Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders……
Advertisements

HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Ervaringen in samenwerking
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Sector Mobiliteit Resultaten 2012 en Plannen 2013.
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
HoekscheWaardDuurzaam
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
OR-platform 15 november.
1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Sensibilisatie Een initiatief van VeGHO op vraag van haar leden. Sensibilisatie van de werknemers m.b.t. energiegebruik. Geïnspireerd door een initiatief.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Stappenplan gladheidsbestrijding fietsroutes Otto van Boggelen, programmamanager CROW-Fietsberaad “WOW-Zuid-Holland, 10 juli”
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Ondersteuning projectuitvraag snelfietsroutes Willem Goedhart 1 oktober 2009.
3 april 2013, Evelien Joosten-van Zwanenburg
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Steeds krachtiger bestuur in:
Demografische Voorsprong benutten Inleiding door gedeputeerde mw. Odile Wolfs S eminar “Bevolkingsdaling, gevolgen voor bestuur en financiën.” Maastricht,
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
MKBA Fiets Kees van Ommeren 1 – Introductie 2 – Achtergronden MKBA (Fiets) 3 – Financiering fietsprojecten mbv MKBA.
Milieu-informatievoorziening 1 Prismaproject tweede tranche EU-richtlijn omgevingslawaai Paul Driessen IPO / Prov. Gelderland 15 juni 2010.
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Uitwisseling = onderdeel Innovatieprogramma Innovatie = Human Resource-programma Gedragen en uitgedragen door de top Terugkerende innovatieve activiteiten.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Van Leegstand van Kantoren naar Kansen van Leegstand 9 februari 2015 Politiek Cafe Gemeenteraad Haarlemmermeer.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Ondersteuning projectuitvraag snelfietsroutes stand van zaken Willem Goedhart 14 januari 2010.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Symposium Bikenomics Platform FietsFilevrij 13 oktober 2015.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Welkom Anouk de Wit, Projectleider communicatie Toptechniek in bedrijf Platform Bèta Techniek.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Regionale raadsbijeenkomst
Klankbordsessie 2 december 2015
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Provincie Noord-Brabant
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Titel presentatie.
Regionale Energie Strategie (RES)
Transcript van de presentatie:

Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid, 19 maart 2013

Snelfietsroutes in Nederland Gerealiseerd In uitvoering/voorbereiding Studie

Toekomstagenda snelfietsroutes Schaalsprong regionale netwerken snelle fietsroutes Bijeenkomsten rondom 5 clusters Beleid & Beheer 13 dec. Kennis & infrastructuur 15 jan. Economie, innovatie & lifestyle 5 maart Mobiliteit & duurzaamheid 19 maart Politiek & Bestuur voorjaar

Proces Communicatie Fietsfilevrij Green Deal ‘16 routes’ Taskforce Stimuleren & coördineren Platform & Ronde Tafels Toekomstagenda: Ambitie Kaart Financiering Green Deal Taskforce Doelstelling 5% stijging fiets woonwerk Helft overheid (infra/fisc) Helft bedrijven (faciliteiten) Proces Communicatie SWSR B50 Werkgroep Fietsstimulering White Paper Aanpak & instrumentarium voor bedrijven (SWSR)-Beter Benutten Rijksprogrammaook regionale fietsprojecten met centrale coördinatiegroep

Bestuurlijke Ronde Tafel: Organiseren! Kaart & Ambitie opstellen Fietsfilevrij ‘16 routes’ Stimuleren & coördineren Platform & Ronde Tafels Toekomstagenda: Ambitie Kaart Financiering Green Deal Taskforce Doelstelling 5% stijging fiets woonwerk Helft overheid (infra/fisc) Helft bedrijven (faciliteiten) College Rijksadviseurs voorbereiden Bestuurlijke Ronde Tafel: Organiseren! Kaart & Ambitie opstellen met 4 koplopers (PZH,PBN,BRU, KAN) Financiering: uitwerken met Beter Benutten Stimuleren! IPO (SKVV) Ministerie Partners: ANWB,BOVAG,RAI,N&M,FB Bedrijven CROW onderzoek: ‘criteria snelfietsroutes’ Gezamenlijke Ronde Tafel: ‘Mobiliteit & Duurzaamheid’ Mobiliteit Milieu Lifestyle Economie (SWSR)-Beter Benutten Rijksprogrammaook regionale fietsprojecten met centrale coördinatiegroep SWSR B50 Werkgroep Fietsstimulering White Paper Aanpak & instrumentarium voor bedrijven

1. Een fietssnelweg gaat vooral over 'snel'; alle andere aspecten zijn hieraan ondergeschikt.

2. De beleving van de fietser is essentieel voor het succes/ het gebruik van een snelfietsroute.

3. Als de overheid investeert in snelle fietsverbindingen en fietsparkeervoorzieningen, zal zich dat dubbel en dwars terugbetalen in maatschappelijke baten.

4. Voor het verhogen van het gebruik van de fiets zijn marketing & communicatie belangrijker dan infrastructuur.

5. In Nederland is de fiets nu (en in de toekomst) meer ‘Daily Urban System’ dan ‘Lifestyle’. (De fiets is te gewoon om bijzonder te zijn, meer een goedkoop en makkelijk transportmiddel dan een lifestyle object)

6. Overheid, zorgverzekeraars en bedrijven doen te weinig met de potentiële gezondheidsbaten van fietsen.

7. Snelfietsroutes worden vooral door oudere werknemers gebruikt 7. Snelfietsroutes worden vooral door oudere werknemers gebruikt. Jongere groepen werknemers voelen zich niet aangesproken.

8. Werkgevers en werknemers (organisaties) halen te weinig uit de mogelijkheden van de fiets in het woon-werkverkeer