud presentatie Aanleiding Student centraal Ontwerp principes Opbouw opleiding Competentie-Matrix Kenmerken docent Evaluaties Een paar studenten xxxxxxxxxxxxx

Redenen voor verandering xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Redenen voor verandering Visitatie 2001 Samenhang in curriculum moest versterkt Techniek moest geprofileerd Rendement Uitval was relatief hoog Studieduur was relatief lang xxxxxxxxxxxxx

Ambitie 2003 Stimulerende leeromgeving xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Ambitie 2003 Stimulerende leeromgeving Werken + leren als kracht ipv hindernis xxxxxxxxxxxxx

Student centraal Kenmerken parttime student Beperkte tijd beschikbaar xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Student centraal Kenmerken parttime student Beperkte tijd beschikbaar Beperkt aanwezig Andere verplichtingen naast studie Gericht op kennis-toepassing Diversiteit door verschillen in werk en achtergrond Belangstelling voor elkaar en elkaars werk Doelbewuste studiehouding Beperkte voorzieningen bij avond-onderwijs xxxxxxxxxxxxx

Ontwerp principes Effectiviteit en flexibiliteit xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Ontwerp principes Effectiviteit en flexibiliteit Studie en werk verbinden Interactief leren Focus en samenhang Studie adviseur xxxxxxxxxxxxx

Herontwerp inhoud ( TBK breed ) xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Herontwerp inhoud ( TBK breed ) Uitdaging: Samenhang Beroepsbeeld Technische aspect Oplossing: Semesterthema’s Praktijkvraagstukken en beroepsrollen Context xxxxxxxxxxxxx

Vaststellen van opleidingsthema’s ( TBK breed ) xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Vaststellen van opleidingsthema’s ( TBK breed ) Beroepsrollen: Landelijke rollen te globaal Accent op optimalisatie van processen Thema’s: Optimalisatie > Strategie > Tracey & Wiersma Techniek: Bedrijfscontext; Innovatietools; Proceskenmerken xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 xxxxxxxxxxxxx

Voordelen thematische aanpak xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Voordelen thematische aanpak Beroepsprodukten centraal / Samenhang in semesters Versnellingsmogelijkheden: Via portfolio-toetsing van praktijkervaring (EVC) Flexibiliteit: Volgorde thema’s is niet dwingend MM is twee “losse” blokken Commitment aan studiegroep / tempo xxxxxxxxxxxxx

Twee leerlijnen Integrale beroepsontwikkeling xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Twee leerlijnen Integrale beroepsontwikkeling Studiebijeenkomsten Projectwerk Beroepsproducten centraal Professionele competentieontwikkeling Begeleide Intervisie Workshops POP / beroepspraktijk Beroepsmatig handelen centraal xxxxxxxxxxxxx

Per week: Thuiswerk: Gestructureerde studietaken xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Per week: Thuiswerk: Gestructureerde studietaken Digitale leeromgeving: Studiematerialen; Achtergrondinfo Discussie- en vragen forum Werkplek voor projecten Studiebijeenkomst: Minicollege tbv kaders Interactief vragen over stof Huiswerk-opdrachten / Analyse-taken Projectwerk Evaluatie en vooruitblik xxxxxxxxxxxxx

De Docent = Leermanager Ervaren professional Eén leermanager per thema ( 18 wkn) Rol-diversiteit: Minicolleges Groepsbegeleiding Individuele coaching Projecttutoring Brede kennis van werkveld Ervaring met ontwerpen en implementeren van procesoptimalisaties Ervaring met adviseren en leidinggeven aan teams

Drie Kenmerken per opdracht Projectleider Adviseur (expert) …. Rol Reflection Realization Initiation Exploration ▼Phases▼ ►Aspects► Feedback on interaction evaluation Knowledge Process Product Working together Application Quality control Implemen-tation Interaction strategy Finding information plan Project Design Actors in picture Posing questions Acquiring assignment Gaining insights Interaction Knowledge Mobilization Organization Production Service Impact Domein Niveau Mate van Complexiteit Mate van Zelfstandigheid Competentie-gebied: Operational Excellence Customer Intimacy Extende Enterpises etc

Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Oriënteren xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Oriënteren Inzicht krijgen Aanpak kiezen Ontwerpen Realiseren Uitvoeren Reflecteren Producten Beoordelen Resultaat Product Dienst xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) Scenario verbeterproject Operational Excellence Missie / visie bepalen Kritische succesfactoren bepalen Prestatie indicatoren bepalen IST en SOLL bepalen PDCA verbetercycli doorlopen Verbeteren van de organisatie Kosten en baten verbeterproject ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Oriënteren Inzicht krijgen Aanpak kiezen Ontwerpen Realiseren Uitvoeren Reflecteren Producten Beoordelen Resultaat Product Dienst xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Resultaat Product Dienst Proces xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht (voorbeeld TBK) ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren PRINCE2 Opstarten van een project Projectbrief Initiëren van een project Project Initiation Document Managen faseovergangen Beheersen van een fase Managen productoplevering Afsluiten van het project Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Resultaat Product Dienst Proces xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren Kennis mobiliseren Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Vragen Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Vinden Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Toepassen Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Kennis Beoordelen Resultaat Product Dienst Proces Kennis xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht Niet zelf het wiel uitvinden - Waar eerder gedaan xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht Niet zelf het wiel uitvinden - Waar eerder gedaan - Verdieping zoeken - Betrouwbaarheid - Evidence based - State of the art - Creatief toepassen - Combineren - Correct citeren - Verantwoorden ►Aspecten► ▼Fases▼ Produceren Organiseren Kennis mobiliseren Oriënteren Inzicht krijgen Verwerven opdracht Vragen Aanpak kiezen Ontwerpen Plan met draagvlak Vinden Realiseren Uitvoeren Kwaliteit uitvoering Toepassen Reflecteren Producten Beoordelen Evalueren overdragen Kennis Beoordelen Resultaat Product Dienst Proces Kennis xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Interactie Kennis mobiliseren Organiseren Produceren Proces Product Dienst Impact Resultaat ►Aspecten► ▼Fases▼ xxxxxxxxxxxxx

Resultaten opdracht Potentiële opdrachtgever vinden xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Resultaten opdracht Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Interactie Kennis mobiliseren Organiseren Produceren Proces Product Dienst Impact Resultaat ►Aspecten► ▼Fases▼ Potentiële opdrachtgever vinden Krachtenveld in kaart brengen Positioneren passend bij rol Interactiestrategie en stijl kiezen Presenteren, schrijven, luisteren, interveniëren, feedback geven Onderhandelen, aansturen Feedback vragen en bijsturen xxxxxxxxxxxxx

JOIN resultatenmatrix xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 JOIN resultatenmatrix ►Aspecten► ▼Fases▼ Reflecteren Realiseren Aanpak kiezen Oriënteren Feedback op Interactie Kennis Beoordelen Evalueren overdragen Producten Beoordelen Doen met verstand Toepassen Kwaliteit uitvoering Uitvoeren Interactie Strategie Vinden Plan met draagvlak Ontwerpen Actoren in beeld Vragen Verwerven opdracht Inzicht krijgen Interactie Kennis mobiliseren Organiseren Produceren Proces Product Dienst Impact Resultaat xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Product-innovatie Het winnende ontwerp ging over een innovatie bij het onderhoud aan waterputten van Vitens. xxxxxxxxxxxxx

PCO Professionele Competentie ontwikkeling Beroepshandelen staat centraal Intervisie: Zicht op loopbaanwensen Zicht op kwaliteiten en leerdoelen Leren coachen Verantwoorden ontwikkeling in praktijk Workshops Keuzeprogramma vaardigheden

PCO Intervisie: Rol van de coach: Niet alleen coachen maar ook leren coachen! =/= studieloopbaanbegeleiding Vereist professionele kwaliteiten Vaste teams van 4 studenten; hechte clubjes Workshops: Inspelen op actuele leervragen / verdiepen “ruimte voor “hobbies” en experimenten van studenten en docenten Voorbeelden: Snel-lezen Adviesvaardigheden Rapportage vaardigheden Etc

Studie-adviseur Dietkse Obbink Spin in het web Bereikbaarheid Voorlichting Meedenken met studie-knelpunten Maatwerk dienstverlening mbt Osiris Informatiebeheer Actieve studievoortgangsbewaking Persoonlijk contact

Evaluatie Thema’s Informatie 3,8 Inhoud 4,0 De werkvormen 3,8 xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Evaluatie Thema’s Informatie 3,8 Inhoud 4,0 De werkvormen 3,8 Toetsing 3,9 De docent 4,3 Studietijd p. wk in uren 14,9 Cijfer cursus 7,6 Cijfer eigen inzet 7,4 xxxxxxxxxxxxx

Evaluatie Management Vaardigheden xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Evaluatie Management Vaardigheden Algemeen en informatievoorziening 3,97 Voorbereidende opdracht 3,96 Workshop zelf 4,22 Afsluitende opdracht 4,02 Trainer 4,67 xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Benchmark CHOICE xxxxxxxxxxxxx

Landelijke STO

Kengetallen D/ S ratio effectief: 1/42 D/ S incl overige taken: 1/32 xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Kengetallen D/ S ratio effectief: 1/42 D/ S incl overige taken: 1/32 OVF: 0,95 Instroom 2008: 90 studenten Groei: 10% per jaar in afgelopen 4 jaar. xxxxxxxxxxxxx

Zomaar een student Rik van Dijk. 29 jaar, jonge vader. xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Zomaar een student Rik van Dijk. 29 jaar, jonge vader. Na de Havo-MBO verkoopbinnendienst medewerker bij producent van audiologische apparatuur. Doorgegroeid naar vertegenwoordiger. Zocht studie om verder te groeien Eén jaar na start TBK Dt nu teamleider van de Customer Service afdeling en het Product Management Team en geeft leiding aan 7 mensen. Aanleiding voor promotie was project proces-optimalisatie ihkv Operational Excellence xxxxxxxxxxxxx

Een 10 voor afstuderen ! Ferry Ham; Oranjewoud xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Een 10 voor afstuderen ! Ferry Ham; Oranjewoud Onderwerp: Professionaliseren van projectgebonden inkoop. Motivatie: Beheerste inkoop wordt een steeds belangrijker factor binnen de projecten. Inmiddels is Ferry bezig met implementatie van adviezen: Ik heb al een team samengesteld en ben nu bezig om de verandering door te voeren. De conclusies uit mijn scriptie worden daarbij gebruikt. Hartstikke leuk natuurlijk dat het plan ook uitgevoerd wordt! Terugblik: De opleiding en mijn werk sluiten prima op elkaar aan. Vooral de samenhang tussen de verschillende thema's die behandeld zijn heb ik als prettig ervaren. Hierdoor ga je wel het 'grote plaatje' zien. Ferry gaat doorstuderen; MBA of Bedrijfswetenschappen xxxxxxxxxxxxx

Een starter Jan Baas; 24 jaar; samenwonend xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Een starter Jan Baas; 24 jaar; samenwonend Planner / werkvoorbereider Ampco-Flashlight Over de studie: Ik zoek na propedeuse nieuwe baan Studeren was na 2 jaar wel weer even wennen Veel leuke nieuwe mensen leren kennen. Je leert veel van elkaars situaties op het werk en door samen tot oplossingen van vraagstukken te komen Raak steeds meer geinteresseerd in TBK, ook door Beroeps Oriëntatie Opdracht (PCO) Belangrijk: Af en toe een pauze inplannen!! xxxxxxxxxxxxx

En nog een… Bert Koelewijn, 49 jaar, getrouwd, vader van 3 dochters xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 En nog een… Bert Koelewijn, 49 jaar, getrouwd, vader van 3 dochters Was 11 jaar beroepsmilitair Operator bij Voestalpine Polynorm; (=Carrosseriedelen voor automobielindustrie) Werkte ook tijdens studie in 3 ploegendienst Doel: Afstuderen voor 50e. Is inmiddels zeer succesvol geslaagd! Deed afstudeerproject over kwaliteitskosten als onderdeel van de operationele kosten Nu Manager Quality Control & Business Improvement Bert over studie: De nieuwe contacten zijn de krenten in de pap! xxxxxxxxxxxxx

Zomaar een leermanager xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Zomaar een leermanager Robbert Bosch Vindt het leuk om wat ik weet en denk met anderen te delen. Praktiserend organisatieadviseur (Just for Use) op gebied van “business engineering” Specialisaties informatie strategie, informatie architectuur en informatie management. En veel ervaring met het implementeren van CRM Achtergrond in informatica en bedrijfskunde, opdrachten vaak tussen die twee vakgebieden in. Lesgeven helpt bij aanscherpen van eigen werkwijze/methode. Onderwijs is voor mij dus een vorm van reflectie. Had voor docentschap nog nooit van TBK gehoord, maar ziet nu dat TBK echt zijn ding is… xxxxxxxxxxxxx

Conclusie TBK deeltijd is een opleiding waarin met erg veel plezier wordt geleerd en gewerkt! Wil je meer weten? Kom eens langs!