Op weg naar de nieuwe zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Innoveren voor gezondheid
Ervaringen in samenwerking
Samen werken aan een duurzame civil society
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Financieringsscenario’s
Nationaal Programma Ouderenzorg
De Nijmeegse beweging: Van bolwerk naar buurtwerk
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Een laagdrempelige inloop in de wijk
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Workshop: “Weinig geld, maar wel lid van een sportvereniging ”
Wijkgericht werken: zorg en welzijn verbinden
Coalitie Gezond Geweten:
Decentralisatie AWBZ april 2013
Maatschappelijke Segregatie
Opzet van de workshop Kennismaken
Herbert Schilthuis IGZ
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Voorzitter programmacommissie NPO
Coalitie Gezond Geweten 14 oktober 2013
In de praktijk van Noord Nederland Floor.de
Gewoon lekker leven in Vitaal Vechtdal
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Improving Mental Health by Sharing Knowledge E-learning Signaleren depressie Ontwikkeling en implementatie Marijke Ruiter.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Regionalisatie Oost Brabant
EPIDEMIOLOGISCHE FUNCTIE GGD-EERSTELIJN
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Samen werken aan een gezonde regio!
Sociale buurt/wijkteam
Integrale zorg een stap verder brengen
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Van cijfers naar kennis
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Integraal gezondheidsbeleid dr Joop ten Dam Nationaal Gezondheidsinstituut, NIGZ
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
Facetbeleid in Den Haag Presentatie door Annamarike Boersma.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Startbijeenkomst Stimuleringsprogramma Gezond in de Stad Marianne Donker directeur Publieke Gezondheid ministerie VWS Den Haag, 19 juni 2014 Alles is.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Nationaal Actieprogramma Chronische Longziekten Anoeska Mosterdijk Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 10 januari 2013.
<plaats en datum>
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
Gezondheidsverschillen
<plaats en datum>
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Aan de slag met kwaliteit
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Population Health Management Rol van Data (en governance en zorg)
Transcript van de presentatie:

Op weg naar de nieuwe zorg Koos van der Velden Department of Primary & Community Care Jonge democraten Utrecht 13 april 2013

Berg en Dal 3 – Geen bewijs, geen budget, geen geïntegreerde zorg! Inleiding De zorg : het eerlijke verhaal ontbreekt Niet doen valse boodschap ´vergrijzing en technologie´ nieuwe paleizen bouwen meer productie gaat ons niet redden meer nadenken over kleiner basispakket en meer eigen bijdrage denken dat we doeltreffend en doelmatig werken Wel doen luisteren naar verhalen van/over patiënten forse krimp : dwingt tot scherper nadenken drastische keuzen maken regionale netwerken met wijk als hart opstarten meer nadenken over kenniscirculatie Berg en Dal 3 – Geen bewijs, geen budget, geen geïntegreerde zorg!

be responsive to population ensure fair financing Health System Performance in World Health Report 2000 Health systems have three goals: improve health be responsive to population ensure fair financing Development of indicator allows comparison between countries evaluation over time Identifies areas for improvement http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=rZStFO4RgGw

Leefstijlproblemen = welzijnsproblemen Oplossing: integrale aanpak welzijn- preventie - zorg

Obesogene society : what is the problem? Too much and too frequent food intake Too big supply ( e.g. weight hamburger 4x / cola bottle from ¾ L to 1½ L) Too little physical activity esp work (high absence leads high societal cost) / school (sick) / home Price mechanism favourable for unhealthy food Medicine has (too) little to offer Alternatives not attractive

Primary Care (link to hospital) Personal health care Integral care Continuity of care Set common agenda Monitoring & evaluation Population based Programmatic scope Public Health (link to welfare)

Informatie

Berg en Dal 3 – Geen bewijs, geen budget, geen geïntegreerde zorg! De droom van de gezonde wijk en de geïntegreerde zorg: Van systeem naar patient Van curatie naar preventie Van bolwerk naar netwerk Wijk is hart van zorg Hou mensen zo lang mogelijk in de gezonde wijk Huisartsen zien te veel welzijn gerelateerde problemen Ziekenhuiszorg heeft behoefte aan context kennis, de eerste lijn aan technische kennis dus : 1.samen werken, verbinden, kennis delen 2.onderzoek onderwijs en opleiding in de wijk Gezonde wijk loont Nieuwsbericht | 08-03-2012 Minder overgewicht onder kinderen, volwassenen bewegen meer en lagere zorgkosten door een gezamenlijke aanpak van gezondheidsachterstanden. Dit is het resultaat van een aanpak in Utrecht in de wijk Overvecht. Utrecht is een van de 13 steden die meedoen met het landelijk experiment Gezonde Wijk. Op 8 maart lanceren het ministerie van BZK en het ministerie van VWS gezamenlijk de resultaten van het experiment in het e-boek Gezonde Wijk in praktijk. Onderdeel hiervan is een maatschappelijke kosten en batenanalyse. Daarmee kunnen steden aan de slag om de effecten van hun aanpak in beeld te brengen. Dertien steden hebben de afgelopen drie jaar het experiment Gezonde Wijk uitgevoerd als onderdeel van de wijkenaanpak: Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Heerlen, Leeuwarden, Nijmegen, Utrecht, Rotterdam en Zaanstad. Zij voeren de experimenten uit met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Opzet is de gezondheid van bewoners in wijken met achterstandsproblematiek te verbeteren met een langdurig gezamenlijke aanpak. Het e-boek  Gezonde Wijk in Praktijk bundelt de uitkomsten en ervaringen van de steden. De experimenten brengen hiermee het thema van VWS Zorg en sport dicht in de buurt in de praktijk. Dat is een beleidsprioriteit in de Landelijke nota gezondheidsbeleid Gezondheid dichtbij. E-boek Gezonde Wijk in Praktijk Gezonde Wijk in Praktijk geeft voorbeelden en successen uit de praktijk van steden. Het geeft lessen en tips aan woningbouwcorporaties, bestuurders, zorgprofessionals, zorgverzekeraars en andere geïnteresseerden om sneller tot gezonde wijken te komen. Een instrument van gezonde wijken Een belangrijk instrument waarmee steden aan de slag kunnen is een specifiek voor gezonde wijken ontwikkelde maatschappelijke kosten-batenanalyse. Deze analyse brengt in beeld wat de kosten en baten zijn van de aanpak. Vaak wordt alleen naar de kosten gekeken, maar wat zijn de verwachte maatschappelijke effecten van gezondere bewoners in een stad? Iedere stad kan met het model aan de slag aan de hand van lokale gegevens en inzet. Samenwerking Gezonde Wijk Overvecht Een mooi voorbeeld van zo’n gezamenlijke aanpak in de praktijk is Gezonde Wijk Overvecht. Hier werken Cumulus Welzijn, Indigo (eerstelijns GGZ), Stichting Overvecht Gezond! (geïntegreerde eerste lijn), zorgorganisatie Careyn, gemeente Utrecht en Achmea samen. De aanpak is onderdeel van het convenant Utrecht gezond!, dat is afgesloten door de gemeente Utrecht en zorgverzekeraar Achmea. De resultaten van de aanpak zijn veelbelovend: volwassen inwoners van Overvecht bewegen meer, en de zorgkosten zijn gedaald met 4 procent. Daarnaast is door een aanpak op scholen en in het welzijnswerk het overgewicht onder kinderen in de basisschoolleeftijd gedaald van 26% naar 20%. Berg en Dal 3 – Geen bewijs, geen budget, geen geïntegreerde zorg!

Policy Processes Cabinet Donors Parliament Civil Society Ministries Monitoring and Evaluation Agenda Setting Decision Making Policy Implementation Policy Formulation Parliament Civil Society Ministries Private Sector

´The primary determinants of disease are mainly economic and social and therefore its remedies must also be economic and social. Medicine and politics cannot and should not be kept apart´ Geoffrey Rose 1992 12