De maakbaarheid van de mens en samenleving
politiek en wetenschap
Gelijke kansen, verheffingsgedachte, democratisering
qijss
sp6Wx7TU
Philip kohnstamm 1960 onderwijskunde wordt een wetenschappelijke discipline Piaget cognitieve psychologie Het leren vindt plaats als cognitief proces in fasen gekoppeld aan de rijping van de mens Ontdekking van Vygotski begin van sociaal constructivistische ideeen
Geleide expressie- dialectische didactiek Visuelle Kommunikation/ van parreren Inzichtbevorderend leren Door met opgaven te werken waarbij het antwoord met behulp van casussen verkregen wordt. Zo worden de dingen die al geleerd zijn toegepast en het inzicht daarop uitgebreid. Je leert van je ervaringen. `Doel van het onderwijs: Verschaffen van methoden aan de leerling waarmee het nieuwe problemen kan aanpakken.`, (C.F. van Parreren, 2000) Verwerven van feitenkennis Concrete feiten worden geleerd die eigenlijk tot de algemene ontwikkeling behoren. Er wordt een inzicht opgebouwd door het onbewust leren van onderliggende feitjes Memoriseren Rijtjes uit het hoofd leren. Nu zonder achterliggende feiten maar puur dingen onthouden die nergens met elkaar in verband staan. Vorming van automatismen Het leren op handelingen en die dan automatisch maken. "Bijv. als schijven automatisch gaat, kan aandacht geschonken worden aan spellen, gaat dat ook automatisch, dan komt er aandacht voor de inhoud.", (C.F. van Parreren, 2000) Dynamisch leren Dit leren is meer gericht op het persoonlijke vlak. Naarmate je groeit veranderen ook je persoonlijke interesses en normen & waarden, zo leert een mens ook wat hij wel zou moeten leren en wat hij zal moeten laten. Dit leer je onbewust