Bouwvoorbereidende stage Naam: Harm Diesvelt Student nr.: 440274 Periode: 27-08-07 t/m 09-11-07 Bedrijf: Fame Architectuur & Stedenbouw Stagebegeleider:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Visual Knowledge Building
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Kick off periode 8 April FM Bouw BV •Periode 5 : informatie vastleggen •Periode 6: de organisatie rond de informatie •Periode 7: Interne informatievoorziening.
Bouwuitvoerende stage
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Vapro -D Month Year Givaudan.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Werkveldtraining 26 september 2013
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Projectonderwijs in het HBO
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Tim Versluijs Leerdoelen.
Welkom bij Projectmanagement
3e bachelor Agogische wetenschappen
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Wat is een communicatieplan?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
©2011 Fontys PTH/MER Eindhoven Build & Design expertisemodule SEPTOKTNOVDECJANFEBMRTAPRMEIJUNJUL OCHTEND MIDDAG COLLEGE ATELIER INHOUD AANPAK Frank van.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
HET BOUWPROCES door Niek Schraa.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Naam workshopbegeleider
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Onze doelen en visie in beeld
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Studieloopbaanbegeleiding
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Scooterbox -Opdrachtgever: M.Landmeter -Vak: o3
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Transcript van de presentatie:

Bouwvoorbereidende stage Naam: Harm Diesvelt Student nr.: Periode: t/m Bedrijf: Fame Architectuur & Stedenbouw Stagebegeleider: ir. M. Delfos Stagedocent: J.S. van der Bij Datum: woensdag

2 INHOUDSOPGAVE Inleiding POP & Stagedoelen Overzicht producten Drie producten met uitwerking Eindreflectie Vragen en/ of opmerkingen

3 INLEIDING Stage gelopen bij FAME Architectuur & stedenbouw te Arnhem 11 medewerkers Morach Delfos, stagebegeleider

4 POP: Persoonlijk Ontwikkel Plan Wat wilde ik gaan leren en gaan doen? POP ingedeeld in: 1. HBO-competenties die betrekking hebben op alle fasen van het bouwproces. 2. HBO-competenties met betrekking tot de bouwvoorbereidings-stage.

5 GEFORMULEERDE STAGEDOELEN

6 PRODUCTOVERZICHT DRIE PRODUCTEN MET UITWERKING

Tussenproducten 7 PRODUCT 1: Onderzoek fietsbergingen Opdracht Product & Doel Aanpak (Tussen)producten Resultaatsbeschrijving & Reflectie Leerdoelen Nieuwmarkt Zuid te Lichtenvoorde Het plan van fase 2 bevat o.a. een kelder met: - opslagruimte van de winkels en overige commerciële ruimten. - opslagruimte voor de appartementen, de bergingen. Product - Ontwerpvoorstel voor de plaats en de omvang van de fietsenberging. - Bijkomend product: randvoorwaarden en onderzoeksresultaten. Doel - Communicatie met de opdrachtgever: is het voorstel mogelijk? Opsomming van mijn aanpak - Wensen opdrachtgever doorlaten dringen en bedenken van de gevolgen voor het bestaande ontwerp. - Opzoeken regelgeving voor bergingen in het Bouwbesluit/ Woonkeur. - Opzoeken hoeveel ruimte een fiets in beslag neemt. - Alternatief voor de vervallen bergingen zoeken. - Onderzoeken van beste opstelling voor fietsen in de berging. - Onderzochte gegevens in de bestaande tekening toepassen. - Concept voorstel fietsenberging. - Verwerken commentaar  Eindresultaat. Achtergrond - De berging is geheel verdwenen uit het nieuwe Bouwbesluit. Neufert Manoeuvreerruimte minimaal 1,5m Lengte fiets: 2m. Eindproduct Aanpak - Alles omvattend Wat ging goed/ fout? - Omgang met specifieke functies Arkey (componenten) Welke kennis opgedaan? Welke mis ik nog? - Woonkeur - Meer kennis over bouwbesluit - Arkey/ ASD - Neufert - Sneller doorlaten dringen en verwerken van informatie. - Nog kritischer kijken naar voorbeelden & ideeën. - Vaker gebruik gaan maken van naslagwerk. - Bouwbesluit. Fietsberging? Startmateriaal

8 PRODUCT 2: Oriënterende stage Opdracht Product & Doel Aanpak (Tussen)producten Resultaatsbeschrijving & Reflectie Leerdoelen - 1 a 2 eerstejaars komen een dag met mij meelopen. Product - Dagvullend programma met diverse activiteiten. - Achtergrondinformatie. Doel - Aanspreekbaar zijn als leidinggevende. - Zorg dragen voor de verantwoordelijkheden. Opsomming van mijn bezigheden - Maak een agenda (met gewijzigde versies) - Actielijst n.a.v. opgestelde agenda (wat dient nader geregeld te worden) - Achtergrond informatie Fame & medewerkers verzamelen. - Uitzoeken van en afspraak maken met bouwplaats - Beoordelingsformulier samenstellen - Uitzoeken in welke stadia een ontwerp zich kan bevinden - Tekeningen, details, etc. verzamelen. - Overleggen met architect Producten Wat nader te ondernemen? Ontwerpanalyse van te bezoeken bouw. POP  Analyse architectenbureau Aanpak - Ruim van te voren begonnen  feedback. Wat ging goed/ fout? - Analyse gebouw  luifel - Verhouding ontvanger/ zender Welke kennis opgedaan?Welke mis ik nog? - Organisatievorm en de intermenselijke verhoudingen binnen bureau.- Fasen beter onderscheiden - De rol van mentor. - Diverse fasen ontwerp met kenmerken. - Projecten vaker gestructureerder aan gaan pakken. - Een gegeven plan ook daadwerkelijk uitvoeren. - Meer vaktaal gaan beheersen. Startmateriaal

Opdracht Product & Doel Aanpak (Tussen)producten Resultaatsbeschrijving & Reflectie Leerdoelen 9 PRODUCT 3: Toepassen nagalmberekening Nieuwmarkt Zuid te Lichtenvoorde - Bepaal de geluidsabsorptie van de gemeenschappelijke verkeersruimten (trappenhuis). - Bepaal of gegeven ontwerp voldoende toereikend is of dat er aanvullende maatregelen getroffen dient te worden. Product - Bepaling van de geluidabsorptie van de gemeenschappelijke verkeersruimten (d.m.v. template Excel) - Lijst met vierkante meters vlakken. - Begeleidend verslag. Doel - Analyseren of gegeven voorzieningen voldoende doelmatig zijn aangebracht of dat er nog meer aanvullende maatregelen getroffen dient te worden. - Onderdeel van de bouwaanvraag. Opsomming van mijn aanpak - Alle relevante tekeningen m.b.t. het trappenhuis verzamelen & analyseren (startmateriaal). - Onderzoeken van de kleur- en materiaalstaat (startmateriaal). - Definiëren van de oppervlakten. - Oppervlakten en volume bepalen m.b.v. tekeningen. - Bepalen hoeveel m 2 absorptiemateriaal er nodig is. - Bevindingen toepassen in mijn template. - Maken van verslag. Startmateriaal Bepalen opp. (deel)vlakken Opsommen m2 Aanpak - Duidelijke fases met elk een eigen product. Wat ging goed/ fout? - Realistische uitkomst?  geluidsabsorptiecoëfficiënten materialen / harde oppervlakten Welke kennis opgedaan?Welke mis ik nog? - Mate van gevolgen van aannames op eindproduct.- Bepalen mate van nauwkeurigheid van werken. - Toepassen van theorie niet altijd even gemakkelijk. Tussenproducten Eindproduct - Mezelf beter bewust zijn van het nemen van aannames. - Mezelf strenger toetsen of ik iets echt beheers. - Het beter kunnen verdelen van de stof over de beschikbare tijd. - Telkens weer van te voren bepalen hoe specifiek en gedetailleerd ik wil gaan werken. Voorzieningen Niet voldoende

10 EINDREFLECTIE In hoeverre is er van de gemaakte afspraken terecht gekomen? Klopte dit met mijn verwachtingspatroon? Te weinig

11 EINDREFLECTIE Nieuwe leerdoelen: Als bouwkundige - Detailleren. - Meer vaktaal gaan beheersen. - Berekenen bouwfysica: zoals daglicht/ epn. - Nog beter gaan beheersen van diverse functies van tekenprogramma’s. - Meer tekenprogramma’s onder de knie krijgen (bv. Vectorworks) - Mezelf strenger toetsen of ik iets echt beheers. Als mens - Beter kunnen verdelen van de stof over de beschikbare tijd. - Sneller te vrede zijn met een resultaat. - Een beter maathoudend leven leiden (studie en ontspanning in goede balans). - Meer het voortouw gaan nemen/ inmengen gesprekken. - Telkens weer van te voren bepalen hoe specifiek en gedetailleerd ik wil gaan werken. - Netter gaan schrijven/ werken.

12 EINDE Naam: Harm Diesvelt Student nr.: Periode: t/m Bedrijf: Fame Architectuur & Stedenbouw Stagebegeleider: ir. M. Delfos Stagedocent: J.S. van der Bij

13 VRAGEN EN/OF OPMERKINGEN