Robbie Konijn - gr 4 / lj 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve
Advertisements

Presentatie Clubmiddag 16 december 2008
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Het Hoogste Woord: Frans K. Hasaj ICT-OA
Informatieavond 22 april 2013
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
R.K. Jenaplanschool De Oostpoort
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Welkom!.
Bodyworks K. Hasaj ICT-OA
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Van idee tot digitaal materiaal
Les1: eenvoudig computergebruik
Vijf-gelijke-dagen model
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Informatieavond groep
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Presentatie voor De Horizon.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Onderzoeksvaardigheden
ICT in het basisonderwijs
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Rekenplein ..
Groep 6.
Informatieavond groep 4
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Volksuniversiteit Zwolle
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Informatieve bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Informatieavond groep 3/4
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Informatieavond groep 6
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Transcript van de presentatie:

Robbie Konijn - gr 4 / lj 2

Korte omschrijving Robbie Konijn - groep 4 (NL), leerjaar 2 (BE) bevat 6 verschillende scripts met activiteiten voor taal, rekenen en kritische en creatieve denkvaardigheden. Het is een mix van speelse oefeningen rond: Begrijpend lezen, creatief schrijven, ingewikkelde klinkers en samenvoegingen, werkwoorden, naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden, basisgrammatica, woordenschat en spelling, feiten en meningen; Optellen en aftrekken, breuken, ruimtelijke vormen; Technische feiten; Kritisch denken; Ook enkele biologiebegrippen komen aan bod. De activiteiten hebben een toenemend niveau van uitdaging. Dit programma is ingebed in een animatiefilmachtige omgeving met als rode draad de zoektocht naar Robbie Konijn in het kasteel van Heer Drusus Draak. Robbie Konijn is een programma voor groep 2-4 en is voor taal, rekenen en creative denkvaardigheden. Spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen in lezen, rekenen en PC gebruik zal dit programma zeker goed toepasbaarmaken.

Doelgroep Onderwijs / thuismarkt: Deze software is gemaakt voor de thuismarkt, maar is ook bruikbaar in basis- en speciaal onderwijs. Groep / leeftijd: 6 - 8 jaar. Groep 4 volgens de uitgever. Voor het kunnen uitvoeren van een aantal activiteiten is soms echter kennis verondersteld die pas in een hoger leerjaar aan bod komt. Individuele leerkracht / team: Het werken met dit programma heeft geen gevolgen voor de andere klassen. Remediërend: Het programma heeft geen specifieke remediërende mogelijkheden. Groep 2-4 kunnen met deze programma aan de gang.

Inhoudelijke aspecten Kerndoelen (Nederland), ontwikkelingsdoelen / eindtermen (Vlaanderen): Nederland: Leergebied: rekenen/wiskunde. Domein: vaardigheden: algemeen. Vlaanderen: Leergebied: taal Nederlands, wiskundige initiatie/wiskunde. Domein: lezen, begrijpend lezen, schrijven, cijferen, breuken. Doel van het programma: Spelenderwijs ontwikkelen van belangrijke vaardigheden in lezen, rekenen, techniek en problemen oplossen. Aansluiting bij methode: Sluit niet aan bij een specifieke methode. Leermodel: Spelenderwijs oefenen van realistisch rekenen en taal. Veel oefeningen worden er gedaan met met wiskunde/rekenen vooral, maar ook in vaardigheden zoals lezen.

In principe 5 onderdelen, bestaande uit: Opbouw van het programma: In principe 5 onderdelen, bestaande uit: het schrijven van e-mails en het kasteeldagboek; het rekenpad; het onderscheiden van feiten of meningen; het ontdekken van overeenkomsten en verschillen; het ontdekken van de juiste woorden e.d. in de kenniskamers. Een twede bezigheid was wisseling van teksten en artikelen voor b.v. de schoolkrant ed. Door middel van e-mails of kennisnet.

Inhoudelijke differentiatie: Niet beschikbaar. Instelmogelijkheden: Feedback: Robbie Konijn maar ook andere figuren uit het verhaal leggen bij de verschillende onderdelen uit wat je moet doen. Met geluiden en animaties wordt duidelijk gemaakt of iets goed of fout was. Het programma reageert vrij elementair op de handelingen die het kind verricht met: "goed"/ "fout". Inhoudelijke differentiatie: Niet beschikbaar.  Instelmogelijkheden: Elk onderdeel heeft 4 niveaus. Er kunnen zeer weinig keuzes worden gemaakt. Elke activiteit begint automatisch op het eerste niveau en gaat door naar een volgende wanneer een aantal oefeningen goed zijn afgewerkt. Wat ook erg belangrijk isFeedback. Fouten worden aangegeven door allerlei geluiden, maar ook beloond als er iets af is of goed is opgelost.

COO/CBO aspecten Wordt wel geinstrueerd en geregistreerd maar vooral veel oefenigen.

Instrueren: Robbie Konijn maar ook andere figuren uit het verhaal leggen bij de verschillende onderdelen uit wat je moet doen. Oefenen: Je oefent met optellen, aftellen en breuken, ingewikkelde klinkers en samenvoegingen, werkwoorden, (bijvoeglijke) naamwoorden, ruimtelijke vormen, feiten en meningen en woordenschat en spelling. Daarnaast leer je ook begrijpend lezen, creatief schrijven en kritisch na te denken.. Elk onderdeel bestaat uit een situatie waarbij je problemen moet oplossen, zodat je verder kunt en punten krijgt. Al die instructies komen uit de figuren van het verhaal, er wordt geoefend in rekenen maar ook veel met taal, bij elke oplossing krijg je een punt en kun vervolgens door met de oefening.

Organisatorische aspecten Klassenmanagement: Kinderen moeten zelfstandig kunnen werken (eventueel in een computerhoek). Individueel / samenwerken: Bedoeld voor individuele oefening, maar het werken in tweetallen is ook mogelijk. Contacttijd: Onbepaald. Beginsituatie leerling: Vereiste inhoudelijke voorkennis/vaardigheden: Een aantal basisvaardigheden zoals lezen en rekenen (cijferen, breuken) moeten reeds verworven zijn. Bovendien moeten de kinderen in staat zijn enige tijd geconcentreerd bezig te zijn en de verbale aanwijzingen te begrijpen. Verder moet er enige motorische vaardigheid zijn om met de muis om te gaan. Leertijd pakketgebruik: Om de verschillende mogelijkheden binnen elke locatie (6) te leren kennen, zijn wel telkens een paar minuten leertijd nodig. Zowel idividueel als samenwerking mogelijk, vaardigheid met computerkomt er ook van.

Beginsituatie leerkracht: Vereiste inhoudelijke voorkennis/vaardigheden: De klassenorganisatie kunnen inrichten op het werken met een of meer computers. Indien de leerkracht dit programma wenst te gebruiken, zal hij eerst de didactische waarde ervan moeten bepalen en het moeten kunnen inpassen in het onderwijs zoals dat door hem/haar gegeven wordt. Leertijd pakketgebruik: Voor alle locaties eenmaal bezocht en de oefeningen bekeken, en de instructie of het kaderverhaaltje beluisterd, is al gauw een half uur voorbij. Het afwerken van het hele spel (en het bereiken van het einddoel) duurt nog langer. Is men doelgericht dan kan dit goed toepasbaar zijn met methodes en/of leerstof van de leerkracht.

Technische aspecten Eisen aan de configuratie: Besturingssysteem: Windows 95 of hoger; Ook bruikbaar op een Apple Macintosh. Hardware: Pentium processor 166Mhz; 32 Mb intern geheugen (Ram); vaste schijf met 100 Mb vrije schijfruimte; SVGA monitor met 256 kleuren; 8x speed cd-romstation; 16 bit geluidskaart; muis. Aangezien dat de samenstelling van hardware in de school niet bekend is, wordt ervanuit gegaan dat de school voldoet aan de eisen. Wat we lbekend is, is dat de school 24 stand alone PC’s hebben en dat ze beschikken over internet verbinding.

Videokaart 256 kleuren of meer; muis. Installatie: Via setupprogramma. Macintosh: Mac OS 8.6-9.2 en OSX; 100 Mb RAM; 4x cd-rom; Videokaart 256 kleuren of meer; muis. Installatie: Via setupprogramma. Bediening: Met muis en toetsenbord. Ook handig voor scholen die Apple computers gebruiken.

Beschrijvingen Artikelen: JSW: jaargang 86, nr. 1. CTIB: juli/augustus 2001, nr. 4, blz. 44. CTIB: november 2002, nr. 7, blz. 41. Zie ook de verwijzingen bij de uitgever. Evaluaties: Naast Robbie Konijn Kleuter voor leeftijd van 4- 6 heeft Mindscape ook Robbie Konijn Groep 3, 5-7 en Robbie Konijn Groep 4 6-8 en nog veel meer andere educatieve software programmas en spelletjes.

Zakelijke gegevens Prijs: € 22,50. Onderdelen van het pakket: Cd-rom en handleiding met instructies voor ouders. Versienummer: Versie: ISBN: 90 5432 262 4. Budget is *f 17.000 + f 15.000 (Nat. Onderwijsprijs) **2 dingen hier zijn onduidelijk, gaat het om euros of of oude *valuta en (Nat. Onderwijsprijs) **

Uitgever Uitgever: Mindscape Postadres: Postbus 585 2003 RW Haarlem Bezoekadres: H. Figeeweg 1G 2031 BJ Haarlem Land: Nederland Telefoon:+31 (0)23 517 95 95 Fax:+31 (0)23 517 95 51 Internetpagina's: http://www.mindscape.nl E-mail: info-nl@mindscape.com Contactpersoon: Overige info: Helpdesk op werkdagen tussen 10:00 en 15:00 0900 8524357 (€0,39 p/m) nsupport@mindscape.com Distributie o.a. via de boekhandel en warenhuizen. Alle informatie om Mindscape te kunnen benaderen is hier te vinden.