Nieuwjaarsevent UNIZO Sectorwerking en Federatie Vrije Beroepen © Unizo
Verwelkoming door Jan Sap, Secretaris-Generaal FVIB en Directeur-Generaal UNIZO © Unizo
3
Voorstelling nieuw logo © Unizo4
Voorstelling website: © Unizo5
OPGELET: REGIONALISERING ! Het geval Brussel Anton Van Assche © Unizo
Enkele kerncijfers © Unizo7 1,1 mio inwoners, 161 km2 Budget : (2013) 3,5 mia € (gewest budget) (25 % mobiliteit, 5 % huisvesting, 10 % afval/leefmilieu, 15 % economie en tewerkstelling, 20 % overheid, 15 % gemeenten en 10 % gemeenschappen) Arbeidsmarktparadox Tewerkstelling in Brussel : arbeidsplaatsen (15 % van België) Beroepsactieven in Brussel (potentieel) = Tewerkstellingsgraad : 54,8 % tov 64,9 in Vlaanderen : Welvaartsparadox : BBP Brussel = 20 % van het Belgische BBP Index BBP per inwoner (België = 100) : Bsl : 197 / Vlaanderen : 99 Index Gemiddelde belastbaar inkomen : Bsl : 86 / Vlaanderen : 107
Brussel – Een groeikans voor Vlaanderen? © Unizo8 Werkplaats voor vlaamse werknemers (10 % van de werkende Vlamingen) Waals en Vlaams Brabant zijn de rijkste provincies… ? Toegang tot internationale instellingen en Europa Sterk merk – zet vandaag Vlaanderen op de wereldkaart Creatieve omgeving : hoge scores van Stad Brussel in de Flanders DC index Arbeidsmarktreserve – weliswaar laaggeschoold, beperkt mobiel en ééntalig Sterke wil tot uitbouw duurzame stad – toekomstgericht Als het goed gaat met je buurman,… en als het niet goed gaat ?
Enkele knelpunten © Unizo9 Is Brussel ingewikkeld ? 1 parlement, 1 regering, 19 gemeenten, 6 politiezones, 2 gemeenschappen, tweetalig, Brussel wordt beheerd op basis van een consensusmodel en dat veronderstelt het delen, verspreiden en begrenzen van macht ! Brussel functioneert ‘suboptimaal’ omdat : De gemeenten slechts moeizaam de gewestelijke doelstellingen mee realiseren De gemeenschappen met hun persoonsgebonden bevoegdheden niet optimaal de Brusselse bevolking bereiken Het gewest de positie niet heeft/krijgt om beide voorgaande beleidsniveaus achter hun doelstellingen te scharen Er geen (federale) scheidsrechter is om de (tegenstrijdige) belangen van gewesten en gemeenschappen te trancheren Gebrekkige financiering : dode hand (30 mio), woonplaatsbelasting, mobiliteitseisen, … Alles tweetalig moet zijn voor een klein grondgebied = moeizaam een proactief, innoverend en vooruitstrevend beleid te voeren dat het als grootstad en (internationale) hoofdstad nodig heeft.
De 6 e staatshervorming © Unizo10 Een efficiëntere federale staat en een grote autonomie voor de deelstaten Overdracht van bevoegden naar de Gewesten en de Gemeenschappen Beperkt Brussels luik (intra + hoofdstedelijke gemeenschap) Bijzondere financieringswet
Regionale bevoegdheden in BHG ( voor 2014) © Unizo11 Een efficiëntere federale staat en een grote autonomie voor de deelstaten Steunmaatregelen aan bedrijven (investering- en consultancysubsidies, financiering (behalve ParticipatieFonds), internationale handel) Leefmilieureglementering en steunmaatregelen (milieuvergunningen, afval,…) Mobiliteit, parkeerbeleid, haven, … Ruimtelijke ordening (stedenbouwkundige vergunningen, handelswijkontwikkeling,…) Tewerkstelling (alleen arbeidsbemiddeling !) = Actiris
Regionale bevoegdheden in BHG ( voor 2014) II © Unizo12 Een efficiëntere federale staat en een grote autonomie voor de deelstaten Brusselse en Vlaamse instellingen (Thema) Vlaams GewestBrussels Hoofdstedelijk Gewest Steunmaatregel Premies opleiding en investeringenwww.kmoportefeuille.bewww.premieskmo.be Tewerkstellingwww.vdab.bewww.actiris.be Beroepsopleidingwww.vdab.be (NL) (FR) Arbeidsvergunningenwww.werk.bewww.brussel.irisnet.be … …
Bijkomende regionale bevoegdheden © Unizo13 Werk Arbeidsmarkt (doelgroepenkortingen, gesco’s, dienstenchèques, art 60/61) Activering en stimuleren werkgelegenheidsbeleid Beroepsopleidingen* Economie Socio-Economische vergunning Participatiefonds Toegang tot beroepen Huurwetgeving Toerisme* Energie: Distributienettarieven Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE)
Gemeenschapsbevoegdheden in BHG (voor 2014) Communautair (Nederlandstalig Franstalig) Cultuur, Jeugd& Sport, Welzijn, Onderwijs (VGC/VG – COCOF/FG) reeds sinds 1989 Tewerkstelling (alleen beroepsopleiding !) : VDAB-RDB Toerisme (Toerisme Vlaanderen en OPT) Inburgeringsbeleid/Sociale Economie/Gezondheid
Bijkomende gemeenschapsbevoegdheden Gezondheidszorgen (eerstelijns, preventie, ouderen, gehandicapten, normering, …): 3 beheerssystemen in Brussel : VG, FG, Bicom Behalve : Gezinsbijslag (EVA Beheer Sociaal Beleid in Vlaanderen en GGC in Brussel = volledig Bicommunautair) Gedaan met verhoogde kinderbijslag ? Fonds voor Collectieve Uitrusting en Diensten (FCUD – Vlaanderen in Brussel) Gezondheidszorg en hulp aan personen (Vlaanderen in Brussel)
Uitvoering staatshervorming in Brussel © Unizo16 Middelen van oorsprong uit sociale zekerheid Wat sociaal is, blijft sociaal niet gegarandeerd Er zal druk ontstaan op Gewest om tekorten bij te passen Gevaar in Brussel: cocof wordt tweetalig – gewest (tweetalig) past deficit bij (tram minder, Franstalig rusthuis meer, …) Paritair beheer federaal wordt regionaal verder gegarandeerd (terrein)kennis en verantwoordelijkheid efficiëntie draagvlak en representativiteit stabiliteit en continuïteit Maar : taalevenwicht ?
Uitvoering staatshervorming in Brussel - II © Unizo17 Hervorming bijzondere financieringswet Slechts 90% van de middelen komt over (federaal niveau ‘doet een goede zaak’) Gewesten = presentaties – maar solidariteitsmechanisme is relatief Gemeenschappen = behoefte – 20/80 regel (trekkingsrechten), maar ook 50/50 regel (beslissingsbevoegdheid) Open enveloppe wordt gesloten enveloppe (dienstencheques, art 60, …) Reactie in Brussel : Eerst de overdracht organiseren (onthaalstructuren en administratie organiseren) en dan een (andere) politiek voeren
Doel Staatshervorming Verplaatsing van het zwaartepunt naar de deelstaten: +/-1 gelukt, maar het is ook een budgettair interessante operatie voor de federale staat, niet voor de gewesten Meer homogene bevoegdheidspakketten In Aarlen en Oostende misschien, maar niet in Brussel ! Bvb werkloosheid : ‘passende betrekking’ blijft federaal Combinatie welzijn en werk (arbeidszorg) Bijvoorbeeld : gesco’s bij de CAW’s Institutionele kalmte/communautaire rust: in Brussel wel mits grote coördinatiekost
Meer info over enkele thema’s Intra Brussel : stedenbouw en parkeerbeleid Arbeidsmarkt en doelgroepenkortingen Toegang tot beroep (handels)Huur (incl. herziening KI)
Intra Brussel Stedenbouw Aanpassingen in Ordonnantie van Uitbreiding overlegcommissies met o.a. Mobiel Brussel: betere afstemming Gewestelijke overlegcommissie voor gemeenteoverschrijdende projecten (bvb een tramlijn) Voor grote projecten: aanvraag rechtstreeks bij Brussels Gewest Voor kleine projecten: geen apart advies van het gewest meer nodig Parkeerbeleid Reeds ingezet – verloopt nog steeds moeizaam Veiligheid Minister-President krijgt meer toezicht
Arbeidsmarkt Algemeen : -Mogelijkheid om lokale initiatieven te herdefiniëren (Missions Locales, PWA) -Mogelijkheid om Gesco budget te herdefiniëren -Dienstenchèques ? Controle op beschikbaarheid / activering Bijkomende samenwerkingsakkoorden noodzakelijk tussen instanties “ge-autonomiseerde” directie binnen Actiris Doelgroepkortingen Beroepsopleidingen
Doelgroepen (RSZ) – kortingen De Gewesten krijgen de volle bestedingsautonomie voor de budgetten. Ze zullen het overgehevelde budget naar goeddunken kunnen gebruiken voor verschillende vormen van arbeidsmarktbeleid in de brede zin Pendelaars : doelgroepenkorting (voordeel werkgever) gaat vooral naar inwoners van andere Gewesten Activering (voordeel werkzoekende) : vooral ten gunste van de Brusselse werkzoekende Effecten op Brussel van afwijkende regels in andere Gewesten Toepassing via Actiris Werkgroep van experten buigt zich over de opportuniteiten in verband met Doelgroepenkortingen / dienstenchèques / art / PWA (tegen juni 2014)
Beroepsopleiding De bevoegdheid om Beroepsopleiding te organiseren – gemeenschappen blijven bevoegd, maar gewest mag ook BO organiseren = Het opzetten van programma's voor beroepsopleidingen voor zover deze kaderen in het werkgelegenheidsbeleid en houden rekening met het specifieke karakter van Brussel; Actiris is hier de ‘opdrachtgever’, maar uitvoering zal gebeuren door de partners Mogelijkheid tot financiering door Gewest
Staatshervorming: (Handels) Huur Gewesten bevoegd voor de totaliteit van de specifieke regelen betreffende de handelshuur. Enkel als afwijking van het federaal vastgestelde gemeen recht. De algemene bepalingen van het burgerlijk recht betreffende de verbintenissen en de contracten tot de federale bevoegdheid blijven behoren Brussel: Situaties van interregionale concurrentie indien afwijkende regels. Mogelijkheid om verlenging en beëindiging te versoepelen.
Staatshervorming: luik toegang tot het beroep Gewesten bevoegd zijn voor de vestigingsvoorwaarden, met uitzondering van de voorwaarden voor de toegang tot dienstverlenende intellectuele beroepen en tot gezondheidszorgberoepen Inachtneming van het vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal tussen de gewesten, alsmede de vrijheid van vestiging. Principe van de wederzijdse erkenning Brussel: Kwaliteitsvolle dienstverlening voor consumenten en gezonde concurrentie vrijwaren beginsel van automatische en wederzijdse erkenning (overdraagbaar karakter) Geen afschaffing maar wel mogelijkheid tot versoepeling van de toegang
Conclusies Hoe meer regionalisering – hoe meer overleg en afstemming noodzakelijk – ‘Samenwerkingsakkoord’ staat 25 keer in de wet Brussel heeft niet de schaal en de budgettaire marge om offensief te zijn : moet kijken wat de anderen doen, en dan zijn troeven uitspelen. Brusselse regionalistische ‘repli sur soi’ is een mogelijk gevolg van gebrekkige samenwerking met Gemeenschappen. ‘kritische massa’ is te beperkt Verschillen beperken om interregionale activiteit werkbaar te houden Lobbywerk ‘opnieuw’ doen Belangrijke impact op economische aantrekkelijkheid van het Gewest Risico op verschuiving van doelgroepenkortingen naar activering Herziening huurwetgeving Toegang tot het beroep : aanpassingen vermijden !!
© Unizo UNIZO Sectorenoverleg Juridisch-Economische Commissie Sociale Commissie UNIZO Studiedienst Overzicht studies mbt tot Brussels Hoofdstedelijk Gewest UNIZO – Uw partner voor Brussel Maandag 10 maart 2014 Café Beursschouwburg
PP Pascal Paepen © Unizo
Brussel Londen
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Greater London
Inwoners
Aantal % Land 10,4% 13,1% Leeftijd 37,5 jaar 34,0 jaar Nationaliteit 70% Belgisch 45% Brits
Economische activiteit
BBP 70 miljard euro 227 miljard pond % Land 19%23%
Financiële situatie inwoners
Bruto-inkomen euro pond Huurprijs 663 euro pond
Werkloosheid
Werkloosheid & armoede Totaal20,4%8,5% Jongeren29,4%25% Armoede34%28%
Burgemeester Boris Johnson
Mayor Lord Mayor Boris Johnson Fiona Woolf
Burgemeester Boris Johnson
Wie heeft het voor het zeggen? Yvan Mayeur Rudi Vervoort
Burgemeesters Londen Brussel
Burgemeesters
19 gemeenten 33 boroughs
Burgemeesters Londen Brussel
Conservatieve metropool?
Innovatieve metropool!
Old Street Roundabout
Silicon Roundabout
Innovatieve metropool
Nostalgie of toekomstperspectief?
Innovatief, niet alleen in technologie: fietspaden
Boris Island & driverless tube
Toerisme Londen: 15,5 miljoen toeristen uit buitenland 10,07 miljard pond inkomsten 1,8 miljoen dagtoeristen uit buitenland 301 miljoen inkomsten Brussel: 3,2 miljoen bezoekers uit buitenland
Eerste indruk Londen Brussel
Positief ondernemersklimaat 4,9 miljoen private ondernemingen in VK stellen 24, 3 miljoen mensen tewerk
Meer starters in Londen
Minder starters in Brussel
Prioriteit = jobs creëren!
Prioriteit = werk creëren!
Volk van handelaars
Werken aan de toekomst
Slotwoord door Karel Van Eetvelt, Gedelegeerd Bestuurder UNIZO © Unizo