Standaardiseren om te Flexibiliseren Naar een onderwijsmagazijn voor het ROC van Amsterdam Johan de Jong en Jef v.d. Hurk Noordwijkerhout, 26 maart 2009
competent ROCvA: zichtbaar beter inzetbare beroepsbeoefenaren toegenomen motivatie bij de deelnemers meer gediplomeerde uitstroom minder voortijdige uitval grotere doorstroom naar hogere vormen van onderwijs verbeterde professionaliteit docenten en praktijkbegeleiders grotere waardering en betrokkenheid van bedrijven en georganiseerd bedrijfsleven grotere waardering door docenten grotere waardering van deelnemers
ROCvA 350 opleidingen voor 26.000 mbo’ers 8.000 volwassenen 1.600 vmbo’ers < 3.000 medewerkers 6 + 1 + 1 Werkmaatschappijen (MBO + VE + VMBO) Speciale concepten in samen-werking met bedrijven Schiphol-college Johan Cruijff College The College Hotel Frank Sanders Academie Fifteen (Jamie Oliver) Amsterdam Beauty College 10 MBO domeinen Zorg & Welzijn Sport Zakelijke dienstverlening & ICT Techniek & Technologie Horeca, Toerisme & Voeding Handel & Ondernemerschap Mode & Uiterlijke Verzorging Luchtvaart, Transport & Logistiek Media, Reclame, Kunst & Cultuur International Studies Samenwerking met ROC Flevoland
Werkmaatschappijen en Domeinen WM1 WM2 WM3 WM4 WM5 WM6 DM1 DM2 DM3 DM4 DM5
ROCvA-brede veranderin-gen….
ROCvA strategie onderwijs- ontwikkeling
In mist ontdek je de wereld meter voor meter… Kern van de presentatie: beschrijving van het proces waarlangs toegwerkt wordt naar meer flexibiliteit = competentiegericht leren van een onderwijsinstelling Het competentiegerichte, flexibele leertraject van een onderwijsinstelling…
‘Zoektocht naar adequate ICT-ondersteuning van CGO’ Conclusies (september 2007): Regievoering op invoering CGO Meer afstemming (standaardisatie) nodig om adequate ICT-ondersteuning te kunnen realiseren Programma Competent ROCvA (vanaf 16/01/08) veel activiteiten waaronder: Formuleren van Standaarden CGO (‘rode boekje’) Invoering van TrajectPlanner als ondersteunende ICT-voorziening Tussenbalans maakt duidelijk dat vervolgstappen nodig zijn Visievorming flexibilisering Inrichting onderwijscatalogus
competent ROCvA: Programmalijnen in standaarden: Inhoud intake, flexibele instroom, loopbaanbegeleiding, curriculum nederlands/rekenen/wiskunde/moderne vreemde talen, burgerschap, bewegingsonderwijs, formatief beoordelen, examineren en kwalificeren, beroepspraktijkvorming, interactie onderwijs-bedrijfsleven Bedrijfsvoering Informatievoorziening (trajectplanner), onderwijslogistiek, groepering van deelnemers, onderwijscatalogus 3. Professionalisering competentie-ontwikkeling, teamontwikkeling
krachtenbundeling op hoofdlijnen organisatiestructuur domeinen uniformeren gezamenlijke aanpak onderwijsbeleidsprogramma’s optimaliseren deelnemerssucces onderwijsontwikkeling programma competent ROCvA/ programma actief praktijk leren combineren
Standaarden in het ROCvA… … bieden helderheid, kaders, ontwerpruimte … voegen iets toe … hebben een bepaalde reikwijdte … maken de consequenties van bepaalde keuzen inzichtelijk … zijn gefaseerd huidige / oude situatie ‘minimumvariant CGO’ CGO met aandacht voor de individuele deelnemer flexibele leerorganisatie (stip op de horizon) … zijn niet bedoeld om alles te uniformeren! standaardiseren = afstemmen = samenwerken Het ROCvA biedt de deelnemer regelmatig inzicht in zijn/haar vordering in het leerproces om de voortgang van het proces te kunnen plannen. De competentieontwikkeling op werkprocesniveau worden vastgelegd in een competentiemeter. De loopbaanbegeleider houdt het totaaloverzicht over de vorderingen van de deelnemer om met de deelnemer de voortgang van het leerproces te plannen. …
Fasering Standaard Consequenties Fase 1 (traditio-neel) Fase 2 (CGO) Fase 3 (CGO, ind.) Fase 4 (Flex) Verschillende snelheden mogelijk Criteria voor overstap naar volgende fase Snel discussie over flexibilisering noodzakelijk
Vormgeving Inhoud – bedrijfsvoering – professionalisering Traject in lagen Visie op CGO Visie op een flexibele leerorganisatie Standaarden Vormgeving Inhoud – bedrijfsvoering – professionalisering Uitwerking naar onderwijsorganisatie (o.a. onderwijsmagazijn)
Discussie over flexibilisering… Standaarden gaan uit van een stapsgewijs toenemende flexibilisering Nu een discussie voor een eenduidig beeld: waarom – wat – hoe Welke randvoorwaarden kun je nu al realiseren voor de volgende stap zonder het hele onderwijs meteen ondersteboven te gooien? Werken aan gemeenschappelijke onderwijscatalogus Workshop FlexCollege als katalysator voor het Platform Onderwijs
afstemmen op leerstijl Flexibiliteit is een drietrapsraket hoe wat waarom structuren processen middelen vormen van flexibiliteit effecten standaarden onderwijs-organisatiemodel informatievoorziening personeel, organisatie planning EVC flexibele instroom afstemmen op leerstijl keuzemogelijkheden betere werknemers leuker onderwijs minder uitval betere aansluiting Terugredeneren: Effecten zijn zaken als meer leerrendement (kwalitatief en kwantitatief), betere afstemming met bedrijfsleven, BPV, effectiviteit en efficiëntie Aspeecten zijn vrij programma, instroommomenten, evc, etc Structuren, processen en middelen in 5 aspecten: curriculum in onderwijscatalogus, HRM, inzet middelen, organisatie, meten en monitoren Met structuur wordt in feite de onderwijsarchitectuur aangeduid: de ontwerpprincipes van een onderwijsorganisatie op een opleidingsoverstijgend niveau.
Visie Het onderwijs van het ROC van Amsterdam is flexibel ingericht om elke deelnemer te kunnen bieden wat hij nodig heeft om zijn opleiding effectief en efficiënt met succes af te ronden
Wat zeggen de Standaarden CGO? Een deelnemer van het ROC van Amsterdam … … kan zich oriënteren op een passende opleiding … krijgt een passend opleidingstraject op basis van een persoonlijk ontwikkelingsplan … kan delen van de opleiding vraaggestuurd invullen … kan meerdere malen per jaar starten met een opleiding … kan zonder overlap overstappen naar een andere opleiding … kan delen van een opleiding volgen … wordt gekend … kan meerdere malen per jaar starten met een opleiding … krijgt een passend opleidingstraject op basis van een persoonlijk ontwikkelingsplan (eigen ontwikkeltraject, leerstijl, evc) … kan zich oriënteren op een passende opleiding (domein-instroom, orientatieprojecten / -stages) … kan delen van de opleiding vraaggestuurd invullen (wegwerken deficiënties, oplossen leervragen, vrije ruimte) … kan zonder tijdverlies overstappen naar een andere opleiding …
Deelnemers kunnen op verschillende manieren vormgeven aan hun leerroute: standaard oriëntatie iets extra’s (deficientie) of iets overslaan (evc) keuzemodule variabele instroom deelcertificaten (losse modules) overstappen naar een andere opleiding
Teams hebben onderdelen in hun aanbod die teamoverstijgend kunnen worden aangeboden
Van uitgangspunten naar flexibilisering … Oriëntatie … Passend opleidingstraject – POP … Vraaggestuurd invullen … Meer instroommomenten … Zonder overlap overstappen … Deel opleiding volgen … Wordt gekend Aspecten Domeinvorming Aansluiten bij leerstijl EVC ‘Just in time’ – workshops Periodisering Onafhankelijke onderwijseenheden Tussentijdse overstap Instroom andere doelgroepen Vrij ruimte Informatievoorziening
Onderwijscatalogus Aspecten Vrij ruimte Aansluiten bij leerstijl EVC ‘Just in time’ – workshops Domeinvorming Tussentijdse overstap Onderwijscatalogus Keuzeopdrachten Modules van andere opleidingen Varianten van opdrachten Zelfstandig door te werken opdrachten Vrijstellingstoetsen Aanvullend keuzeaanbod Gemeenschappelijke catalogus / opdrachten Orientatieopdrachten Flexibel samenstellen van opleidingen uit catalogus
Logistiek vs. didactiek Probleem bij periodisering
Logistiek vs. didactiek Logistieke benadering – onafhankelijke eenheden Didactische benadering – volgordelijke eenheden
Logistiek én didactiek ?! ???
De hele wereld in één dia… Het inrichten van opleidingen … met voldoende inrichtingsvrijheid voor teams effectief voor de deelnemer (didactisch verantwoord, flexibel) efficiënt voor de organisatie (logistiek) …vereist uitgewerkte kaders (standaarden) op het gebied van gemeenschappelijk onderwijsorganisatiemodel (bouwstenen van een opleiding) beoordeling en examinering periodisering onderwijscatalogus en een uitgekiende expert- en besluitvormingsstructuur!
Stellingen Standaardiseren om te flexibiliseren Meer flexibiliteit vraagt een goede balans tussen centrale kaders en decentrale vrijheden Flexibiliseren hoeft niet meer te kosten
Standaardiseren om te flexibiliseren afspraken maken = samenwerken! Johan de Jong j.djong@rocva.nl www.rocva.nl Jef van den Hurk jef.van.den.hurk@mxi.nl www.mxi.nl Presentatie terug te vinden op www.cviweblog.nl/noordwijkerhout