Graafschap College Focus op Intensivering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Kwaliteit en onderwijstijd
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Wettelijk kader onderwijstijd
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Sectorplan: de regio aan zet!
Professioneel sturen.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Het veranderend landschap in het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorlichting Podiumtechniek 15 november Het GLR en de andere opleidingsinstituten. Vaste deelnemers in het overleg van de onderwijskamer: GLA Deltion.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Vernieuwend vakmanschap
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
De nieuwe kwalificatiestructuur, ervaringen uit de praktijk.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
LOB 3 HAVO Schooljaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
LOB 4 MAVO Schooljaar
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Bunnik,
Kiezen voor keuzedelen
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Entreeschool: samen naar een goede basis
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
LOB 4 MAVO Schooljaar
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Transcript van de presentatie:

Graafschap College Focus op Intensivering 14 mei 2012

Graafschap College Ruim 180 soorten opleidingen Verzorgt jaarlijks (beroeps)opleidingen voor circa 9000 jonge mensen én volwassenen Meer dan 40 studierichtingen Ruim 180 soorten opleidingen Ruim 7900 deelnemers in de beroepsopleidingen en ruim 1100 in de educatie 784 medewerkers

Onderwijssectoren Bol / Bbl Sector Techniek & Informatica Bol / Bbl Sector Economie & Dienstverlening Bol / Bbl Sector Zorg & Welzijn Educatieve programma’s Sector Educatie & Participatie

Focus op Kracht De 7 focuslijnen; stand van zaken Aanbod; macrodoelmatigheid en portfolio Inhoud; Student-begeleiding Professionalisering van mensen en systemen Verbeterde bedrijfsvoering Kwaliteit & Toezichtskader Veranderingen in de bekostiging

2012 2014 Sterke professional in een professionele organisatie Toon aangevend partner in de regio Stimuleren van een leven lang leren Rendement uit talent Innovatie door creativiteit Sterke professional in een professionele organisatie (gemiddeld)hoger opleidings niveau van de regio beter aansluiten bij toekomstig onderwijs in de regio meer hoger opgeleiden afleveren aan de regio gemakkelijker door stromen naar een hoger diploma verbeteren van de toegangs Mogelijk heden tot een beroeps opleiding Nieuwe of verbeterde onderwijs inhoud Meer in control door beter systeem kwaliteitsborging actuelere inrichting van het onderwijs (werkvormen) meer mensen met een diploma (100%) Nog uit te werken ‘professionalisering; lijn4 Beter weten waar wie/hoe ver is 2012 2014 Herijkte Onderwijsvisie majeure projecten starten (doelen benoemen, uitwerken) risico analyse van landelijk vs. Regiobelang .. % vergroten van deelname aan overleg HBO met Saxion, RxH continueren en verstevigen van de regierol in profijt implementeren koepelnotitie (beleid studentbegeleiding) in alle sectoren nieuwe regels implementeren taal engels rekenen in alle opleidingen Inrichting en ingebruik name van het loopbaanplein voor alle sectoren Ontwikkeling bedrijfsmodel (processen) Integraal systeem voor kwaliteitsborging in álle sectoren & diensten Centrale examinering faciliteiten &invoering voor alle opleidingen Ontwikkelen & aanbieden van VAVO-VWO (N studenten met een diploma?) Ontwerpen & aanbieden van n Ad trajecten interne structuur efficient inrichten (maat?) Ontwikkelen & aanbieden van . N entree opleidingen (aapassing) Onderwijs logistieke systemen Curricula aanpassen in het kader van Verkorten &i ntensiveren kwalificatstructuur voor alle opleidingen

Anticiperen: Tijdpad per activiteit

Anticiperen: Wat kost de omslag Onderlegger berekening intensiveren/ verkorten   aantal factor / ratio entree opleidingen 14 4340 ontwerpen 1:10 160 ontwikkelen 1:01 150 intensiveren 132 substantieel 25 310 7750 marginaal 102 15300 verkorten 5 1550 28940

Anticiperen: Communiceren Maandelijkse focusbijeenkomsten Standaardpresentaties Werkgroepen langs de lijnen, met de lijn Thema nummers Portaal: Expertiseplein 2.0 Graafschap Academie 2.0

Intensiveren Bewustzijn – kennis wat wordt gevraagd Samen problemen verkennen en oplossen Ondersteunen met hulpmiddelen en mensen Ontwikkeling communicatie

De stippellijnen…..

varianten ideeën

inrichtingsmodellen

Wat gaan we doen: intensivering Doel: wat wordt gevraagd In kaart brengen van ideeën & oplossingen ; Benodigheden: Wetkaarten (wettelijke regeling) Kaarten Inrichtingsmodellen Vellen Oplossingsvarianten, ideeën en Werkwijze: Kom samen tot nieuwe oplossingsvarianten voor de verschillende opleidingen. Beschrijf en deel tips, ervaringen, dilemma's

Stappen Verkennen en analyseren Inplannen verplichte Onderwijstijd (700 uur in het eerste jaar wat betekent dit voor de verdeling van de onderwijstijd in de overige leerjaren?) Kiezen BPV model (afhankelijk van voorkeuren bedrijven, voorkeur voor studenten, Blok/Lintstage of een combinatie van beide) Keuze maken organisatie (Studiedagen, projectweken, toetsweken, vergaderweken) hoe zet je dit in?

Problemen & Dilemma’s Vakmanschap ontstaat met name ook op de werkplek, door meer onderwijstijd ten koste van praktijktijd, verkeerde tendens bepaalde bpv modellen kunnen niet meer worden uitgevoerd Blokstages in het eerste jaar kunnen nauwelijks meer (voor overige weken 36 uur lesuren plannen…) Definitie van onderwijstijd aan verandering onderhevig ? Moderne vakmanschap te hoge druk op de teamorganisatie (grotere lestaak, minder tijd voor het resultaat gerichte teams); managers les geven…. Noodzaak tot standaardiseren vs. Professioneel statuut (de autonomie van docententeams) Intensiveren is geen intensiveren; dezelfde lesstof in meer tijd (de-intensiveren, extensiveren) Opnieuw ordenen/ ontwerpen van bestaande opleidingen in staande budgetten die weinig ruimte bieden

Te verkennen oplossingen POU en PEL, versoepeling onderwijstijd Avond – zaterdagopenstelling ook voor BOL (cao veranderen, professioneel statuut) LB projecten op ‘straat’ (landelijke projecten en ideeën bank) Docent en student meer in het studiecentrum (dilemma van de ophokuren) gebruik de laatste 2 weken van het jaar die nu veelal zijn voor vergaderen voor de start van de stage als introductie

Docenten inroosteren in het studiecentrum dan kunnen de uren meegeteld worden als onderwijstijd. (nadeel: ’ ophokuren’) Oplossingen liggen veelal buiten het schoolgebouw, het is nodig om out of the box te denken (Creativiteit, inzet POU uren, projectweken, e.v.t. generieke vakken meer digitaal aanbieden) . Het onderzoeken van andere indelingen van het schooljaar ( wanneer begin je, wanneer stop je, wat ga je nog plannen aan symposia, studiedagen, toetsweken, projectweken, vakantie etc) Speelruimte hoe plan je de BPV achter elkaar? Met een creatieve aanpak kan de contacttijd flexibel gepland worden. Clusteren; gemeenschappelijk eerste jaar Taal & rekencentrum Opleidingsmanagers en sectordirectie, kunnen weer voor een deel les geven of nemen coördinerende taken over van docenten.

Open vragen Wat kost de omslag (per opleiding geschat) op en wie betaalt deze? Meerdere cohorten naast elkaar; hoe doen we dat?