De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel"— Transcript van de presentatie:

1 Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Cor van Oorschot

2 Agenda 1. Fiscaal model 2. Governance 3
Agenda 1. Fiscaal model 2. Governance 3. Financieel: - financiering exploitatie en begroting jaarrekening 4. Vervolgstappen 5. Procesrisico

3 1. Fiscaal model MFA Kortgene A
1. Fiscaal model MFA Kortgene A. Gemeente Noord-Beveland realiseert MFA Kortgene voor € 5,8 miljoen. Dit is inclusief € 1 miljoen BTW. B. Gemeente verkoopt appartementsrecht aan beheerstichting voor ≈ € Hierover brengt zij 21% BTW in rekening. Stichting kan € niet verrekenen. C. Gemeente vordert alle BTW terug en betaalt strafheffing overdrachtsbelasting over de onbelast te verhuren ruimtes (school en kinderopvang). Totale voordeel ≈

4 2. Governance A. Beheerstichting dient bestuurlijk onafhankelijk van de gemeente te zijn: Onafhankelijk voorzitter Penningmeester en secretaris vanuit de dorpsraad voor lokale verankering Twee bestuursleden voor beleidsontwikkeling integrale kindzorg; Nobego en Kibeo (beide besturen hebben ingestemd). B. Gemeente ondersteunt in back-office de secretaris en penningmeester.

5 3. Financieel 3. 1 Financiering 1
3. Financieel 3.1 Financiering 1. Gemeente investeert circa € 4,95 miljoen (excl BTW en incl strafheffing BR) en ontvangt circa € bij verkoop. 2. Gemeente verstrekt ook lening aan beheerstichting(incl. niet verrekenbare BTW), zodat totale financiering € 5 miljoen blijft. De lening is rentedragend tegen 1,75%

6 3.2 Exploitatie en begroting gemeente •Gemeente heeft nu kapitaallasten over € 5,8 miljoen in meerjaren-perspectief ingerekend. Deze basis wordt nu ≈ € 5 miljoen. Ook komen over € rentebaten binnen. •Gemeente heeft nu reguliere exploitatielasten voor buurthuis Kortgene in begroting zitten. Rekening houdend met grotere oppervlakte en energie besparende maatregelen worden deze ramingen gehandhaafd.

7 Dit leidt tot de volgende opzet van de jaarlijkse exploitatie:
Baten Σ € Lasten Σ € Ondernemers- vergoeding € Schoonmaak en energie (huidig) € Genormeerde beheerkosten € Subsidie gemeente (huidig niveau) € Huuropbrengsten €

8 Om tot een substantiële transactie te komen (circa 10% investering) is hoger verdienvermogen nodig. >> Verhoging met € per jaar De gemeente kan dit verdienvermogen creëren door de beheerster te ondersteunen in de extra huur van dorpshuis en zalen. Via rente en aflossing lening komt dit weer terug in de gemeentekas.

9 Beleidsoverwegingen gemeente: - Jaarlijks batig saldo stichting gebruiken om lening af te lossen. - Om liquiditeitsbuffer op te bouwen aflossingsvrijstelling in eerste 3jaar. - Hoe om te gaan met meerjaren onderhoudsplan in VVE? Eerste inventarisatie is beschikbaar en discussie met RWS loopt. Zit niet in ramingen. - Subsidiebeleid t.a.v. MFA Kortgene aanpassen >> Komt in de plaats van kapitaallasten op FVA.

10 3.2 Jaarrekening gemeente In huidige situatie zou de volledige investering van € 5,8 miljoen worden opgenomen onder de Materiële Vaste Activa. Uiteraard wordt hier dan regulier over afgeschreven.

11 Verwerking in jaarrekening van de transactie met beheerstichting: - Investering na belastingen € 4,95 miljoen - Af: opbrengst verkoop appartementsrecht ,60 “ Totale bijdrage aan activa in eigendom van derden (IVA) € 4,35 miljoen - Verstrekking lening aan beheerstichting (FVA) € 0,65 miljoen Totale balanswaarde € 5,0 miljoen

12 B&W RAAD Stichting 4. Vervolgstappen
1. Vaststellen uitgangspunten november ‘16 2. Afstemming met Raad Definitief besluit 4. Uitwerken statuten beheerstichting 5. Opstellen overeenkomst met beheerstichting 6. In kennis stellen van Belastingdienst. RAAD 1. Instemmen met voorgenomen transactie 2. Instemmen met financiering van beheerstichting door de gemeente. 3. Meenemen in de beoordeling van verbonden partijen. Stichting 1. Ondertekenen overeenkomst met gemeentebestuur 2. Oprichten stichting 3. Afronden transactie 4. Jaarlijkse P&C- cyclus invullen.

13 5. Procesrisico - Belastingdienst bestrijdt in opdracht Ministerie dergelijke fiscale routes. - Heeft al diverse procedures verloren. - Recente jurisprudentie die route bevestigt - Met de omstandigheden waaronder belastingdienst procedures gewonnen heeft, is in Kortgene rekening gehouden.

14 AFRONDING EN VRAGEN


Download ppt "Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel"

Verwante presentaties


Ads door Google