Standaardiseren om te Flexibiliseren Naar een onderwijsmagazijn voor het ROC van Amsterdam Johan de Jong en Jef v.d. Hurk Noordwijkerhout, 26 maart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Edushock leerfestival
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Strategisch personeelsbeleid
Welkom Informatiebijeenkomst voor Studenten over AFS 4 juli 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Van, voor én door het onderwijs.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
VTB Technasium Vakcollege
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop contentstrategie
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Flexibilisering in het onderwijs
Onderwijsconferentie
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Opleiden in school 22 juni 2004
Schitterende Organisaties®
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sectorwerkstuk Den Bosch
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Een blik op de Kwalificatiedossiers
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
moderniseren van het curriculum.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
De kubus van CSPE succesfactoren!
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Standaardiseren om te flexibiliseren
Servicecentrum Studie en Beroep
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Competentie gericht onderwijs
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Standaardiseren om te Flexibiliseren Naar een onderwijsmagazijn voor het ROC van Amsterdam Johan de Jong en Jef v.d. Hurk Noordwijkerhout, 26 maart 2009

competent ROCvA: zichtbaar beter inzetbare beroepsbeoefenaren toegenomen motivatie bij de deelnemers meer gediplomeerde uitstroom minder voortijdige uitval grotere doorstroom naar hogere vormen van onderwijs verbeterde professionaliteit docenten en praktijkbegeleiders grotere waardering en betrokkenheid van bedrijven en georganiseerd bedrijfsleven grotere waardering door docenten grotere waardering van deelnemers

ROCvA 350 opleidingen voor 26.000 mbo’ers 8.000 volwassenen 1.600 vmbo’ers < 3.000 medewerkers 6 + 1 + 1 Werkmaatschappijen (MBO + VE + VMBO) Speciale concepten in samen-werking met bedrijven Schiphol-college Johan Cruijff College The College Hotel Frank Sanders Academie Fifteen (Jamie Oliver) Amsterdam Beauty College 10 MBO domeinen Zorg & Welzijn Sport Zakelijke dienstverlening & ICT Techniek & Technologie Horeca, Toerisme & Voeding Handel & Ondernemerschap Mode & Uiterlijke Verzorging Luchtvaart, Transport & Logistiek Media, Reclame, Kunst & Cultuur International Studies Samenwerking met ROC Flevoland

Werkmaatschappijen en Domeinen WM1 WM2 WM3 WM4 WM5 WM6 DM1 DM2 DM3 DM4 DM5

ROCvA-brede veranderin-gen….

ROCvA strategie onderwijs- ontwikkeling

In mist ontdek je de wereld meter voor meter… Kern van de presentatie: beschrijving van het proces waarlangs toegwerkt wordt naar meer flexibiliteit = competentiegericht leren van een onderwijsinstelling Het competentiegerichte, flexibele leertraject van een onderwijsinstelling…

‘Zoektocht naar adequate ICT-ondersteuning van CGO’ Conclusies (september 2007): Regievoering op invoering CGO Meer afstemming (standaardisatie) nodig om adequate ICT-ondersteuning te kunnen realiseren Programma Competent ROCvA (vanaf 16/01/08) veel activiteiten waaronder: Formuleren van Standaarden CGO (‘rode boekje’) Invoering van TrajectPlanner als ondersteunende ICT-voorziening Tussenbalans maakt duidelijk dat vervolgstappen nodig zijn Visievorming flexibilisering Inrichting onderwijscatalogus

competent ROCvA: Programmalijnen in standaarden: Inhoud intake, flexibele instroom, loopbaanbegeleiding, curriculum nederlands/rekenen/wiskunde/moderne vreemde talen, burgerschap, bewegingsonderwijs, formatief beoordelen, examineren en kwalificeren, beroepspraktijkvorming, interactie onderwijs-bedrijfsleven Bedrijfsvoering Informatievoorziening (trajectplanner), onderwijslogistiek, groepering van deelnemers, onderwijscatalogus 3. Professionalisering competentie-ontwikkeling, teamontwikkeling

krachtenbundeling op hoofdlijnen organisatiestructuur domeinen uniformeren gezamenlijke aanpak onderwijsbeleidsprogramma’s optimaliseren deelnemerssucces onderwijsontwikkeling programma competent ROCvA/ programma actief praktijk leren combineren

Standaarden in het ROCvA… … bieden helderheid, kaders, ontwerpruimte … voegen iets toe … hebben een bepaalde reikwijdte … maken de consequenties van bepaalde keuzen inzichtelijk … zijn gefaseerd huidige / oude situatie ‘minimumvariant CGO’ CGO met aandacht voor de individuele deelnemer flexibele leerorganisatie (stip op de horizon) … zijn niet bedoeld om alles te uniformeren! standaardiseren = afstemmen = samenwerken Het ROCvA biedt de deelnemer regelmatig inzicht in zijn/haar vordering in het leerproces om de voortgang van het proces te kunnen plannen. De competentieontwikkeling op werkprocesniveau worden vastgelegd in een competentiemeter. De loopbaanbegeleider houdt het totaaloverzicht over de vorderingen van de deelnemer om met de deelnemer de voortgang van het leerproces te plannen. …

Fasering Standaard Consequenties Fase 1 (traditio-neel) Fase 2 (CGO) Fase 3 (CGO, ind.) Fase 4 (Flex) Verschillende snelheden mogelijk Criteria voor overstap naar volgende fase Snel discussie over flexibilisering noodzakelijk

Vormgeving Inhoud – bedrijfsvoering – professionalisering Traject in lagen Visie op CGO Visie op een flexibele leerorganisatie Standaarden Vormgeving Inhoud – bedrijfsvoering – professionalisering Uitwerking naar onderwijsorganisatie (o.a. onderwijsmagazijn)

Discussie over flexibilisering… Standaarden gaan uit van een stapsgewijs toenemende flexibilisering Nu een discussie voor een eenduidig beeld: waarom – wat – hoe Welke randvoorwaarden kun je nu al realiseren voor de volgende stap zonder het hele onderwijs meteen ondersteboven te gooien? Werken aan gemeenschappelijke onderwijscatalogus Workshop FlexCollege als katalysator voor het Platform Onderwijs

afstemmen op leerstijl Flexibiliteit is een drietrapsraket hoe wat waarom structuren processen middelen vormen van flexibiliteit effecten standaarden onderwijs-organisatiemodel informatievoorziening personeel, organisatie planning EVC flexibele instroom afstemmen op leerstijl keuzemogelijkheden betere werknemers leuker onderwijs minder uitval betere aansluiting Terugredeneren: Effecten zijn zaken als meer leerrendement (kwalitatief en kwantitatief), betere afstemming met bedrijfsleven, BPV, effectiviteit en efficiëntie Aspeecten zijn vrij programma, instroommomenten, evc, etc Structuren, processen en middelen in 5 aspecten: curriculum in onderwijscatalogus, HRM, inzet middelen, organisatie, meten en monitoren Met structuur wordt in feite de onderwijsarchitectuur aangeduid: de ontwerpprincipes van een onderwijsorganisatie op een opleidingsoverstijgend niveau.

Visie Het onderwijs van het ROC van Amsterdam is flexibel ingericht om elke deelnemer te kunnen bieden wat hij nodig heeft om zijn opleiding effectief en efficiënt met succes af te ronden

Wat zeggen de Standaarden CGO? Een deelnemer van het ROC van Amsterdam … … kan zich oriënteren op een passende opleiding … krijgt een passend opleidingstraject op basis van een persoonlijk ontwikkelingsplan … kan delen van de opleiding vraaggestuurd invullen … kan meerdere malen per jaar starten met een opleiding … kan zonder overlap overstappen naar een andere opleiding … kan delen van een opleiding volgen … wordt gekend … kan meerdere malen per jaar starten met een opleiding … krijgt een passend opleidingstraject op basis van een persoonlijk ontwikkelingsplan (eigen ontwikkeltraject, leerstijl, evc) … kan zich oriënteren op een passende opleiding (domein-instroom, orientatieprojecten / -stages) … kan delen van de opleiding vraaggestuurd invullen (wegwerken deficiënties, oplossen leervragen, vrije ruimte) … kan zonder tijdverlies overstappen naar een andere opleiding …

Deelnemers kunnen op verschillende manieren vormgeven aan hun leerroute: standaard oriëntatie iets extra’s (deficientie) of iets overslaan (evc) keuzemodule variabele instroom deelcertificaten (losse modules) overstappen naar een andere opleiding

Teams hebben onderdelen in hun aanbod die teamoverstijgend kunnen worden aangeboden

Van uitgangspunten naar flexibilisering … Oriëntatie … Passend opleidingstraject – POP … Vraaggestuurd invullen … Meer instroommomenten … Zonder overlap overstappen … Deel opleiding volgen … Wordt gekend Aspecten Domeinvorming Aansluiten bij leerstijl EVC ‘Just in time’ – workshops Periodisering Onafhankelijke onderwijseenheden Tussentijdse overstap Instroom andere doelgroepen Vrij ruimte Informatievoorziening

Onderwijscatalogus Aspecten Vrij ruimte Aansluiten bij leerstijl EVC ‘Just in time’ – workshops Domeinvorming Tussentijdse overstap Onderwijscatalogus Keuzeopdrachten Modules van andere opleidingen Varianten van opdrachten Zelfstandig door te werken opdrachten Vrijstellingstoetsen Aanvullend keuzeaanbod Gemeenschappelijke catalogus / opdrachten Orientatieopdrachten Flexibel samenstellen van opleidingen uit catalogus

Logistiek vs. didactiek Probleem bij periodisering

Logistiek vs. didactiek Logistieke benadering – onafhankelijke eenheden Didactische benadering – volgordelijke eenheden

Logistiek én didactiek ?! ???

De hele wereld in één dia… Het inrichten van opleidingen … met voldoende inrichtingsvrijheid voor teams effectief voor de deelnemer (didactisch verantwoord, flexibel) efficiënt voor de organisatie (logistiek) …vereist uitgewerkte kaders (standaarden) op het gebied van gemeenschappelijk onderwijsorganisatiemodel (bouwstenen van een opleiding) beoordeling en examinering periodisering onderwijscatalogus en een uitgekiende expert- en besluitvormingsstructuur!

Stellingen Standaardiseren om te flexibiliseren Meer flexibiliteit vraagt een goede balans tussen centrale kaders en decentrale vrijheden Flexibiliseren hoeft niet meer te kosten

Standaardiseren om te flexibiliseren afspraken maken = samenwerken! Johan de Jong j.djong@rocva.nl www.rocva.nl Jef van den Hurk jef.van.den.hurk@mxi.nl www.mxi.nl Presentatie terug te vinden op www.cviweblog.nl/noordwijkerhout