De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumenten-gedrag Referentiegroepen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumenten-gedrag Referentiegroepen"— Transcript van de presentatie:

1 Consumenten-gedrag Referentiegroepen

2 “Een referentiegroep is een feitelijke en denkbeeldige groep (het kan ook een persoon zijn) die een sterke invloed uitoefent op onze gevoelens, kennis en gedrag.”

3 Lesdoel “De leerling heeft, aan het einde van de workshop, inzicht in wat de invloed van een referentiegroep is op het consumentengedrag en kan benoemen hoe men dit inzicht kan toepassen op de IBS De gezonde leefstijl.”

4 Inhoud Soorten referentiegroepen Invloed van referentiegroepen Opdracht

5 Soorten referentiegroep
Normatieve referentiegroep Comparatieve referentiegroep Informele of formele referentiegroep Feitelijke of symbolische referentiegroep Dissociatieve referentiegroep Weber, 2015

6 Opdracht Benoem bij iedere referentiegroep een voorbeeld: Normatieve referentiegroep Comparatieve referentiegroep Informele of formele referentiegroep Feitelijke of symbolische referentiegroep Dissociatieve referentiegroep

7 Invloed van referentie- groepen
Informationele invloed Communicatiegedrag, de manier waarop mensen worden beïnvloed door mededelingen van anderen Acceptatie hiervan alleen wanneer dit een positieve invloed heeft Instrumentele invloed Operante conditionering Sociale controle Expressieve invloed Spiegel → zelfbeeld Goedgekeurde reacties uit de groep hebben positieve invloed Weber, 2015

8 Plaats de uitspraak bij de juiste handeling
Opdracht Plaats de uitspraak bij de juiste handeling Zie volgende link voor blad. Print deze uit, knip deze op en leg deze verspreid neer in de klas. Juiste antwoorden: Handeling: Uitspraak: Praten over eigen de eigen voorkeur Wij eten altijd verse groenten Iets aanbevelen In die winkel word je vriendelijk geholpen Een ander uitnodigen Gaan jullie mee naar de Efteling? Een verzoek doen Mag ik je fiets even lenen? Het geven van een hint Denk eens aan Palm-bier! Een ander iets bevelen Jij moet elke dag ontbijten Toezeggen om gedrag te belonen Als je je best doet, krijg je een nieuw mobieltje Toezeggen om gedrag te straffen Geen muziek luisteren op de fiets, anders neem ik hem in beslag Kritische opmerkingen maken Met die scheuren in je broek loop je toch voor gek Complimenten maken Mooie jas heb je aan Met iemand de draak steken Ik zag gisteren een zwerver lopen met hetzelfde overhemd aan als jij

9 Opdracht Er zijn verschillende manieren om een doelgroep te beïnvloeden. Maak een oplossing voor het volgende probleem, waarbij je de vijf verschillende referentiegroepen gebruikt. Beschrijf in de oplossing ook welke manier van invloed je gebruikt.

10 De leerlingen eten gemiddeld 200 gram groenten per dag
Leerlingen van Helicon MBO Den Bosch eten gemiddeld slechts 100 gram groenten per dag. De school heeft jou gevraagd op welke manier ze het beste de leerlingen kunnen beïnvloeden zodat zij het gewenste aantal gram (200 gram) groenten per dag gaan eten Normatieve referentiegroep Informele of formele referentiegroep De leerlingen eten gemiddeld 200 gram groenten per dag Feitelijke of symbolische referentiegroep Comparatieve referentiegroep Informationele invloed Instrumentele invloed Expressieve invloed Dissociatieve referentiegroep

11 Wat vond je van de workshop?
Evaluatie Wat vond je van de workshop?


Download ppt "Consumenten-gedrag Referentiegroepen"

Verwante presentaties


Ads door Google