Filosofie & Religiositeit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Woord van Leven Januari 2010.
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Visie, missie en kernwaarden
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Christengemeenschap De Goede Herder
Evangelie der genade Vragen :
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Hoe kun je Geloven? 1.
De christelijke boodschap
Welkom.
Filosofie & Religiositeit Welkom! Reflecties op religie in een post-moderne wereld.
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Een man lag uit te rusten in het gras en keek naar de lucht
Het socialisme Paragraaf 7..
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Honden..
God en ons.
Evangelie = blijde boodschap = goed bericht Paulus in 1Timotheüs 1:11 “... de gezonde leer, naar het evangelie der heerlijkheid van de gelukkige God, dat.
Psalm ste boek 2-de boek 3-de boek 4-de boek 5-de boek Genesis Exodus Leviticus Numeri Deuteronomium 2.
"al wat in de vleeshal te koop is..." 1Korinthe 10:23-33
Pasen & Pinksteren op één dag!
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
28 februari 2013 bijbelstudie nr. 5 Vanaf hoofdstuk 2:8.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
FILOSOFIE VAN DE 19e EEUW: INTELLECTUELE HELDEN & CRUCIALE KWESTIES
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
Het ontstaan van de wereld en de mens
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Onze Vader in de hemel.
Romeinen 3:25b (NBV) Hij (de Vader) wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Christelijke Vrijheid
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Is bij elke cultuur astrologie hetzelfde? Maya Christelijk Islamitisch.
De weg van de rechtvaardigen is stralend als de zon.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
“Met Christus gezeten in de hemel”
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
de Heilige Geest van de Hemelse God
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
WAT IS NIEUW? 4 jan Zoetermeer.
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Zondag 35 HC Franeker 8 maart 2009
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Welkom in de samenkomst
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
De doop in de Heilige Geest
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Welkom Israelzondag.
Curieuze Kinderen Basis Levens Vragen 1.Begin: Wat is onze oorsprong? 2.Betekenis: Waarom leef ik? 3.Bestemming: Waar gaan we heen? 4.Bewustheid: Hoe.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
24 januari 2015 Den Haag. Nebukadnezar  machthebben van het Babylonische rijk en verwoester van de tempel & Jeruzalem 2Kronieken 36  het gouden hoofd.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
De toekomst van God volgens de filosofen
Transcript van de presentatie:

Filosofie & Religiositeit Reflecties op religie in een post-moderne wereld Welkom! http://filosofiereligiositeit.wordpress.com/ 1

THE BELIEF INSTINCT Religie is een wijdverbreid cultureel fenomeen. Maar waar komt de behoefte vandaan om in een God of een bovennatuurlijke kracht te geloven? Waarom bestaat er überhaupt zoiets als religie? In deze lezingenreeks gaan gerenommeerde sprekers uit verschillende academische achtergronden in op de oorsprong, ontwikkeling en toekomst van religie.   dinsdag 23 november: The Psychology of Souls – Jesse Bering dinsdag 30 november: Western Witches, Shamans and Pagans – Kocku von Stuckrad dinsdag 7 december: The Quest for Purity – Dick Houtman 20.00 – 21.30 uur Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen kaarten: € 2,50 (voertaal Engels) 2

filosofie na Hegel‘s idealisme (19e eeuw) Ludwig Feuerbach (1804-1872): materialisme reactie op idealisme: materialisme “Geloof is opium van het volk” mens heeft God naar zijn gelijkenis geschapen wetenschap moet leiddraad zijn voor de mens Karl Marx (1818-1883): historisch materialisme “De heersende ideologie is altijd de ideologie van de heersende klasse” Darwin (1809-1882): “On the origin of species” (1859): evolutie = diversificatie & specialisatie, geen dialectiek niet het “recht van de sterkste”, maar aanpassing aan omgeving door natuurlijke selectie de mens is een van miljoenen biologische soorten, onderhevig aan de evolutiewetten de mens = een smalneus-aap, een primaat, een zoogdier, een gewervelde, en eukaryoot 3

Arthur Schopenhauer (1788-1860) “De wereld als Wil en Voorstelling” (1819) hekelt Hegel’s Absolute Geest & teleologie de drang om te bestaan is in alles werkzaam de Wil is blind: streeft zonder enige reden of doel de Wil is niet alleen blind & dom, maar ook onvrij de Wil = determinisme, causaliteit & streven mens lijkt gestuurd door motieven, maar is schijn: het denken onttrekt zich niet aan de blinde Wil de Wil is de bron van oneindig lijden in de wereld uitweg veronderstelt hogere ethiek: medelijden, wereldverzaking & negatie van de Wil tot leven vgl. christelijke ascese, boeddhisme, hinduïsme religie biedt deze ethiek in de vorm van sprookjes de filosofie in de vorm van denken en het inzicht Schopenhauer is atheïst, maar niet antireligieus… 4

Friedrich Nietzsche 1e periode (1869-1876) 1844: geboren zoon van een Lutherse dominee 1859-’68: elite gymnasium - studie theologie & filologie 1869: benoemd tot hoogleraar klassieke filologie 1869-’76: Schopenhauer - Wagner - kunst - romantiek borduurt verder op Schopenhauer's wil & voorstelling filosoof met de hamer & filosoof van de argwaan “Afgodenbeelden omverwerpen, dat is mijn beroep” 1872: Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik Dionysus = god van roes, passie, geestdrift, wil, instinct Apollo = bezinning, rede, verhouding, verfijning, nuance Europese cultuur te apollinisch, dionysische is essentieel balans tussen rouw om de eindigheid, en de zin & moed om het leven te leven Griekse mythologie spiegelt de mens geen beter leven in een hiernamaals voor zwaartepunt van het leven ligt in het hier en nu, tragedie staat in het teken daarvan pre-Socratische zin van het leven is tevens de tragiek (zinloosheid) ervan (vgl. Sisyfus) 5

Friedrich Nietzsche 2e periode (1877-1881) 1877: breuk met Wagner & verwerping van Schopenhauer’s ethiek (tranendal) i.p.v. de tragedie & kunst: positivisme, wetenschap, Voltaire (Verlichting vs. geloof) “De christelijke kerk heeft niets onberoerd gelaten met haar verwoestingen, zij heeft van elke waarde een onwaarde, van elke waarheid een leugen, van elke rechtschapenheid een zielsgemeenheid gemaakt.” & “Christendom is platonisme voor het volk” religie = slavenmoraal, wereldverzaking & levensverachting waarden slavenmoraal: slachtofferrol, kuddegedrag, lijden, medelijden, schuld & slecht geweten, “gij zult…”, gelijkheid, ressentiment, rancune, huichelarij, leugens, levensmoeheid, vervreemding, passief nihilisme (cynisme); leidt tot decadentie men gelooft niet meer in de waarden die hem zijn aangepraat actief nihilisme: “God is dood!”, de leeuw zegt NEE tegen de last: anti-humanistisch, anti-moralistisch, anti-democratisch, anti-egalitair, anti-socialistisch, anti-collectivistisch, anti-feministisch, anti-intellectualistisch, anti-pessimistisch, anti-christelijk / anti-religieus, anti-nationalistisch, anti-absolutistisch: anti-ISME 6

Friedrich Nietzsche 3e periode (1881-1889) 1879: gezondheidsklachten - rondtrekken door Italië en Zwitserland 1882-’89: theorie over de Übermensch – de Eeuwige Wederkeer – de Wil tot Macht Zarathustra, de vrije geest, is meer dan een vrijdenker, hij is iemand die in het verleden idealen koesterde, maar ze als vals doorzag. Dit inzicht drijft hem naar de eenzaamheid, waar hij na contemplatie inziet dat de mens niet zonder idealen kan leven. Hij keert terug naar de wereld alwaar hij weer meningen zal verkondigen en standpunten zal innemen, maar altijd met het besef dat hij de Waarheid niet kent. Übermensch: “De mens is geen doel maar een brug” Umwertung aller Werte = levenskunst, moed & zingeving Herrenmoral = dionysische bevestiging van de levenswil Die fröhliche Wissenschaft = weten dat er geen Waarheid is Wille zur Macht = onschuld van het scheppend streven: autonoom & authentiek zijn: geen meester en geen slaaf Ewige Wiederkunft des Gleichen = dyonisische wereld van het worden & vergaan “Alles gaat, alles keert terug, eeuwig draait het rad van het zijn” (hinduïsme / boedhisme) 7

Friedrich Nietzsche 3e periode (1881-1889) Amor Fati (heb je lot lief): acceptatie van het leven zonder fatalisme of ressentiment tragische wijsheid = alle pogingen van de mens om kennend, scheppend en waarde-gevend een plaats te veroveren in de wereld en de geschiedenis zijn gedoemd om te mislukken, maar hij moet ze toch ondernemen: gevaar lopen, risico nemen, jezelf overwinnen, “JA!”- zeggen tegen het leven zoals het is, zonder uitvluchten: “[...] blijf de aarde trouw en gelooft niet degenen die u van bovenaardse verwachtingen spreken! Gifmengers zijn zij [...] Levensverachters [...]” spelend kind: spontaan, onschuldig, argeloos, vrij, in staat te schenken, te scheppen, te vergeten en op nieuw te beginnen Jenseits von Gut und Böse : als vóór de zondeval 1881-’89: in de laatste 8 jaar schreef hij 10 boeken 1887: “Als ik je een idee kon geven van mijn eenzaamheid! Onder de levenden en doden heb ik niemand met wie ik mij verwant voel.” 1889: volledige instorting, verzorgd door zijn moeder en zus brieven die hij nog schreef ondertekende hij met “de gekruisigde” 1900: dood / zus Elisabeth (anti-semitisch) beheert zijn werk 8

Nietzsche ken-theorie & taal-filosofie Nietzsche vs. Hegel: er is geen Zijn – alles stroomt, alles is een worden, een proces (Herakleitos / Hegel) de geschiedenis kent geen doel, vooruitgang of einde: eeuwige wederkeer van hetzelfde de staat is geen incarnatie van een algemeen belang, maar een koud monster in dienst van egoïstische belangen de vervreemding van de mens wordt niet opgeheven door identificatie met het collectief en de geschiedenis, maar de mens wordt zichzelf door zijn eigen lot te bepalen Herakleitos & de pre-Socraten waren Nietzsche’s enige voorbeeld: er is geen Zijn, worden & vergaan, scheppen & vernietigen, horen bij elkaar (vgl. hinduïstische god Shiva) alles erna (Plato/Socrates, christendom, metafysica) is arrogante hoogmoed en dwaling wetenschap is nog enigszins bescheiden, is een ambacht van nauwgezetheid & geduld geen 2e wereld (Vormen, hemel) boven of buiten deze ene maar veelvoudige wereld feiten bestaan niet, waarheid is een illusie, en daar is nix mis mee (vgl. kants fenomenen) Absolute Waarheid een leugen: er is geen Waarheid, niet hier en niet aan gene zijde 9

Nietzsche ken-theorie & taal-filosofie Waarheid = een talige constructie (nominalisme / Linguistic turn) “Wat is waarheid? Een beweeglijk leger van metaforen, metonymia, antropomorfismen [...] die door het lange gebruik een volk vast, canoniek en verbintelijk voorkomen: waarheden zijn illusies waarvan men heeft vergeten dat het illusies zijn. Daarom liegt de mens elke keer wanneer hij meent de waarheid te spreken.” […] “Ik vrees dat wij God niet kwijtraken zolang wij nog in de grammatica geloven.” [Götzen-Dämmerung] “Ik denk dus ik ben” veronderstelt iets wat er niet is: een IK, een subject het IK is een stroom, het is grotendeels onbewust (Freud, Herakleitos, hinduïsme) omdat onze taal onderwerp & gezegde bezigt, geloven wij dat het subject oorzaak is maar “er is geen danser los van de dans”; dus geen denker los van de gedachte met taal benoemen wij & leggen wij vast = wil tot macht (daar is niets mis mee) taal beschrijft niet iets, maar bewerkstelligt iets; taal is een gebeuren taal is geen meta-werkelijkheid (waarheid), maar onderdeel van de werkelijkheid we moeten onze taal & waarheden niet tot absolutisme verheffen, tot religie maken 10

Nietzsche ken-theorie & taal-filosofie Nietzsche reduceert alle metafysische problemen omtrent het Zijn tot waardeproblemen: metafysica en christendom zijn symptomen van ziekte, ouderdom en decadentie de mens is niet gemaakt om de Waarheid te kennen, maar om te leven (perspectivisme) als er al een (meta)fysisch beginsel genoemd zou moeten worden, dan: Wil tot Macht alles is interpretatie, de wereld is oneindig: zoveel perspectieven, zoveel waarheden geen interpretatie van feiten; een feit is reeds interpretatie (Kant's fenomenale wereld) interpretatie is niet alleen uitleggen, maar ook inleggen: objectiviteit bestaat niet Genealogie = ontstaansgeschiedenis van begrippen (en religie en moraal) moraal heeft geen goddelijke oorsprong, maar een heterogene contingente geschiedenis er zijn historische en sociale randvoorwaarden die een waardensysteem doen ontstaan bestaande moraal is een toevallig product van in het verleden gestreden machtstrijd de christelijke moraal is slavenmoraal, ontstaan onder Romeinse repressie geschiedenis kan dienen als inspiratie, maar moet geen religie worden (nationalisme) 11

Friedrich Nietzsche invloed links-intellectuelen anarchisme (Max Stirner) zionisme (Theodor Herzl) nazisme (Alfred Baumler) existentialisme (Heidegger, Camus) psychologie (Freud) fenomenologie (Husserl) taal-filosofie (Roland Barthes) wetenschapsfilosofie (Popper) kunst (futurisme & dadaïsme) literatuur (Burroughs) neo-positivisme / pragmatisme (post)-structuralisme (Lacan) (de)-constructivisme (Derrida) postmodernisme (Foucault) 12

Filosofie & Religiositeit Reflecties op religie in een post-moderne wereld tot volgende week http://filosofiereligiositeit.wordpress.com/ 13