Handenbindertjes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Reflectievaardigheden en instrumenten
Taghon Geert 2011.
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
HGW en gesprekken met leerlingen
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Hogescholen in Dialoog
Door belonen, negeren en corrigeren.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Les 5: orde en klassenmanagement
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
First ID project Waterlant-Ydoorn
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Ontwikkeling Gouden Standaard
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Pedagogische interventie PEP-poli
Presentatie SWPBS-team
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Kanjertraining..
vanuit een herstelgerichte visie!
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
OGW op de Firtel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OP STAP MET HARM ALARM Sanne Hemmer Adviseur D&B Rob Teijl
motiverende gespreksvoering
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Welkom op onze thema-avond
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
H2 Een leven lang leren.
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Naam school Datum Logo van de school
Coaching.
Begeleiden 8 februari 2016.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Handenbindertjes

Voorstellen Bert van Velthooven b.vanvelthooven@hsmarnix.nl

ADHD??? Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

Je eigen leerling Neem een leerling in gedachten waarmee je in de omgang problemen ervaart. Schrijf kort enkele steekwoorden op die de situatie of de leerling typeren Welk gedrag vertoont deze leerling? Hoe komt het dat hij/zij dit gedrag vertoont? Bespreek met een collega de steekwoorden/de leerling. Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

Herkaderen Herkaderen is het herformuleren van een uiting van (problematisch) gedrag door er een positieve betekenis aan te geven. De docent en de leerling krijgen hierdoor ruimte voor gedragsverandering waardoor de begeleiding/les/situatie positief beïnvloed kan worden. Bijvoorbeeld: de uiting “de leerling is ongeduldig” kan worden herkaderd als: “de leerling wil graag aan het werk”. Of: “hij is lui ”wordt “hij gunt het graag een ander”. Boek: Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Michael Durrant. ISBN 90-441-1202-3 Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

De oefening

Straffen, belonen en negeren Doet het gedrag stoppen, een grote pakkans verkleint de kans op herhaling. Straf leert geen nieuw gedrag aan (denk aan te snel rijden, illegale software). Straf is een niet-effectieve sanctie. Belonen: Positieve bekrachtiging gewenst gedrag. Begint met complimenten. Nadeel: “the punishment of rewards” Negeren: Wat is het doel? Wat was de aanleiding? Aandacht houden bij de kern, negeer de rest. Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

Maak het teambreed Teamverantwoordelijkheid, doe het samen Maak bespreekbaar, bij voorkeur niet alleen in de wandelgangen en op het plein Intervisie, casusbesprekingen Blijf professionaliseren (teamtrainingen, voorlichting, cursussen en symposia) Werk systematisch (handelingsplannen, leerlingbesprekingen, protocollen en verantwoordelijkheden) Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

Discipline op school Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen

vruchtbaarheid vermoedt Elke woestijn heeft zijn wel, Ontgin waar niemand vruchtbaarheid vermoedt Elke woestijn heeft zijn wel, Geloof onafgebroken: Hier moet water zijn. H. Marsman Bert van Velthooven: gedragsproblemen bij kinderen