3 STAPPENPLAN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Onze kernwaarden.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Door goede gesprekken groeien
10 tips voor een gouden start Groeitips
STRATEGISCHE PLANNING
Welkom bij de 4e workshop over:
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
John Vaupell Justin van der Steen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Binden en verbinden van mensen of personeel…
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
Missie, visie, strategie & jaarplan
Doelstellingen formuleren
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
NOV Conferentie 7 oktober 2008
plaats datum naam trainer
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
CanDo Coaching.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Leerdoelen SMART maken
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
 A-94 A-94.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Welkom in “de Bovenkamer”
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

3 STAPPENPLAN

Programma In vier stappen door de matrix: Reflecteren (Missie-Visie) Creëren (Strategie-Focus) Organiseren (Structuur-Mens) Committeren  

POWERSESSIE In 4 stappen door de matrix

Ontwikkeling team?(1) Stap 3 Stap 2 Stap 1 Communiceer Visie Strategie Organiseer Focus Missie 4

Structuur, Taakverdeling, Hoe stuur je een team?(2) Elke maand Elk jaar Elke 3 jaar Oog voor elkaar Elkaar betrekken Communiceren Visie Toekomstbeeld Concept Vernieuwing Strategie Profiel Pragmatisme Flexibiliteit Klantvraag Structuur, Taakverdeling, Afspraken, regels, Procedures, rolvast Besluiten, Focus houden Acties Durf, Lef Missie, identiteit Reputatie Ongeschreven regels Opgebouwd CV 5

Hoe stuur je een organisatie?(2) Elke maand Elk jaar Elke 3 jaar Wie betrekken wij er bij Wij , onze omgeving en de toekomst Wij en onze doelstellingen Hoe gaan wij dat organiseren Wat doen wij wel en wat doen wij niet Wij als MT 6

Teamsucces! 1. Reflecteren 2. Creëren 3. Organiseren 4. Committeren! Strategie, ontwikkeling, innovatie, identiteit, verbinding mens en organisatie, symboliek en rituelen Ambitie, resultaat-gerichtheid, externe positionering, besluitkracht, macht, straffen & belonen, overlevingsdrift , focus 3. Organiseren 4. Committeren! Onderlinge binding, communicatie, teamgevoel, draagvlak, WIN/WIN, netwerk, structuur, plicht, integriteit, kwaliteit, stabiliteit van processen, delegeren, verantwoording Afspreken en aanspreken, focus, handhaven, afmaken, daadwerkelijk realiseren, volhardend, feedback ontvangen, verantwoordelijkheid afleggen, loyaliteit, integriteit.

Valkuil: Wekelijks bezig met visie en strategie Valkuil: Nooit aandacht voor missie, visie en focus Valkuil: Wekelijks bezig met visie, strategie en mensen Valkuil: Alleen maar gericht op NU realiseren

De oplossing: Stroomlijnen Gefragmenteerd Stroomlijnen Reflecteren Incident gedreven. De grillen van de omgeving bepalen koers. Je zit in dit team omdat het moet of omdat er wat te halen valt. Ieder voor zich, God voor ons allen. Gestelde doelen en uitgevoerde acties hebben een gemeenschappelijke en bewust gekozen richting. Teamleden zijn trots op hun team en waar het voor staat. Creëren Doelen stellen is een verslavend ritueel waarmee de willekeur en druk van de ratrace worden bezworen. Wie dan komt, wie dan zorgt. Prioriteiten zijn duidelijk. Het team houdt focus op de doelen die het meeste impact hebben voor de teamdoelstellingen, ook als deze pas resultaat geven op de langere termijn. Organiseren Ad-hoc worden zaken geregeld. Weerstand van mensen leidt tot opvoeren van de druk. Brandjes blussen is aan de orde van de dag. Draagvlak wordt weloverwogen opgebouwd en onderhouden. WIN/WIN denken staat centraal. Delegeren gebeurt transparant en duidelijk volgens een weloverwogen plan. Doelen worden resultaten! Committeren! Na de vergadering en weer terug aan het eigen bureau, nemen de eigen belangen en doelen weer over. Teamleden weten op de kritische momenten koers te houden, ook als een offer wordt gevraagd.

Opdracht(en) In vier stappen door de matrix; Met zijn allen: ieders inbreng gevraagd; Slechts beperkte tijd, dus keuzes maken; Er is geen eis van volledigheid; Concentreer je op hoofdpunten; Presentatie is format; Niet altijd even makkelijk en voelt niet altijd prettig! Let op eigen behoefte en belang van team en organisatie!

Resultaat INHOUDSOPGAVE SAMENVATTING IV 1 INLEIDING V 2 TERUGBLIK 2010/2011 5 2.1 Ontwikkeling 5 2.2 Wat ging er goed 5 2.3 Wat kan en moet beter 5 3 IDENTITEIT EN VISIE 6 3.1 Elevator pitch 6 3.2 Kernwaarden 6 3.3 Ontwikkelingen komende jaren 6 3.4 ### en haar omgeving 6 3.5 Organisatie en dienstverlening 2012-2014 6 4 RESULTATEN 2011 7 4.1 Overall doelstellingen 2011/12 7 4.2 Focus: wat wel en wat niet 7 4.3 Risico’s 7 5 INTERNE ORGANISATIE 8 5.1 Afspraken, Structuur, rollen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden 8 5.1.1 MT 8 5.1.2 Medewerkers 8 5.1.3 Stakeholders (intern/extern) 8 5.2 Samenwerking, communicatie en overleg 8 6 ACTIEPLAN EN PLANNING 9 6.1 Acties 9 6.2 Beheer, planning en control 9

1. Successen van afgelopen jaar 2011

2. Bepalende factoren voor succes

3. Wat is niet goed gegaan tot nu toe 2011

4. Bepalende niet succesfactoren

Stap 1: Waarom zijn we hier samen Visie Orientatie op de Toekomst Concept Innovatie Missie Identiteit Reputatie Ongeschreven regels Curriculum Niet ok? Identiteitscrisis

Stap 1 Wat bindt ons (Kernwaarden) Elevator Pitch Omgeving Visie 1. Reflecteren Strategie, ontwikkeling, innovatie, identiteit, verbinding mens en organisatie, symboliek en rituelen

Stap 1a: Wat bindt ons als (MT) ##?

Stap 1b: Kernwaarden Kernwaarde Invulling Waar is dit zichtbaar

Missie & Visie | De elevatorpitch Kom samen tot een Elevator pitch! Elevator pitch, je hebt maar beperkte tijd om iemand die je tegenkomt uit te leggen, te vertellen wie jullie als ### zijn. Vertel waar je voor gaat, waar je voor staat, wie jullie zijn. Uitdaging: max 35 woorden, 15 min.

Missie & Visie | De elevatorpitch verdiepingsvragen Kom samen tot een Elevator pitch! Elevator pitch, je hebt maar beperkte tijd om iemand die je tegenkomt uit te leggen, te vertellen wie jullie als ### zijn. Uitdaging: max 35 woorden, 20 min. Bestemming Waarom zijn jullie hier als team op aarde? Wat willen jullie in jezelf wakker maken? Wat is je passie? Wat bezielt jullie? Doel Waar willen jullie het allerbeste in zijn als team? Hoe wil je bekend staan, wat is je identiteit? Roeping Wat ga jullie doen als team? Hoe gaan jullie de verwachtingen van jullie in- en externe klanten overtreffen met je drijfveren,talenten en competenties?

Elevator Pitch

Wij, onze taak en onze omgeving Externe stakeholders: Klanten Leveranciers financiers MT Interne Stakeholders: Aandeelhouders OR Groepsprofiel invoegen Medewerkers

Wij en ons team Kracht Op letten Anderen over ons

Wij en de medewerkers Wat verwachten wij van de medewerkers Op letten Wat verwachten de medewerkers van ons

Wij en? Wat verwachten wij van ? Op letten Wat verwacht ? van ons

Visie Kom samen tot een antwoord op de volgende vragen: Trends Welke veranderingen gaan de komende 3 jaren in jullie wereld plaatsvinden? (‘11 t/m ‘14) Resultaat Hoe ziet jullie wereld er dus over 3 jaar uit, wat staat er dan? Rol Welke rol willen jullie spelen in die ontwikkeling? Unieke bijdrage Welke positieve, constructieve, unieke en onvervangbare bijdragen gaan jullie leveren? (Concrete resultaten en in lijn met Elevator Pitch!)

Trends Trends Welke veranderingen gaan de komende 3 jaar in jullie wereld plaatsvinden? (‘11 en ‘12 en ‘13) Resultaat Hoe ziet jullie wereld er dus over 3 jaar uit? Wat staat er dan? Rol Welke rol willen jullie spelen in die veranderingen? Unieke bijdrage Welke positieve, constructieve, unieke en onvervangbare bijdragen gaan jullie leveren? (Concrete resultaten en in lijn met Elevator Pitch!)

Resultaat Trends Welke veranderingen gaan de komende 3 jaar in jullie wereld plaatsvinden? (‘11 en ‘12 en ‘13) Resultaat Hoe ziet jullie wereld er dus over 3 jaar uit? Wat staat er dan? Rol Welke rol willen jullie spelen in die veranderingen? Unieke bijdrage Welke positieve, constructieve, unieke en onvervangbare bijdragen gaan jullie leveren? (Concrete resultaten en in lijn met Elevator Pitch!)

Rol .. Trends Welke veranderingen gaan de komende 3 jaar in jullie wereld plaatsvinden? (‘11 en ‘12 en ‘13) Resultaat Hoe ziet jullie wereld er dus over 3 jaar uit? Wat staat er dan? Rol Welke rol willen jullie spelen in die veranderingen? Unieke bijdrage Welke positieve, constructieve, unieke en onvervangbare bijdragen gaan jullie leveren? (Concrete resultaten en in lijn met Elevator Pitch!)

Unieke bijdrage .. Trends Welke veranderingen gaan de komende 3 jaar in jullie wereld plaatsvinden? (‘11 en ‘12 en ‘13) Resultaat Hoe ziet jullie wereld er dus over 3 jaar uit? Wat staat er dan? Rol Welke rol willen jullie spelen in die veranderingen? Unieke bijdrage Welke positieve, constructieve, unieke en onvervangbare bijdragen gaan jullie leveren? (Concrete resultaten en in lijn met Elevator Pitch!)

Stap 2: Wat gaan we doen? Besluiten Focus Actie Lef Strategie Doelen Pragmatisch Flexibiliteit Klantgericht Besluiten Focus Actie Lef Niet ok? Ontstaan van realisatie crisis

Stap 2 Wat zijn de successen van 2011? Wat kan beter? 2. Creëren Ambitie, resultaat-gerichtheid, externe positionering, besluitkracht, macht, straffen & belonen, overlevingsdrift , focus

Stap 2 Feest eind 2011 Mijlpalen – doelstellingen - resultaten Complimenten Focus 2. Creëren Ambitie, resultaat-gerichtheid, externe positionering, besluitkracht, macht, straffen & belonen, overlevingsdrift , focus

Het Feest! Stel dat alles lukt met het team: jullie hebben in eind 2011/12 alles bereikt wat jullie wilden bereiken met het team. Reden voor een feestje! Op weg naar het feestje kijken jullie terug op de periode tot nu. Welke resultaten heb je gehaald, welke positieve mijlpalen staan je dan het meeste bij? Wie hoop je dat op het feestje een speech houdt en complimenten uitdeelt? Welke complimenten?

Mijlpalen / resultaten ..

Van wie complimenten (maximaal 3) ..

Welke complimenten ..

Strategische positionering (eventueel, additioneel) Welke dienstverlening wil ## aan klanten bieden Welke klantbehoefte wordt daarmee ingevuld (inzicht/haakje) Welke belofte maakt ### aan klanten (propositie) Welke bewijs wordt daarvoor geleverd Is het uniek, duurzaam? Wie is je doelgroep Welke dienstverlening wil ### aan klanten bieden

Welke dienstverlening

Klantbehoefte

Belofte - propositie

Bewijs

Welke dienstverlening

Focusgebieden Wat is er nodig om “het feestje” te laten slagen, wat moet er beter? Kies maximaal 4 focusgebieden en benoem de te behalen resultaten Gevaren/risico’s (dreiging, impact en wat eraan doen)

Focus! Wat gaan we WEL doen? Wat gaan we NIET doen?

Focusgebied en resultaat Focusgebied/resultaatgebied Resultaten/doelstellingen 1 2 3 4

Wat gaan we niet doen Niet doen

Gevaren en risico’s Wat zijn de risico’s Kans en impact Maatregelen

Stap 3: Hoe gaan we dit organiseren Rekening houden met elkaar, zorgen voor elkaar Elkaar betrekken Communiceren Structuur, Regels, taken Afspraken Verantwoordelijkheid Procedures Niet ok? Interne organisatie crisis

Stap 3 Structuur Wat moet er worden geregeld Welke afspraken moeten worden gemaakt Rolverdeling Vervolg Draagvlak Wie moeten we hier bij betrekken Hoe houden we contact met …. 3. Organiseren Onderlinge binding, communicatie, teamgevoel, draagvlak, WIN/WIN, netwerk, structuur, plicht, integriteit, kwaliteit, stabiliteit van processen, delegeren, verantwoording

Wat moeten we regelen en afspreken ..

Rolverdeling (wat verwachten we van elkaar) ..

Wie moeten we er bij betrekken en hoe ..

Hoe zorgen we voor adequate communicatie Medewerkers Klanten

Beeld medewerkers van elkaar: Wat vindt ###afd van ###afd Positief Verbeterpunt

SMART afspraken Specifiek; De doelstelling moet eenduidig zijn: wat ga je concreet bereiken en doen Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt Acceptabel; Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management Realistisch; De doelstelling moet haalbaar zijn Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn

Organiseer - Communiceer Smart Resultaatgebied 1: Wat regelen/afspreken Wie Verant-woordelijk Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijd Wie betrekken, hoe draagvlak krijgen, wat communiceren. Wat zijn gevaren/risico’s

Organiseer - Communiceer Smart Resultaatgebied 2: Wat regelen/afspreken Wie Verant-woordelijk Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijd Wie betrekken, hoe draagvlak krijgen, wat communiceren. Wat zijn gevaren/risico’s

Organiseer - Communiceer Smart Resultaatgebied 3: Wat regelen/afspreken Wie Verant-woordelijk Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijd Wie betrekken, hoe draagvlak krijgen, wat communiceren. Wat zijn gevaren/risico’s

Organiseer - Communiceer Smart Resultaatgebied 4: Wat regelen/afspreken Wie Verant-woordelijk Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijd Wie betrekken, hoe draagvlak krijgen, wat communiceren. Wat zijn gevaren/risico’s

Stap 4 Welk commitment maken we naar elkaar? Welke garantie hebben we samen dat iedereen volledig “meedoet” Wat zijn de risico’s/redenen dat zou het plan niet kunnen slagen 4. Committeren! Afspreken en aanspreken, focus, handhaven, afmaken, daadwerkelijk realiseren, volhardend, feedback ontvangen, verantwoordelijkheid afleggen, loyaliteit, integriteit.

Committeren Waar is jouw blinde vlek? Drijfveer Betekenis van committeren Paars Wij bouwen voort op wat er al is bereikt Rood Wij staan schouder aan schouder Blauw Wij houden ons aan de afspraken Oranje Wij gaan samen voor gestelde doelen Groen Wij hebben een groepsgevoel Geel Wij zien voldoende intellectuele uitdaging om ons te blijven concentreren Waar is jouw blinde vlek?

Aan de slag! Welke concrete actie ga je deze week als eerste doen om het plan te laten slagen? Welke eenvoudige, haalbare acties gaan jullie de komende drie weken consequent ondernemen om het plan te laten slagen?

DANK VOOR UW AANDACHT SUCCES MET DE RESULTATEN TOT ZIENS!