De maakbaarheid van de mens en samenleving 1968-1985.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Mediërend leren op bs. Theresia
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Godsdienst.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
De “ leraar” als rolmodel
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Didiclass - beginnen met
Solomon Ash Grondlegger van de Sociale psychologie
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Jezus houdt van alle dove kinderen
Professionaliteitsontwikkeling
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Iris, Twann, Isa en Thomas
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Ontleden Klas 3.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Wat is geschiedenis?.
1.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Hoofdstuk 5.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Kenmerken van de concept contextbenadering
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Verbonden met …. Gebonden door ...
Rekenproblemen en Dyscalculie
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Invalshoek: Niet-Europese invloeden
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Gentle Teaching.
Prestatieverhoging door gedragsverandering
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
3e jaar Blok 3: tekenen en handvaardigheid
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Lifestyle Voeding.
Volksuniversiteit Zwolle
Leerstijlen KOLB SJM.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Ontwikkeling van het jonge kind
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Ontwikkelingspsychologie
Braziliaanse muziek.
Toelichting biologie in GWW
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
De juiste route naar het juiste doel
De didactiek van ontwerpen
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
ontwikkelingspsychologie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Wetenschap.
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

De maakbaarheid van de mens en samenleving

politiek en wetenschap

Gelijke kansen, verheffingsgedachte, democratisering

qijss

sp6Wx7TU

Philip kohnstamm 1960 onderwijskunde wordt een wetenschappelijke discipline Piaget cognitieve psychologie Het leren vindt plaats als cognitief proces in fasen gekoppeld aan de rijping van de mens Ontdekking van Vygotski begin van sociaal constructivistische ideeen

Geleide expressie- dialectische didactiek Visuelle Kommunikation/ van parreren Inzichtbevorderend leren Door met opgaven te werken waarbij het antwoord met behulp van casussen verkregen wordt. Zo worden de dingen die al geleerd zijn toegepast en het inzicht daarop uitgebreid. Je leert van je ervaringen. `Doel van het onderwijs: Verschaffen van methoden aan de leerling waarmee het nieuwe problemen kan aanpakken.`, (C.F. van Parreren, 2000) Verwerven van feitenkennis Concrete feiten worden geleerd die eigenlijk tot de algemene ontwikkeling behoren. Er wordt een inzicht opgebouwd door het onbewust leren van onderliggende feitjes Memoriseren Rijtjes uit het hoofd leren. Nu zonder achterliggende feiten maar puur dingen onthouden die nergens met elkaar in verband staan. Vorming van automatismen Het leren op handelingen en die dan automatisch maken. "Bijv. als schijven automatisch gaat, kan aandacht geschonken worden aan spellen, gaat dat ook automatisch, dan komt er aandacht voor de inhoud.", (C.F. van Parreren, 2000) Dynamisch leren Dit leren is meer gericht op het persoonlijke vlak. Naarmate je groeit veranderen ook je persoonlijke interesses en normen & waarden, zo leert een mens ook wat hij wel zou moeten leren en wat hij zal moeten laten. Dit leer je onbewust