Praktische overwegingen rondom de schuldpositie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

2 juli 2013 Voorjaarsnota 2013: algemene beschouwingen in een notendop Eigen verantwoordelijkheid eerst.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Sportservice Zuid-Holland
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
Financien Planning & Control
Onroerend Goed investeren en beheren
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Bezuinigen en gemeenteschuld Jan van der Lei, 19 september 2012.
Meerjarenbegroting Context  Onzekere economische tijden  Afnemende financiële mogelijkheden  Bezuinigingspakket voortgangsrapportage CWP:
Management en Organisatie
Begrotingsstukken IDe Koning IIAStaten Generaal IIBOverige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs IIIAlgemene Zaken IVKoninkrijksrelaties.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Betrouwbaarheidstypologie
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Is de gemeenteschuld een zorg? drs. J. (Jan) van der Lei Zwolle, 6 oktober 2011.
Is de gemeenteschuld een zorg?
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Bestuurlijk overleg gemeente Amersfoort
Financiering en inkoop
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Pupate Mens en Ondernemen
R EKENEN MET MAATSCHAPPELIJK V ASTGOED Henk de Kok Assetmanager winkels, horeca, bedrijfsruimten en kantoren Stadsontwikkeling Rotterdam 19 december 2011.
Inzicht in gemeentefinanciën
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Liquiditeit en solvabiliteit Uitgangspunt is onderstaande (verkorte)balans … Activa Passiva Vaste activaEigen vermogen Vlottende activaLanglopende schulden.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Financiële kaders Ver. Scouting Nederland
Toekomstbestendigheid schuld gemeente Delft
Liquiditeit en solvabiliteit
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Begroten & Budgetteren
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
liquiditeitsbegroting
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Financiële kengetallen
Transcript van de presentatie:

Praktische overwegingen rondom de schuldpositie Bernard van Ommeren Natasja Georgius 1 | Schuldenpositie FAMO 2011

Veel aandacht voor de schuldenpositie Europese problemen/oplossingen worden vertaald naar locale situatie Bankencrisis leidt tot dure kredieten (opslagen, credit crunch) Grondexploitaties onder druk, aandacht voor aandeel kapitaallasten Aandacht gevraagd voor lasten toekomstige generaties 2 | Schuldenpositie FAMO 2011

Hoeveel schuld ga je als gemeente aan? Zoveel als nodig is Zolang de banken geld uitlenen Zolang toezichthouders akkoord gaan: sluitende meerjarenbegroting en adequaat weerstandsvermogen (onderhoud kapitaalgoederen) Bestuurlijke verantwoording binnen sluitende begroting Gezond verstand, huishoudboekje Waarom niet streven naar maximale schuld (art 12)? Zolang schuld beheersbaar blijft  tekort/groei ≤ schuld 100% BBP Gemeente volledig zelf verantwoordelijk voor hoogte schuld 3 | Schuldenpositie FAMO 2011

Hoe ontwikkelt schuld zich (inter)nationaal? % BBP 2012 tekort 2012 groei LT Schuldquote Bbp = 2 x expl 2012 inflatie China 2% 7% 29% 4% Euro Zone 3,5% 1,5% 233% 2,1% Duitsland 1,2% 2,5% 48% Frankrijk 5,3% 1,8% 294% Nederland 2,3% 128% Italië 3,2% 1% 320% 1,9% VS 7,4% 296% 4 | Schuldenpositie FAMO 2011

Ontwikkeling schuldpositie gemeente Omvang van de schuld wordt bepaald door bestaande schuldpositie en de toekomstige geldstromen Begroting (baten/lasten) -> geldstromen Meerjarige liquiditeitenplanning 5 | Schuldenpositie FAMO 2011

Rentegevoeligheid Ontwikkeling schuldpositie Vrijval leningenportefeuille Renteontwikkeling Te betalen rentelasten 6 | Schuldenpositie FAMO 2011

Vormen van schuld Vlottend passief Langlopende leningen Lange lopende leningen + kortlopende leningen (rentedragende leningen) Vlottend passief -/- vlottend actief (incl. gronden in exploitatie) Vlottend passief -/- vlottend financieel actief Vlottend passief + voorzieningen -/- vlottend financieel actief (netto schuld) 7 | Schuldenpositie FAMO 2011

Welke ratio’s bieden zicht op de schuldpositie? De vermogenspositie, reserves, solvabiliteit, debtratio Het weerstandsvermogen Rente en aflossing / begroting Netto schuld / begroting (exploitatie) Vergelijking met soortgelijke gemeenten Hoe definieer je begroting / exploitatie? 8 | Schuldenpositie FAMO 2011

Overwegingen t.a.v. hoogte schuldposities Schuldenplafond Verkoop gemeentebezit Overhevelen van investeringen naar exploitatie (DBFMO) Andere financieringsbronnen Is de te financieren voorziening wel een publieke taak? De gewenste hoogte van de schuld is bij een gemeente, door haar complexiteit, moeilijk te doorgronden. 9 | Schuldenpositie FAMO 2011

Instrumenten bij netto schuld / exploitatie? Liquiditeitenplanning bij nieuw beleid / investeringen / afwegingen Prioriteren / uitstel van uitgaven / faseren investeringen Installeren schuldplafond Investeringsplafond (vrijvallende kapitaallasten) Het vergroten en versnellen van inkomsten (verdienvermogen) Het zorgen voor een voldoende buffer om tegenslagen op te vangen Alle uitgaande bedragen behoeven goedkeuring, budgetten uniform gekort, herindelen, …. 10 | Schuldenpositie FAMO 2011

Verkoop gemeentebezit Ook in economische goede tijden moeilijk Vastgoed versnipperd binnen organisatie, veel eigen belangen Eerste stap is overzicht verkrijgen van vastgoed/grond Verantwoording en besluitvorming centraliseren Aandacht voor verkooprijpmaken (belanghebbenden erkennen) Combineren van functies Interesseren van kopers door verdienmodellen te realiseren met behoud maatschappelijke functie (borgingsovereenkomst) 11 | Schuldenpositie FAMO 2011

Waarom gemeentelijke complexiteit? Ambtelijke organisatie, veel belanghebbenden, weinig verantwoordelijken College en Raad, beleidsmakers, gedeeltelijk geïnformeerd, veel eilandjes De Raad reageert scherp op incidenten Wet- en regelgeving complex BBV De politieke arena is wispelturig 12 | Schuldenpositie FAMO 2011

Complexe boekhouding Inkomsten gelijk, sluitende begroting, stijgende schulden Kosten geactiveerd door toerekening aan voorraden Investeringen activeren dta voorraden (geen corr achterblijvende opb) Niet afschrijven op voorraden Eventuele afschrijvingen opvangen met (bestemmingsreserves) Kosten geactiveerd door toerekening aan vaste activa Maatschappelijke activa activeren Noodzaak van inzicht in activerings/afschrijvingbeleid en voorzieningen/reserveringsbeleid 13 | Schuldenpositie FAMO 2011

Het belang van een eenduidige methode? Duidelijk voor iedereen, nu en in de toekomst Minder mogelijkheden voor manipulatie Minder discussie en taakstellend Op instrumenten kan worden gestuurd 14 | Schuldenpositie FAMO 2011

Wat is de uitdaging? Probleem definiëren en kwantificeren Probleem op de bestuurlijke agenda krijgen Draagvlak creëren Integrale aanpak van het probleem Realiseren van besluitvorming Doorpakken en uitwerken Monitoren en rapporteren En nu: hoe gaan we dit aanpakken? Wie is probleemeigenaar? 15 | Schuldenpositie FAMO 2011

Hoe aan te pakken? Wat staat er in het coalitieakkoord? Zijn er raadsbesluiten, moties van deze strekking? Zijn er collegebesluiten, andere besluiten? Wat staat er in de begroting en het jaarverslag? Wat zijn de heersende wetenschappelijke opvattingen? Interviews door de gehele gemeente voor draagvlak Is er sprake van een niet voldoende beheerst probleem? Eventueel vaststellen van criterium en terugkoppeling 16 | Schuldenpositie FAMO 2011

Welke vragen o.a. bij interviews voor draagvlak? Welke afwegingen bij investeringen en financiering? Hoe beoordeelt u de gemeentelijke verhoudingen? Welke ratio’s worden gebruikt? Welke mogelijkheden zijn er om schuld terug te brengen? Knellen de financieringslasten in de begroting? Wat verstaat u onder “gezonde” gemeentefinanciën? Is er sprake van voldoende controle over de uitgaven? Oftewel: volstaat akkoord over begroting als sturingselement? Over hoeveel procent van de begroting is sturing door Raad mogelijk? 17 | Schuldenpositie FAMO 2011

Hoe kan taakstelling tot problemen leiden? Taakstelling wordt omzeild door belanghebbenden in gemeente Bezuinigingen worden niet geaccepteerd / tegenwerking Bezuinigingen niet parallel aan schrappen van taken Hoe wordt er gemonitord en gehandhaafd? Kan externe dwang / intern toezicht bijdragen? Kan een beloningsmodel bijdragen? Het realiseren van bezuinigingsdoelstelling levert extra bonus / meer personeel / minder taken op voor afdeling 18 | Schuldenpositie FAMO 2011

Schuldanalyse gemeente De netto schuld dient zich, na specifieke gemeentelijke analyse en normbepaling, tussen de exploitatie en netto schuld 75% ex te bevinden. Schuldanalyse gemeente 19 | Schuldenpositie FAMO 2011

Conclusie Creëren draagvlak ambtelijke organisatie, College en Raad Vaststellen gewenste normen netto schuld/exploitatie, debt ratio (korte en lange termijn) Vaststellen te nemen maatregelen om gewenste niveau ratio’s te bereiken Voor resultaten  zorg voor draagvlak bij al de betrokkenen  pak het probleem integraal aan Nadere info bij BNG Advies info@bngadvies.nl www.bngadvies.nl 070 – 375 08 84 20 | Schuldenpositie FAMO 2011